Vloerstaanders vs Monitoren

Gestart door fabolousv, december 16, 2007, 09:22:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fabolousv

allo allemaal,

Doordat er een 2persoonsbed in mijn kamer is gekomen is er geen plek meer voor 2 zuilen als front speakers :( . Ik moet nu dus overstappen op 2 boekenplank speakers als fronts zodat ik ze boven het bed kan hangen.

Vraagjes:
1. Ga ik er veel op achteruit nu ik boekenplank speakers moet nemen?
2. Hebben jullie nog goede ideeën over welke boekenplank speakers ik moet nemen?


Ik heb nou een Eltax Universe 5.0 setje

fabolousv

#1
 :)

ajbeefde

#2
Citaat van: fabolousv op december 16, 2007, 09:23:16
:)

Binnen een minuut krijg je geen response op de zondagmorgen... moet er denk ik toch een spannender onderwerp aangekaart worden...  :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

qinq

#3
Ik snap je topic niet helemaal. Ten eerste kan alleen jij bepalen of je erop achteruit gaat. Ten tweede zeg je niets over de prijs klasse waarin je iets gaat kopen. En ten derde maakt het weinig uit wat wij vinden omdat je toch geen keuze hebt.
Daar komt nog eens bij dat je nooit zou kunnen zeggen welke soort beter is. Ook omdat er zoveel verschillen zijn. Verder vermeld je ook niet wat voor kwaliteiten je in een speaker zoekt, of wat voor muziek je leuk vindt.

fabolousv

#4
Citaat van: ajbalmere op december 16, 2007, 09:57:40
Binnen een minuut krijg je geen response op de zondagmorgen... moet er denk ik toch een spannender onderwerp aangekaart worden...  :)
dat was een foutje :)

ik zag een topic staan large of small en ik dacht dat dat topic over hetzelfde ging .

Citaat van: qinq op december 16, 2007, 12:59:04
Ik snap je topic niet helemaal. Ten eerste kan alleen jij bepalen of je erop achteruit gaat. Ten tweede zeg je niets over de prijs klasse waarin je iets gaat kopen. En ten derde maakt het weinig uit wat wij vinden omdat je toch geen keuze hebt.
Daar komt nog eens bij dat je nooit zou kunnen zeggen welke soort beter is. Ook omdat er zoveel verschillen zijn. Verder vermeld je ook niet wat voor kwaliteiten je in een speaker zoekt, of wat voor muziek je leuk vindt.

prijsklasse rond de 500 ik had een aantal reviews gelezen over de B&W 685 en dat ziet er wel goed uit.
Als het verschil groot is tussen zuilen en boekenplank dan wil ik het nog wel overwegen om mijn kamer gewoon helemaal anders in te richten.

Ik luister veel rustige R&B af en toe een beetje hiphop maar de speakers gaan het meeste gebruikt worden voor films/series .

als ik uiteindelijk voor een boekenplank ga wil ik ze aan de muur ophangen en dat het allemaal beter klinkt dan dat eltax setje

dove

#5
gaat het er niet om dat het geluid dat je krijgt via speakers je moet bevallen ? wat maakt het uit hoe die speakers dat doen ! klein/groot, active/passive, gesloten/basreflex, monitormodel/vloerstaanders, 3weg/breedbander, et al ... heb je je daar ook gedachten over gemaakt ?

daarbij, zoals gezegd, je kan niets meer op de grond kwijt, dus keus monitormodel/vloerstaanders heb je toch niet meer



Petter


edit to add>
voor de volledigheid: ik ga dezer dagen zelf over van staand naar monitor, in twee sets (KlangForm Unikon Loth_X Amaze / MonoPulse 42AN Coincident Triumph Sig E)
reden ? voor de een geld dat m'n vriendin de oude speakers nooit zo mooi heeft gevonden en ik een geluids-upgrade vond die toevallig mooi en monitor was, voor de ander is de reden een verhuizing naar een kleinere ruimte waarbij geen ruimte meer is voor vloerstaanders ... qua geluidsweergave ga ik ook hier er per saldo op voor uit
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

Ejorne

In de prijsklasse van circa 500 euro koop je volgens mij sowieso een veel 'betere' boekenplank dan een vloerstaander. Ik denk dat veel vloerstaanders toch niet zo'n strakke bas neer kunnen zetten. Dus kunnen ze wel een grote slappe behuizing gebruiken om toch een beetje body in het laag te krijgen, maar bij dergelijke budget contructies en onderdelen zal de bas voornamelijk noagal boomy zijn.

Een boekenplank in dit budget is volgens mij dan de betere keus. Helaas heb ik destijds zelf voor een goedkope boomy floerstaander gekozen. Maar ik heb inmiddels mijn zinnen gezet op een paar mooie Epos of Usher boekenplank modellen. Het geluid daaruit klinkt veeeeeel volwassener dan mijn huidige F3's (althans... ik heb het nog niet thuis 1 op 1 kunnen vergelijken maar wat ik zoal gehoord heb met demonstraties zal het zeker wel die kant op gaan. De F3's zullen compleet van tafel gespeeld worden. Nu nog wachten totdat mijn budget me toestaat de aankoop te doen...  :( )

fabolousv

#7
Citaat van: Ejorne op december 16, 2007, 13:55:39
Een boekenplank in dit budget is volgens mij dan de betere keus. Helaas heb ik destijds zelf voor een goedkope boomy floerstaander gekozen. Maar ik heb inmiddels mijn zinnen gezet op een paar mooie Epos of Usher boekenplank modellen. Het geluid daaruit klinkt veeeeeel volwassener dan mijn huidige F3's (althans... ik heb het nog niet thuis 1 op 1 kunnen vergelijken maar wat ik zoal gehoord heb met demonstraties zal het zeker wel die kant op gaan. De F3's zullen compleet van tafel gespeeld worden. Nu nog wachten totdat mijn budget me toestaat de aankoop te doen...  :( )
over welke type's heb je hetvan de Usher en Epos?

tiptop

#8
Prijslijst Usher.
Die V -serie is heel leuk voor het geld.
http://www.usheraudio.nl/

Er zijn trouwens zoveel merken te koop in die prijsklasse. Dat je je moet beperken tot een paar modellen. In een echte hifizaak kunnen ze je daar goed mee helpen.

Daarnaast. Waar bestaat de rest van je set uit? Dat is nogal belangrijk. Hoe combineert de rest met je luidsprekers.

En zuilen en boekenplank klinkt erg lekerig. Maak er vloerstaanders en monitoren van hier op het forum. ;) Dat zijn betere benamingen. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Ejorne

Citaat van: tiptop op december 17, 2007, 11:27:15
Prijslijst Usher.
En zuilen en boekenplank klinkt erg lekerig. Maak er vloerstaanders en monitoren van hier op het forum. ;) Dat zijn betere benamingen. :)

Tja, vloerstaanders vind ik een bruikbaar woord. Echter monitoren weer wat minder. Dan vind ik boekenplank beter. Monitoren lijkt me zoveel op van die studio speakers. Die gebruiken toch ook vaak de term monitor?

Ik dacht ook altijd dat wanneer je een speaker met het predicaat 'monitor' kocht, het dan een speaker betreft die zo neutraal mogelijk klinkt, zodat de mensen in de studio beter kunnen horen hoe het beste af te mixen...


tiptop

Het woord monitor komt idd uit de studiowereld waar kleinere luidsprekers gewenst waren omdat de studio-/opnametechnicus vaak een kleine ruimte had en vlak op de luidsprekers zat (zit).

Maar boekenplank is een lekenwoord. Ontstaan omdat de meeste mensen de monitoren op planken tussen de boeken zette.
Oneerbiedig denk ik naar de meeste van deze soort, omdat ze helemaal niet gebouwd zijn om op een plankje tussen boeken te staan. In de vrije ruimte op stands komen ze vaak beter tot hun recht. De engelsen noemen deze luidsprekers standmounts. Dus "op stands gezet".

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Ejorne

Citaat van: tiptop op december 17, 2007, 15:43:21
Het woord monitor komt idd uit de studiowereld waar kleinere luidsprekers gewenst waren omdat de studio-/opnametechnicus vaak een kleine ruimte had en vlak op de luidsprekers zat (zit).

Maar boekenplank is een lekenwoord. Ontstaan omdat de meeste mensen de monitoren op planken tussen de boeken zette.
Oneerbiedig denk ik naar de meeste van deze soort, omdat ze helemaal niet gebouwd zijn om op een plankje tussen boeken te staan. In de vrije ruimte op stands komen ze vaak beter tot hun recht. De engelsen noemen deze luidsprekers standmounts. Dus "op stands gezet".


Inderdaad, een speaker hoort doorgaans zeker niet tussen de boeken en planken thuis. Standmounts is leuk gevonden, hoewel ik de term bookshelfs ook vaak tegenkom. Maar ik ben het met je eens dat bookshelf/boekenplank een oneerbiedig overkomend woord kan zijn. Maar ik vind het wat ver gaan om het als lekentaal af te doen...

Maar genoeg geneuzel over jargon... zo heel belangrijk lijkt me dit nu ook weer niet.  Toch?  :P

tiptop

Nee hoor, maar staat wat professioneler ;D

Ik heb hier trouwens Totems te koop staan voor 450 euro. (waren 1400)

Lijkt dat je wat?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

fabolousv

Ik heb nu een Yamaha RX-V 440RDS receiver
Deze ga ik ook vervangen want ik wil gaan genieten van Dolby TrueHD en DTS-HD

Ik zat zelf te denken om B&W 685 als fronts te gaan gebruiken
en de B&W 686 Als rears.

Ejorne

#14
Citaat van: fabolousv op december 18, 2007, 11:55:30
Ik heb nu een Yamaha RX-V 440RDS receiver
Deze ga ik ook vervangen want ik wil gaan genieten van Dolby TrueHD en DTS-HD

Ik zat zelf te denken om B&W 685 als fronts te gaan gebruiken
en de B&W 686 Als rears.


Waarop heb je die keuze gebaseerd? Op je eigen gehoor of op meningen van anderen? Natuurlijk is het een goed begin om op basis van meningen een selectie te maken. Maar ga aub zelf luisteren alvorens een aankoop te doen. Meningen zullen namelijk altijd kunnen afwijken van je eigen mening.

Zie hier bijvoorbeeld iemand die de B&W685 gebruikt heeft maar nu zeer tevreden is over de Epos M5. Tja, dat is zijn mening. Je zult mogelijk ook exact de tegenovergestelde mening kunnen vinden op internet. Wat is dan jouw mening is de grote vraag?

fabolousv

Citaat van: Ejorne op december 18, 2007, 12:16:10
Waarop heb je die keuze gebaseerd? Op je eigen gehoor of op meningen van anderen? Natuurlijk is het een goed begin om op basis van meningen een selectie te maken. Maar ga aub zelf luisteren alvorens een aankoop te doen. Meningen zullen namelijk altijd kunnen afwijken van je eigen mening.

Zie hier bijvoorbeeld iemand die de B&W685 gebruikt heeft maar nu zeer tevreden is over de Epos M5. Tja, dat is zijn mening. Je zult mogelijk ook exact de tegenovergestelde mening kunnen vinden op internet. Wat is dan jouw mening is de grote vraag?

B&W 685
EISA Award European Compact Luidspreker 2007-2008

dan mag ik er toch wel van uit gaan dat ze goed zijn :)

Maar ik ga zowiezo eerst luisteren voordat ik een aankoop doe.
Maar als ik een beetje weet waar mensen enthousiast over zijn kan ik gerichter gaan luisteren.

Umberto.

Citaat van: fabolousv op december 21, 2007, 10:21:38
B&W 685
EISA Award European Compact Luidspreker 2007-2008

dan mag ik er toch wel van uit gaan dat ze goed zijn :)


Maar ik ga zowiezo eerst luisteren voordat ik een aankoop doe.
Maar als ik een beetje weet waar mensen enthousiast over zijn kan ik gerichter gaan luisteren.

Bose wint ook al jaren prijzen, zegt dus niks  ;)
Disturbing the peace sinds 1975

Ejorne

Citaat van: Umberto. op december 21, 2007, 14:09:16
Bose wint ook al jaren prijzen, zegt dus niks  ;)

Of zegt eigenlijk genoeg...
;)

tiptop

Ze zijn waarschijnlijk dus niet slecht ;)

prima keuze toch wanneer ze bij je thuis ook goed klinken en je vind ze mooi. :)

Ben benieuwd wat je er van gaat vinden als je besluit ze te beluisteren thuis. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Ejorne

Citaat van: tiptop op december 21, 2007, 21:10:14
Ze zijn waarschijnlijk dus niet slecht ;)

prima keuze toch wanneer ze bij je thuis ook goed klinken en je vind ze mooi. :)

Ben benieuwd wat je er van gaat vinden als je besluit ze te beluisteren thuis. :)

Nee, lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat ze slecht zijn. Alles wat ik van B&W heb gehoord klonk erg lekker.

Zijn er veel winkels waar je met dergelijke budget speakers ook thuis diverse exeplaren kunt testen? Het lijkt me dat dat voor een winkelier niet echt rendabel kan zijn. Maar het is wel erg prettig als dat thuis luisteren geen probleem is...

tiptop

Het is een investering voor zo'n winkelier natuurlijk.

Wanneer je die service krijgt, kom je misschien vaker langs en dus klantenbinding. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

eduardpostma

allo allemaal,

Doordat er een 2persoonsbed in mijn kamer is gekomen is er geen plek meer voor 2 zuilen als front speakers  . Ik moet nu dus overstappen op 2 boekenplank speakers als fronts zodat ik ze boven het bed kan hangen.

Vraagjes:
1. Ga ik er veel op achteruit nu ik boekenplank speakers moet nemen?
2. Hebben jullie nog goede ideeën over welke boekenplank speakers ik moet nemen?


Ik heb nou een Eltax Universe 5.0 setje



Begrijp ik uit jouw verhaal dat je luidsprekers moet kopen voor je slaapkamer of is dit ook de ruimte waarin je leeft?
Ik neem aan dat je niet veel luisterervaring hebt omdat je deze vraag anders niet zou stellen ( niet onaardig bedoeld).

In de regel kun je stellen dat een vloerstaande luidspreker superieur is aan een boekenplank luidspreker,.. deze is immers niet geheel full-range.
Echter een goedkope luidspreker die het gehele frequentie gebied moet weergeven doet dit doorgaans met een pallet van kleuring (even dramatisch uitgelegd). Het is dan aan jou of je dit hoort of niet!
Of dat je het mischien wel mooi vindt (kan ook nog). Verder speelt de muziek voorkeur natuurlijk een rol. Als je moderne electronisch gegenereerde muziek mooi vindt dan maakt het allemaal niet zo veel uit omdat je dan geen referentie hebt. Maar als je bijvoorbeeld luistert naar klasiek of jazz dan wordt het al een stuk lastiger omdat je dan direct kunt horen als het onnatuurlijk klinkt.
Al deze nadelen hebben de kleine luidsprekers in veel mindere mate maar daar moet je natuulijk geen kerkorgel muziek mee gaan beluisteren want dan kom je een paar octaven te kort.

Als ik jou was dan zou ik gaan voor kleine speakers van hoge kwaliteit. Dat lukt met een budget van 500,. dus niet tenzij je de 2ehands markt afloopt en daar is best heel veel mooi spul te koop!
Mocht je toch voor groter gaan dan denk ik persoonlijk dat je meer geld moet uitgeven.

mvrgr.E.postma


hulskof

De meeste vloerstaanders zijn ook beslist niet full-range. En qua plaatsing en podium doen de meeste vloerstaanders juist onder voor monitoren. Te stellen dat vloerstaanders superieur zijn aan monitoren is dan ook echt veel te zwart-wit gesteld.

eduardpostma

De meeste vloerstaanders zijn ook beslist niet full-range. En qua plaatsing en podium doen de meeste vloerstaanders juist onder voor monitoren. Te stellen dat vloerstaanders superieur zijn aan monitoren is dan ook echt veel te zwart-wit gesteld.
Citaat

Zoals ik het zeg komt het mischien zo over maar als je kijkt naar een willekeurige fabrikant van kwaliteits luidsprekers (want daar doel ik natuurlijk op) dan zul je zien dat zij in hun programma een oplopende lijn hebben qua prijs en specificaties. Zo begint het over het algemeen met de compacte luidspreker met een correcte maar beperkte weergave onderin.
De grotere luidsprekers hebben dan een weergave die verder doorloopt naar onder. Uitzonderingen zijn er altijd maar over het algemeen klopt het.

Ik denkt verder dat het begrip monitor niet verward moet worden met boekenplank of compakte luidspreker. Een monitor is meestal een hele dure goed presterende weergever ontwikkeld voor studios terwijl een boekenplank luidspreker een grotere doelgroep heeft :P


Mijn advies is om met een beperkt budget liever een kleine luidspreker te kopen die de fouten van een slecht ontworpen vloerstaander mist.

tiptop

dat boekenplankluidspreker door niet audiofielen wordt gebruikt en die meestal niet shoppen in de hogere pricerange wil niet zeggen dat het een correct woord is voor deze vorm van luidsprekers. De goedkopere waaiboomtypes kun je misschien zo aanduiden. En misschien een paar typen waarbij de fabrikant expliciet die functie eraan geeft, omdat ze, door er boeken om en tegenaan te zetten een stabieler geluid geven.
Maar monitoren is het woord wat gebruikt dient te worden als aanduiding voor deze kleinere luidsprekersoorten. :)

En ja, dat is ontstaan in de studio, maar wil niet zeggen dat alleen die luidsprekers die daar gebruikt worden zo heten.

Wat de rest betreft ben ik het helemaal met je eens wat betreft de goedkopere modellen. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.