Constant Image Height projectie

Gestart door jaco, november 10, 2007, 13:51:33

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

#300
Citaat van: Rivak op oktober 24, 2008, 11:00:48
Hier ook een (zeldzame) H78 met strooilichtbalken.
A ok, blijkbaar zijn die strooilichtbalken niet zo zeldzaam dus. Het lijkt mij niet echt een defect maar misschien niet helemaal netjes lichtdicht gemaakt van binnen  ???

Ik heb nog geprobeerd een foto ervan te maken maar dat lukte niet met mijn camera :P

Ik zal optoma er nog even over mailen (heb helaas geen garantie meer...) maar dat moet even wachtten tot het weekend aangezien daar serienummer info voor nodig is :P

Ondertussen bemoeilijkt het wel het feit dat ik vandaag een knoop zou doorhakken over wel of niet de FE700 lens aanschaffen  :-\

Rivak

Is toch geen probleem als de strooilichtbalken daadwerkelijk uit de lens komen, dan worden ze toch ook uit het beeld naar buiten afgebogen door de voorzetlens.
Wanneer het strooilicht naast de lens en/of de behuizing komt, moet het af te dekken zijn, dus ook geen probleem lijkt me.

Wat ik me wel afvraag is of je proj de mogelijkheid heeft om het beeld vertikaal op te rekken(vervormen) zodat het paneel volledig gebruikt wordt. Die van mij kan dat nl niet.



PjotrrrNL

Waarom? De lens rekt het volle 16:9 beeld in de breedte naar 21:9, het strooilicht rekt dus mee en blijft dan nog steeds even ver buiten het doek vallen...

hifiman

#303
Citaat van: Rivak op oktober 24, 2008, 12:42:14
Is toch geen probleem als de strooilichtbalken daadwerkelijk uit de lens komen, dan worden ze toch ook uit het beeld naar buiten afgebogen door de voorzetlens.
Dat denk ik ook ja , ben alleen bang dat het misschien net buiten de range van de lens is of zoiets en dat het dan juist in je beeld gaat vallen. Afijn ik zal me wel voor niks zorgen maken :P

Citaat van: Rivak op oktober 24, 2008, 12:42:14
Wanneer het strooilicht naast de lens en/of de behuizing komt, moet het af te dekken zijn, dus ook geen probleem lijkt me.
Klopt, maar dat is dus niet aan de orde bij mij.

Citaat van: Rivak op oktober 24, 2008, 12:42:14
Wat ik me wel afvraag is of je proj de mogelijkheid heeft om het beeld vertikaal op te rekken(vervormen) zodat het paneel volledig gebruikt wordt. Die van mij kan dat nl niet.
Dat heeft tie  ^-^



hifiman

Citaat van: PjotrrrNL op oktober 24, 2008, 12:42:50
Waarom? De lens rekt het volle 16:9 beeld in de breedte naar 21:9, het strooilicht rekt dus mee en blijft dan nog steeds even ver buiten het doek vallen...
Ik denk het ook ja  ::)  :P  ^-^

Ik baal er wel van dat ik het nooit aan optoma gevraagd heb toen ik nog WEL garantie had (net een paar maanden verlopen...).
Maar goed dat is mijn eigen fout, ik dacht dat het zo hoorde :P

celerontje

Aangezien je lens verzonken zit, kan je toch makkelijk 2 stukje tape voor de lensopening spannen? Aangezien je ook je hand er voor kan houden.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 13:34:07
Aangezien je lens verzonken zit, kan je toch makkelijk 2 stukje tape voor de lensopening spannen? Aangezien je ook je hand er voor kan houden.
Is inderdaad een optie, al heb ik het niet zo op plakkerige tape op een duur objectief :P

celerontje

Hoeft niet op je objectief, maar gewoon op het plastic van de behuizing, je lens zit namelijk verzonken.
Eventueel kan je een papieren maskertje maken in dezelfde kleur als je beamer, en die met normaal plakband vastplakken aan de behuizing.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Rivak

Eventueel nog een ander (budget) alternatief voor de Prismasonics voor zo`n 750 euro :  http://www.anamorphiclens.com.au/

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 13:40:25
Hoeft niet op je objectief, maar gewoon op het plastic van de behuizing, je lens zit namelijk verzonken.
Eventueel kan je een papieren maskertje maken in dezelfde kleur als je beamer, en die met normaal plakband vastplakken aan de behuizing.
:-*

hifiman

De kogel is in zoverre door de kerk dat mijn vrouw en ik vanavond bij Steelfixer1 gaan kijken naar zijn CIH opstelling (met H-FE1500 lens). Ik acht de kans klein dat ik dan weer zonder (H-FE700) lens richting huis vertrek  ^-^

celerontje

#311
'T zal vanavond wel zo gezellig zijn, dat jullie het flink rekken? ;D

Je gaat toch wel op je Harmony een activity maken die er automatisch voor zorgt dat de beamer in de goede stand staat?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 15:02:26
'T zal vanavond wel zo gezellig zijn, dat jullie het flink rekken? ;D
;D

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 15:02:26
Je gaat toch wel op je Harmony een activity maken die er automatisch voor zorgt dat de beamer in de goede stand staat?
Dat zijn de details  ^-^

kermit

#313
Citaat van: Audioloog op oktober 24, 2008, 14:50:50
De kogel is in zoverre door de kerk dat mijn vrouw en ik vanavond bij Steelfixer1 gaan kijken naar zijn CIH opstelling (met H-FE1500 lens). Ik acht de kans klein dat ik dan weer zonder (H-FE700) lens richting huis vertrek  ^-^

Ik zal je wederom uit je slapeloze nachten/dagen verlossen. Volgende keer gaat het geld kosten ;D Of een thaise rijsttafel.
Ik heb ook het strooilicht probleem gehad met de Optoma en de lens.

De lens zorgt ervoor dat het strooilicht buiten het scherm komt te vallen. Bij een 1.85 film komt er wel iets iets te zien aan de linker en rechterkant . Ik heb twee masking panelen die ik bij 1.85 films in het scherm zet,dus heb je er geen last van. Maar ik praat hierover minimale strooilicht wat niet storend is. Bij een 2.35 film merk je er niks van.

hifiman

#314
Citaat van: kermit op oktober 24, 2008, 15:06:40
Ik zal je wederom uit je slapeloze nachten/dagen verlossen.
Overdag doet mijn baas dat al, maar 's nachts zou wel lekker zijn  ;D

Citaat van: kermit op oktober 24, 2008, 15:06:40
Volgende keer gaat het geld kosten ;D Of een thaise rijsttafel.
De rijsttafel dan maar, extra spicy  >:D

Citaat van: kermit op oktober 24, 2008, 15:06:40
Ik heb ook het strooilicht probleem gehad met de Optoma en de lens.
Das waar ook, jij had ook de H79 toch?

Citaat van: kermit op oktober 24, 2008, 15:06:40
De lens zorgt ervoor dat het strooilicht buiten het scherm komt te vallen. Bij een 1.85 film komt er wel iets iets te zien aan de linker en rechterkant . Ik heb twee masking panelen die ik bij 1.85 films in het scherm zet,dus heb je er geen last van. Maar ik praat hierover minimale strooilicht wat niet storend is. Bij een 2.35 film merk je er niks van.
Ik snap alleen even niet wat 1,85 of 2,32 ermee te maken heeft, bij mij valt (nu) het strooilicht als een soort verticale balk aan beide kanten van het scherm op de muur zo'n 20 cm van het scherm vandaan. Hebben wij het wel over hetzelfde? Of heb jij het over restlicht direkt om het geprojecteerde gedeelte (dus zonder 20cm tussenruimte) ?

celerontje

Dat restlicht wordt gewoon meegerekt met je geprojecteerde beeld lijkt me, of de lens moet het vignetteren, maar dat lijkt me sterk, anders zou de lens niet goed te gebruiken zijn in een short-trow setup.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Even ter illustratie (ouwe foto en bijna alles klopt niet meer op het scherm na  ;D ).

De restlichtbalken zitten bij mij ongeveer ter hoogte van de klok en het berenschilderij. Het zijn vertikale balken met een breedte iets minder dan de breedte van de klok, vanaf het plafond tot aan de onderkant van het scherm.


kermit

Citaat van: Audioloog op oktober 24, 2008, 15:29:02
Overdag doet mijn baas dat al, maar 's nachts zou wel lekker zijn  ;D
De rijsttafel dan maar, extra spicy  >:D
Das waar ook, jij had ook de H79 toch?
Ik snap alleen even niet wat 1,85 of 2,32 ermee te maken heeft, bij mij valt (nu) het strooilicht als een soort verticale balk aan beide kanten van het scherm op de muur zo'n 20 cm van het scherm vandaan. Hebben wij het wel over hetzelfde? Of heb jij het over restlicht direkt om het geprojecteerde gedeelte (dus zonder 20cm tussenruimte) ?

We hebben het over hetzelfde. Het belangrijkste wat je moet doen als je een scherm bij Ge koopt moet je het scherm met de brede rand nemen. Hij heeft 2 soorten schermen met dikke en dunnen rand. Ik heb de dikke rand van 15 cm breed.
Dan heb je geen problemen meer met het restlicht.  

kermit

#318
.

celerontje

#319
Die randen zijn echt niet zó breed dat ze tot aan de klok komen.
Wat ik adviseer, is gewoon een simpel papieren maskertje tussen de beamer en de anamorflens te plaatsen, want Ronald kan de balken maskeren met z'n hand voor de beamer, zonder dat dit een nadelig effect heeft op het filmbeeld, dus met een maskertje kan het helemaal precies.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman


hifiman

Citaat van: kermit op oktober 24, 2008, 15:37:00
We hebben het over hetzelfde. Het belangrijkste wat je moet doen als je een scherm bij Ge koopt moet je het scherm met de brede rand nemen. Hij heeft 2 soorten schermen met dikke en dunnen rand. Ik heb de dikke rand van 15 cm breed.
Dan heb je geen problemen meer met het restlicht.  
Ok. Al snap ik het nog niet helemaal  :P

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 15:43:52
Die randen zijn echt niet zó breed dat ze tot aan de klok komen.
Vandaar mijn opmerking in mijn vorige post dat ik het nog niet helemaal snap...

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 15:43:52
Wat ik adviseer, is gewoon een simpel papieren maskertje tussen de beamer en de anamorflens te plaatsen, want Ronald kan de balken maskeren met z'n hand voor de beamer, zonder dat dit een nadelig effect heeft op het filmbeeld, dus met een maskertje kan het helemaal precies.
Eventueel is iets dergelijks mogelijk inderdaad, dus ik maak me er al wat minder druk om dan gisteravond :P

Vind het wel raar dat de meeste H79 bezitters er blijkbaar geen last van hebben  ::)

celerontje

Wacht even, ik roep even een H78 bezitter:
PHILIPPPPP!!!!!! HTIP!!!!!!! WAAR ZIT JE? WIE NIET WEG IS, IS GEZIEN! ;D
Ik ben benieuwd of hij hetzelfde probleempje ook heeft.

Ik heb trouwens bij de M&G bij jou, dat restlicht helemaal niet gezien!

Maar dat maskertje kan je nu alvast wel maken, want hij moet toch voor de beamerlens en niet voor de anamorflens, omdat uit je beamerlens altijd dezelfde beeldbreedte komt, die van de anamorflens in variabel.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 16:27:11
Ik heb trouwens bij de M&G bij jou, dat restlicht helemaal niet gezien!
Dat komt omdat jij overdag kwam kijken :P De intentsiteit van het restlicht is ongeveer (of wellict exact..) gelijk aan dat van het weergeven van IRE 0 (gisteren ook even gedaan). Bij een hogere IRE worden de balken al snel "onzichtbaar". Je ziet ze dus zowiezo alleen met donkere scenes (in een donkere kamer).

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 16:27:11
Maar dat maskertje kan je nu alvast wel maken, want hij moet toch voor de beamerlens en niet voor de anamorflens, omdat uit je beamerlens altijd dezelfde beeldbreedte komt, die van de anamorflens in variabel.
Klopt, maar aangezien ik vanavond een end ga rijden zal het toch in de omgekeerde volgorde (eerst lens ophalen) gaan gebeuren  ;D