Aparte stroomgroep

Gestart door kappa9, december 5, 2023, 14:54:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kappa9

Wie kan me iets vertellen over de kosten van het aan laten leggen van een aparte stroomgroep?

Ik heb een offerte liggen van €500 ex btw voor het aanleggen van een extra groep plus 20 meter 3x2,5mm kabel naar de zolder brengen.

Is dit een beetje schappelijk?

Gr Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Sjaak_Banaan

Goede vraag.
Toen wij zonnepanelen lieten plaatsen hebben wij volgens mij 900 euro betaald voor een compleet nieuwe meterkast. Gevraagd om er ook een extra groep voor HT voor vrij te houden, die is alleen nog niet aangesloten omdat ik zelf nog niet zo ver was. Lijkt mij vrij veel voor alleen een extra groep dan...?!?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

mijkie

Hangt beetje van de situatie af, kan je er zo een automaat bij prikken of moet er een kastje naast je huidige groepenkast gemaakt worden met een evt. extra aardlek-schakelaar.

Ook is de route naar, in dit geval de zolder, een beetje toegankelijk of moet de vonkentrekker een hele toer uithalen omdat netjes te kunnen doen.
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Rowdy

#3
Heb je een loze buis vanaf de meterkast naar de zolder toe? Soms zie je weleens een ronde blinddeksel op zolder, deze is vastgeschroefd met 2 schroefjes M3.
Zo ja, kun je met VD draad naar de zolder toe.

twani

Citaat van: kappa9 op december  5, 2023, 14:54:43Wie kan me iets vertellen over de kosten van het aan laten leggen van een aparte stroomgroep?

Ik heb een offerte liggen van €500 ex btw voor het aanleggen van een extra groep plus 20 meter 3x2,5mm kabel naar de zolder brengen.

Is dit een beetje schappelijk?

Gr Joost

PM Kjelt even.  Die kan er in ieder geval iets over zeggen.

jazzy

Lijkt me geen raar bedrag voor een paar uur werk en materiaal.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

williams

Het is ten eerste belangrijk om te weten wat de route is om naar zoldertje gaan .

Zit er dus nog een lege doos ( bv naast de wasmachine ) dan is het niet zo spannend en is de prijs niet gerechtvaardigd.

Zit er dus geen lege doos dan wordt het een andere verhaal en zitten de kosten meer in het arbeidsloon van de elektricien .

Wat ook een mogelijkheid is om in de bestaande wasautomaat aansluiting 2 groepen te trekken.

Denk dan ook dat iemand dit eerst moet beoordelen bij je .

Misschien als je wat foto's post dan krijgen we een wat beter beeld van je situatie .


JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Rowdy

Citaat van: williams op december  6, 2023, 16:38:31Wat ook een mogelijkheid is om in de bestaande wasautomaat aansluiting 2 groepen te trekken.

Kun je me dit uitleggen?

williams

stel je hebt de bestaande aparte groep op de wa op de zolder zitten dan trek je hier 5 draden doorheen i.p.v. 3 en deze splits je dan in 1 voor de wasautomaat en de andere dan voor je andere doeleind.

In de meterkast krijg je dan ook gewoon 2 aparte eindgroepen te zitten .
dit is opzich niets bijzonder daar ik dit regelmatig voor mijn werk doet en ook thuis heb ik dezelfde opstelling .

Een vereist is dan wel dat deze 2 groepen gelijk uitgeschakeld dienen te worden door middel van een F knopje zoals je dit bij een kookgroep ziet in de meterkast.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Rowdy

Ik begrijp het nu, maar het heeft niet mijn voorkeur. Ik leg liever elk groep apart vanaf de meterkast naar de WCD.

williams

Is in mijn beleving als elektricien en ht forum genoot totaal overbodig als je geen andere optie hebt .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

marcel1970

Alleen niet toegestaan volgens de nen1010, je mag nooit 2 verschillende groepen in 1 leiding hebben.
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

schuit

daarom moet het dan ook op 1 schakelaar als ik het zo begrijp.

williams

Klopt.
Een Perilex groep voor te koken is in wezen ook 2 aparte groepen en deze zijn dan ook beiden verbonden door de f knop in de Meterkast .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

kappa9

Allereerst, excuus voor de late reactie vanuit mijn kant.

Bedankt voor de reacties dusver.
Citaat van: williams op december  6, 2023, 16:38:31Misschien als je wat foto's post dan krijgen we een wat beter beeld van je situatie .
Bij deze ook een foto van mijn meterkast toegevoegd.
Er loopt denk ik geen lege leiding vanuit de meterkast naar zolder dus die zal gemaakt moeten worden.

Ik vraag me echter af of het echt een verschil gaat maken. Thuis gebruik ik bijvoorbeeld eigenlijk geen andere apparatuur als ik op zolder muziek aan het luisteren ben. Behoudens de koelkast/vriezer,ruiter (tp link deco systeem) , cv ketel, mechanische ventilatie zit er verder niets op het stroomnet in mijn huis. Of tellen apparaten die in standby modus staan ook mee qua vervuiling? Zoals tv's. Hmm als ik het zo opsom toch wel wat apparaten. En toch benieuwd of het te horen is als mijn geluidsapparatuur over een eigen stroomgroep loopt.

Gr Joost

Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Rowdy

Wat een puinhoop is jouw meterkast met al die losse snoeren.

Als je het plankje bovenin je meterkast er uit haalt kun je zien of je loze leidingen hebt.

mmuetst

Sluit een keer een verlengsnoer aan op een groep waar verder niks op aangesloten zit en breng deze naar zolder, dan kun je testen of het verschil maakt. Mijn ervaring: als je geen plopjes of tikken op je luidsprekers hoort met de huidige aansluiting naar zolder, als er geen muziek speelt, dan heeft een aparte groep geen toegevoegde waarde.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Bij mij gaf een aparte groep meer rust in het geluidsbeeld.

williams

Vind je Meterkast best meevallen hoe deze eruit ziet .

Je hebt gelukkig een ABB kast wat in mijn beleving en ervaring de beste kast  is met de betere componenten. Wat wel een dingetje is je bushboard zit vol met 12 groepen .
Mocht je dus een groep erbij willen zetten dan ben je veroordeeld aan een aardlekautomaat wat 1 groep en aardlek in 1 is .

Deze zou je dan op de onderste rij in je meterkast kunnen plaatsen en als bijkomend voordeel is dan ,mocht er een andere aardlek aangesproken worden deze niet je aparte groep voor je audio meetrekt .

Zou adviseren mocht je een aparte groep plaatsen neem dan ook de ABB aardlekautomaat en niet een goedkope oplossing .

En zoals ik al eerder gepost had gewoon extra draden bij je bestaand WA groep trekken .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

schuit

Of je zou een andere stop kunnen overwegen zoals de siemens zekeringhouder zodat je kan experimenteren met zekeringen.

wat betreft de kosten zal dit waarschijnlijk meer zitten in de kabel trekken. En welke kabel krijg je dan? geen speciaal HT kabel lijkt mij,
bij mij wist de electricien niet van speciale ht groep. TOen heeft hij een afgeschermde buitenkabel aangebracht op verzoek.

Ik had onlangs voor 1000 euro een 3 fase meterkast, 3 extra groepen erbij ivm uitval en laden auto + ht groep maar dan 1 ruimte ernaast via kruipruimte.
geen abb overigens.

Rowdy

Hoop voor jou dat de afgeschermde buitenkabel geen YMvK-as is. Volgens een website moet je die gelijk begraven. Beter is het om het bij de oud-koperboer in te leveren.

Refie

Citaat van: Rowdy op december 24, 2023, 15:55:17Hoop voor jou dat de afgeschermde buitenkabel geen YMvK-as is. Volgens een website moet je die gelijk begraven. Beter is het om het bij de oud-koperboer in te leveren.

Bull Sugar....
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

schuit

#22
Volgens mij gaat het vooral om de essentie van een aparte kabel naar de meterkast.
Nog mooier zou zijn een aparte kabel naar de energiecentrale. Daar heb ik vanaf gezien.  :tounge:

Een gemiddelde electricien begrijpt al niet zomaar waarom je een aparte kabel naar apparatuur aanbrengt met een onbekende zekering.