Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Contour

De Musette is nog redelijk betaalbaar en speelt minimaal een klasse hoger dan de Octave, dus die prijs lijkt me wel gerechtvaardigd...

MovieMax

Ja, dat is zo. En ik snap het allemaal wel vanuit een ondernemers standpunt. Get big quick or get lost. Leverage: die goedkope modelletjes heb je veel omzet maar weinig winst. Als je niet in de grote volumes kunt verkopen is het veel zweet en weinig centjes. En cash is king.

Malloten genoeg in stereo land schijnbaar, dus waarom niet. De prijzen gaan wel exponentieel omhoog.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Bergsman

#2002
Citaat van: MovieMax op mei  5, 2016, 11:20:50
Ja, dat is zo. En ik snap het allemaal wel vanuit een ondernemers standpunt. Get big quick or get lost. Leverage: die goedkope modelletjes heb je veel omzet maar weinig winst. Als je niet in de grote volumes kunt verkopen is het veel zweet en weinig centjes. En cash is king.

Malloten genoeg in stereo land schijnbaar, dus waarom niet. De prijzen gaan wel exponentieel omhoog.

Jullie vergeten één ding, 6 jaar geleden ging verkoop rechtstreeks, nu zitten er dealers tussen. Dealers willen minimaal 35-45% marge. Ik vermoed dan ook dat je niet wereldwijd kan opereren zonder dealers. Dus dat grote feest wat wij ooit aan de Octave en Quad hebben beleefd dat hebben die buitenlanders nooit meegekregen. Verder denk ik dat er maar weinig bedrijven zijn zoals Metrum die een eigen chip hebben ontwikkeld en dat notabene in eigen huis fabriceren. zie link https://www.youtube.com/watch?v=eAetcETrFeY   Als elektronicus kan ik slechts schatten wat dit heeft gekost maar dat heeft hen zeker enkele jaren gekost zo vermoed ik. Stukken eenvoudiger om een chipje van Texas instruments of Sabre te kopen maar ze doen niet mee met de massa.....diep respect wat dat betreft.


lynch1979

Citaat van: Bergsman op mei  5, 2016, 17:09:52
Jullie vergeten één ding, 6 jaar geleden ging verkoop rechtstreeks, nu zitten er dealers tussen. Dealers willen minimaal 35-45% marge. Ik vermoed dan ook dat je niet wereldwijd kan opereren zonder dealers. Dus dat grote feest wat wij ooit aan de Octave en Quad hebben beleefd dat hebben die buitenlanders nooit meegekregen. Verder denk ik dat er maar weinig bedrijven zijn zoals Metrum die een eigen chip hebben ontwikkeld en dat notabene in eigen huis fabriceren. zie link https://www.youtube.com/watch?v=eAetcETrFeY   Als elektronicus kan ik slechts schatten wat dit heeft gekost maar dat heeft hen zeker enkele jaren gekost zo vermoed ik. Stukken eenvoudiger om een chipje van Texas instruments of Sabre te kopen maar ze doen niet mee met de massa.....diep respect wat dat betreft.

Beter had ik het niet kunnen omschrijven  :worship:

Kingpin

Dit filmpje zouden meer mensen moeten zien, Prachtig uitgelegd met praktijk voorbeelden. :clapping:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Interessant ook dat de asymmetrische RCA/tulp verbinding het gewoon keihard aflegt tegen de XLR symmetrische verbinding terwijl zoveel van die audiofiele kabelverkopers nog steeds asymmetrische kabels verkopen.

twani

Citaat van: Kjelt op mei  5, 2016, 21:17:02
Interessant ook dat de asymmetrische RCA/tulp verbinding het gewoon keihard aflegt tegen de XLR symmetrische verbinding terwijl zoveel van die audiofiele kabelverkopers nog steeds asymmetrische kabels verkopen.

En daarmee zélf meteen de hypocrisie van de materie aantonend.....

Maar zolang de klanten erin trappen is het goed toch?

chansig

Citaat van: Kjelt op mei  5, 2016, 21:17:02
Interessant ook dat de asymmetrische RCA/tulp verbinding het gewoon keihard aflegt tegen de XLR symmetrische verbinding terwijl zoveel van die audiofiele kabelverkopers nog steeds asymmetrische kabels verkopen.

Even voor mijn duidelijkheid: De XLR verbinding geeft een kwalitatief (objectief) beter resultaat in de weergave dan een gewone RCA verbinding ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Isflicka

Citaat van: Bergsman op mei  5, 2016, 17:09:52
Jullie vergeten één ding, 6 jaar geleden ging verkoop rechtstreeks, nu zitten er dealers tussen. Dealers willen minimaal 35-45% marge. Ik vermoed dan ook dat je niet wereldwijd kan opereren zonder dealers. Dus dat grote feest wat wij ooit aan de Octave en Quad hebben beleefd dat hebben die buitenlanders nooit meegekregen. Verder denk ik dat er maar weinig bedrijven zijn zoals Metrum die een eigen chip hebben ontwikkeld en dat notabene in eigen huis fabriceren. zie link https://www.youtube.com/watch?v=eAetcETrFeY   Als elektronicus kan ik slechts schatten wat dit heeft gekost maar dat heeft hen zeker enkele jaren gekost zo vermoed ik. Stukken eenvoudiger om een chipje van Texas instruments of Sabre te kopen maar ze doen niet mee met de massa.....diep respect wat dat betreft.
Zo, Cees is behoorlijk oud geworden.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

erik s.

Citaat van: chansig op mei  6, 2016, 10:25:59
Even voor mijn duidelijkheid: De XLR verbinding geeft een kwalitatief (objectief) beter resultaat in de weergave dan een gewone RCA verbinding ?

Gr Hans
Dat hangt helemaal af van de hardware aan beiden zijden van de kabel.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Citaat van: erik s. op mei  6, 2016, 13:40:48
Dat hangt helemaal af van de hardware aan beiden zijden van de kabel.

Dan doel je op of iets wel/niet echt gebalanceerd is opgebouwd ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

erik s.

Citaat van: chansig op mei  6, 2016, 13:50:51
Dan doel je op of iets wel/niet echt gebalanceerd is opgebouwd ?

Gr Hans
Precies.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Daar was ik al even vanuit gegaan (dat de boel goed is ontworpen) toen ik de vraag stelde.

Wat zijn dan de te benoemen verschillen ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Citaat van: erik s. op mei  6, 2016, 13:40:48
Dat hangt helemaal af van de hardware aan beiden zijden van de kabel.
En de te overbruggen afstand.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MovieMax

Na 20:00 zegt Cees iets heel interessants: er zal ook een model uitkomen van rond de € 800 - € 1000. Daar zit bij mij de pijngrens voor een DAC.

Ik ben heel tevreden over de Octave. De Octave siert mijn set ook al weer vijf jaar.

Le dernier crie DSD ondersteuning zal wel niet gebeuren bij Metrum.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Bergsman

Citaat van: MovieMax op mei  6, 2016, 15:24:59
Na 20:00 zegt Cees iets heel interessants: er zal ook een model uitkomen van rond de € 800 - € 1000. Daar zit bij mij de pijngrens voor een DAC.

Ik ben heel tevreden over de Octave. De Octave siert mijn set ook al weer vijf jaar.

Le dernier crie DSD ondersteuning zal wel niet gebeuren bij Metrum.

DSD naar een PCM dac moet vertaald worden dus wordt het PCM data. Overigens hoeft dat niet in de dac te zitten want iedere player heeft deze vertaalslag.

Kjelt

Citaat van: chansig op mei  6, 2016, 10:25:59
Even voor mijn duidelijkheid: De XLR verbinding geeft een kwalitatief (objectief) beter resultaat in de weergave dan een gewone RCA verbinding ?
Gr Hans 
zie het filmpje scheelt 30dB dat is me nogal wat en dan maakt het niet uit of het apparaat volledig symmetrisch (gebalanceerd) is opgebouwd het gaat hier puur en alleen om de transmissie, dus de bron en doelapparaat als die een XLR aansluiting hebben dan heb je dat verschil tov een asymmetrische verbinding, puur en alleen omdat alle storing bij een symmetrische verbinding worden weggefilterd.

Kingpin

Stel, theoretisch gezien dat we bij RCA de afgeschermde kabel aan aarde leggen, en dan niet de negatieve pool, bereiken we dan hetzelfde als bij XLR?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Bedoel je een dubbel afgeschermde kabel? Wat voor connector zit daar dan op?
Bij een standaard RCA Is de afscherming vd kabel de audioreferentie en die hangt bij de ingang direct aan de audio massa.
Maar zelfs bij dubbele afscheiding mis he de essentie van gebalanceerd, de storing wordt overal geinduceerd en er bij de ontvanger weer uitgehaald. Het is niet voor niets dat pro audio alleen gebalanceerd werkt, probeer maar eens een microfoonsignaal anders 30 meter te transporteren naar de mixer bij een concert waar overal dikke 230 kabels voor het licht en audio apparaten lopen, gaat je met RCA niet lukken.

erik s.

Lange afstanden komen bij hifi weinig voor, de conversie naar ongebalanceerd is niet positievf voor het signaal.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

StereoMike

Citaat van: Kjelt op mei  5, 2016, 21:17:02
Interessant ook dat de asymmetrische RCA/tulp verbinding het gewoon keihard aflegt tegen de XLR symmetrische verbinding terwijl zoveel van die audiofiele kabelverkopers nog steeds asymmetrische kabels verkopen.
Dan komt de hamvraag: "hoor je het verschil?"
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Bergsman

Citaat van: StereoMike op mei  7, 2016, 08:48:35
Dan komt de hamvraag: "hoor je het verschil?"

Cees laat de performance van de dac module zien en schiet een RCA verbinding daar te kort. Maar op het oog haalt de RCA wel -120dB dat is feitelijk wel voldoende. Hij geeft verder aan dat 24 bits niet perse nodig is maar dat de vervorming op lagere niveaus in het hoorbare gedeelte daar positief door wordt beinvloedt.

chansig

Citaat van: Kjelt op mei  6, 2016, 21:12:20
zie het filmpje scheelt 30dB dat is me nogal wat en dan maakt het niet uit of het apparaat volledig symmetrisch (gebalanceerd) is opgebouwd het gaat hier puur en alleen om de transmissie, dus de bron en doelapparaat als die een XLR aansluiting hebben dan heb je dat verschil tov een asymmetrische verbinding, puur en alleen omdat alle storing bij een symmetrische verbinding worden weggefilterd.

Dus een ja ? :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Citaat van: Kjelt op mei  7, 2016, 00:54:05
Bedoel je een dubbel afgeschermde kabel? Wat voor connector zit daar dan op?
Bij een standaard RCA Is de afscherming vd kabel de audioreferentie en die hangt bij de ingang direct aan de audio massa.
Maar zelfs bij dubbele afscheiding mis he de essentie van gebalanceerd, de storing wordt overal geinduceerd en er bij de ontvanger weer uitgehaald. Het is niet voor niets dat pro audio alleen gebalanceerd werkt, probeer maar eens een microfoonsignaal anders 30 meter te transporteren naar de mixer bij een concert waar overal dikke 230 kabels voor het licht en audio apparaten lopen, gaat je met RCA niet lukken.
Ik was even in de war (laatste tijd een beetje veel aan het hoofd), ik was even op het verkeerde been gezet aangezien ik wel eens miniXLR gebruik. RCA wordt idd de buitenmantel aan signaalmassa gelegd, vandaar denk ik ook dat scheiding met randaarde het grootste verschil met zich meebrengt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Citaat van: chansig op mei  7, 2016, 09:19:23
Dus een ja ? :D

Gr Hans
Mijn mening, in een serieuze high end audio set is geen plaats voor RCA interconnects.