A Woman’s Nightmare….

Gestart door twani, juni 25, 2011, 16:21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

garmtz

Zeg maar gewoon NIET Abel. Voor 144 dB dynamiek moet je cryogeen koelen... :)  beste waardes liggen rond de 120 dB.

twani

Citaat van: garmtz op maart 17, 2014, 18:40:22
Mwah, het werkt gewoon vooral goed bij DACs die met veel bits het volume regelen. Zowel bij Wadia als bij Bel Canto gaat dat dan naar mijn ervaringen zonder nare bijeffecten en ze klinken bovendien muzikaal. De Wadia zelfs bijna Naims... ;)  Er zijn vast meer mogelijke keuzes, maar deze ken ik persoonlijk goed.
"Ergens op een forum" las ik dat een 121 gebruiker de DAC, conventioneel aangesloten, niet eens lekker spelend kreeg, iets met "gain mismatch" of zo.

Deze DAC is eerstens en vooral bedoeld om "volumeregelend" door het leven te gaan denk ik...


AbZ

Citaat van: garmtz op maart 17, 2014, 20:31:02
Zeg maar gewoon NIET Abel. Voor 144 dB dynamiek moet je cryogeen koelen... :)  beste waardes liggen rond de 120 dB.
Leek ook wat optimistisch voor een dac maar ik ken de state of the art in laboratoria niet.

Met explosies en dergelijke kan je overigens wel heel ver boven de ruisvloer komen...


Kingpin

Citaat van: garmtz op maart 17, 2014, 17:55:31
Ik vind de DACs van Bel Canto (3.5, 2.5) en Wadia (121) bijzonder fraai direct op een eindbak. En ze zijn niet heel duur.
Niet zo verwonderlijk omdat volgens mij bij de Bel Canto's alles geupsampled wordt naar 64 bit, ten minste bij de Black series meen ik, waarbij de volume regeling rechtstreeks geregeld wordt in de DSP en niet afzonderlijk.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

Citaat van: Kingpin op maart 17, 2014, 21:13:28
Niet zo verwonderlijk omdat volgens mij bij de Bel Canto's alles geupsampled wordt naar 64 bit, ten minste bij de Black series meen ik, waarbij de volume regeling rechtstreeks geregeld wordt in de DSP en niet afzonderlijk.
Denk dat ie op de gewone Bel C doelt.

Citaat van: YamahaRXV op maart 17, 2014, 19:17:28
;)  Wadia 121

Variable Level Outputs
Ik vind dat die Wadia 121 het wel goed aanpakt voor de 'zachte' luisteraars die niet alles willen laten verdwijnen.

Kingpin

Citaat van: AbZ op maart 17, 2014, 21:21:30
Ik vind dat die Wadia 121 het wel goed aanpakt voor de 'zachte' luisteraars die niet alles willen laten verdwijnen.
Is het niet net andersom?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

Citaat van: Kingpin op maart 17, 2014, 21:23:26
Is het niet net andersom?
Dat hangt er vanaf of je 'm harder of zachter zet.

Kingpin

Volgens ESS heeft digitaal volume controle alleen zin vanaf een 32bits DAC waarbij het digitale volume direct toegang moet hebben tot het interne pad naar de chipset zelf.
En dat hebben maar weinig dacs met volume.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

#9008
Citaat van: Kingpin op maart 17, 2014, 21:29:20
Volgens ESS heeft digitaal volume controle alleen zin vanaf een 32bits DAC waarbij het digitale volume direct toegang moet hebben tot het interne pad naar de chipset zelf.
En dat hebben maar weinig dacs met volume.
Tja vraag is dan wat er nog met de least significant 12 bits gebeurt...  Niet zoveel, gok ik.


Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Zat zojuist nog even de specs van de NAD M51 door te lezen die overigens ook bekend staat om zijn goede digitale volume regeling  ;)

Roept u maar... ;D

How Direct Digital™ Operates

NAD's technology uses a very powerful processing engine that operates at much higher speed and with much greater accuracy than typical Digital-to-Analogue converters. Running at 108MHz, the M51 resamples the incoming pulse code modulated (PCM) signal and converts it to a pulse width modulation signal (PWM) with a sampling rate of 844kHz. Operating in a differential mode with double precision, the M51 has state-of-the-art specifications for low noise and freedom from distortion. The extreme headroom afforded by the 35-bit architecture allows for a DSP-based volume control that does not reduce resolution. Even with 24-bit high definition signals, the output can be attenuated by 66dB (very, very quiet) before bit truncation begins
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

AbZ

Citaat van: Kingpin op maart 17, 2014, 21:36:42
Pdf'je

http://www.esstech.com/PDF/digital-vs-analog-volume-control.pdf
Die heb ik wel eens eerder gezien.  Feit is dat je die -135dB analoog idd niet haalt
maar daarom ga je zoveel bits dus ook niet echt gebruiken. 

AbZ

#9012
Voor je de 100dB SNR haalt, hangt het allang vd omringende circuitry af, niet vd chip,
dus als je geen aandelen van ESS hebt dan heeft het argument weinig gevolgen.
Of ze zijn voor mij niet zo duidelijk als het lijkt.  Wel mooie dacs hoor, daar niet van.

Kingpin

Citaat van: AbZ op maart 17, 2014, 21:44:57
Voor je de 100dB SNR haalt, hangt het allang vd omringende circuitry af, niet vd chip,
dus als je geen aandelen van ESS hebt dan heeft het argument weinig gevolgen.
Wel mooie dacs hoor, daar niet van.
Ook, maar ook van je ruisvloer, en dat wordt idd ook bepaald door de gebruikte componenten.
Zolang de analoge pre of volume Control een lagere ruisvloer heeft dan de digitale is de analoge altijd in z'n voordeel, klanktechnisch gezien dan, omdat bij volume verlaging in het analoge domein de ruisvloer ook omlaag gaat wat bij digitaal niet zo is, of zoals ik al eerder schreef dat je toegang moet hebben tot het interne pad, dan wordt het een ander verhaal.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

Citaat van: Kingpin op maart 17, 2014, 21:53:42
Ook, maar ook van je ruisvloer, en dat wordt idd ook bepaald door de gebruikte componenten.
Zolang de analoge pre of volume Control een lagere ruisvloer heeft dan de digitale is de analoge altijd in z'n voordeel, klanktechnisch gezien dan, omdat bij volume verlaging in het analoge domein de ruisvloer ook omlaag gaat wat bij digitaal niet zo is, of zoals ik al eerder schreef dat je toegang moet hebben tot het interne pad, dan wordt het een ander verhaal.
We praten een beetje langs elkaar heen.  Het lijkt hier wel internet.

Kingpin

#9015
Citaat van: AbZ op maart 17, 2014, 21:56:11
We praten een beetje langs elkaar heen.  Het lijkt hier wel internet.
Leuk hè.
Ik ga ff weer 4 on a row spelen, daar ben ik beter in :)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

twani

#9016
Citaat van: garmtz op maart 17, 2014, 17:55:31
Een regelbare DAC direct op een eindversterker is een prima idee! Wij doen dat met een aantal producten ook al een tijdje... Je moet je er wel van vergewissen dat de volumeregeling vele malen nauwkeuriger is dan het aangeboden signaal, want op lagere niveaus hou je al snel minder dan 20 bits of slechter over. Is nog steeds trouwens een s/r verhouding ver bovende gemiddelde set... ;)  Toch is dat niet het hele verhaal, want veel van die regelbare DACs klinken op lagere volumes toch suffer dan op max volume met een pre-amp.

Ik vind de DACs van Bel Canto (3.5, 2.5) en Wadia (121) bijzonder fraai direct op een eindbak. En ze zijn niet heel duur.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken Garmt, dat Bel Canto de laatste tijd behoorlijk indruk op jou maakt. Waarin wijkt deze dac (of het merk generaal) nou zo af van hetgeen we "gewoon" zijn?

Is het de opbouw of specifiek de (afwijkende?) klank die het 'm doet?

Is geen ondervraging overigens of je het merk nu wél of níet gaat voeren, vind ik even niet interessant. Aangezien ik jouw oren redelijkerwijs wél vertrouw vraag ik me gewoon af wat Bel Canto volgens jou erg goed doet... :)


Wat ik met een beetje Googlen vooral zie is dat juist déze dacs vaak worden "gemod" :blink:

garmtz

Een Bel Canto DAC is gewoon eerlijk van klank (met een hoge mate van presence zonder up-front te klinken) en zit technisch vrijwel perfect in elkaar. Geen flauw idee waarom mensen dat nog gaan modden. Anders zal het er zeker van worden, maar BETER?

twani

#9018
Citaat van: garmtz op maart 18, 2014, 19:45:25
Een Bel Canto DAC is gewoon eerlijk van klank (met een hoge mate van presence zonder up-front te klinken) en zit technisch vrijwel perfect in elkaar. Geen flauw idee waarom mensen dat nog gaan modden. Anders zal het er zeker van worden, maar BETER?
Op zich een valide antwoord ware het niet dat er toch veel meer dacs zijn met een eerlijke klank?

Maar oké, ook als gerespecteerd audiodealer mag je natuurlijk gewoon "een smaak" hebben die je dan niet ook nog eens een keer keihard moet onderbouwen. Zó is het ook wel weer :)

'T zijn net mensen ;D

YamahaRXV

Citaat van: twani op maart 18, 2014, 21:23:22
Op zich een valide antwoord ware het niet dat er toch veel meer dacs zijn met een eerlijke klank?

Maar oké, ook als gerespecteerd audiodealer mag je natuurlijk gewoon "een smaak" hebben die je dan niet ook nog eens een keer keihard moet onderbouwen. Zó is het ook wel weer :)

'T zijn net mensen ;D

Het ziet er alleen niet uit die Bel Canto componenten met die eigenwijze vormgeving, maar ook dat is natuurlijk persoonlijk en niet relevant voor de klankmatige performance van het component in kwestie  ;)

Beschikken die Bel Canto dac,s over een remote control met volume bediening of heeft men dezelfde filosofie die o.a. Lavardin nastreeft ?
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Citaat van: YamahaRXV op maart 18, 2014, 22:09:45
Het ziet er alleen niet uit die Bel Canto componenten met die eigenwijze vormgeving, maar ook dat is natuurlijk persoonlijk en niet relevant voor de klankmatige performance van het component in kwestie  ;)

Beschikken die Bel Canto dac,s over een remote control met volume bediening of heeft men dezelfde filosofie die o.a. Lavardin nastreeft ?
Ik heb mezelf eens wat door het leveringsgamma van Bel Canto heen geworsteld, mén dat is uitgebreid zég :blink:  allerlei soorten dac/pre's dac-pre's in alle mogelijke combinaties. Ik raakte al snel het spoor iets bijster :nopompom:

YamahaRXV

Citaat van: twani op maart 18, 2014, 22:45:07
Ik heb mezelf eens wat door het leveringsgamma van Bel Canto heen geworsteld, mén dat is uitgebreid zég :blink:  allerlei soorten dac/pre's dac-pre's in alle mogelijke combinaties. Ik raakte al snel het spoor iets bijster :nopompom:

Dat vond ik ook toen ik hun site vanavond (voor het eerst) bekeek  ;)  Veel soorten componenten, maar allemaal in het zelfde ''jasje'' en daardoor is het m.i. lastig om het gehele scala aan componenten uit te splitsen  :(
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

garmtz

Citaat van: YamahaRXV op maart 18, 2014, 22:09:45
Het ziet er alleen niet uit die Bel Canto componenten met die eigenwijze vormgeving, maar ook dat is natuurlijk persoonlijk en niet relevant voor de klankmatige performance van het component in kwestie  ;)

Beschikken die Bel Canto dac,s over een remote control met volume bediening of heeft men dezelfde filosofie die o.a. Lavardin nastreeft ?

Ze hebben een remote met volume-regeling in het digitale domein. Ze hebben ook een extra analoge ingang (die wordt gedigitaliseerd).

twani

Citaat van: YamahaRXV op maart 18, 2014, 22:54:22
Dat vond ik ook toen ik hun site vanavond (voor het eerst) bekeek  ;)  Veel soorten componenten, maar allemaal in het zelfde ''jasje'' en daardoor is het m.i. lastig om het gehele scala aan componenten uit te splitsen  :(
Garmt benoemd de diverse componenten iig een stuk vlotter, wij missen nog wat (praktijk)ervaring zogezegd :)

YamahaRXV

Citaat van: garmtz op maart 18, 2014, 22:57:13
Ze hebben een remote met volume-regeling in het digitale domein. Ze hebben ook een extra analoge ingang (die wordt gedigitaliseerd).

Ah, oké  ;)    Garmt, hebben jullie inmiddels al wat ervaringen met de Naim V1 dac ? Ik begreep dat de V1 beschikt over een andere (niet digitale) volume regeling ??
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8