Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marco66

Citaat van: Richi op mei 28, 2018, 20:47:54
Vaag verhaal hoor. Ik heb nog geen mailtje ontvangen. Hopelijk heb je hem morgen in huis!

Ff afwachten id, zouden sowieso zelf een mail moeten sturen met verzend gegevens!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

De Schiit Eitr is binnen, wat een klein apparaatje maar erg fraai afgewerkt!
Eerste snelle indruk is veelbelovend, wat bekende nummers opgezet en klinkt erg goed!
Geluid is wat opener/luchtiger dan met de MF.

Ff wat tijd geven om los te komen maar nu al enthousiast met de aankoop.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Richi

Leuk en goed om te horen. Kan ook niet wachten, maar kreeg gisterenavond laat een e-mail ter bevestiging van de verzending, dus komt hopelijk goed.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

HuubF

Citaat van: Marco66 op mei 29, 2018, 16:47:31
De Schiit Eitr is binnen, wat een klein apparaatje maar erg fraai afgewerkt!
Eerste snelle indruk is veelbelovend, wat bekende nummers opgezet en klinkt erg goed!
Geluid is wat opener/luchtiger dan met de MF.

Ff wat tijd geven om los te komen maar nu al enthousiast met de aankoop.

Leuk! Duurt een paar dagen voordat hij op aarde is. Wel lekker 24x7 laten draaien!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Citaat van: HuubF op mei 29, 2018, 17:26:40
Leuk! Duurt een paar dagen voordat hij op aarde is. Wel lekker 24x7 laten draaien!

Gooi hem wel in de wasmachine 😂
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

MarkD

Citaat van: HuubF op mei 28, 2018, 07:41:13
Roon via de Mac Mini klinkt nu geweldig. Dus dat probleem is definitief opgelost. Wel ga ik me afvragen of de NAC272 nu op zijn plaats is. Een losse dac en voorversterker van Naim zou in de Naim kwaliteitsrangorde beter zijn.

Daar heb je een punt. Dan moet je echter minimaal naar een 282 of 252 (uiteraard met een mooie losse voeding). Die hebben geen ingebouwde DAC, dus die moet er dan nog bij. Daarna krijg je het vraagstuk of een NDX of NDS toch niet beter klinkt dan Roon. Voor die streamers kun je ook weer losse voedingen zetten. Kortom, het is nog een lange weg richting audio-walhalla ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

HuubF

Citaat van: MarkD op mei 30, 2018, 13:10:56
Daar heb je een punt. Dan moet je echter minimaal naar een 282 of 252 (uiteraard met een mooie losse voeding). Die hebben geen ingebouwde DAC, dus die moet er dan nog bij. Daarna krijg je het vraagstuk of een NDX of NDS toch niet beter klinkt dan Roon. Voor die streamers kun je ook weer losse voedingen zetten. Kortom, het is nog een lange weg richting audio-walhalla ;)

:o

Je hebt gelijk, niets meer aan doen. Is de 202 vv minder dan de 272 dan?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MarkD

Ja, de 272 schijnt als voorversterker tussen de 202 en 282 in te zitten. Dat zegt Naim zelf en wordt op het Naimforum bevestigd. Sommigen zeggen zelfs dat de 272 de 282 evenaart. Maar dat hoor je alleen uit de mond van 272-eigenaren. ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

HuubF

Citaat van: MarkD op mei 30, 2018, 18:49:42
Ja, de 272 schijnt als voorversterker tussen de 202 en 282 in te zitten. Dat zegt Naim zelf en wordt op het Naimforum bevestigd. Sommigen zeggen zelfs dat de 272 de 282 evenaart. Maar dat hoor je alleen uit de mond van 272-eigenaren. ;)

Bij het teruglezen van posts zag ik dat jij me die 272 hebt aangeraden. Ook het gebruiken van de standaard Naim kabels waar ik uiteindelijk ook op ben uitgekomen.  ;)

Ik denk inderdaad dat de 272 goed is, hoewel ik geen vergelijking kan doen. Overigens gebruik ik het streamergedeelte nu dus niet meer. Jij nog wel?

En... is een 250 ipv een 200 een verstandige upgrade?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MarkD

Citaat van: HuubF op mei 30, 2018, 19:14:31
Bij het teruglezen van posts zag ik dat jij me die 272 hebt aangeraden. Ook het gebruiken van de standaard Naim kabels waar ik uiteindelijk ook op ben uitgekomen.  ;)

Ik denk inderdaad dat de 272 goed is, hoewel ik geen vergelijking kan doen. Overigens gebruik ik het streamergedeelte nu dus niet meer. Jij nog wel?

En... is een 250 ipv een 200 een verstandige upgrade?

Nou aangeraden, eerder in overweging gegeven. ;)

Ik gebruik het streamergedeelte nog wel. Jouw bevindingen lees ik met interesse, maar Roon trekt me niet zo en ik wil zo min mogelijk kastjes met een zo goed mogelijke geluidskwaliteit voor mijn budget en smaak.

Naar mijn idee heb ik dat optimum nu aardig gevonden, waarbij ook de 250DR een aardige duit in het zakje doet. Vooral meer smooth, meer grip in het laag en wat voller klinkend. De 200 vind ik in vergelijking wat rauwer en kaler klinken. Geen wereld van verschil, maar toch een net wat volwassener geluid. Het zal ook aan de combinatie met je speakers liggen of het een verstandige upgrade is.

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

HuubF

Citaat van: MarkD op mei 30, 2018, 20:48:10
... Het zal ook aan de combinatie met je speakers liggen of het een verstandige upgrade is.

Daar heb je een punt. Een upgrade naar 250 is alleen verantwoord als het een DR is. Maar dat kost me zeker 4000 euro. En voor dat geld heb je ook erg fraaie speakers.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MarkD

Citaat van: HuubF op mei 31, 2018, 07:55:58
Daar heb je een punt. Een upgrade naar 250 is alleen verantwoord als het een DR is. Maar dat kost me zeker 4000 euro. En voor dat geld heb je ook erg fraaie speakers.

"Preloved" exemplaren moet je rond de 3000 euro kunnen krijgen, maar dan nog is het inderdaad de vraag of je dat geld niet beter aan andere speakers kunt besteden.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Sirius666

Citaat van: HuubF op mei 31, 2018, 07:55:58
Daar heb je een punt. Een upgrade naar 250 is alleen verantwoord als het een DR is. Maar dat kost me zeker 4000 euro. En voor dat geld heb je ook erg fraaie speakers.

Jij hebt toch een subwoofer.....die vult het geluid al aan. Dat zal MarkD niet hebben gok ik zo....

Verder vraag ik mij af of dergelijke investeringen überhaupt wel nut hebben gezien de lage volumes waarop je doorgaans luistert.

MarkD

Citaat van: Sirius666 op mei 31, 2018, 12:21:19
Jij hebt toch een subwoofer.....die vult het geluid al aan. Dat zal MarkD niet hebben gok ik zo....

Jawel, ook ik heb een subwoofer. Dat maakt een betere eindversterker echter niet overbodig. De subwoofer vult alleen het laagste laag aan, de rest is ook belangrijk. ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

HuubF

Citaat van: Sirius666 op mei 31, 2018, 12:21:19
Jij hebt toch een subwoofer.....die vult het geluid al aan. Dat zal MarkD niet hebben gok ik zo....

Verder vraag ik mij af of dergelijke investeringen überhaupt wel nut hebben gezien de lage volumes waarop je doorgaans luistert.

Iets meer autoriteit in de weergave is altijd welkom. Dat is wat een iets betere Naim eindversterker levert.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op mei 31, 2018, 13:06:04
Iets meer autoriteit in de weergave is altijd welkom. Dat is wat een iets betere Naim eindversterker levert.

250DR zou toch niet 'iets meer' zijn tov wat je nu hebt? Wellicht hebben meerdere forumleden er 1 staan, eerst eens thuis proberen zou dan wel handig zijn  ;)

Citaat van: MarkD op mei 31, 2018, 13:04:33
Jawel, ook ik heb een subwoofer. Dat maakt een betere eindversterker echter niet overbodig. De subwoofer vult alleen het laagste laag aan, de rest is ook belangrijk. ;)

Oeps, zal je net zien  :D

En klopt natuurlijk. Maar Huub heeft meerdere malen aangegeven op laag volume te luisteren. Dan praten we wellicht zelfs over gerommel in de marge...zeker met dergelijke prijskaartjes.

Zou trouwens een leuke test zijn: meerdere eindversterkers (van goedkoop tot high end) op laag volume testen.

HuubF

Autoriteit is juist lekker bij lage volumes. Ik neem aan dat je begrijpt wat ik ermee bedoel?  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op mei 31, 2018, 15:22:59
Autoriteit is juist lekker bij lage volumes. Ik neem aan dat je begrijpt wat ik ermee bedoel?  ;)

Uiteraard. Ik denk alleen dat het gerommel in de marge is. Veel euro's voor die paar % extra. Als het al hoorbaar is, want laag volume. En dan heb je nog een optionele voeding begrijp ik? Dat zal dan snel gaan kriebelen :D

Als je nu wat meer autoriteit wilt dan draai je maar iets aan de knoppen van je sub. Met een (parametrische) eq kan je ook aan de slag. Mogelijkheden genoeg om je sound te tweaken. Hell, met een ouderwetse loudness knop was je er nu ook al geweest :tounge2:

HuubF

Citaat van: Sirius666 op mei 31, 2018, 21:56:43
Uiteraard. Ik denk alleen dat het gerommel in de marge is. Veel euro's voor die paar % extra. Als het al hoorbaar is, want laag volume. En dan heb je nog een optionele voeding begrijp ik? Dat zal dan snel gaan kriebelen :D

Als je nu wat meer autoriteit wilt dan draai je maar iets aan de knoppen van je sub. Met een (parametrische) eq kan je ook aan de slag. Mogelijkheden genoeg om je sound te tweaken. Hell, met een ouderwetse loudness knop was je er nu ook al geweest :tounge2:

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je begrijpt wat ik bedoel met 'autoriteit'. Heb je het wel eens ervaren? Mijn heftigste ervaring was een dikke Perreaux die iemand een keer meenam. Krell en Bryston kunnen het ook. Maar de NAP250 van Naim die maar 10 watt per kanaal méér heeft dan mijn 200 is ook een beest.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

Zo, met dank aan het onstuimige weer boven noord Nederland was mijn vlucht vanuit Kopenhagen geannuleerd. Maar gelukkig net thuis gekomen na een omzwerving via Brussel en Schiphol (waar de auto nog stond). Dus even chillen en de Schiit Eitr aangesloten. Ondanks dat ik niet veel slaap heb gehad de afgelopen dagen, kan ik toch wel vaststellen dat dit erg fijn klinkt zo uit de doos.

Nu maar eens even goed laten inspelen en kijken waar we op uit komen. En hopen dat het technisch allememaal goed uitpakt. Ik zie in ieder geval dat de Schitt netjes alles samplefrequenties doorgeeft (zag net al 176.4Khz voorbij komen bij door Roon gedownsamplede DSD bestanden). Maar merkte net ook dat de Mac Mini ineens uitging tijdens het afspelen, wat een indicatie kan zijn dat de Mac Mini de Schiit niet opmerkt tijdens het afspelen en dan maar in de slaapstand gaat. Even uitproberen dus en misschien de Mac Mini even herstarten. Maar dat komt allemaal dit weekend wel.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

HuubF

Leuk dat je 'm hebt! Ik hoorde pas na een week geen veranderingen meer, vooral de wat toenemende natuurlijkheid viel me op. Allemaal subtiel natuurlijk maar voor iets volkomen onverwachts veel.

De Naim streamer heb ik alleen nog een paar keer gebruikt om te vergelijken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op mei 31, 2018, 22:43:21
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je begrijpt wat ik bedoel met 'autoriteit'. Heb je het wel eens ervaren? Mijn heftigste ervaring was een dikke Perreaux die iemand een keer meenam. Krell en Bryston kunnen het ook. Maar de NAP250 van Naim die maar 10 watt per kanaal méér heeft dan mijn 200 is ook een beest.

Ik heb al meerdere malen (eind)versterking aangehaald en hierin was jij juist de scepticus. Watt's zijn niet heel superspannend, de kwaliteit van de voeding, damping factor (Hegel heeft hier een leuke kijk op) en capaciteit van de elco's des te meer.

De 10 extra watt's brengen alvast geen dB's extra in volume. Het enige noemenswaardige verschil is volgens mij de 400VA (250DR) tegenover de 300VA van de ringkerntrafo van de 200. Ik vind het op papier iig totaal geen spannende upgrade....marketingtechnisch erg slim want voor dat kleine beetje meer betaal je fors meer eurootjes. Jij bent gezien de aanhoudende onrust een perfect Naim 'slachtoffer'  ;)

HuubF

Citaat van: Sirius666 op juni  1, 2018, 08:56:47


Ik heb al meerdere malen (eind)versterking aangehaald en hierin was jij juist de scepticus. Watt's zijn niet heel superspannend, de kwaliteit van de voeding, damping factor (Hegel heeft hier een leuke kijk op) en capaciteit van de elco's des te meer.

De 10 extra watt's brengen alvast geen dB's extra in volume. Het enige noemenswaardige verschil is volgens mij de 400VA (250DR) tegenover de 300VA van de ringkerntrafo van de 200. Ik vind het op papier iig totaal geen spannende upgrade....marketingtechnisch erg slim want voor dat kleine beetje meer betaal je fors meer eurootjes. Jij bent gezien de aanhoudende onrust een perfect Naim 'slachtoffer'  ;)

Omdat ik die Densen niet wilde proberen? Mijn dilemma is juist dat ik gericht op zoek ben naar een bepaald geluid en er huiverig voor ben iets heel anders te introduceren. De Chord Qutest verdween al na een paar weken omdat het klankkarakter me niet beviel.

Dus een slachtoffer van Naim? Ik vind het gewoon mooi klinken. En vanaf nu moet ik met kleine stapjes het geluid aan alle kanten een beetje oprekken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Citaat van: HuubF op juni  1, 2018, 12:44:02
Omdat ik die Densen niet wilde proberen? Mijn dilemma is juist dat ik gericht op zoek ben naar een bepaald geluid en er huiverig voor ben iets heel anders te introduceren. De Chord Qutest verdween al na een paar weken omdat het klankkarakter me niet beviel.

Dus een slachtoffer van Naim? Ik vind het gewoon mooi klinken. En vanaf nu moet ik met kleine stapjes het geluid aan alle kanten een beetje oprekken.

Probleem is alleen dat die kleine stapjes bij naim redelijk in de papieren kan lopen 😏
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch