Multichannel muziek: wie ?

Gestart door cinepaulis, mei 29, 2002, 12:50:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cinepaulis

Ik vraag me eigenlijk een beetje af wie er multichannel muziek luisteren. En op welk medium: op DVD in Dolby Digital 5.1 of DVD-Audio of op DTS-CD of zelfs SACD ?

En welke opnames vind je goed en waarom ?

Zelf heb ik afgelopen weekend The Eagles DTS DVD gedraaid. Ik moet zeggen dat het het grootste gedeelte van de tijd nogal 'gimmicky' en onnatuurlijk overkomt om een samba-bal naast je oor je oren of een piano.
Er zitten echter een paar tracks bij waarbij hoofdzakelijk ambience wordt gebruikt.
Dan valt wel op dat de overige kanalen dusdanig luchtig en los klinken dat het overkomt als serieuze Hifi kwaliteit. Dan voegt het dus echt iets toe t.o.v. stereo.

Ben benieuwd naar jullie luistergewoontes en favoriete multichannel opnames. Overigens zijn er volgens mij heel weinig mensen met DTS Audio-CD's toch ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

Ik ben zelf ook nogal gevoelig voor het kunstmatige effect, maar zeer goede MC opnames vindt ik:

Diana Krall : DTS-CD
Sting : DTS-CD
en de nieuwe DVD-A van Queen.

Er zijn denk ik meer mensen met DTS-CD's dan je denkt Paul, ik heb er zelf rond de 5, en nu ongeveer 8 DVD-A's.

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Egwin

Hoi,

waar koopt men die dts ceedees?

mvrgr. egwin
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

J.A.F._Doorhof

Via vele on-line shops, zoals bv http://www.dvdboxoffice.com etc.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ik heb toch wel een stuk of 10 DTS Music Discs (CD's), waaronder Love Scenes van Diana Krall (geweldig subtiel), On Air van Alan Parsons Project (ook erg goed, met agressief surround, wat echter niet stoort), Gaucho van Steely Dan (supermuziek, maar teveel in de surround gemixt!), Abraxas van Santana (vreselijk gemixt!, kopen, iemand? :)) en een verzameling discs van Debussy (klassiek vroeger in quad opgenomen, gewoon mooie muziek en leuk om helemaal compleet te hebben).

Het mooist vind ik gewoon de muziek-DVDs, de live-concerten zeg maar. Die kijk/luister ik ook het meeste. Ik heb ook al een aantal DVD-Audio discs (zo'n 5) en SACD's (4 ofzo), maar die laatste 2 kan ik eigenlijk nog niet fatsoenlijk afspelen, ik wacht immers op een goede speler. Probleem is ook dat ik niet weet of DVD-A/SACD sowieso wel wat worden, ik ben wat voorzichtig hiermee.

Het mooist vind ik als de opnames subtiel zijn gedaan. Ik vind In The Flesh van Roger Waters bijvoorbeeld geniaal gedaan, hoewel de Q-sound effecten veel beter hoorbaar zijn in stereo, ook Yes Live At the House of Blues is mooi. In ieder geval zijn de mooie allemaal subtiel gedaan. Dus alleen ambience en geen halve band achter je. Ik heb echter de SACD gehoord van Franky Goes To Hollywood en die was wel ERG kicken. Ook de Everything Everything DVD van Underworld is vrij heftig, maar wel erg goed ook.

Kan wel effe doorgaan, maar heb nu effe geen tijd... ;)

Marcel_T.

Hoi Paul,

Zelf heb ik de volgende DTS cd's:
Alan Parson's - On Air
Sting - Brand New Day
Sheryl Crow - Globe Sessions (in bestelling)

Ik moet zeggen dat het toch een hele nieuwe ervaring voor me was. Het maakte ook duidelijk dat mijn surround speakers minder goed zijn dan de fronts. Dat was me bij film nooit zo opgevallen.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

HJ

ik heb ook die dts cd van alan parsons en die is echt gaaf!dit is tevens ook mijn enige dts cd.
verder luister ik tegenwoordig ook veel muziek icm dplII en ik vind het persoonlijk best goed klinken ook als ik radio luister staat dplII aan.

cinepaulis

Ah! Thanks guys !

Weten jullie trouwens een website waar multichannel audio op een zinvolle manier wordt gereviewed ?
Dus waarbij er ook wordt besproken of het een beetje een geslaagde surround mix is ?
Of kopen jullie die discs gewoon op de gok ?
Of weten jullie een platenzaak waar ze een 5.1 koptelefoon hebben ?  ;D  8)

In het recente HVT magazine (stil maar, heb ik alleen maar gekocht om te lezen wat Garmt over zijn eigen set weet  ;) ) stonden ook wat reviews van multichannel opnames, maar daar werd ik niet echt veel wijzer van.  :-\

Wat ik overigens een bijzonder mooie multichannel SACD vond die ook bij enkele demo's is gebruikt is een disc met filmmuziek van Jerry Goldsmith met o.a. tracks van Basic Instinct en Star Trek. Enorm ruimtelijk en gedetailleerd.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Henk

Ik heb zelf intussen 9 dts-CD's, 13 DVD-Audio titels en heel veel Muziek-DVD's (het lijstje op mijn home-pages moet ik nodig weer eens bijwerken...). Multi-Channel muziek is voor mij een van de belangrijkste redenen dat ik een HT heb.

Ik houdt juist wel van muziek die vrij aggressief gebruikt maakt van de surrounds. Voorbeelden hiervan zijn, naast de door Garmt genoemde titels, Emerson Lake and Palmer (Brain Dead Surgery), Deep Purple (Machine Head) en Fresh Aire 8 (van Mannheim Steamroller).

Voor reviews maak ik gebruik van:
- http://www.dvdangle.com/dvd_audio/index.html
- http://www.audiorevolution.com/music/5.1.shtml
- http://www.highfidelityreview.com
- http://www.digitalaudioguide.com

Verder is er nog een leuk forum over multi-channelmuziek: QuadraphonicQuad

jeroen_B

Heb zelf een stuk of 30 muziek dvd,s.
Dit zijn bijna allemaal "live" dvd,s.
Voor live muziek is multichannl ideaal vind ik.

Ook een aantal dts audio cd,s.
Joe cocker night calls is wel een mooie vind ik.
Tevens de diana krall dts cd is erg mooi.
Mits subtiel gemixt vind ik dts audio ook heel mooi.


jeroen

Flint

Ik heb alle muziek dvd's van The Corrs.
Daarvan vind ik "Unplugged" het beste multi-channel geluid geven.
De andere hebben helaas alleen wat applaus in de achter kanalen.

Daarnaast heb ik de dvd-audio van The Corrs, "In Blue".
Die is ook erg goed gemixt, ik ben alleen niet helemaal tevreden over het center kanaal bij sommige nummers.
Ik heb ook (nog) geen dvd-audio player omdat het nog steeds een risico aankoop is, dus ik doe 't nu nog ff met de DD5.1 track.

Hoezo fans van The Corrs  :D

jeroen_B

Door hobbyisten worden de laatste tijd oude quadrafonic opnames omgezet in dts audio cd,s.
Ook heel leuk om die oude muziek van toen die je (ouders)nog op LP hebt in multichannel te horen.


jeroen

jaco

Ik heb er ook een paar: DTS CD's en DVD-A's. Ook wel 2 SACD's maar ondanks mijn mooie combi DVD-A/SACD speler kan ik het nog steeds niet multi kanaal afluisteren :'( (zit nog steeds te wachten op de upgrade van de versterker..)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Flint, ik ben ook vrij gek van The Corrs... Ik heb er 3 DVD-Video's van, 1 DVD-Audio en 3 CD's... :)

CaveMonkey

Misschien voor de hand liggend hoor, maar waar speel je een DTS-CD op af? Is het een standaard ISO9660 CD, dus eentje die je gewoon zelf kunt branden?

En als je receiver DTS ondersteunt, hoef je dan alleen een digitale aansluiting naar je CD of DVD speler om dat te kunnen beluisteren?

Marcel_T: die Sheryl Crow CD heb ik 'gewoon', erg leuke CD!

jeroen_B

Het is een gewone audio cd.
Op je PC zijn het gewone wave files.Probeer je ze af te spelen dan hoor je alleen maar ruis.De waves kun je als gewone audio cd branden.


Je moet inderdaad een digitale verbinding tussen je cd of dvd speler naar je versterker hebben aangezien de DTS decoder van je versterker het spul moet decoderen.


jeroen

P.S. Ik heb 4 dvd video,s van the corrs  ;D

Henk


jeroen_B

Hoi henk,
De meeste van deze site zijn hobbyisten die een stereo track omzetten in een dts track.
Een goede studiomix haalt heel wat meer uit de  Multi ch. opname.


ego

Citaat van: garmtz op mei 29, 2002, 14:25:18Ik heb toch wel een stuk of 10 DTS Music Discs (CD's), waaronder Love Scenes van Diana Krall (geweldig subtiel), On Air van Alan Parsons Project (ook erg goed, met agressief surround, wat echter niet stoort), Gaucho van Steely Dan (supermuziek, maar teveel in de surround gemixt!) , Abraxas van Santana (vreselijk gemixt!, kopen, iemand? :)) en een verzameling discs van Debussy (klassiek vroeger in quad opgenomen, gewoon mooie muziek en leuk om helemaal compleet te hebben).


Wat geweldig dat er nog meer fans dan ikzelf van Steely Dan bestaan.

Groovy Garmtz !


garmtz

Ja, Steely Dan is  8) .... Ben uiteraard ook naar het concert geweest een jaartje geleden in Ahoy. Jij ook? Ik heb verder volgens mij de meeste albums wel (de meeste op LP!).

ego

 8) De complete verzameling (op CD)

Ben ook naar Donald en Walter in Ahoy geweest, alleen een paar jaartjes eerder.

Ik vind hun muziek zo ongelofelijk verfijnd. Ik omschrijf het als funky jazz, waarin binnen de melodische structuur, veel wordt 'gespeeld', c.q.geïmproviseerd. Hierdoor is het luisteren naar deze muziek voor mij nooit vermoeiend, alleen maa inspirerend.

Ik ben al tijden lang op zoek naar muziek die vergelijkbaar is met Steely Dan. Heb jij voor mij enkele tips Garmtz?

Groet,

Ego