Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tabcam

Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 09:45:34
Een versterker moet wel erg ontworpen zijn wil hij dichtlopen of de match met de speaker is niet helemaal oke.

Maar dichtlopen associeer ik eigenlijk per definitie aan akoestiek. In mijn rukbunker kan het zo godsgruwelijk hard, het bloed komt dan uit je oren. :D

Gr. Hans
Als ik de metingen op ASR bekijk zijn er best veel versterkers die wel (te)veel harmonischen toevoegen. Heb je al veel van dat soort versterkers in je akoestisch goed gedempte ruimte gehad? Ik ben het met je eens dat ruimte (en luidspreker) wat dat betreft enorm belangrijk zijn. Mijn ervaring is dat andersom hetzelfde ook waar is, dat naarmate de luidspreker/versterkercombinatie met minder vervorming speelt, het in een akoestisch harde ruimte ook veel beter te verteren is.

In mijn vorige, veel beter gedempte, ruimte waren er toch echt twee versterkers die "dichtliepen" bij drukke gecomprimeerde pop. Dat was althans mijn conclusie. Het was niet alleen als je hard speelde maar ook op voor mij normaal volume.

De opmerkingen van Xander32 en Richi zijn heel herkenbaar. Op lager volume valt er zoveel weg, klankbalans, details, bas e.d., dat er vaak steeds minder te genieten valt. Als je altijd hard speelt/kan spelen heb je dat misschien niet door, in een leefruimte, b.v. een huiskamer, des te meer. Voor mij een essentieel punt bij de opbouw van mijn set.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Alleen maar actief: JBL 306 en 308, Dutch & Dutch 8 M, Arenddal, BK, Rythsick subs. En nu Hypex versterking. Geen dichtlopers. Of telt dit niet.

Toen de boel beneden stond kon de boel ook hard: Classe, Parasound, Kenwood, Crown,LUA, zelfbouwgebakjes, UcD etc. Wel dichtlopers mn in het laag. Met de mini dsp was ook dit euvel foetsie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

toetertje

Vanwege dat laag, heb ik hier tot 70Hz actief met dsp. Met muziek 2x gesloten 10 inch, en met film
meer.  :D Het zitgedeelte in de woonkamer in niet zo heel groot, dus ik zit letterlijk met mijn rug tegen
de muur.

Richi

Citaat van: bramsat op februari 20, 2022, 09:28:12
Kijk veel power (volume) dat doen toch meer luitjes die willen imponeren....met gasten die op bezoek zijn...toch?

Zo gauw ze de deur uit zijn....en jouw partner je kwaad aankijkt....dan zet je dat kabaal toch zachter?

En wat betekend krachtiger? 100 watt? 300watt? 800watt?...Had laatst nog een discussie over klasse...nee geen watt klasse

Maar over geldklasse van amps....dus er komt een meet&weet klasse topic ...van Brammetje....dus zet je maar schrap :worship:
Het aantal watts zegt weinig over hoe krachtig een versterker is inderdaad. Een Naim NAP300 is maar 90 watt, maar is bijzonder krachtig en super muzikaal. Specificaties zeggen mij al jaren niets meer. Het gaat mij om de harmonie met de rest van de apparatuur en hoe ik het vind klinken. Dat je een keer luid kan spelen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je tweeters eraan gaan, is alleen maar fijn. In the air tonight van Phil Collins gaat hier nog wel eens heel hard aan als ik alleen thuis ben.  :devil:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 10:19:22
Alleen maar actief: JBL 306 en 308, Dutch & Dutch 8 M, Arenddal, BK, Rythsick subs. En nu Hypex versterking. Geen dichtlopers. Of telt dit niet.

Toen de boel beneden stond kon de boel ook hard: Classe, Parasound, Kenwood, Crown,LUA, zelfbouwgebakjes, UcD etc. Wel dichtlopers mn in het laag. Met de mini dsp was ook dit euvel foetsie.

Gr. Hans
Als je het over losse versterkers hebt, waar Richie het over heeft, lijkt je dat dan logisch?  En wat bedoel je met dichtlopers in het laag? Wat versterkers betreft ken ik dan eerder problemen als te weinig vermogen of een vage term als wollig die ik ook associeer met luidsprekerontwerp en plaatsing.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Geen idee. Jij stelt een vraag ik geef een antwoord met de vraag of dat telt.

Citaat van: Tabcam op februari 20, 2022, 11:07:03
Als je het over losse versterkers hebt, waar Richie het over heeft, lijkt je dat dan logisch?

Citaat van: Tabcam op februari 20, 2022, 11:07:03
En wat bedoel je met dichtlopers in het laag?

Bonkend laag. Inderdaad ruimte en plaatsing. Maar dus beneden ervaren met allerlei amps. Vervolgens mini dsp en klaar. Dus geen versterker problemen gehad zoals je eerdere vraag was. Alleen dit dan beneden. Boven dus alleen actieve speakers gehad.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 11:14:21
Geen idee. Jij stelt een vraag ik geef een antwoord met de vraag of dat telt.
Vind je het zelf niet een beetje appels met ananassen vergelijken?
(Ja, ik weet, ik stel de vraag nogmaals terug omdat ik niet geloof dat jij geen idee hebt en ik hiermee hoop te laten zien dat jouw stijlvorm niet echt behulpzaam is)

Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 11:14:21
Bonkend laag. Inderdaad ruimte en plaatsing. Maar dus beneden ervaren met allerlei amps. Vervolgens mini dsp en klaar. Dus geen versterker problemen gehad zoals je eerdere vraag was. Alleen dit dan beneden. Boven dus alleen actieve speakers gehad.

Gr. Hans
Ik kan me heel goed voorstellen dat je eerst ruimteproblemen moet aanpakken om verschillen tussen versterkers veel duidelijker te kunnen horen. Bonkend laag verstoort voor mij flink het vermogen om kritisch naar andere aspecten te kunnen luisteren. Ik heb open baffles en wat mij betreft is bonkend laag geen groot probleem.

Technisch gezien meten versterkers vaak erg verschillend en zullen die zich dan anders gedragen en klinken. Ik heb juist de ervaring dat dezelfde luidspreker met andere versterkers ook anders kan klinken.

En qua actief/passief/digitale filteren en correctie, ik hoor grote verschillen tussen passief, digitaal en actief analoog filteren. Digitaal filteren lost problemen op maar is, voor zover ik het kan overzien, niet verliesloos net zomin als analoog filteren dat is. Totnogtoe bevalt actief analoog mij het beste.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Citaat van: Tabcam op februari 20, 2022, 12:04:37
ik hiermee hoop te laten zien dat jouw stijlvorm niet echt behulpzaam is)[/i][/color][/size]


Oke mazzels. Dan ga je maar met iemand anders posts uitwisselen. Maar niet met mij.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Vermoed dat je met de minidsp je roommode pieken aangepakt hebt, zeker bij hoge volumes kan dat erg overheersen en heel je sound verpesten, DSP is dan wel de oplossing maar in mijn laatste ervaringen is geen DSP, analoog filteren dus, (mits geen storende roommodes) toch duidelijk nog fraaier.


Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 11:14:21
Geen idee. Jij stelt een vraag ik geef een antwoord met de vraag of dat telt.

Bonkend laag. Inderdaad ruimte en plaatsing. Maar dus beneden ervaren met allerlei amps. Vervolgens mini dsp en klaar. Dus geen versterker problemen gehad zoals je eerdere vraag was. Alleen dit dan beneden. Boven dus alleen actieve speakers gehad.

Gr. Hans
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Citaat van: holco op februari 20, 2022, 13:02:42
Vermoed dat je met de minidsp je roommode pieken aangepakt hebt...

Dat weet ik wel zeker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Underwood heeft je review bij de versterker gezet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Richi

Citaat van: frank2 op februari 20, 2022, 13:47:06
Underwood heeft je review bij de versterker gezet.
Oh, ik zie het ja. Leuk.  :thumbs-up:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

#2487
Zo, Niels is een weekend bij de logeeropvang. Lekker bijgetankt en nu flink aan de hobby. Naar aanleiding van diverse opmerkingen hier op het forum in de richting van 'kabels maken geen verschil, het zit allemaal tussen de oren' en de aanschaf van 35 euro speakerkabels van Ali, vanochtend de stoute schoenen aan getrokken en aan het knutselen gegaan.

Stap 1: alle AudioQuest power kabels eruit  :nervous:

De Niagara 1200 vervangen door een Behringer master/slave stekkerblok dat ik nog had liggen
AudioQuest Monsoon naar de Niagara eruit want de Behringen heeft een eigen netsnoer
AudioQuest Niagara NRG-Z3 naar voor- en eindversterkers vervangen door ArtSpeak netsnoeren die ik nog had liggen
De subwoofer en eindversterker zijn aangesloten op de Slave aansluitingen van het stekkerblok, zodat ze mee in- en uitschakelen met de VV

Eerste bevindingen:
- het klinkt anders, meer teruggetrokken alsof het geluidsbeeld een stuk naar achteren is verplaatst
- er is prima naar te luisteren, het is vooral ook wennen aan dat het anders klinkt
- het prijsverschil is enorm, zo'n 1850 euro  :ohmy:
- doordat de sub en eindversterker automatisch mee in- en uitschakelen, scheelt dat ongeveer 140 euro per jaar aan elektriciteit

Stap 2: het vervangen van de AudioQuest Castle Rock van 1850 euro door de Ali kabels van 35 euro

Eerst laten we stap 1 beklijven en dan proberen we stap 2. Wordt vervolgd.

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

#2488
NA 10 minuten luisteren speelt Tracy Chapman met Fast Car. En de eerste twijfel slaat al toe :D 'Klonk dit eerst niet dynamischer?' en 'Moet ik hem nu harder zetten voor dezelfde beleving?'. En dit is waar het lastig wordt. Zit dit nu tussen de oren of hoor ik ècht verschil?  :blink:

Volume verschillen doen ook veel. Ik speel nu rechtstreeks op de Naim een QOBUZ afspeellijst en de Naim doet niet aan volume normalisatie. Via Roon is dat wel het geval. Het valt me op dat de nummers die op hoger volume worden weergegeven, beter (lijken te?) klinken dan de nummers die zachter worden weergegeven. Sommige nummers klinken heerlijk en andere minder indrukwekkend dan ik me kan herinneren.

Leuk experiment!  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Dit is trouwens de afspeellijst die ik nu in Roon heb gestart met volume normalisatie ingeschakeld.

Ik vind het lastig toe te geven, maar dit klinkt ook gewoon erg goed.  :ph34r:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rowdy

Maar klinkt het hetzelfde als voorheen?

chansig

Leuk hoor Richi. En lekker dat jullie een weekendje vrij hebben. Zorgt toch voor de juiste energie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Leuke test en lijkt me best lastig te vergelijken! Grootste verschil en moeilijkste is vergelijken bij vrijwel hetzelfde volume. Dus het zal eerder zijn wat is het prettigst/meest comfortabel in gebruik en leidt niet tot luistermoeheid. Dat van minder groots etc. ligt volgens mij vaak aan volume. Ik kan de meeste electronica niet op 0.1 dB nauwkeurigheid regelen.

En verstandig om eerst te wennen aan de nieuwe situatie en dan pas kabels te wisselen. Veel luisterplezier!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Citaat van: Rowdy op maart 13, 2022, 09:47:58
Maar klinkt het hetzelfde als voorheen?
Daar ben ik nog niet uit. Het idee is nu dat het 'harder' klinkt, minder verfijnd. Maar dat is bij sommige nummers ook wel weer lekker. Dus gewoon even laten spelen zo een ijsje en als ik er van kan genieten, dan is het zo ook goed. Maar als ik eerder stop met luisteren door luister moeheid, dan ga ik terug naar de oude situatie,
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Vanavond weer geluisterd hoe het nu klinkt zonder de AQ spulletjes ertussen. En ik kwam weer uit op de voorlopige conclusie van vanochtend: harder en minder verfijnd of rommeliger en scherper.

Toen samen met mijn vrouw twee nummers beluisterd:Strange Birds van Birdy en The Silence van Manchester Orchestra. Ze zei na deze twee nummers het volgende:
- waar is het laag?
- het gaat alle kanten uit qua focus
- het geluid is beperkt in de hoogte en laagte

Tja, mij vrouw is altijd erg duidelijk in haar verwoording. :D Waar ik nog enigszins twijfelde dat ik mij misschien verbeelde dat de verschillen groot waren, heeft zij die twijfel wel weggenomen.

Dus net de AQ spulletjes er weer tussen gehangen en de grootsheid, volheid en ruimtelijkheid van de weergave is weer terug. Vooral de gelaagdheid in de weergave was weg en is nu weer terug en de dynamiek is ook groter met de AQ spulletjes er tussen.

Kortom, experiment 1 is geslaagd. Op naar experiment 2. Maar dat zal wel volgend weekend worden.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Citaat van: Rowdy op maart 13, 2022, 09:47:58
Maar klinkt het hetzelfde als voorheen?
Ja en nee. Ja, want er was nog steeds prima naar te luisteren en de klankkleur was niet echt veranderd. Nee, want de dynamiek en ruimtelijkheid was aanzienlijk minder en die zijn nu weer terug. Alsof het geluidsbeeld in de breedte en hoogte en diepte werd beperkt. Op zich prima naar te luisteren, maar als je dan omschakelt, hoor je ineens meer van alles.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

Duidelijke conclusie. Helaas is de duurste variant toch de beste in dit geval
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Citaat van: brt op maart 14, 2022, 20:30:47
Duidelijke conclusie. Helaas is de duurste variant toch de beste in dit geval
Inderdaad. Helaas. Zonder de AQ spulletjes hou ik het minder lang vol en word ik eerder luistermoe. Ook omdat ik harder wil spelen en dat maakt het weer lastiger om het langer vol te houden. Terwijl met de AQ spulletjes ik mijzelf moet dwingen om te stoppen met luisteren en naar bed te gaan. En ik heb veel minder de behoefte om harder te spelen. Dat vat het wel aardig samen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Pathos

Mooi verslag weer Richi!

Ik ervaar hetzelfde. Met Niagara 1200 zoveel meer rust, focus en detail.

Dus stap 2 word nu overschakelen van de AQ Castlerock naar de Ali-budget speakerkabel? Dan weer mét alle AQ power onderdelen ertussen?
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

AudioEnZo

Mooi resultaat van de test Richi!

Wel een vraagje, als je schrijft:
Citaat van: Richi op maart 13, 2022, 23:18:17
Waar ik nog enigszins twijfelde dat ik mij misschien verbeelde dat de verschillen groot waren
Als de verschillen groot zijn in jouw beleving, kan daar toch geen twijfel over bestaan?