SACD/DVD-A: waar te beginnen?

Gestart door svmnb, oktober 18, 2009, 21:14:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

svmnb

Nu ik een Oppo BDP-83 in gebruik heb, wil ik eens gaan kijken naar SACD's en DVD-A.
Het aanbod dat ik zo snel kon vinden, bestaat voor 90% uit klassiek. De juiste (web) winkels ken ik niet, dus misschien kan iemand mij op de juiste weg helpen?

De eerste SACD die ik heb gekocht (Vivaldi's Vier jaargetijden), doet wel naar meer smaken. :)
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

jasjenl

Je kunt hier eens kijken, daar heb ik onlangs nog een dvda gekocht. En soms hebben ze bij bol.com ook wel eens wat sacd's/dvda's. Het totaal aanbod is echter niet super, in de 'mainstream' zijn deze formaten nooit echt een groot succes geworden.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

svmnb

Thanks, ga ik even bekijken. Jammer dat er zo weinig titels zijn, trouwens.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Nosferatu

#4
DVDA's zijn echt zeldzaam, SACD's valt wel mee alleen zijn diverse titels soms wel erg snel uitverkocht en kan lang duren voordat er weer nieuwe releases van gebakken worden.
Bij www.bol.com kan je wel het e.e.a. vinden door goed te zoeken wat je veel tijd gaat kosten, bij www.platomania.nl door artiest in te vullen met als titel SAC.

Deze is ook leuk, http://www.cdjapan.co.jp/music/index.html , misschien niet zozeer om er te bestellen maar om te kijken wat er zo'n beetje allemaal is. Met de informatie 'daar' kan je b.v. gerichter gaan zoeken bij bol of play.com. Verder is er natuurlijk nog www.mofi.com welke een aardig aantal SACD's hebben, uiteraard verkrijgbaar bij de shop die jasjenl je al door gaf.  ;)
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

svmnb

Wederom bedankt voor de info en links!
Ik begrijp intussen wel dat ik niet effe een paar cd's van U2 kan vervangen door SACD. Blijft toch jammer dat er geen breed aanbod is.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Zee

Ach, er is genoeg moois te koop op CD.
Technisch gezien is SACD niet nodig: Cd is voor ons menselijk gehoor voldoende goed.  Dat SACD soms beter klinkt zal dan hooguit te maken hebben met het feit dat de opname/mastering beter is. Het kan natuurlijk ook gewoon perceptie zijn dat SACD beter is.
Mijn tip: laat je muziekkeuze niet beperken door het gebrekkige aanbod op SACD!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Nosferatu

Met A/B testjes met SACD's hoor ik wel degelijk verschil en nee, dat is geen inbeelding om maar de extra uitgave te verantwoorden.  ;D Met name de hoge tonen weergave vind ik veel rustiger, minder 'scherp'. Dit heeft niets te maken met de techniek, resolutie iets van 100Khz ofzo, ik heb nl. niet de illusie dat ik zowieso nog iets boven de 16Khz hoor.  :angel:

T'is dus voornamelijk de mastering die veelal iets beter is in combinatie met de betere specs die allemaal wat 'ruimer' zijn dan gewone CD's en soms multi-channel wat een leuk extraatje kan zijn. Daarentegen is dit allemaal geen garantie dat een SACD per definitie beter is dan een CD, heb er nl. ook genoeg waarvan ik geen enkel verschil hoor tussen CD en SACD. Laat je dus niet gek maken door de marketing van dit mislukte formaat. Ja, mislukt, aanbod is klein, je hebt een speciale speler nodig en de vraag is hoe lang het nog blijft bestaan als BD-Audio doorbreekt. Ben het dus zowieso eens met Zee dat je je niet moet laten beperken in je muziekkeus door dit formaat. Maar blijft wel leuk om af-en-toe eens mee te spelen.  ;)
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

HTip

Deze discussie is al meerdere malen gevoerd, maar hij wordt natuurlijk helemaal actueel als iemand zich op dit vlak waagt ;)

Ik heb n.a.v. een toen lopende discussie ook een keer een test gedaan tussen CD, SACD en DVD-A. Mijn vrouw luisterde en moest aangeven welke zij het mooist vond klinken. Het resultaat was verrassend. Voor diegene die zin heeft dat te lezen die kan het hier vinden. Ik vond het een erg leuke test om te doen en kan het iedereen aanraden. Eén ding weet ik zeker, mijn SACD's en DVD-A's zal ik niet verkopen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Duck Twacy

#9
ebay

http://www.sa-cd.net/home

Is wel nuttig om te achterhalen wat er allemaal verschenen is (en eventueel de reviews).

Hier verkopen ze noch een handje vol dvd-a's (dacht ik)
http://www.velvetmusic.nl/?lang=nl
Heb er zelf ook maar 1 (Queen)
en een stuk of 50 sacds

brtram

Correct, Rotterdam heeft op de site een aparte afdeling SACD.

SACD is een doodlopend spoor en er komt nog maar heel weinig nieuws uit.
Eigenlijk niet zo gek als je ziet dat "men" mp3 al goed genoeg vindt.


Helmuth

#11
Ik luister naar een 24bit 192kHz dac. Heb me pas een sony DVD SACD speler gekocht.

Dus een mooie SACD uitgezocht was een tegen valler wat mij betreft. Geen hoorbare verbetering met de externe DAC en goede cd of DVD-v ik heb pas 1 SACD (DAVE ALVIN Blackjack David) dus ben waarschijnlijk te voorbarig. http://www.sa-cd.net/showtitle/534


Heb ik een beetje bekeken wat DVD-v muziek DVD voor opslag gebruikt dat is een variant van mp3 dolby stereo of dolby 5.1. En ik vind het nog mooi ook  :blush: Er zou ook PCM met 96kHz sample rate op kunnen staan maar ik heb ze nog niet gezien.

Ik heb nu een titel besteld op DVD-v ik wil dezelfde titel ook nog op SACD kopen en een ultiem kwaliteits vergelijk uitvoeren. Dus dat word MP3 versus SACD als dat niets opleverd dan is SACD kul. Je kan helaas geen cd branden van de sacd zonder het eerst analoog te maken anders was het vergelijk simpel. Want dan brand je van de SACD een WAV en vergelijk je gewoon of de kwaliteit in de opname of sample rate zit.


Maar kijk eens wat CD-wow aan SACD's heeft liggen.

http://www.cdwow.nl/search?q=sacd&t=all

Uitgebrachte titels op SACD
http://www.sa-cd.net/
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

J o e p

Ben vorig jaar begonnen mijn beste cd's te vervangen door sacd.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Helmuth

Citaat van: J  o e p op november 17, 2009, 13:48:18
Ben vorig jaar begonnen mijn beste cd's te vervangen door sacd.

En toen joep?
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

sr7000

http://shop.muziek.nl/home.php Heeft ook een aardig aanbod. En bovendien gesorteerd op genre.

Richi

Vorig weeken heb ik enkele CD's en SACD's vergeleken (zelfde materiaal) op een Marantz KI Pearl set met B&W 805s luidsprekers. De SACD's spelen veel gedefinieerder, beter gelaagd en rustiger dan de CD's. Maar ... Je hebt een hele goede set nodig om de verschillen goed te horen.

Op mijn set hoor ik het verschil wel...  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

RobertVanWoerden

Ricks Records heeft ook een ruim aanbod sacd en dvd-as. zie http://www.ricksrecords.nl/. Wat is het genre waar je naar luistert? als je van symfo en prog rock houdt kan ik je Dark Side of the Moon sacd van Pink Floyd aanraden. Ook Porcupine Tree heeft de meest recente titels op dvd-a uitgebracht, in 5.1 mix door de meester Steven Wilson. Ook van zijn andere project No-Man zijn enkele dvd-a uit, dit zijn wat rustiger songs, ook zeer mooi. Tevens is hij bezig met het remixen van de King Crimson catalogus. De eerste 3 titels zijn inmiddels uit.