KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Gestart door Bas Akkerman, januari 3, 2013, 16:49:03

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ejorne

#450
Citaat van: audiogek op juni 29, 2017, 18:58:00
Die versterking is allemaal aangepast dus de ls50 klinken niet dun meer ;)
De vraag was alleen hoe het kan dat ik vind dat de sub met de instelling van 80 hz weinig toevoegd en alleen het onderste laag goed laat horen. Jij ook goed lezen he ;)
Betekend dus dat de bass van de ls50 juist wel goed is.

Net nog even een test gedaan. Mensen zeggen wel dat de ls50 rond de 80 hz wel klaar is met het laag. Maar ik hoor de 50/40 hz er ook nog prima uit komen hoor. Ligt aan de ruimte misschien?

Ik had net ook even de poorten dicht gedaan en  dan de sub dus op 80 hz gezet, en dan vind ik hem weinig toevoegen.

Subwoofer op verschillende plaatsen heb ik al gedaan. In de hoek "klinkt" die het mooiste en gaat die mooi diep als het moet. Net heb ik hem ook nog helemaal links geplaatst maar dan blijft er niks van het laag over .

Waarom altijd die opmerkingen van jou trouwens? ;) het forum is toch voor tips etc. Je doet net of ik zelf niks getest heb en ik een zware leek ben dat ik geen eens een set kan aansluiten. Zoals je je eerste zin begint

Dat er nog (volop) geluid uit de speakers komt op 40Hz zal inderdaad door de ruimte komen. Wanneer je zeer dicht op de speaker meet dan zie je een beetje wat de afval is. Je ziet dan ook mooi verschil met of zonder dichte/open plug in de paspoort. De kamer zal her en der het geluid versterken en ook her en der het juist dempen. Door veel te experimenteren met de plaatsing en crossover kun je een zo vlak mogelijke curve krijgen en daarna is het nog verder te finetunen met correctie door DSP of pEQ.

De sub is in de hoek vaak het meest rendabel. Maar ook ontkom je dan vaak niet aan correctie. Er zal vermoedelijk een enorme piek in het geluid komen omdat de hoek veel weerkaatsingen bij elkaar geeft. Waar de piek zit is wee afhankelijk van de ruimte. Vaak zal dit rond de 40Hz zijn en soms wel +20dB of zelfs nog grotere piek.

Wanneer je zo'n piek niet gaat dempen dan klinkt een sub in de hoek geplaatst vaak boomerig en eentonig. Zonder correctie zul je dus waarschijnlijk elders geplaatst een vlakkere frequentie response verkrijgen. (of dit ook naar smaak is, is iets anders...) Trouwens, DSP of pEQ zijn trouwens ook heeeel handige speeltjes om alles naar smaak te krijgen.

audio_stabilo

Citaat van: Ejorne op juni 30, 2017, 13:19:42
Dat er nog (volop) geluid uit de speakers komt op 40Hz zal inderdaad door de ruimte komen. Wanneer je zeer dicht op de speaker meet dan zie je een beetje wat de afval is. Je ziet dan ook mooi verschil met of zonder dichte/open plug in de paspoort. De kamer zal her en der het geluid versterken en ook her en der het juist dempen. Door veel te experimenteren met de plaatsing en crossover kun je een zo vlak mogelijke curve krijgen en daarna is het nog verder te finetunen met correctie door DSP of pEQ.

De sub is in de hoek vaak het meest rendabel. Maar ook ontkom je dan vaak niet aan correctie. Er zal vermoedelijk een enorme piek in het geluid komen omdat de hoek veel weerkaatsingen bij elkaar geeft. Waar de piek zit is wee afhankelijk van de ruimte. Vaak zal dit rond de 40Hz zijn en soms wel +20dB of zelfs nog grotere piek.

Wanneer je zo'n piek niet gaat dempen dan klinkt een sub in de hoek geplaatst vaak boomerig en eentonig. Zonder correctie zul je dus waarschijnlijk elders geplaatst een vlakkere frequentie response verkrijgen. (of dit ook naar smaak is, is iets anders...) Trouwens, DSP of pEQ zijn trouwens ook heeeel handige speeltjes om alles naar smaak te krijgen.

Dankje wel! Betekend dat ook dat die op een andere plek minder diep in het laag gaat ? Want in die hoek haalt die echt het hele diepe kaag wat je met music box van Mariah Carey heel mooi hoort. Verschuif ik hen iets dan is dat weg. Of zeg jij beter niet het hele diepe maar een goede plek zodat ik de andere bassen mooi aangevuld krijg ?

audio_stabilo

Heb hem nu nog eens links van mijn rechter speaker gezet en het volume iets harder. Dan vult die wel al beter aan en de pieken zijn daar ook veel minder in het hele laag. Echter het hele diepe laag is daar wel een stuk minder

yorkie13

Vandaar mijn suggestie voor 2 subwoofers .

Beter verdeeld laag en minder pieken.

audio_stabilo

Citaat van: Ralf67 op juni 30, 2017, 14:18:25
Vandaar mijn suggestie voor 2 subwoofers .

Beter verdeeld laag en minder pieken.

Snap het. Ik denk toen die in de hoek stond dat ik hem te zacht had staan omdat in de hoek die lage pieken hard waren op de luisterplek. Dan valt wellicht de rest van de aanvulling niet meer op?

noot87

Ik vind de afstelling van 80 hertz wat aan de hoge kant. Ik gebruik geen meetinstrumenten maar ga eigenlijk alleen op mijn gehoor af. Volgens mij geven die ls50 een prima weergave tot 50-60 hertz. En zou ik de sub crossover op 40-50 instellen, of misschien nog lager als dat kan. Ik denk dat je dan een beter geluid krijgt en je meer lage bassen zult hebben.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Former member 78

Citaat van: noot87 op juli  2, 2017, 23:39:22
Ik vind de afstelling van 80 hertz wat aan de hoge kant. Ik gebruik geen meetinstrumenten maar ga eigenlijk alleen op mijn gehoor af. Volgens mij geven die ls50 een prima weergave tot 50-60 hertz. En zou ik de sub crossover op 40-50 instellen, of misschien nog lager als dat kan. Ik denk dat je dan een beter geluid krijgt en je meer lage bassen zult hebben.

Die is helemaal niet aan de hoge kant.
Het -3dB punt zit bij de LS50 op 79hz.

Sirius666

Citaat van: ArjanR1 op juli  3, 2017, 00:32:09
Die is helemaal niet aan de hoge kant.
Het -3dB punt zit bij de LS50 op 79hz.

Afhankelijk van de plaatsing en of je de baspoort open laat is wat lager dan 80Hz prima mogelijk Daarbij heeft noot87 gelijk want de LS50 lijkt zeker meer laag te kunnen geven dan spec.

En werken volgens regeltjes en specificaties is leuk maar uiteindelijk dien je toch te vertrouwen op je gehoor.

Laat audiogek eerst maar eens goede versterking aanschaffen want er zit meer rek in deze Kefjes.

audio_stabilo

#458
Citaat van: Sirius666 op juli  3, 2017, 09:52:57
Afhankelijk van de plaatsing en of je de baspoort open laat is wat lager dan 80Hz prima mogelijk Daarbij heeft noot87 gelijk want de LS50 lijkt zeker meer laag te kunnen geven dan spec.

En werken volgens regeltjes en specificaties is leuk maar uiteindelijk dien je toch te vertrouwen op je gehoor.

Laat audiogek eerst maar eens goede versterking aanschaffen want er zit meer rek in deze Kefjes.

De cyrus 3i met psx en evt later nog de eindversterker erbij (niet perse van cyrus) is te zwak ?

Sirius666

#459
Citaat van: audiogek op juli  3, 2017, 12:46:23
De cyrus 3i met psx en evt later nog de eindversterker erbij (niet perse van cyrus) is te zwak ?

Als er een preout op de Cyrus zit dan kan er een losse EV aan ja. Dan is de psx denk ik ook overbodig.

Kijk, er komt genoeg geluid uit de LS50 ivm Cyrus dus vanuit die optiek begrijp ik het als je zegt dat het zo voldoende is. Er komt echter wel iets meer bij kijken. Als je iemand kent met een EV of zwaardere geïntegreerde versterking dan raad ik je zeker aan hier wat mee te testen.

audio_stabilo

Citaat van: Sirius666 op juli  3, 2017, 13:52:34
Als er een preout op de Cyrus zit dan kan er een losse EV aan ja. Dan is de psx denk ik ook overbodig.

Kijk, er komt genoeg geluid uit de LS50 ivm Cyrus dus vanuit die optiek begrijp ik het als je zegt dat het zo voldoende is. Er komt echter wel iets meer bij kijken. Als je iemand kent met een EV of zwaardere geïntegreerde versterking dan raad ik je zeker aan hier wat mee te testen.

Waarom de psx overbodig ? Dat is puur stroom... er kan op elk apparaat van cyrus een psx op. Ook op hun eindversterker. Stel ik koop een andere eindversterker kan ik de psx gewoon laten zitten op de cyrus (die dan voorversterker wordt)

noot87

Citaat van: ArjanR1 op juli  3, 2017, 00:32:09
Die is helemaal niet aan de hoge kant.
Het -3dB punt zit bij de LS50 op 79hz.

Dat zou best kunnen, ik ken de klipsch subwoofer niet.  Maar als je de crossover van de sub op 60 instelt geeft ie echt nog wel 79 hertz bassen weer. Alleen een stuk minder. Het is is allemaal compleet afhankelijk van iemands ruimte,  maar ik heb weinig behoefte aan een overdaad aan hogere bassen. Eigenlijk valt alles boven de 40 valt mijn inziens daaronder.

Net geeft iemand aan dat de sub weinig toevoegt tot 40 hertz. Dat hij de sub biven die frequentie dus niet echt nodig acht. Stel de sub dan lager in en zet se volume hoger.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Sirius666

Citaat van: noot87 op juli  3, 2017, 17:05:09
Dat zou best kunnen, ik ken de klipsch subwoofer niet.  Maar als je de crossover van de sub op 60 instelt geeft ie echt nog wel 79 hertz bassen weer. Alleen een stuk minder. Het is is allemaal compleet afhankelijk van iemands ruimte,  maar ik heb weinig behoefte aan een overdaad aan hogere bassen. Eigenlijk valt alles boven de 40 valt mijn inziens daaronder.

Net geeft iemand aan dat de sub weinig toevoegt tot 40 hertz. Dat hij de sub biven die frequentie dus niet echt nodig acht. Stel de sub dan lager in en zet se volume hoger.

Exact! En gewoon wat draaien aan de crossover. Nog beter, jij op de luisterplek en iemand anders achter de knop van de sub.

@audiogek: wat zijn nou afstanden van de speakers onderling en naar jou?

De psx heeft geen tot weinig nut als je de Cyrus als pre zou gebruiken.

Heb je de baspoort van de Kef's opgevuld of niet?




audio_stabilo

Citaat van: Sirius666 op juli  3, 2017, 17:43:15
Exact! En gewoon wat draaien aan de crossover. Nog beter, jij op de luisterplek en iemand anders achter de knop van de sub.

@audiogek: wat zijn nou afstanden van de speakers onderling en naar jou?

De psx heeft geen tot weinig nut als je de Cyrus als pre zou gebruiken.

Heb je de baspoort van de Kef's opgevuld of niet?

Speakers staat ongeveer van hart maar hart 2.80 uit elkaar. Hou van ruimer uit elkaar. Klinkt mooier hier. Afstand naar de luisterplek is 3.40. Poort is open

yorkie13

poort is open, dus 2 x baspoort van LS50 en de R115sw

Kreeg ik zonder DSP niet lekker afgestemd.

audio_stabilo

Citaat van: Ralf67 op juli  3, 2017, 18:24:04
poort is open, dus 2 x baspoort van LS50 en de R115sw

Kreeg ik zonder DSP niet lekker afgestemd.

Proberen om 1 vd 2 dicht te doen ?

yorkie13

miniDSP of een Antimode dual core 2.0 erbij, en gaan met die banaan.

audio_stabilo

#467
Citaat van: Ralf67 op juli  3, 2017, 19:09:41
miniDSP of een Antimode dual core 2.0 erbij, en gaan met die banaan.

Oké. Moet je van een antimode nog kaas gegeten hebben of werkt dat best makkelijk ? En begreep van iemand dat je geluid iets achteruit gaat met een antimode ?

chansig

Plug en play....natuurlijk moet je dit dan wel goed doen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Citaat van: audiogek op juli  3, 2017, 19:13:22
Oké. Moet je van een antimode nog kaas gegeten hebben of werkt dat best makkelijk ? En begreep van iemand dat je geluid iets achteruit gaat met een antimode ?

Heeft die persoon er ook ervaring mee? Je hebt op dit forum bijv. een kliekje zitten dat (zonder ervaring) fel tegen dsp is. Dat soort meningen is dan sowieso niet spannend :D

Luisterdriehoek van de Kef's is prima. Wat is de afstand tot de achtermuur?

Wat volgens mij nog niet is gevraagd: hoe ver staat de gain knop open van de Klipsch?

audio_stabilo

Citaat van: Sirius666 op juli  3, 2017, 22:40:23
Heeft die persoon er ook ervaring mee? Je hebt op dit forum bijv. een kliekje zitten dat (zonder ervaring) fel tegen dsp is. Dat soort meningen is dan sowieso niet spannend :D

Luisterdriehoek van de Kef's is prima. Wat is de afstand tot de achtermuur?

Wat volgens mij nog niet is gevraagd: hoe ver staat de gain knop open van de Klipsch?

Die staan tussen de 1.00 en 1.20 vd muur.
Gain van de Sub staat op 10 uur. Crosover op 60 en fase op 180

Sirius666

Citaat van: audiogek op juli  4, 2017, 06:25:44
Die staan tussen de 1.00 en 1.20 vd muur.
Gain van de Sub staat op 10 uur. Crosover op 60 en fase op 180

Heb je de sub ook een stuk verder open gezet dan 10u? De Kef's zou ik eerst een cm of 50 (vanaf achterkant speaker gemeten) van de achtermuur halen. Dat komt het laag ook wat ten goede. Dat zou ook inhouden dat je dan dus meer dan 4m er vanaf zit.

Hoe groot is jouw woonkamer verder?

yorkie13

#472
Gaat weer de verkoop in zag ik.

andere subwoofer proberen ?

audio_stabilo

Citaat van: Ralf67 op juli  4, 2017, 12:05:28
Gaat weer de verkoop in zag ik.

andere subwoofer proberen ?

De sub staat allang te koop tot ik misschien een mooie rel zie of iets. Maar hij HOEFT niet weg.

audio_stabilo

Wat houden die ohm dips nu eigenlijk in. Zag dat het bij kef 3.2 is. Maar wanneer kom je daaraan ? En kan je dan je versterker slopen? Hoor je het ? Een versterker wordt toch alleen maar meer watjes met een lager ohm? Ik weet niet wat de cyrus 3i met psx doet onder de 4 ohm.