Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: chansig op februari 25, 2019, 21:17:55
Er zijn ook wat nieuwe zaken waarover op AF geschreven wordt.

Gr. Hand


Ja behoorlijk veel. Maar ik vind 2 tegels en een lamp wel voldoende.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op februari 25, 2019, 21:07:57
Na het vergelijken van de versterkers (Bryston vs Naim) heb ik de Naim direct op een audiotegel gezet. Daarvoor stond hij op een marmeren tegel met de audiotegel een centimeter of 10 lager.

Leuk, dat zoiets toch weer uitmaakt.

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op februari 26, 2019, 06:41:12
Leuk, dat zoiets toch weer uitmaakt.

Ik weet niet of en wat dit uitmaakt hoor... er gebeurde binnen een paar dagen een hoop: op WiFi overgegaan, een iets netter geconfigureerde NAC A5 luidsprekerkabel en de verbinding tussen Mac Mini en V1 dac gewijzigd (microRendu ertussenuit, beste van 4 USB poorten gekozen, andere plek Jitterbug).

Het overgaan op WiFi had het sterkste effect. Dat was gemakkelijk te controleren door weer even de netwerkkabel aan te sluiten en WiFi uit te zetten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Dat wifi ding ook nog geprobeerd. Ik hoorde geen verschil. Dat switchen duurt sowieso te lang.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Citaat van: HuubF op februari 25, 2019, 16:07:17
De afgelopen maanden is er veel veranderd: de grote ATC SCM40's losten de kleine SCM11's af

Ow nice. ATC is een van de merken waar ik echt enthousiast over ben.
De SCM40 ken ik niet, maar natuurlijk wel vaker op het internet gezien. Heb je de actieve of de passieve variant?
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op februari 26, 2019, 09:52:42
Ow nice. ATC is een van de merken waar ik echt enthousiast over ben.
De SCM40 ken ik niet, maar natuurlijk wel vaker op het internet gezien. Heb je de actieve of de passieve variant?

Hey  ;).

De passieve omdat ik er graag een Naim eindversterker vóór wilde hebben.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Timvg

De actieve ATC's hebben trouwens nog steeds hetzelfde passieve filter erachter zitten (als ik me niet vergis).

op eigen verzoek verwijderd.

Huh?

Dus niet actief gefilterd maar alleen een versterker ingebouwd..?

MAW

Nee hij is actief gefilterd hoor

http://atcloudspeakers.co.uk/hi-fi/loudspeakers/entry-series/scm40a/

Ik denk dat je in de war bent met pmc? Bepaalde pmc modellen hebben zon bryston amp package met daarachter gewoon een passief filter.
Gr. Martijn

Timvg

Citaat van: MAW op februari 26, 2019, 20:49:47
Nee hij is actief gefilterd hoor

http://atcloudspeakers.co.uk/hi-fi/loudspeakers/entry-series/scm40a/

Ik denk dat je in de war bent met pmc? Bepaalde pmc modellen hebben zon bryston amp package met daarachter gewoon een passief filter.

Dat zou wel eens kunnen.

HuubF

Anyway... voor het geld wat ik nu heb uitgegeven voor de versterker+speakers had ik ook de actieve 40 kunnen kopen. Ik vermoed dat ik dan een mooi, helder, groots en schoon geluid zou hebben gehad. Een beetje zoals met de Bryston die hier een weekje heeft gestaan.

Maar dat wil ik niet. Ik wil entertainment, spektakel, ontroering.

Niet het zielloze net-niet geluid dat je nu eenmaal krijgt als je met een beperkt budget in een gewone huiskamer alleen maar 'neutrale', karakterloze apparaten hebt staan.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Citaat van: HuubF op februari 27, 2019, 08:21:24
Anyway... voor het geld wat ik nu heb uitgegeven voor de versterker+speakers had ik ook de actieve 40 kunnen kopen. Ik vermoed dat ik dan een mooi, helder, groots en schoon geluid zou hebben gehad. Een beetje zoals met de Bryston die hier een weekje heeft gestaan.

Maar dat wil ik niet. Ik wil entertainment, spektakel, ontroering.

Niet het zielloze net-niet geluid dat je nu eenmaal krijgt als je met een beperkt budget in een gewone huiskamer alleen maar 'neutrale', karakterloze apparaten hebt staan.

Met neutraal heb je niets en dat af blijven doen als inferieur is eigenlijk niet relevant ;)

Ik ben stiekem wel eens benieuwd hoeveel je van de NAIM sound zou krijgen als je actieve ATC's combineert met de dikste NAIM dac (+ voeding).

HuubF

Citaat van: chansig op februari 27, 2019, 09:08:01
En het hebben van karakter kost geld.... :D

Gr. Hans

Niet per se. Maar een levensecht geluid, waarbij die neutraliteit zin heeft, wel. Het geld gaat dan zitten in apparatuur en een aangepaste ruimte van enig formaat.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Sirius666 op februari 27, 2019, 09:14:06
Met neutraal heb je niets en dat af blijven doen als inferieur is eigenlijk niet relevant ;)

Ik ben stiekem wel eens benieuwd hoeveel je van de NAIM sound zou krijgen als je actieve ATC's combineert met de dikste NAIM dac (+ voeding).

Neutrale apparatuur is geweldig als je de centen hebt om het dan ook goed aan te pakken. Voor mij erg relevant want met mijn 65 jaar zijn de mogelijkheden niet zo groot meer.

De nDac van Naim is al een tijdje op de markt en is wel te krijgen voor 1500 euro. Die heeft alleen geen USB dus daar moet een Naim streamer voor. Alleen de laatste modellen kunnen Roon aan waarvan de goedkoopste 2850 euro kost. Ik heb dan alleen nog een voorversterker nodig. De 252 of 282 wordt aanbevolen voor de 250dr dus met voedingen komt daar nog heel wat bij; ik red dat misschien net met 8000 euro.

Dus ik hou het voorlopig bij de verrassend enthousiast klinkende V1 die ik voor 750 euro op de kop heb getikt.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: HuubF op februari 27, 2019, 08:21:24
Anyway... voor het geld wat ik nu heb uitgegeven voor de versterker+speakers had ik ook de actieve 40 kunnen kopen. Ik vermoed dat ik dan een mooi, helder, groots en schoon geluid zou hebben gehad. Een beetje zoals met de Bryston die hier een weekje heeft gestaan.

Maar dat wil ik niet. Ik wil entertainment, spektakel, ontroering.

Niet het zielloze net-niet geluid dat je nu eenmaal krijgt als je met een beperkt budget in een gewone huiskamer alleen maar 'neutrale', karakterloze apparaten hebt staan.

Dat zijn nogal wat aannames en overtuigingen.

Voor hetzelfde geld zou ik persoonlijk liever de actieve versie hebben. Ik heb alleen maar actieve speakers en vind het sindsdien een stuk opgeruimder. Ik denk dat Conceptueel gezien actief ook beter is maar in de praktijk maakt dat allemaal niet zoveel uit denk ik. Minder losse dozen en kabels is voor mij eerder doorslaggevend. Maar de passieven lijken me ook zeer fijne speakers.

Wat vind je van de mid dome? 😎
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op februari 28, 2019, 19:01:12
Dat zijn nogal wat aannames en overtuigingen.

Voor hetzelfde geld zou ik persoonlijk liever de actieve versie hebben. Ik heb alleen maar actieve speakers en vind het sindsdien een stuk opgeruimder. Ik denk dat Conceptueel gezien actief ook beter is maar in de praktijk maakt dat allemaal niet zoveel uit denk ik. Minder losse dozen en kabels is voor mij eerder doorslaggevend. Maar de passieven lijken me ook zeer fijne speakers.

Wat vind je van de mid dome? 😎

Inderdaad heel wat overtuigingen. Zouden er meer moeten doen. Ik lees tegenwoordig veel prietpraat die je net zo goed niet kunt opschrijven. En vele meningen en overtuigingen schetsen toch een beeld. We zitten hier op internet.

Ik ben zo iemand die vindt dat versterkers nogal verschillend kunnen klinken. Vaak ook niet hoor, ooit kon ik met de beste wil ter wereld geen verschil horen tussen een Bryston en een AVI eindversterker. Naim is echter andere koek. En die koek wil ik niet kwijt.

De mid-dome maakt dat het geluid nogal verschilt met de monitor-modellen. Het fraaie ruimtelijke (maar beperkte) geluid van de 11 wordt ingeruild voor een op het eerste gehoor veel drukker geluid waarmee het hoog wat aan kracht inboet. Maar na een tijdje luisteren is zo'n full range speaker zonder subwoofer toch wel kicken. Het laag is zó moeiteloos aanwezig dat ik niet anders meer zou willen. En op een gegeven moment begin je ook door te krijgen wat die mid-range dome aan rijkdom toevoegt. Met wat preciezer indraaien is het hoog nu ook beter in balans. Maar... de monitors (SCM 11/19) hebben een eigen kwaliteit.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Ok. Ik vind die mid heel goed. Maar in sommige ruimtes/situaties kan hij wel schel zijn maar de driver is top. Het bereik is heel groot daarom heeft doet hij ook een heel groot gebied (ik dacht van 350 tot 3500hz in de meeste modellen.
Gr. Martijn

chansig

Citaat van: HuubF op februari 28, 2019, 19:50:32
Ik lees tegenwoordig veel prietpraat die je net zo goed niet kunt opschrijven.

Niet lezen dan....

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op februari 28, 2019, 21:29:56
Niet lezen dan....

Gr. Hans

Beetje gemakkelijk. Men kan ook iets kritischer zijn op wat men schrijft.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Evengoed makkelijk....men kan ook kritischer over zichzelf zijn als je iets leest wat je dan vervolgens prietpraat vindt. Dan wordt het pas echt leuk.

Jouw schrijfsels vind ik vermakelijk/leuk/boeiend op een bepaald niveau. Op een ander niveau vind ik het prietpraat. Zegt dus alles over mij als lezer en weinig over jou als schrijver.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op februari 28, 2019, 22:34:37
Evengoed makkelijk....men kan ook kritischer over zichzelf zijn als je iets leest wat je dan vervolgens prietpraat vindt. Dan wordt het pas echt leuk.

Jouw schrijfsels vind ik vermakelijk/leuk/boeiend op een bepaald niveau. Op een ander niveau vind ik het prietpraat. Zegt dus alles over mij als lezer en weinig over jou als schrijver.

Gr. Hans

Mijn schrijfsels kunnen onmogelijk prietpraat zijn omdat ik me voornamelijk in mijn eigen topic ophou. Ik ben dus 100% inhoudelijk. Het overslaan van mijn schrijfsels maak ik ook daarmee erg gemakkelijk, een service aan de vermoeide lezer.

Op een hififorum moet het over ehhhh... hifi gaan. Andere posts zijn alleen interessant als ze bijvoorbeeld grappig zijn of de edele delen van het andere geslacht beschouwen. Als ze niet inhoudelijk zijn, niet grappig en bovendien niet over edele delen gaan vind ik het prietpraat.

Als posts binnen de context inhoudelijk zijn vind ik het overigens nooit prietpraat, zelfs als ik het er helemaal niet mee eens ben. Dat komt nogal eens voor.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op maart  1, 2019, 10:05:58
Mijn schrijfsels kunnen onmogelijk prietpraat zijn omdat ik me voornamelijk in mijn eigen topic ophou.

Jij bepaalt gelukkig voor mij niet wat ik wel/geen prietpraat vind. :D

Prietpraat is bij mij overigens nog wat ruimer. Bv incl. audiofiele ervaringen die kant nog wal raken en iedere logica ontberen. Ik gebruik er ook de woorden: Larie, geleuter, gezwam voor.

Zo zie je maar....maar ik geniet al jaren van je verhalen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart  1, 2019, 10:27:22
Jij bepaalt gelukkig voor mij niet wat ik wel/geen prietpraat vind. :D

Prietpraat is bij mij overigens nog wat ruimer. Bv incl. audiofiele ervaringen die kant nog wal raken en iedere logica ontberen. Ik gebruik er ook de woorden: Larie, geleuter, gezwam voor.

Zo zie je maar....maar ik geniet al jaren van je verhalen.

Gr. Hans

Tsja, als je bekijkt hoe jouw rijpingsproces is verlopen begrijp ik heus wel dat je veel dingen maar onzin vindt.  ;)

Logica ligt net een beetje anders. Dat kun je alleen als criterium hanteren als je echt alles van alle aspecten van de materie weet. En dat zijn er niet zoveel, wij in ieder geval niet.

Ik moet het juist wel hebben van de leuke, interessante verhalen op sites over de hele wereld. Alleen Russisch, Grieks en Scandinavisch trek ik niet. Dan kun je bijvoorbeeld een shortlist maken voor spullen die je wel eens zou willen proberen. Of een oplossing vinden voor een probleem. En als er dan weer midden in een interessante discussie iemand post dat hij vindt dat versterkers identiek klinken als je de uitgangsniveaus gelijk maakt denk ik: rot toch op naar je eigen hok. Opvallend is dat, vooral in Amerika en Engeland, daar helemaal niemand meer op reageert. Dat is wel verfrissend.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: chansig op maart  1, 2019, 10:27:22
Jij bepaalt gelukkig voor mij niet wat ik wel/geen prietpraat vind. :D

Prietpraat is bij mij overigens nog wat ruimer. Bv incl. audiofiele ervaringen die kant nog wal raken en iedere logica ontberen. Ik gebruik er ook de woorden: Larie, geleuter, gezwam voor.

Zo zie je maar....maar ik geniet al jaren van je verhalen.

Gr. Hans

Logica welke jij ontbeert ..... ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....