Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op november 13, 2020, 09:39:03
Mensen die alleen meten en voor de klankbalans gaan hebben er vrede mee, mensen die muziek luisteren meestal niet.

Rob

Je zal niet de eerste zijn die tot die conclusie komt. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

Citaat van: chansig op november 13, 2020, 10:14:41
Je zal niet de eerste zijn die tot die conclusie komt. :D

Gr. Hans
Mijn minidsp staat dan ook weer te koop. Dirac aan, muziek uit.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Richi

Citaat van: brt op november 13, 2020, 09:58:18
Het filter goed instellen is wel essentieel.
Probeer er meerdere aan te maken, waarbij je net varieert in de target curve of het target level. Elke instelling geeft net weer een ander geluid.
Je kan er eenvoudig een stuk of wat imporetern in Roon en dan kijken welke je bevalt.

Mijn ervaring is dat het wel tijd kost om het lekker te krijgen. En ja, het kan snel mis gaan en dan wordt het vlak etc.
Vandaar dus de tip om verschillende settings te importeren, dan kun je de smaakjes proeven en evt. verder finetunen.
Ik moet er toch echt eens goed voor gaan zitten dan. Had zo gehoopt dat het gemakkelijker zou zijn: microfoon erin, meten, naar Roon overzetten en spelen maar.  ;D
Ben ik toch van terug gekomen, helaas.  :-[
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

addesmo

Er is er maar een makkelijk: Lyngdorf ;D

Richi

Citaat van: addesmo op november 13, 2020, 12:36:42
Er is er maar een makkelijk: Lyngdorf ;D
Hahaha, van Naim naar Lyngdorf is wel een hele stap qua klankkleur ben ik bang. En het klinkt eigenlijk gewoon al goed, dus ik moet niet zeuren.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rob46

Ik lees veel over 'corrigeren na een meting'. In mijn situatie was het voor de meting met Dirac: (1) speakers zo goed mogelijk opstellen, (2) meten en nadat Dirac automatisch een 'advies' geeft een (3) naam geven en  (4) doorsturen. Klaar. Werkt subliem.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Staaled

Citaat van: addesmo op november 13, 2020, 12:36:42
Er is er maar een makkelijk: Lyngdorf ;D
Lees ik overal, maar mijn ervaring is anders.
Niet in de buurt van boundaries of speakers meten werkte in mijn kleine ruimte zeer moeizaam.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Richi

Een goede ruimte als basis helpt enorm volgens mij. Als er dan nog een paar gekke pieken of dalen zijn, dan kan room correction goed werken volgens mij. Maar als er teveel gecorrigeerd moet worden (of te weinig) dan wordt het snel een rommeltje lijkt mij.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

J o e p

Ben niet gek van room correction. Het kan aangenamer klinken maar is het dan ook beter, of ben je jezelf aan het bedonderen? Na alle M&G waar ik ben geweest en bij alle kennissen vrienden is mij bijna altijd één ding opgevallen en dat was dat de kamers veel te klein waren. En dat dan zelfs de speakers nog dwars op de lengte van de kamer stonden. Veel te grote speakers en versterkers in veel te kleine ruimtes.
Keer op keer kreeg ik te horen "ik ga voor een grotere versterker of speaker" terwijl ze zouden moeten zeggen "ik heb een kamer van meer dan 50m2 nodig en ik sloop er een paar muren uit".
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

chansig

Als je je speaker kwijt kan en je nog fatsoenlijk kan zitten/luisteren dan maakt grote ed allemaal niet zoveel uit.

En als het aangenamer klinkt, met room correctie,  dan is het voor degene die het aangenamer vindt klinken toch prima ? Of geldt deze audio wet alleen als het gaat om ervaren verbeteringen welke toegedicht worden aan versterkers, zekeringen, kabels etc ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op november 13, 2020, 09:51:25
Is Roon wel de correcte tool om DSP mee te doen?
Mijn ervaring met de DSP in mijn luidsprekers is dat indien je dit correct insteld wel degelijk voordelen heeft of je kamer moest ideaal zijn (kans is klein).
Bij jou is het totaal anders jou speakers zitten al in het digitaal domein.
Dat is heel iets anders als in een analoge set DSP gaan toepassen.



Rob_Dingen

Citaat van: chansig op november 15, 2020, 16:26:32
Als je je speaker kwijt kan en je nog fatsoenlijk kan zitten/luisteren dan maakt grote ed allemaal niet zoveel uit.

En als het aangenamer klinkt, met room correctie,  dan is het voor degene die het aangenamer vindt klinken toch prima ? Of geldt deze audio wet alleen als het gaat om ervaren verbeteringen welke toegedicht worden aan versterkers, zekeringen, kabels etc ?

Gr. Hans

Er is geen goed of fout en gaat het om wat jezelf goed vind dat is het enige wat telt, of dat met een zekering kabeltje of dsp is.

Rob

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op november 15, 2020, 19:19:46
Bij jou is het totaal anders jou speakers zitten al in het digitaal domein.
Dat is heel iets anders als in een analoge set DSP gaan toepassen.
Akkoord, maar Roon doet dit toch ook in het digitale gedeelte?
Hoe is trouwens Roon als DSP tov hardware DSP (Trinnov etc)?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

#1813
Citaat van: Rob_Dingen op november 15, 2020, 19:21:52
Er is geen goed of fout en gaat het om wat jezelf goed vind dat is het enige wat telt, of dat met een zekering kabeltje of dsp is.

Rob

Ws de reden waarom jij niet schrijft wat J o e p wel schrijft. Daarnaast heb ik het niet over goed/vout.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Citaat van: Rob_Dingen op november 15, 2020, 19:19:46
Bij jou is het totaal anders jou speakers zitten al in het digitaal domein.
Dat is heel iets anders als in een analoge set DSP gaan toepassen.
Hoe bedoel je dat? Versterking en drivers zijn altijd analoog?
JBL PRX Power!

katwax

Citaat van: Raphie op november 16, 2020, 07:41:01
Hoe bedoel je dat? Versterking en drivers zijn altijd analoog?
Ik heb er ook nog over aan het denken geweest en volgens mji is het verschil alleen dat losse componenten zijn toch?
In de Kii is het ook digitaal naar de Control, digitaal naar de DSP's, digitaal naar de DAC's -> analoog versterkers en analoog speakers
Als je Roon als dsp gebruikt is het toch ook Roon digitaal -> digitaal naar dac -> analoog versterker -> analoog speakers
Verschil is dat het bij Kii allemaal in de speaker zit en dus dicht bij elkaar. De DSP heeft wel voor elke woofer een kanaal en een DAC per woofer, dus hierin is het wel heel anders.

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J o e p

Citaat van: Raphie op november 16, 2020, 07:41:01
Hoe bedoel je dat? Versterking en drivers zijn altijd analoog?

Niet bij mij hoor.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Raphie

JBL PRX Power!

J o e p

Heb een Classé 2200i. Die zet het analoge signaal van bijvoorbeeld een platenspeler direct om naar digitaal. En pas aan de luidspreker zet hij het weer om naar analoog.



Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

katwax

Citaat van: J o e p op november 16, 2020, 11:36:18
Heb een Classé 2200i. Die zet het analoge signaal van bijvoorbeeld een platenspeler direct om naar digitaal. En pas aan de luidspreker zet hij het weer om naar analoog.


Je doet AD op inkomende, maar voor het buiten gaat is het er toch een DA naar de versterking om dan drives aan te spreken.
De DSP zit wel tussen de AD en de DA, maar eigenlijk doet Roon toch hetzelfde die zit ook voor de DAC, waarmee ik niet wil zeggen dat het hetzelfde resultaat zal geven.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J o e p

In mijn geval is het enige wat binnenkomt het digitale signaal van de AURALIC Aries G1.
En dat signaal blijft digitaal tot vlak voor het naar buiten gaat via de luidsprekerklemmen.
Maar net als bij de SA-10 van Marantz zit er eigenlijk geen dac in.
Maar een digitaal naar analoog conversie is er natuurlijk wel.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Richi

Citaat van: J o e p op november 16, 2020, 15:36:40
In mijn geval is het enige wat binnenkomt het digitale signaal van de AURALIC Aries G1.
En dat signaal blijft digitaal tot vlak voor het naar buiten gaat via de luidsprekerklemmen.
Maar net als bij de SA-10 van Marantz zit er eigenlijk geen dac in.
Maar een digitaal naar analoog conversie is er natuurlijk wel.
Joep, je weet toch dat een klasse D versterker een analoge versterker is en geen digitale?
Dat houdt in dat de voorversterker in jouw geval digitaal werkt, maar de eindversterker analoog is.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

J o e p

Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Richi

Citaat van: J o e p op november 16, 2020, 17:10:43


Dacht van niet Richi.
Oké, ik zie het ja. Maar dan is het geen klasse D versterker, want die is analoog.

Mvg,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Raphie

#1824
Het is gewoon een analoge versterker met een ingebouwde dac en dsp.
Een dsp maakt het nog geen digitale versterker  :D is gewoon een circuitje a'la Dirac.
JBL PRX Power!