Beëindiging hobby - wat bedoel je nou?

Gestart door JürgenW, april 3, 2005, 09:12:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JürgenW

Af en toe zie ik hi-fi - apparatuur aangeboden, waarbij als reden wordt opgegeven: wegens beëindiging van hobby.
Nou gaat het mij niet om de vraag stereo of AV, maar slechts om het genieten van muziek via een installatie thuis.
En ik vraag me af als ik zoiets lees 'beëindiging van hobby', wat er nou mee bedoeld wordt: welk hobby is beëindigd: het thuis genieten van muziek van anderen, het kopen van muziek-apparatuur, ...

Doet me denken aan ik stop met het verzamelen van postzegels ...

Voor mij is muziek beluisteren deel van mijn leven - en ik zou 't heel erg vinden als dat niet meer kon.

Ik kan me wel voorstellen dat ik op een gegeven moment denk: nou is't welletjes met al het gekoop, wat ik heb is prima; ik heb er ook geen zin meer in een forum daarover te lezen: dag iedereen - maar dan zou ik de apparaten niet wegdoen. (En met mijn stereo-installatie van vroeger heb ik het zo gedaan: jarenlang heb ik me dus niet meer met apparaten bezig gehouden.)

Dus, herhaling vraag: wat denken jullie bij 'beëndiging hobby' in dit verband?

Jürgen

garmtz

Ik denk dat het meestertijd mensen zijn die door hun partner worden gepust de installatie weg te doen...  >:D Of ze hebben geld nodig, of zijn het gewoon ZAT, al dat geld uitgeven en upgraden en kopen gewoon een all-in-one setje terug dat de problemen in opnames tenminste niet (kan) laten horen...  ;D

beunky

Citaat van: Garmt op april  3, 2005, 09:16:41
Ik denk dat het meestertijd mensen zijn die door hun partner worden gepust de installatie weg te doen...  >:D Of ze hebben geld nodig, of zijn het gewoon ZAT, al dat geld uitgeven en upgraden en kopen gewoon een all-in-one setje terug dat de problemen in opnames tenminste niet (kan) laten horen...  ;D

Of het zijn mensen die de hele reut verkopen en gewoon iets simpels maar toch goeds willen (bijvoorbeeld Linn Classik om maar iets te noemen).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

garmtz

Citaat van: beunky op april  3, 2005, 09:20:16
Of het zijn mensen die de hele reut verkopen en gewoon iets simpels maar toch goeds willen (bijvoorbeeld Linn Classik om maar iets te noemen).

Kan het me soms voorstellen als ik sommige sets zie... In de stereo muziekweergave geloof ik in less is more, in de home theater weergave geloof ik in bigger is better en more is not enough! ;D

MarcoV

Citaat van: beunky op april  3, 2005, 09:20:16
Of het zijn mensen die de hele reut verkopen en gewoon iets simpels maar toch goeds willen (bijvoorbeeld Linn Classik om maar iets te noemen).

Blijft toch kapitaalvernietiging, niet? Het lijkt mij in ieder geval zonde om alles te verkopen.

Marco

JürgenW

Citaat van: Garmt op april  3, 2005, 09:38:07
Kan het me soms voorstellen als ik sommige sets zie... In de stereo muziekweergave geloof ik in less is more,

Maar ja wat is less? Zonder Martin Logan's? ;) Ik zag bijv. iemand die bood zijn 2 B&W N802 aan, vanwege beëindiging hobby.

blue-eyes

Veelal zit er toch geld achter en de vrouw zoals Garmt al aangaf.

@Marco: Kapitaal vernietiging, het levert minder op als je het verkoopt. Tja, als je nog een jaar wacht levert het nog minder op! ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Citaat van: JürgenW op april  3, 2005, 09:42:50
Maar ja wat is less? Zonder Martin Logan's? ;)

Yep, geen MartinLogans voor mij in stereo.

CitaatIk zag bijv. iemand die bood zijn 2 B&W N802 aan, vanwege beëindiging hobby.

Dus?  ???  Ik heb mensen wel duurdere dingen weg zien doen. Hele Audio Note sets van bijna een ton, dat is pas zonde... Zoveel genot kun je daar nog van hebben... Maarja, soms kun je niet achterhalen waren mensen bepaalde dingen doen en moet je daar dan maar gewoon begrip voor hebben.

JürgenW

Citaat van: Garmt op april  3, 2005, 09:51:50
Yep, geen MartinLogans voor mij in stereo.

Tja, voorbeelden van anderen, nooit doen.

Een lijn die ik lees, is: mensen willen gewoon iets goeds, maar dan klein; maar dan beëindigen ze (zoals ik het zie) niet hun hobby, maar zijn ze op zoek naar iets wat even mooi klinkt (of mooier), maar compacter, of whatever, is.
Ik bedoel: als je een installatie hebt, die klinkt, zoals je wilt dat ze klinkt, dan neem je toch niet met minder klank genoegen ??? tenzij het MOET!

Audiofiel

Ik denk dat 'beëindiging hobby' vaak als excuus wordt gebruikt voor de verkoop. Volgens mij zijn de oorzaken altijd wel 1 van onderstaande:
- Geld nodig, dus dure hobby inkrimpen
- De vrouw des huizes wil iets kleiners
- Gedesillusioneerd geraakt in de hobby: wel dure spullen, maar nooit een goede match gemaakt of gekregen

Niemand die dat roept, stopt met het luisteren naar muziek.  O0

Optie 3 komt trouwens vaker voor dan je denkt. Ik zie soms prachtige spullen staan in een totaal niet-huwelijkende setup. Logisch dat je dan teleurgesteld wordt. En daar helpt meer betere kabels kopen niets aan. Het moet direct al goed klinken met elkaar. >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Job

Citaat van: Audiofiel op april  3, 2005, 10:04:47
- Gedesillusioneerd geraakt in de hobby: wel dure spullen, maar nooit een goede match gemaakt of gekregen

komt trouwens vaker voor dan je denkt. Ik zie soms prachtige spullen staan in een totaal niet-huwelijkende setup. Logisch dat je dan teleurgesteld wordt. En daar helpt meer betere kabels kopen niets aan. Het moet direct al goed klinken met elkaar. >:D

Ik blijf toch altijd moeite houden met deze gedachte. Dat suggereert dat de persoon in kwestie dus (vaak voor plenty pecunia) spul gekocht heeft dat hij lelijk vindt klinken?

En als je als een echte audiosnob te werk gaat, en vindt dat je systeem niet optimaal presteert, dan ben je volgens mij JUIST met je hobby bezig. Dan is ophouden toch geen begrijpelijke keuze? Alsof de frustratie weggaat door de boel weg te doen...?


jurjen

Wat is er vreemd aan het opgeven van een hobby?
De definitie van een hobby is immers ongeveer: tijd en inspanning (en vaak ook geld) besteden aan iets wat niet echt nodig is..... 
Dus als je opeens andere prioriteiten hebt dan komt de hobby in het gedrang.

Er kunnen nog veel meer redenen zijn: je verliest een oor, of je verhuist naar een verzorgingsflat waar de Wilson Grand Slam niet helemaal tot z'n recht komt. Of de HT zolder moet een kinderkamer worden. Of je bent je ouwe CD's wel zo'n beetje zat en vind dat tegenwoordig geen leuke muziek meer uitgebracht wordt. Of je hebt opeens een nieuwe passie: zweefvliegen bijvoorbeeld.

Misschien kan je het ook zo zien: sommige mensen beleven deze hobby, net als veel andere hobbies, als zoeken.
Zoeken naar net een beetje meer soundstage, zoeken naar een beetje meer transparantie, zoeken naar ... noem maar op.
Zoeken is alleen maar leuk zolang je nog wat kan vinden. Als je nooit wat vind, gaat de lol er af. En ook geldt nog het gezegde: de jacht is vaak mooier dan de vangst. 

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Erik

Citaat van: jurjen op april  3, 2005, 12:47:25
Wat is er vreemd aan het opgeven van een hobby?
De definitie van een hobby is immers ongeveer: tijd en inspanning (en vaak ook geld) besteden aan iets wat niet echt nodig is.....
Dus als je opeens andere prioriteiten hebt dan komt de hobby in het gedrang.

Er kunnen nog veel meer redenen zijn: je verliest een oor, of je verhuist naar een verzorgingsflat waar de Wilson Grand Slam niet helemaal tot z'n recht komt. Of de HT zolder moet een kinderkamer worden. Of je bent je ouwe CD's wel zo'n beetje zat en vind dat tegenwoordig geen leuke muziek meer uitgebracht wordt. Of je hebt opeens een nieuwe passie: zweefvliegen bijvoorbeeld.

Misschien kan je het ook zo zien: sommige mensen beleven deze hobby, net als veel andere hobbies, als zoeken.
Zoeken naar net een beetje meer soundstage, zoeken naar een beetje meer transparantie, zoeken naar ... noem maar op.
Zoeken is alleen maar leuk zolang je nog wat kan vinden. Als je nooit wat vind, gaat de lol er af. En ook geldt nog het gezegde: de jacht is vaak mooier dan de vangst.
Bravo!! zou het niet beter kunnen omschrijven dan wat hier staat. Alsof er niet meer bestaat dan muziek luisteren of films kijekn.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Spacebass

Tja, misschien verschil ik hierin wel met sommige leden denk ik dan?

Mijn doel is niet het zoeken, sterker ik heb eigenlijk geen zin om te zoeken!! Ik ben nu redelijk "genormaliseerd" en dat geeft enorm veel rust.
Ik wil gewoon muziek luisteren en filmkijken op een set die "af" is..
Het upgraden toevoegen komt simpelweg omdat de set niet af is of net niet mijn smaak is..niet omdat ik weer eens verder wil zoeken vanwege het zoeken...

Waarmee ik dus geen oordeel vel over iemand die het als pure tijdverdrijf ziet of zo!
Maar verder snap ik de insteek wel als iemand het wel als hobby ziet....is niets mis mee  ;)

jurjen


hihi, Space zit nog in de ontkenningsfase  ;D

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

wil

Citaat van: Spacebass op april  3, 2005, 14:01:24
Tja, misschien verschil ik hierin wel met sommige leden denk ik dan?

Mijn doel is niet het zoeken, sterker ik heb eigenlijk geen zin om te zoeken!! Ik ben nu redelijk "genormaliseerd" en dat geeft enorm veel rust.
Ik wil gewoon muziek luisteren en filmkijken op een set die "af" is..
Het upgraden toevoegen komt simpelweg omdat de set niet af is of net niet mijn smaak is..niet omdat ik weer eens verder wil zoeken vanwege het zoeken...

Waarmee ik dus geen oordeel vel over iemand die het als pure tijdverdrijf ziet of zo!
Maar verder snap ik de insteek wel als iemand het wel als hobby ziet....is niets mis mee  ;)
Dan zit ik zeker ook nog in die ontkenningsfase  8).
Garmt hamert er vaak op dat het doel van deze hobby (wat dus voor mederlij uitleg vatbaar is) het genieten van muziek en/of film zélf is. Als je dat niet kan moet je iets anders gaan sparen, postzegels of zo. Als het doel van de hobby het zoeken naar de perfecte match is die uiteindelijk nooit gevonden gaat worden dan gaat dit heel veel geld kosten, heel veel discussies met je partner en uiteindelijk teleurstelling tegen de tijd dat je zélf wakker wordt en bedenkt wat je eigenlijk aan het doen bent. Het voortdurende upgraden kan mijns inziens nooit leiden tot het genieten van de muziek op een ontspannen manier, maar alleen maar tot krampachtig verlangen naar ??

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

genesis

Volgens mij doe je eerst voorstudie, van wat vind ik mooi.

En als je je goed orienteerd weet je welke klank je moet gaan samenstellen en met welke componenten, vervolgens heb je hulp nodig uit het professionele circuit, tot de basisset staat van wat je mooi vind.

Dan ga je tweaken en tunen tot de voor jou ultieme weergave, daar geniet je dan jaren van.

Vanaf daar maak je meestal met langere tussenpozen up-grades met af en toe een zeer grote stap.

Ik ben al jaren tevreden met mijn set en die word steeds beter, tevens ook die van mijn audiokennissen.

Genieten van de emotie van muziek met ondersteuning van de hifi-componenten is de hobby.

Ik herken wat veel mensen zeggen, maar ik heb zelf het geluk dat ik word bijgestaan door mensen die ontzettend veel ervaring hebben met het matchen, zodat het "totaal groter is dan de som der delen" , dus ik heb rust in mijn hobby geniet ontzettend, en maak alleen positieve progressie. (met af entoe wat frustatie, is doorgaans van korte duur, wegens hulp)

Kwestie van geduld, passie, de juiste mensen en wat geluk,

mvgr Genesis ;)
Carpe Diem

mradem

Citaat van: wil op april  3, 2005, 14:44:19
Dan zit ik zeker ook nog in die ontkenningsfase  8).
Garmt hamert er vaak op dat het doel van deze hobby (wat dus voor mederlij uitleg vatbaar is) het genieten van muziek en/of film zélf is. Als je dat niet kan moet je iets anders gaan sparen, postzegels of zo. Als het doel van de hobby het zoeken naar de perfecte match is die uiteindelijk nooit gevonden gaat worden dan gaat dit heel veel geld kosten, heel veel discussies met je partner en uiteindelijk teleurstelling tegen de tijd dat je zélf wakker wordt en bedenkt wat je eigenlijk aan het doen bent. Het voortdurende upgraden kan mijns inziens nooit leiden tot het genieten van de muziek op een ontspannen manier, maar alleen maar tot krampachtig verlangen naar ??

wil

Sluit ik me bij aan. Merkte het aan mezelf ook toen even met de TAG gekte ineens. Ben zelf ook teveel bezig geweest met het upgraden of veranderen etc. Dan zie je weer wat moois tekoop staan en ga je weer denken. Soms heb ik liever dat ik het geld niet had ;D . Ga snel een huis kopen denk ik hehe. En genieten van de spullen waar jan modaal nog nooit van gehoord heeft.

JürgenW

Citaat van: Spacebass op april  3, 2005, 14:01:24
Mijn doel is niet het zoeken, sterker ik heb eigenlijk geen zin om te zoeken!! Ik ben nu redelijk "genormaliseerd" en dat geeft enorm veel rust.
Ik wil gewoon muziek luisteren en filmkijken op een set die "af" is..

Mee eens, met de variatie: een set die - voor mij - "af" is..

Citaat van: Spacebass op april  3, 2005, 14:01:24
Maar verder snap ik de insteek wel als iemand het wel als hobby ziet....is niets mis mee ;)

Dat snap ik niet, in de zin van 'dat kan ik invoelen' (maar accepteer ik natuurlijk wel). Iemand die zegt: my hobby van: lekker naar muziek luisteren, dat beëindig ik nou, ik vind nou een ander hobby leuker, bijv. fietsen.
Maar ja, waarom ikzelf nou muziek luisteren, zo belangrijk vind? Maar ik heb voor het genieten van muziek, ook buiten de huiselijke sfeer veel over: ga veel naar concerten, opera's - en dat al vele vele jaren.

MarcoV

Citaat van: Blue-Eyes op april  3, 2005, 09:43:59

@Marco: Kapitaal vernietiging, het levert minder op als je het verkoopt. Tja, als je nog een jaar wacht levert het nog minder op! ;)

Dat is natuurlijk niet wat ik bedoelde, maar dat snap je zelf ook wel  ;)

Marco

Ettepet

Citaat van: jurjen op april  3, 2005, 14:23:31
hihi, Space zit nog in de ontkenningsfase
Ik denk dat ruimschoots aan je wensen voldoen, met voldoende kennis van wat er nog meer is/kan een goede grens is.  Met het idee: misschien, ooit, als..... voor wat er verder te halen is.  Niet iedereen kan even goed met dit soort grenzen overweg natuurlijk. ;)

The Foundation

Citaat van: jurjen op april  3, 2005, 12:47:25
Wat is er vreemd aan het opgeven van een hobby?
De definitie van een hobby is immers ongeveer: tijd en inspanning (en vaak ook geld) besteden aan iets wat niet echt nodig is..... 
Dus als je opeens andere prioriteiten hebt dan komt de hobby in het gedrang.

Er kunnen nog veel meer redenen zijn: je verliest een oor, of je verhuist naar een verzorgingsflat waar de Wilson Grand Slam niet helemaal tot z'n recht komt. Of de HT zolder moet een kinderkamer worden. Of je bent je ouwe CD's wel zo'n beetje zat en vind dat tegenwoordig geen leuke muziek meer uitgebracht wordt. Of je hebt opeens een nieuwe passie: zweefvliegen bijvoorbeeld.





als je je oor verliest of in een home gaat , is dat gedwongen beindigen van de hobby ,

maar een hobby kan wel vervagen tot niks

tis een beetje zoals een vrouw ....
de passie na 20 jaar huwelijk is toch ook fel vermindert , dan toen je net was getrouwd ?

wil

Citaat van: Anthrax op april  3, 2005, 20:42:51
tis een beetje zoals een vrouw ....
de passie na 20 jaar huwelijk is toch ook fel vermindert , dan toen je net was getrouwd ?
mwoah, verminderd.... zeker niet fel verminderd  ;) :P

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Oracle

Redenen om de hobby te beeindigen?
- als ons huis te klein wordt, en we de zolder nodig hebben als slaapkamer, of opslag, dan gaat de Barco het huis uit. Is simpel. Zo gehecht ben ik er niet aan. En film kijken kan ik ook op de bb in de woonkamer (al is dat lang niet zo heftig/meeslepend/etc.)
- op dit moment heb ik al bijna geen tijd meer om film te kijken (muziek luister ik alleen in de auto...), waardoor ik mij ook regelmatig afvraag: zal ik het spul maar gewoon verkopen? Kom er toch niet aan toe...


Ook kan ik me voorstellen dat wanneer er bijvoorbeeld kinderen komen, dat dat een reden kan zijn om bepaalde wijzigingen door te voeren in je leven. Waaronder dus het opgeven van de HT als hobby.

De hobby is nl. meer dan het hebben van a/v spullen... het is ook het kijken naar films, luisteren naar muziek en daarnaast het bijhouden van ontwikkelingen, het upgraden (want het jeukt toch altijd wel weer) en het met elkaar eindeloos over kunnen bomen... ;)

En daar moet je maar net tijd en zin voor hebben...

Groet,
Mark

Audiofiel

Citaat van: Mark Lemmens op april  3, 2005, 21:15:05
Ook kan ik me voorstellen dat wanneer er bijvoorbeeld kinderen komen, dat dat een reden kan zijn om bepaalde wijzigingen door te voeren in je leven. Waaronder dus het opgeven van de HT als hobby.

De hobby is nl. meer dan het hebben van a/v spullen... het is ook het kijken naar films, luisteren naar muziek en daarnaast het bijhouden van ontwikkelingen, het upgraden (want het jeukt toch altijd wel weer) en het met elkaar eindeloos over kunnen bomen... ;)
Wijze woorden! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.