Marantz SR  -7200, -8200, -9200

Gestart door ego, december 18, 2001, 05:50:24

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ego

Dag HT-vrinden,

Na het lezen van de tread van Cypher, weet ik niet of mijn vragen nog wel op hun plaats zijn? Laat me dit maar weten.

Op http://shop.store.yahoo.com/reliableav/marrec.html zijn de spec's van de SR -7200, -8200, -9200 A/V receivers te vinden.

Ik word niet veel wijzer van deze technische verwijzingen, vandaar dat ik jullie hulp inroep. ???

Criteria aan de receiver is dat ik, zodra ik een sacd - speler aanschaf, deze kan aansluiten op de receiver en sacd kan afspelen over 6.1 versterkte kanalen.

Daarbij zijn al jullie opmerkingen en/of ervaringen in deze welkom.

Bij voorbaat dank, " iedereen een geweldige kerst en een nog beter begin van 2002 toegewenst. "   :)  :D  ;D

Groet, Ego




cinepaulis

#1
ego,

De huidige SACD spelers bieden alleen 5.1 analoge uitgangen. Dus 5 surround kanalen en 1 subkanaal. Als je een receiver hebt met een '6-channel direct' ingang (5 analoge ingangen voor elk surround kanaal + 1 subwoofer kanaal) dan kun je daarop dus een SACD speler aansluiten.

De 6.1 slaat alleen op Dolby Digital EX of DTS-ES waarbij je een extra back-surround kanaal hebt wat gedecodeerd wordt uit het Dolby of DTS geluid. SACD is een 5.1 formaat.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#2
Waarom zou je dit niet mogen vragen ?
We hebben toch niets bij Cypher verkeerd gedaan ?

SACD/DVD-Audio:
Wat voor mij heel belangrijk is, is dat je ECHT een 5.1 input hebt, en niet zo één met een veredelde printerpoort en een verloop kabel.

We zullen eens kijken :
SR-7200
Ondersteund DPL II
Heeft 192/24 bits DACS
Heeft direct inputs (7 channel)
Heeft één backsurround

SR-8200
heeft ook DTS NEO (soort DPL-II)
heeft THX ondersteuning (moet je voor jezelf uitmaken of je dat belangrijk vindt, ik persoonlijk geef er niets om)
Heeft circle surround (ook soort DPL-II)
Heeft multiroom mogelijkheden
Heeft een PRE-out
Multichannel in

SR-9200
Is THX Ultra ipc Select
HDCD decoder (kan leuk zijn)
En heeft meer vermogen.

Vooral PRE-OUTS is in mijn ogen een must.
Dit betekend dat je in principe je eindbakken kan bypassen en daar betere op kan aansluiten, ale je daarna weer geld over hebt kun je dan de pre-amp vervangen. Een soort stappenplan dus.

MvrGr.
Frank





www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#3
7.1 inputs zijn wel degelijk heel belangrijk.
Je moet toekomst gericht denken, en ik kan me voorstellen dat op dit moment 5.1 de standaard is, maar dat er heel snel wordt overgestapt naar bv 7.1 (je vindt dit namelijk al in heel veel HT's), als er dan een DVD speler of wat voor formaat dan ook komt met die uitgang, dan kun je die toch gebruiken.

Denk bv alleen al aan chesky met hun DVD-A standaard die hoogte kanalen gebruikt ipv de center en de subwoofer.

Toekomst gericht is 7 inputs.

Verder zou ik dus even verder zoeken, naar de manier van aansluiten van die 7 inputs, ik kon zo gauw alleen een plaatje vinden van de 9200, en die had zo te zien wel een aparte ingang voor elke input.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

#4
Hoi allen,

Mijn eerste opmerking had betrekking op en uitspraak van Cypher, "Ik vind het zo stil op het DVDforum. Op zich vind ik dat niet erg hoor, want op het DVDforum hoor je steeds meer vragen van 'Welke versterker...', 'Hoe moet ik dit aansluiten....', enz." Ik schaar mezelf onder deze noemer, ik ben namelijk in de technische aspecten minder thuis. Maar het is goed om te horen dat dit niet uitmaakt.

De "toekomstgerichtheid" op input 7.1 vind ik ook belangrijk, echter hoop ik dat er een gegeven moment een grens wordt gesteld in deze ontwikkelingen.
Ik begrijp dat de keuze 8200 en 9200 hiermee overblijven.

Dan nog de vraag m.b.t. de 8200. Deze heeft 6 versterkte uitgangen. Is dit inclusief de subwoofer? Mijn wens is (vooralsnog) namelijk 6 speakers (satelieten) en een subwoofer.

Wederom bedankt en groet Ego

J.A.F._Doorhof

#5
Ik neem aan :
L,C,R
LS,RS
BS
SW

MvrGr.
Frank

PS.
Je kan vragen wat je wilt.
Ik denk meer dat de mensen de reacties bedoelde die gegeven worden, het gaat dan eigenlijk nergens over. Hier proberen we dat iets anders aan te pakken, en ook uit te leggen WAAR en WAAROM je op moet letten. Ik verzandt niet zo gauw in schermen met klank etc. Dat moet je zelf bepalen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

#6

CitaatIk neem aan :
L,C,R
LS,RS
BS
SW

MvrGr.
Frank

Klopt Frank,

mijn uitgangsituatie zijn vijf satelieten en een subwoofer (waarschijnlijk KEF KHT 2005)
Met later een uitbreiding van één BS (ook van KEF)
M.b.t. 7.1 configuratie stel ik me dan voor dat ik op een later tijdstip twee KEF frontspeakers bijkoop, zodat ik de twee frontsatelieten (links rechts) kan positioneren boven deze frontspeakers als hoogtekanalen.

Hoe denk jij / jullie hierover?
Zit ik op een goede lijn of is bovengenoemde niet reëel?

Groet Ego

J.A.F._Doorhof

#7
Ligt er helemaal aan hoe die hoogte kanalen geimplementeerd gaan worden, maar in principe is het een goed idee.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#8
ego,

Vragen staat vrij! Je hoeft hier geen examen te doen om vragen te mogen stellen  :D

Jij trouwens ook alvast een fijne kerst en een goed 2002 gewenst !

De KEF set lijkt me best een goede keuze. Klinkt aangenaam.
Als je op dit moment een SACD speler zou aanschaffen dan zitten er 5.1 uitgangen op. Voor zover ik weet komt er zeker op korte termijn geen 6.1 of 7.1 versie van SACD uit (als dit al kan, want dat weet ik niet). Hoe het precies met DVD-A zit, dat weet ik niet.

Uiteraard, zoals Frank al zegt ben je met een 7.1 receiver het meest voorbereid op de toekomst (wat dat ook mag zijn), het is alleen op dit moment geen must wat betreft SACD.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

#9
Dag Ego,

Je zit op de goede weg met die receivers. Klinken alledrie erg mooi. Ik vind persoonlijk THX post-processing (zoals in de 8200 en 9200) en dan vooral re-eq vrij belangrijk. In de bioscoop zit je ver van de speakers af en zit er een doek tussen de luisteraar en speakers. Beide zaken dempen veel hoog in een bioscoop. Thuis zit je veel dichter op de speakers en zit er geen doek tussen jou en je TV, dus is het hoog vaak wat te pittig. Re-eq kan dan het hoog meer laten klinken als in de bioscoop. Er komen echter steeds mee films die gemixt worden speciaal voor een thuistheater en dan is re-eq dubbelop. Het verschil tussen THX Select en Ultra vind ik minder belangrijk.

Ik zou ook zeker nadenken over het gebruiken van 2 i.p.v. 1 back surround. Geeft een veel ruimtelijker surround geluidsbeeld.

HJ

#10
yep,ik ben het helemaal met garmtz eens wat betreft de backsurrounds.
ik heb getest met 1 en met 2 backsurrounds,en met 2 was het echt een stuk beter,dus dat kan ik je ook aanraden.
en als je plek hebt voor 1 speaker achter je zitplek heb je vast ook wel plek voor een 2e ;D.
verder kan ik je niet helpen want ik heb zelf geen ervaring met de marantz.

ego

#11
Hoi allemaal,

dank jullie voor de uitvoerige reactie's.

Enkele van jullie adviseren 2 backsurround speakers, ik kan me daar iets bij voorstellen. (ruimtelijker geluidsbeeld)
Mijn eerste vraag hierover is; kan ik die aan het plafond monteren en vanuit hier uitrichten, of verlies ik dan te veel 'beleving'?

In de toekomst denk ik, voor het beluisteren van muziek ook gebruik te willen maken van twee (links rechts)front hoogtekanalen. Hierover heb ik twee vragen; van waaruit stuur ik de hoogte kanalen aan? backsurroundkanalen, center en subwooferkanaal of ,....... hoe zit / kan dit precies?

En dan concreet gezien. In bovengenoemde situatie heb ik inmiddels 9 speakers + subwoofer in mijn huiskamer staan.  Twee backsurround die ik wil gebruiken tijdens een film en twee hoogtekanalen die ik gebruik tijdens het beluisteren van muziek. Ik heb dan nog steeds maar 7.1 versterkte kanalen. Is er een mogelijkheid waarmee ik kan 'schakelen' tussen beide configuraties? Is dit wel aan te raden?

Pfff, ik zie inmiddels sterretjes, ik weet niet hoe het jullie vergaat, ik hoop dat het één en het ander kan worden verduidelijkt.

Groet Ego

ego

Twee maal hetzelfde bericht is een beetje teveel van het goede.

Dus gedèliet(lol)

J.A.F._Doorhof

#13
Ik heb mijn backsurrounds aan het plafond hangen (ongeveer 20 cm er vanaf. Dit was voor mij de enige oplossing.

Ik heb ze naar beneden gericht tot 30cm VOOR mijn luisterlokatie, en dat gaf de beste resultaten voor mijn setup.

Hoe het met de hoogte kanalen gaat zal de tijd leren. De Circle surround manier praat over 2 hoogtekanalen net iets achter de luisteraar tegen het plafond, op dit moment gebruik ik één hoogte kanaal, en hoewel het wel lekker klinkt zou ik hem niet missen. Dit is wat anders dan mijn EX, waar ik niet meer zonder kan  ;D.

Niemand kan je nog PRECIES vertellen waar de toekomst naar toe gaat, maar zorg gewoon dat je voorbereidt bent.

Even over THX en Cinere-eq. Ik heb dit zelf niet en ook nooit gemist, ik ben nog maar een enkele track tegengekomen die te schel klonk, en dat was geen THX track  ;D, zo zie je maar weer zoveel mensen zoveel ervaringen. De THX bewerking op DPL is wel zeer aan te raden, maar hoewel DPL tracks draai je nog ?
Ik denk dat je voor die tracks toch wel DPL-II of circle surround of DTS:NEO gaat gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#14
ik heb op mijn denon ook een soort cine eq maar ik heb 'm ook nog nooit gebruikt.
ik denk dat dat ook ligt aan hoe je setup normaal klinkt,als je set al een beetje schel klinkt dan zal het wel van pas komen maar ik heb het bij mijn denon absoluut niet nodig(tot nu toe dan).

frank,klinkt het bij jou dan wel lekker als die BS zo hoog hangen?
ik bedoel,je sides hangen iets boven oor hoogte ??? en dan hangen je BS bijna tegen het plafond is het dan niet alsof het geluid van boven komt inplaats van van achteren?

J.A.F._Doorhof

#15
Nee hoor,

Ik gebruik als sides en surrounds onze oktaven. Deze speakers hebben als kenmerk dat ze een heel wijd klankbeeld hebben, en in een stereo opstelling eigenlijk helemaal verdwijnen.

Ik heb hiervoor andere speakers tijdelijk gebruikt, en had toen inderdaad wel last van het "van boven" idee.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#16
goede speakers dus ;).

ego

#17

CitaatIn de toekomst denk ik, voor het beluisteren van muziek ook gebruik te willen maken van twee (links rechts)front hoogtekanalen. Hierover heb ik twee vragen; van waaruit stuur ik de hoogte kanalen aan? backsurroundkanalen, center en subwooferkanaal of ,....... hoe zit / kan dit precies?

En dan concreet gezien. In bovengenoemde situatie heb ik inmiddels 9 speakers + subwoofer in mijn huiskamer staan.  Twee backsurround die ik wil gebruiken tijdens een film en twee hoogtekanalen die ik gebruik tijdens het beluisteren van muziek. Ik heb dan nog steeds maar 7.1 versterkte kanalen. Is er een mogelijkheid waarmee ik kan 'schakelen' tussen beide configuraties? Is dit wel aan te raden?


Hoi,

Zijn er nog lezers die mij over bovengenoemde kunnen informeren?

Bij voorbaat dank,

Ego

J.A.F._Doorhof

#18
Die hoogte kanalen zullen apart aangestuurd worden, of in plaats van bv de SUB en Center (chesky).

Een schakel methode zou inderdaad wel handig zijn, nu zul je moeten wisselen van kabels.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

#19
Hoi Frank,

Is de geluid)data die naar een SW of Center wordt gestuurd, niet anders dan de data die naar de front luidspeakers wordt gestuurd? en hoe kan het dan om daarmee je (front) hoogtekanalen aan te sturen?  ???

Wat ik begrijp is dus; dat er (nog) geen methoden zijn, om deze schakeling toe te passen?  :'(

jaco

Ego,

Over hoogte kanalen kan ik je wel wat vertellen.
De hoogte kanalen waar het nu over gaat moet je niet verwarren met de extra voor spekaers die Yamaha had/heeft.
Ze zijn echt bedoeld om meer een ruimtelijk effect te maken, en gebruiken een Discreet kanaal (een echt kanaal)
Dit is mogelijk geworden met DVD-A. In principe zou je een eigen vlaggetje in de bitstream zetten en dan een versterker erop laten reageren, en hup weer een standaard erbij. Dat is het mooie aan DVD-A, er kan van alles.
Tegelijk is dit een nadeel, want dit is weer erg verwarrend.

De 3 hoogte systemen die ik ken:
Chesky: heeft 2 hoogte kanalen op 55 graden voor (dus schuin links en recht boven je in een hoek van 55 graden.) Ze gebruiken hiervoor de Center en het woofer kanaal.
Telarc: heeft 1 of 2 hoogte kanalen. 1 midden boven je, als het er 2 zijn links en rechts van je (op de as van je oor) aan het plafond, zodat er weer een Phantom center boven je ontstaat. Telarc gebruikt het Subwoofer kanaal hiervoor.
MDG 2+2+2: heeft 2 hoogte kanalen die boven je main speakers staan. Waar ze precies moeten staan is echt uit te rekenen met een regeltje wat ze op hun site wel beschrijven. (Afstand tweeter hoogte speaker tot tweeter hoofd speaker moet helft zijn van afstand tussen links en rechts speaker)
Bij 2+2+2 heb je ook geen center en subwoofer.

Ik heb alleen 2+2+2 gehoord, zowel op de Cedia en de VAD. Ik was erg onder de indruk. 2+2+2 geeft je werkelijk een schitterend 3d geluidsbeeld. Het maakt heel weinig uit waar je je in de kamer bevind, de ruimte indruk blijft bestaan.
Nadeel is dat MDG een klassiek opname label is. Dus pop opnames zullen er wel neit snel komen.
Gerucht ergens gelezen dat MDG in gesprek was met Chesky. Als dat zo is en ze komen eruit, dan kon dat wel eens wat worden. MDG zit in Duitsland, Chesky in de USA en ze hebben beide een uitstekende naam voor high end opnames.

Ik zie er naar uit, en ben hopenlijk in staat het binnen een aantal maanden thuis af te spelen. (dit kan overigens heel makkelijk als je een DVD-A speler hebt met analoge uitgangen, je moet alleen je set anders bedraden, en 6 echte eindversterkanelen hebben (geen filtering en bass management) Op de MDG site staat een uitleg hoe het mooi opgelost kan worden met een denon versterker: www.mdg.de/umschalter.htm

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

#21
jaco,

Erg interessant om eens een opsomming te zien van de diverse systemen.

Overigens is het grappig dat bijv. THX min of meer als design-principe heeft dat reflecties van het plafond (hoogte!) en de vloer juist vermeden dienen te worden. THX zegt dat deze reflecties de verstaanbaarheid en directheid juist aantasten terwijl horizontale reflecties (zijmuren) met name bijdragen aan de ruimtelijkheid.
De surround formats met hoogte kanaal denken hier kennelijk heel anders over  ::)

Overigens realiseer ik me wel dat het hoogte kanaal dan een apart kanaal is met echte informatie, i.p.v. reflecties van je speakers, maar ruimtelijke informatie bestaat feitelijk uit reflecties.

Ik zou wel eens de mening van Lexicon willen horen, met hun kennis over opnames (en opnameapparatuur) en akoustiek moeten ze er toch iets zinnings over kunnen zeggen...

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#22
Paul,

Er zit een verschil in:
Geluid dat gemaakt wordt via reflecties en geluid dat gemaakt wordt DOOR hoogte kanalen.

Dit is wat ik in de acoustiek afdeling altijd vertel onder Mirrorpoints.
Een goede HT set, heeft behandeling van mirrorpoints, deze bevinden zich op de vloer, plafond en muren. En als belangrijkste achter je (die MOET aangepakt worden met een difuser).

Het nadeel van reflecties via deze mirrorpoints is dat er origineel geluid binnen 30msec bij je terecht komt via weerkaatsingen (de ITGD, Initial Time Gap Delay), dit zorgt er inderdaad voor dat spraak moeilijker verstaanbaar wordt.

Je mag echter niet zomaar de hele muur, plafond en vloer gaan dempen, want je moet ten alle tijden een "lively" omgeving houden, met weerkaatsingen langer dan 30Msec weg, en geen directe weerkaatsingen. Anders zou je een te dode kamer krijgen, waar je een paar melkpakken hebt staan waar het geluid uit komt.

Het is dus allemaal niet zo makkelijk.

Wat ik wel frapant vindt van THX is dat ze weer net doen alsof het via filters etc. verholpen kan worden, terwijl de realiteit is, een volledige roomtreatment is gewoon nodig (en dat heeft NIETS met THX te maken).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

#23
GEWELDIG JACO !!!

Jij slaat de spijker op de kop, ik was al bang dat mijn ontechnische vraagstelling ertoe leide dat niemand mij een antwoord kon verschafffen.

Ik weet nu hoe je 2+2+2 aansluit.(op een AVR 3801) , dit princippe heb ik ook gehoord op de VAD en hiervan was ook ik erg onder de indruk. Mijn tweede vraag beantwoord je ook, want d.m.v. een two-way audio input selector, genoemd in de gegeven link kan ik 'schakelen' tussen beide configuraties. "Nou praten we ergens over".

Hopelijk is dit ook realiseerbaar op de Marantz SR 8200 of SR 9200. Overigens is de AVR 3801 ook wel een verantwoord alternatief. Waar gaat jouw /jullie voorkeur naar uit?

Nogmaals dank en groet,

Ego

J.A.F._Doorhof

#24
Volgens mij zijn beide van goede kwaliteit.
Persoonlijk heb ik altijd wel een zwak voor Denon, en minder voor Marantz. Maar dat is dus helemaal persoonlijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"