Poll: Ik hoor wel/geen verschil tussen digitale bronnen. (jitter ? )

Gestart door Ejorne, oktober 21, 2009, 09:23:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoor jij verschil tussen digitale bronnen?

Ja, het zal o.a. de jitter zijn.
Ja, ik hoor verschil maar weet niet waardoor.
Nee, dat is ook onmogelijk.
Nee, ik hoor geen verschil.
Ik weet het niet.

Koen K

Als je zegt "ik hoor" in de zin van "ik ervaar" dan heb je het naar mijn idee niet over blind en reproduceerbaar horen, maar over of je verschil ondervindt op een bepaald moment ;)

dekkersj

Citaat van: sandervg op oktober 23, 2009, 15:43:00
Mijn veel te lange betogen gaan niet over een CD speler, maar over het loopwerk wat met een kabel verboden is met een DAC. Bij CD speler vergelijk is het verschil natuurlijk nog veel groter omdat je behalve het loopwerk ook het verschil in de DAC hebt. En zet maar eens een CD speler van 50 tientjes naast een CD speler van 10.000 euro...
Hebben we gedaan! Nou ja, het was er eentje van 100 euro. En uiteraard geen verschil te horen, precies zoals het hoort. Netjes de uitgangsamplituden aan elkaar gemaakt op 1 frequentie en de hoorbare verschillen behoren tot het rijk der fabelen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

stone56

It's only rock 'n roll (but I like it)

dekkersj

Citaat van: stone56 op oktober 23, 2009, 15:57:46
abx natuurlijk ;D
Nee, meneer. Ook bij het direct overschakelen van de 2 spelers toen de cd's synchroon liepen, liet het verschil heel duidelijk horen: geen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

sandervg

Laat ik proberen de discussie weer wat meer naar de essentie te laten gaan en niet op alles reageren..

Citaat van: Koen K op oktober 23, 2009, 15:46:09
Sorry dat ik het zo zeg, maar dat vind ik een buitengewoon trieste opmerking. Ik ben hier nota bene bezig me open te stellen voor een andere mening (waarom zou ik de discussie anders überhaupt aangaan?) en ben zelfs bereid mijn mening te veranderen als daar reden toe is. Dat jij niet met een argument kunt aankomen dat dat bewerkstelligt wil niet zeggen dat ik er niet voor open sta.
Openstellen en luisteren is het enige dat je moet doen. Er is geen argument dat je zal kunnen overtuigen, want ik kan immers geen theorie bedenken die bewijst dat jij het verschil gaat horen.

Citaat van: Koen K op oktober 23, 2009, 15:46:09
Dat is altijd de vraag, met alle dingen. Niet of er verschil is, dat is er namelijk altijd wel, maar of het hoorbaar is ;)
Maar daarmee zijn we er volgens mij: als je maar genoeg jitter erin gooit wordt het voor iedereen hoorbaar. De grens waarop het niet meer hoorbaar is verschilt van persoon tot persoon. Op het moment dat het hoorbaar wordt voor Jacco, roept hij: ontwerpfout! Misschien. Voor anderen ligt de hoorbare jittergrens wellicht lager. Kortom: je kunt verschillen horen tussen loopwerken, als de verschillen maar groot genoeg zijn om door jou oren waargenomen te kunne worden.

Maar omdat 'zelf gaan luisteren'  het enige is dat mensen van het tegendeel kan overtuigen, ga zoetjes aan maar stoppen dat te proberen compenseren met heel veel woorden  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

stone56

Citaat van: dekkersj op oktober 23, 2009, 15:59:17
Nee, meneer. Ook bij het direct overschakelen van de 2 spelers toen de cd's synchroon liepen, liet het verschil heel duidelijk horen: geen.

Groet,
Jacco

Dat kan idd ook voorkomen ;D
It's only rock 'n roll (but I like it)

sandervg

Citaat van: dekkersj op oktober 23, 2009, 15:59:17
Nee, meneer. Ook bij het direct overschakelen van de 2 spelers toen de cd's synchroon liepen, liet het verschil heel duidelijk horen: geen.

Groet,
Jacco
:omg:  :omg: :crazy:  :o Echt ongelooflijk dat je zelfs bij CD SPELERS geen verschil hoort! Ik denk (maar daarover ga ik niet discussieren want ik kan het van me leven niet bewijzen) dat je niet open staat om de verschillen te horen (gekleurde waarneming) of echt een slecht gehoor hebt of niet weet waar je op moet letten. Hoewel de verschillen zo groot zijn dat ik me dat laatste niet kan voorstellen. Echt ongelooflijk!

Jij speelt thuis dus op een CD speler van 2 of 3 tientjes? Echt fanatastisch!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Koen K

Citaat van: sandervg op oktober 23, 2009, 15:59:48
Laat ik proberen de discussie weer wat meer naar de essentie te laten gaan en niet op alles reageren..
Openstellen en luisteren is het enige dat je moet doen. Er is geen argument dat je zal kunnen overtuigen, want ik kan immers geen theorie bedenken die bewijst dat jij het verschil gaat horen.

Precies, die zijn er namelijk niet. En ik heb al gemeld wat de resultaten van luisteren zijn, maar die vind ik minder overtuigend dan de theorie.

Citaat
Maar daarmee zijn we er volgens mij: als je maar genoeg jitter erin gooit wordt het voor iedereen hoorbaar. De grens waarop het niet meer hoorbaar is verschilt van persoon tot persoon. Op het moment dat het hoorbaar wordt voor Jacco, roept hij: ontwerpfout! Misschien. Voor anderen ligt de hoorbare jittergrens wellicht lager. Kortom: je kunt verschillen horen tussen loopwerken, als de verschillen maar groot genoeg zijn om door jou oren waargenomen te kunne worden.

Jacco heeft een prima stel oren aan z'n hoofd hoor! En ik denk dat z'n kennis van wat bepaalde fenomenen precies doen met het geluid het gemak waarmee hij ze kan herkennen ook wel helpt. Dat is ook precies de reden dat ik zelf altijd nieuwsgierig ben naar de theorie: als je weet waar je op moet letten herken je het ook gemakkelijker.

Citaat
Maar omdat 'zelf gaan luisteren'  het enige is dat mensen van het tegendeel kan overtuigen, ga zoetjes aan maar stoppen dat te proberen compenseren met heel veel woorden  ;)

Zie boven: zelf luisteren levert (soms) wel een ander resultaat op, maar dat wil nog niet zeggen dat het overtuigt ;)

sandervg

Citaat van: Koen K op oktober 23, 2009, 16:04:22
Zie boven: zelf luisteren levert (soms) wel een ander resultaat op, maar dat wil nog niet zeggen dat het overtuigt ;)
Zucht... doe het dan eens gestructureerd, blind, reproduceerbaar etc. (en nu stop ik echt  ;))
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Koen K

Citaat van: sandervg op oktober 23, 2009, 16:05:54
Zucht... doe het dan eens gestructureerd, blind, reproduceerbaar etc. (en nu stop ik echt  ;))

Dan verdwijnt het verschil ;)

dekkersj

Citaat van: sandervg op oktober 23, 2009, 16:03:35
:omg:  :omg: :crazy:  :o Echt ongelooflijk dat je zelfs bij CD SPELERS geen verschil hoort! Ik denk (maar daarover ga ik niet discussieren want ik kan het van me leven niet bewijzen) dat je niet open staat om de verschillen te horen (gekleurde waarneming) of echt een slecht gehoor hebt of niet weet waar je op moet letten. Hoewel de verschillen zo groot zijn dat ik me dat laatste niet kan voorstellen. Echt ongelooflijk!

Jij speelt thuis dus op een CD speler van 2 of 3 tientjes? Echt fanatastisch!
Ik begrijp dat je ietwat moeite hebt om dit voor jou ongelooflijke verhaal te bevatten. Geeft niets, komt hopelijk nog wel een keer.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

sandervg

Citaat van: dekkersj op oktober 23, 2009, 16:24:02
Ik begrijp dat je ietwat moeite hebt om dit voor jou ongelooflijke verhaal te bevatten. Geeft niets, komt hopelijk nog wel een keer.

Groet,
Jacco
I hope so! De hele handel op marktplaats en cashen met die handel!  :pompom: :pompom:
(maar los van het sarcasme in je reactie, het was / is oprechte verbazing... ik dacht dat de discussie alleen over loopwerken ging en daar hoorde ik tot enige tijd geleden ook geen verschil in (en kan ik dus heel goed snappen) maar ben echt verbaasd dat sommige op dit forum ook geen verschil horen tussen volledige CD spelers)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rednaxela

Citaat van: sandervg op oktober 23, 2009, 16:53:49
[...] maar ben echt verbaasd dat sommige op dit forum ook geen verschil horen tussen volledige CD spelers)
Het lijkt mij sterk als er iemand is die dat kan beweren. En zeker als die iemand Jacco is. Het is nogal een klus om dit voor alle mogelijke paren cd spelers voor jezelf vast te stellen.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Kuipje

Citaat van: dekkersj op oktober 23, 2009, 16:24:02
Ik begrijp dat je ietwat moeite hebt om dit voor jou ongelooflijke verhaal te bevatten. Geeft niets, komt hopelijk nog wel een keer.

Groet,
Jacco

Je moet er natuurlijk wel een open mind voor hebben

Koen K


scrutinizer

Citaat van: Koen K op oktober 23, 2009, 15:01:15

Het is anders; als ik voor mezelf spreek - en volgens mij werkt dat bij Jacco net zo - hoor ik echt regelmatig verschillen tussen van alles en nog wat. Gisteren heb ik bijvoorbeeld een Pear Comice aangesloten tussen voor- en eindversterker, waar eerst een dropveter van 6 meter zat. Toen ik de zooi weer aanzette dacht ik "verrek, het klinkt een stuk beter". Dat kan natuurlijk niet kloppen, maar ik hoor het wel...

Alle respekt voor de soms 'moeizame' kabel discussies, maar Koen, een interconnect van 6 mtr, asymmetrisch........ :-X

Citaat van: dekkersj op oktober 23, 2009, 15:56:40
Hebben we gedaan! Nou ja, het was er eentje van 100 euro. En uiteraard geen verschil te horen, precies zoals het hoort. Netjes de uitgangsamplituden aan elkaar gemaakt op 1 frequentie en de hoorbare verschillen behoren tot het rijk der fabelen.

Groet,
Jacco

Gelijk gemaakt op welke frequentie 400 of 1Khz? Legio spelers vertonen een redelijke afname boven 15 Khz, maar daar nemen we natuurlijk niets meer waar. :sarcasm:

Citaat van: dekkersj op oktober 23, 2009, 15:59:17
Nee, meneer. Ook bij het direct overschakelen van de 2 spelers toen de cd's synchroon liepen, liet het verschil heel duidelijk horen: geen.

Groet,
Jacco

Dominante eigenschappen van het setje erachter. :sneaky2:

Citaat van: dekkersj op oktober 23, 2009, 15:59:17
De verschillen zitten hem niet in de apparaten, maar bij de luisteraar. En zo lang die er maar in gelooft blijft het een lucratieve zaak voor de handel.

Groet,
Jacco

Geloof kan ook je 'eigen' denkwereld stevig beinvloeden. ;)

Dat er weinig spelers een gelijk verloop in amplitude en fase gedrag hebben is een gegeven.
Maar het gewoon beweren als elektronicus, dat je het antwoord kent van de psyche en neurolgie van de mens .

:worship:    

Groet,

Anton.
Edit: smiley
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Citaat van: scrutinizer op oktober 23, 2009, 17:14:03
Alle respekt voor de soms 'moeizame' kabel discussies, maar Koen, een interconnect van 6 mtr, asymmetrisch........ :-X

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zou dat toch geen meetbare verschillen moeten opleveren tussen twee degelijke apparaten...

Citaat
Gelijk gemaakt op welke frequentie 400 of 1Khz? Legio spelers vertonen een redelijke afname boven 15 Khz, maar daar nemen we natuurlijk niets meer waar.

Ik wel ;)

Maar het zou dan heel erg sterk met het bronmateriaal verschillen of ik het wel of niet zou kunnen horen, denk ik. Met een sinusje is het nog het gemakkelijkst ;D

marconist

Citaat van: scrutinizer op oktober 23, 2009, 17:14:03

Legio spelers vertonen een redelijke afname boven 15 Khz, maar daar nemen we natuurlijk niets meer waar. :sarcasm:

Dat er weinig spelers een gelijk verloop in amplitude en fase gedrag hebben is een gegeven.




Gekke opmerkingen.
Meet je wel eens aan dat soort apparatuur ???

Ejorne

Citaat van: S@m op oktober 23, 2009, 15:24:48
De stelling is: Ik hoor wel/geen verschil tussen digitale bronnen.

Nogmaals mijn vraag: Mag ik hieruit opmaken dat de vraag is of ik verschil hoor tussen cd speler X (bron 1) en cd speler Y (bron 2) ??

Als dit inderdaad de vraag is dan kan ik niet bevatten dat er ook maar iemand met 2 oren aan zijn hoofd hier ontkennend op antwoord...

Ik was vandaag, tot op nu, niet in de gelegenheid te reageren. Maar ik begrijp dat er verwarring heerst over de stelling. Ik bedoel verschillen tussen cd-spelers/loopwerken die digitaal met een zelfde dac/receiver worden verbonden. Of bijvoorbeeld verschillen tussen een originele cd en een kopie daarvan op cd-r. Of bijvoorbeeldverschillen tussen digitale interlinks. Dus een vergelijk van digitale signalen alvorens deze door de dac gaan.

Een verschil tussen cd-spelers over de analoge uitgang valt dus buiten de stelling/vraag. Overigens valt het er wel weer binnen indien het dezelfde spelers betreft met een modificatie aan het digitale circuit.

Ik vermoed dat jitter een reden voor deze verschillen is. Dit omdat er volgens mij steeds meer fabrikanten jitter specificeren in hun apparatuur.


Icarus314

Ik mis mijn optie.

Ja ik hoor als ik er echt op ga letten verschil en weet dat het verschil er objectief niet is na verloop van tijd hoor ik het ook niet meer.

scrutinizer

Citaat van: marconist op oktober 23, 2009, 19:09:10
Gekke opmerkingen.
Meet je wel eens aan dat soort apparatuur ???
Er zijn periode geweest waar dit onvermijdelijk was.
Maar naar aanleiding van deze reaktie wil ik de vraag graag eens retourneren.

Wat is jouw excuus voor deze opmerking?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

dekkersj

Citaat van: sandervg op oktober 23, 2009, 16:53:49
I hope so! De hele handel op marktplaats en cashen met die handel!  :pompom: :pompom:
(maar los van het sarcasme in je reactie, het was / is oprechte verbazing... ik dacht dat de discussie alleen over loopwerken ging en daar hoorde ik tot enige tijd geleden ook geen verschil in (en kan ik dus heel goed snappen) maar ben echt verbaasd dat sommige op dit forum ook geen verschil horen tussen volledige CD spelers)
Je bent niet de eerste, niet de laatste en zeker niet de enige. Ik zal je ook niet als een pitbull najagen of wat dan ook en ergens begrijp ik je verbazing zelfs. Want dat het oprechte verbazing is, weet ik wel zeker.

Mijn motivatie? Ik ben een techneut en kan met alle beste wil van de wereld geen reden bedenken waarom er kwaliteitsverschil zou zijn. Wel te meten, maar daar hoor je mij niet over. Ik heb het alleen over gehoormatige verschillen en het gehoor is niet zo gevoelig. Mijn sig spreekt in dit verband boekdelen  ;)

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Ejorne

Citaat van: Icarus314 op oktober 23, 2009, 19:44:40
Ik mis mijn optie.

Ja ik hoor als ik er echt op ga letten verschil en weet dat het verschil er objectief niet is na verloop van tijd hoor ik het ook niet meer.

Ik zie twee opties die voldoen aan jou bevindingen...

marconist

Citaat van: scrutinizer op oktober 23, 2009, 19:52:33
Er zijn periode geweest waar dit onvermijdelijk was.
Maar naar aanleiding van deze reaktie wil ik de vraag graag eens retourneren.

Wat is jouw excuus voor deze opmerking?

Anton.


Als je dat soort metingen hebt gedaan, dan weet je net zo goed als ik dat CD-spelers liniaalrecht zijn. Wellicht dat er hier of daar een supermarktspelertje (gewild) een kromme curve heeft, maar die neem ik niet in account.
En voor de rest gaat het ook fout als je vergeet de z.g. "filters" of "muziekinstellingen" te resetten.

Uit je opmerking concludeer ik dat je géén freq.curve gemeten hebt ......


scrutinizer

Citaat van: marconist op oktober 24, 2009, 14:18:29
Als je dat soort metingen hebt gedaan, dan weet je net zo goed als ik dat CD-spelers liniaalrecht zijn. Wellicht dat er hier of daar een supermarktspelertje (gewild) een kromme curve heeft, maar die neem ik niet in account.
En voor de rest gaat het ook fout als je vergeet de z.g. "filters" of "muziekinstellingen" te resetten.

Uit je opmerking concludeer ik dat je géén freq.curve gemeten hebt ......



Marconist, ik kan uit je posts inschatten dat je een ruime kennis bezit, maar buiten het mij op de huid springen voor mijn andere inzichten, vind ik dat je jezelf tekort doe met deze respons.
Misschien kan het geen kwaad als je nooit zelf metingen aan cd spelers of trans/dac combies hebt gedaan, jezelf eerst in te lezen over de verscheidenheid aan frequentie curves van de huidige spelers.
Iets wat ik van jou ook eigenlijk wel verwacht had. ;)


Zanden 5000mkVI


Wadia 861


Boulder 1021


Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....