VOX 200 KE maar dan cremona-achtig verkocht!!!

Gestart door franks, februari 23, 2006, 23:02:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

franks

Eergisteravond de laatste zijwand in de mal gelegd en deze was vandaag ook klaar, ik heb hem in de mal laten zitten en er nog een gebogenwand bovenop gelegd, deze is bestemd voor de bevestiging van de woofer, dit wordt ook nog een hele klus, ik heb hier geen fotos van maar nog wel een paar van de achterkantvulling.

frank

sphere

Euh, nu heb je een op het ook gelijkzijdig balkje, dat is toch niet geometrisch passend bij de lichte bolling van de achterkant van je kast? Of heb ik iets gemist...
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

franks

#127
Het lijkt een gelijkzijdige driehoek maar er zitten toch echt 2 kanten aan met een radius van 618 mm wen dit past precie in de achterkant.
Ga wel pu-lijm hiervoor gebruiken.

Frank

cve

Moeilijke constructie hoor Frank. Ik begrijp wel waarom Sonus Faber het anders doet.
;D Wat is het voordeel van deze methode?

Co

franks

Vanavond weer wat gedaan aan de zijwanden, ze zijn nu alle 4 zover klaar om verder bewerkt te gaan worden.
De schuine achterkanten zijn allemaal op maat in de juiste hoek gezaagd en de hoogte is op maat gezaagd.
Met spanbanden en een aantal lijmklemmen is het geheel straks volgens mij prima in elkaar te lijmen, er zijn een paar oneffenheden maar deze bedragen maar een paar tienden milimeters en zullen sraks met de pu-lijm wel opgevuld raken.
Vanmiddag 2 flenzen gehaald voor de Br-poort, het zijn 68 mm buizen geworden, de flens daarvan heeft al een uitwendige diameter van 145 mm dus groter kan ik waarschijnlijk niet kwijt .
6.8 mm zou voldoende moeten zijn en zo hoeft de lengte ook niet zo lang te worden(ongeveer 20 cm) zodat de mond van de pijp niet te dicht bij de woofer komt te zitten.

frank

BernHardN

dat ziet er mooi degelijk uit, ga je de bafle ook met leer bekleden?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

franks

in principe wil ik de kasten fineren behalve de achterste punt,(ongeveer10 cm), deze worden waqarschijnlijk hoogglans zwart.
De baffle wordt waarschijnlijk ook zwart maar dan mat, evt bekleden met leer is ook een optie waar ik nog niet verder over na heb gedacht.

frank

R

#133
Afwerken met leer is echt prachtig. Het oogt echt goed op mijn concerto's. Daarnaast schijnt het ook nog goed te zijn voor het afstraalgedrag. Het is wel stof gevoelig, dat trekt echt in de naadjes. Dit toont zich bij mij vooral bovenop, dus op de baffle zul je daar minder last van hebben.


Rob_Dingen

#134
Hoi Franks

Mijn complimenten voor je houtbewerkings kunsten het ziet er erg goed uit.
Kleine tip ik denk dat het nu nog kan.
Zorg er voor dat je geen last krijgt van staande golven door de gaten in de tussen schotten die je gebruikt verspringen en dus niet in een lijn liggen.

Rob

franks

Ik kan de gaten van 1 bracing(per ls) nog wat laten verspringen om dat ik er 2 nog niet verder heb afgewerkt omdat ik toen nog niet wist hoe mijn Br-poort zou gaan lopen.
Inmiddels is dit wel bekend en kan ik de laatste 2 bracings afwerken met evt de gaten wat anders dan in de andere bracings.
Ik vraag me echter wel af of dit een groot effect zal hebben, ik zag laatst een plaatje van de interne verstevigingen van een B&W Nautilus en daarvan zaten de gaten ook allemaal in 1 lijn

Frank

Wowly

Alsof B&W de wijsheid in pacht hebben........ ;)

Feit blijft dat het een erg goed idee is om zo je staande golven te minimaliseren.

Ik vind het ook geweldig mooi gedaan trouwens!!! Zitten de zijpanelen nog even goed aan elkaar vast? En blijft de radius gelijk? DAn ga ik het onthouden voor als ikzelf nog een keer aan de gang ga....

Wowly

cve

CitaatFeit blijft dat het een erg goed idee is om zo je staande golven te minimaliseren

Het blad Hobby Hifi gebruikt daarvoor een IHO. Een afgesloten gedeelte van de kast met een afstempijp in de box (bodem, maar kan bovenin). Het volume daarvan blijft gewoon gelijk aan die van de oorspronkelijke kast. Volgens de metingen van het blad is dat erg effectief en ook goed te horen.

Co

franks

gisteravond een begin gemaakt met het in elkaar lijmenvan de eerste losse onderdelen, dwz de versteviging voor de woofer aan de binnenzijde.
deze heb ik eerst op zijn definitieve plaats gelegd met beide zijwanden erom heen en zo de boven en onderbracing er aan vastgelijmd met pu lijm(patronen voor in de kitspuit) en dit werkt erg goed.
ik heb hier helaas geen fotos van genomen.
vanmorgen was alles uitgehard en gelukkig past alles precies.

Als je niet veel gereedschap tot je beschikking hebt moet je veel hulpstukken zelf maken, hier gaat erg veel tijd aan op.
Zo ook voor een passtuk dat ik moest maken om de woofer precies haaks op de baffle uit te frezen in de gebogen zijwand, en dat ook nog op de juiste plaats  DAT VIEL NIET MEE !!!!

Allereerst  moest er een gat van 7 mm geboord worden als middelpunt voor mijn cirkelmal en dit gat moest ook nog onder een bepaalde hoek geboord worden zodat het gat een hoek van 90 graden maakt met de baffle.
Erg veel passen en meten en weer passen en weer meten >:(

groet frank


franks

Nadat het gat geboord was moest ik een passtuk maken wat op een soort plateautje lijkt waarop mijn frees ligt en dan dus weer haaks op de baffle.
Ook dit kostte weer veel tijd maar het is gelukt, ik beschouwde het frezen van de woofergaten als het moeilijkste hoofdstuk van dit project maar ik ben er tot nu toe erg tevreden mee.
Het probleem was dat de freesdiepte aan de ene kant 10 mm moest zijn en aan de andere kant van de cirkel 32 mm!
Het echte gat waar de woofer in valt ga ik met de decoupeerzaag zagen omdat ik met mijn frees niet zo diep kan komen (plaatselijk 56 mm!!)

groet frank

franks

nog even het voorlopige eindresultaat ;D

frank

cve

Allemachtig prachtig Frank. Het is niet de easy way, maar diep respect voor hoe je het doet.

Co

BernHardN

uuuh..... zit i niet aan de verkeerde kant  ???












;D ;D

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

franks

hoe bedoel je verkeerde kant ??

frank

BernHardN

geintje


ik dacht zoveel werk en daarna erachter komen dat hij aan de andere kant moest
was mij namelijk overkomen bij iets heel anders  :D

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Wowly

RESPECT

Ik vind dat je het erg mooi doet, en ik weet hoe moeilijk het is om in die zijpanelen te gaan frezen voor de 1e keer!

Wowly

blue-eyes

Geweldig!

Ik dit topic maar eens volgen :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

sphere

Dit is echt een bizar staaltje DIY. Zeer vindingrijk. Hoe heb je de stukjes schuine MDF gemaakt, aftekenen langs een rand van de kast?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

franks

die stukjes mdf heb ik gewoon gefreesd uit een stuk plaat van 15 mm die ik nog had staan met een  R= 642 mm en daarna op maat uitzagen en haaks op de cirkel plakken.

groet frank

mluyben

Citaat van: BernHardN op maart 31, 2006, 22:20:57
geintje


ik dacht zoveel werk en daarna erachter komen dat hij aan de andere kant moest
was mij namelijk overkomen bij iets heel anders  :D
Is mij dus laatst ook overkomen met een paar voight pipes voor op de slaapkamer. Ik had het speaker gat op de achterkant van de kast gefreesd :-[
dat krijg je met haast en een kast die rechthoekig is..