Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Rowdy op mei 19, 2018, 12:52:41
BNC is een connector met een impedantie van 75 ohm.
RCA is een connector welke geen echte 75 ohm impedantie heeft.

Dan zou je verwachten dat RCA vergevingsgezinder was.

Heb ik nog wel een vraagje over... er zit nu een BNC-RCA verloopstekkertje op van 75 ohm plus een RCA kabeltje. Mijn boerenverstand zegt dat dit géén 75 ohms kabeltje moet zijn omdat de gezamenlijke weerstand dan 150 ohm is. Klopt dat? 
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy

Impedantie (Z) is een wisselspannings weerstand en bestaat uit spoel (L), condensator (C) en weerstand (R). Ongeacht de lengte van de kabel blijft de impedantie hetzelfde. Bij een BNC connector blijft het 75 ohm.
Bij een RCA connector heb je last van misaanpassing, maar op ontvang niveau is het niet schadelijk, wel op zend niveau (radiozender). Dan kan een deel van het zendvermogen terugkeren naar de zender, met als gevolg schade aan de eindtrap.

HuubF

Citaat van: Rowdy op mei 19, 2018, 14:46:32
Impedantie (Z) is een wisselspannings weerstand en bestaat uit spoel (L), condensator (C) en weerstand (R). Ongeacht de lengte van de kabel blijft de impedantie hetzelfde. Bij een BNC connector blijft het 75 ohm.
Bij een RCA connector heb je last van misaanpassing, maar op ontvang niveau is het niet schadelijk, wel op zend niveau (radiozender). Dan kan een deel van het zendvermogen terugkeren naar de zender, met als gevolg schade aan de eindtrap.

Thanks!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Het gaat al dagen goed met Roon via de Singxer F1. Er zit een minimaal verschil tussen de combi Roon-Mac-Singxer-NAC272 en Naim app-NAC272, waarbij de NAC272 nog maar een fractie 'lekkerder' klinkt en de Singxer iets meer sprankelt. Dat laatste uit zich bijvoorbeeld bij pianomuziek.

Dus nu ben ik wel érg benieuwd wat de Schiit Eitr nog doet. Nu het zo close is zou je verwachten dat die net het laatste zetje geeft richting Walhalla: een goed klinkende Roon implementatie. Hij komt als het goed is vanmiddag of morgen.



Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Heeft Roon niet een ook nog eens een fiks aantal instellingen? Daar heb ik je nog niks over zien posten?

In hifi wil je extra weerstanden voorkomen en het signaal zo kort mogelijk houden. Met Roon, Mini, Singer en bekabeling heb je jouw extra weerstanden te pakken. M.i. niet geheel onlogisch dat dit de weergave tov enkel de NAC272 enigszins beïnvloedt. Ik zou mij er niet zo druk om maken. Gelukkig is jouw vriendin weer thuis om het eea in toom te houden :tounge: :D

HuubF

Citaat van: Sirius666 op mei 22, 2018, 18:50:31
Heeft Roon niet een ook nog eens een fiks aantal instellingen? Daar heb ik je nog niks over zien posten?

In hifi wil je extra weerstanden voorkomen en het signaal zo kort mogelijk houden. Met Roon, Mini, Singer en bekabeling heb je jouw extra weerstanden te pakken. M.i. niet geheel onlogisch dat dit de weergave tov enkel de NAC272 enigszins beïnvloedt. Ik zou mij er niet zo druk om maken. Gelukkig is jouw vriendin weer thuis om het eea in toom te houden :tounge: :D

Haha ja inderdaad.  ;D

De Schiit heb ik er nog even door kunnen drukken. Wow wat een geluid!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Citaat van: HuubF op mei 22, 2018, 19:51:22
Haha ja inderdaad.  ;D

De Schiit heb ik er nog even door kunnen drukken. Wow wat een geluid!

De Schiit is een groot verschil met de vorige usb/spdif converters?
Heb nu een musicl fidelity v-dac 192 die op zich wel bevalt maar de Schiit krijgt veel lovende reviews.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

HuubF

Citaat van: Marco66 op mei 22, 2018, 22:14:08
De Schiit is een groot verschil met de vorige usb/spdif converters?
Heb nu een musicl fidelity v-dac 192 die op zich wel bevalt maar de Schiit krijgt veel lovende reviews.

Ik heb er 4 gehad en ze klinken allemaal verschillend. Schiit vindt zelf dat ze de ultieme oplossing hebben. Tot nu toe geloof ik dat.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AudioEnZo


HuubF

Is altijd even afwachten. Maar de vooruitzichten zijn goed.

De Schiit klinkt erg geloofwaardig. De Singxer zat er tegenaan maar deze gaat er overheen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AudioEnZo

Het ziet er goed uit die Schiit voor niet al te veel geld. Kan zomaar een winnaar zijn...

HuubF

Citaat van: AudioEnZo op mei 22, 2018, 22:58:19
Het ziet er goed uit die Schiit voor niet al te veel geld. Kan zomaar een winnaar zijn...

Nou de Schiit is het. Totale rust, maximale details, zit Naim niet in de weg. Het klinkt nu alsof ik een hogere Naim klasse in huis heb gehaald. Voor nog geen 200 euro.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Bestemming bereikt? Of gaat het tegen het weekend toch weer knagen?
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op mei 23, 2018, 08:16:58
Bestemming bereikt? Of gaat het tegen het weekend toch weer knagen?

Voor wat betreft de USB-spdif omzetting in ieder geval niet. Daar heb ik me de afgelopen weken zo ingevreten dat ik daar wel zeker van ben.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Citaat van: HuubF op mei 23, 2018, 09:00:25
Voor wat betreft de USB-spdif omzetting in ieder geval niet. Daar heb ik me de afgelopen weken zo ingevreten dat ik daar wel zeker van ben.

Waar heb je deze besteld?
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Sirius666

Citaat van: HuubF op mei 22, 2018, 22:20:24
Ik heb er 4 gehad en ze klinken allemaal verschillend. Schiit vindt zelf dat ze de ultieme oplossing hebben. Tot nu toe geloof ik dat.

Schiit is een geweldig no-nonsense merk met heerlijke humor!

Welke spdif kabel heb je achter de Eitr hangen?

Citaat van: Marco66 op mei 23, 2018, 09:10:50
Waar heb je deze besteld?

Google Schiit Europa en je bent er al ;)




Marco66

Citaat van: Sirius666 op mei 23, 2018, 09:28:37
Schiit is een geweldig no-nonsense merk met heerlijke humor!

Welke spdif kabel heb je achter de Eitr hangen?

Google Schiit Europa en je bent er al ;)

Check 😀
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Ow....en uiteraard mooi dat je zo tevreden bent. Ooit een Shiitt hoofdtelefoonversterker gehad, geinig voor weinig. Maar niet mijn ding.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei 23, 2018, 11:13:30
Is subjectief gezien de voeding ruk ?

Gr. Hans

Nee volgens Schiit gebeuren er 'vreselijke dingen' als je de bijgeleverde voeding vervangt.

@Sirius: aan de USB kant zit een Jitterbug en een Audioquest Coffee, aan de spdif kant een 75 ohm kabeltje dat ik nog had liggen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Citaat van: HuubF op mei 23, 2018, 12:13:23
Nee volgens Schiit gebeuren er 'vreselijke dingen' als je de bijgeleverde voeding vervangt.

@Sirius: aan de USB kant zit een Jitterbug en een Audioquest Coffee, aan de spdif kant een 75 ohm kabeltje dat ik nog had liggen.
Ik heb ook een Schiit Eitr besteld om te bekijken wat het in mijn set doet. Mijn DAC doet via USB maximaal 96Khz en zou via RCA Coax beter klinken met maximaal 192Khz, dus met de Schiit zou ik twee vliegen in één klap moeten kunnen slaan.

Ik speel ook met Jitterbugs en een AQ Coffee USB kabel, dus ik ben benieuwd of mijn ervaringen vergelijkbaar zijn.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Marco66

Citaat van: Richi op mei 23, 2018, 13:53:54
Ik heb ook een Schiit Eitr besteld om te bekijken wat het in mijn set doet. Mijn DAC doet via USB maximaal 96Khz en zou via RCA Coax beter klinken met maximaal 192Khz, dus met de Schiit zou ik twee vliegen in één klap moeten kunnen slaan.

Ik speel ook met Jitterbugs en een AQ Coffee USB kabel, dus ik ben benieuwd of mijn ervaringen vergelijkbaar zijn.

Allemaal aan de Schiit door Huub haha, ga er ook 1 bestellen.
Heb ook een Audioquest usb kabel, de Carbon. De digitale coax moet ik nog over nadenken welke.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Richi

Citaat van: Marco66 op mei 23, 2018, 14:10:05
Allemaal aan de Schiit door Huub haha, ga er ook 1 bestellen.
Daar lijkt het wel op ja. Maar in mijn geval ligt het iets genuanceerder, omdat ik in enkele reviews van mijn Esoteric DAC heb gelezen dat de RCA ingang klankmatig beter presteert dan de USB ingang. Daarbij kan de RCA 192Khz aan versus 96Khz voor USB wat een leuke plus zou moeten zijn, zeker bij het afspelen van DSD bestanden waar ik er nogal een paar van heb.

Ach, en het is ook gewoon leuk om mee te hobbyen.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Marco66

Citaat van: Richi op mei 23, 2018, 14:27:28
Daar lijkt het wel op ja. Maar in mijn geval ligt het iets genuanceerder, omdat ik in enkele reviews van mijn Esoteric DAC heb gelezen dat de RCA ingang klankmatig beter presteert dan de USB ingang. Daarbij kan de RCA 192Khz aan versus 96Khz voor USB wat een leuke plus zou moeten zijn, zeker bij het afspelen van DSD bestanden waar ik er nogal een paar van heb.

Ach, en het is ook gewoon leuk om mee te hobbyen.  :D

Bij mij ook hoor, mijn metrum heeft alleen optisch/spdif ingang en moet dus een usb/spdif converter gebruiken. Deze lijkt ieg een mooie optie. Inmiddels besteld.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch