KEF LS50 - Ervaringen, tips, ideeën, et cetera...

Gestart door Bas Akkerman, januari 3, 2013, 16:49:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sirius666

Ik had de Kef's icm een Rel Quake, speelde echt top. Momenteel heb ik de F12, geweldig ding, maar ook andere speakers. Moet echter helemaal goed komen met de LS50.

BJF

Citaat van: bluemagics op januari  9, 2017, 17:15:53
Ik had het in een andere topic gevraagd, maar toch ook hier voor de zekerheid.

Ik ga de LS50 Wireless aanschaffen. Welk subwoofer zouden jullie hierbij aanraden. Het moet ook geschikt zijn voor muziek, dus het liefst gesloten. Ik zit nu te denken aan een Ryhtmik. De F12 lijkt me een beter match met de LS50. Iemand ervaring met deze combi? Op de meeste forums zie ik dat de REL T9i wordt gebruikt.
Heeft er überhaupt iemand hier al ervaring met de LS50 wireless? Of is dat niet nodig omdat ze toch exact zo klinken als de bedrade versie?
NAD M10 V2
Elac FS247

bluemagics

Citaat van: BJF op januari  9, 2017, 20:08:11
Heeft er überhaupt iemand hier al ervaring met de LS50 wireless? Of is dat niet nodig omdat ze toch exact zo klinken als de bedrade versie?

Ja, de LS50 beluisterd, ook naast de passieve versie. De wireless gaat veel dieper. Ik ben geen audiophile die het met mooie cryptische termen kan beschrijven, maar vond de wireless gewoon lekkerder klinken! Eerlijk gezegd gaf de kleurstelling van de witte versie met koperen drivers de doorslag. Die is gewoon nog net iets mooier. Dat "wireless" valt eigenlijk wel mee. Ik heb twee stroomkabels nu en een netwerkkabel tussen de speakers onderling. Daarnaast ook twee tulpstekkers/RCA van de pre-outs van mijn receiver naar de AUX van de LS50.

De versies die ik beluisterd waren trouwens niet van mij. Dus nu op zoek naar een leuke deal om ze te bestellen. Marcel al een berichtje gestuurd vandaag hierover. :-)

Wat ik wel "irritant" vond, is bij het gebruiken van de wireless in HT, moet je eigenlijk niet meer zitten van de volume knop van de speakers. Alleen de volume vanuit de receiver gebruiken, anders verpest je de volume verhoudingen met de center speaker en moet je de boel weer opnieuw met de audyssey MC calibreren.

Ik twijfel wel tussen de R200C en de Q200C als center. Ik vond de LS50 als center zelf geen succes.
Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

RDK91

#378
Ik ben ook in de markt voor een de Kef LS50, binnenkort heb ik enkele afspraken staan om enkele versterkers te testen.
Nu had ik er al enkele in gedachte en vroeg mezelf af of er hier misschien iemand ervaring heeft met de volgende versterkers in combinatie met de LS50.

Naim UnitiLite: hoewel ik precies liever losse onderdelen heb ipv een all in one (gewoonte denk ik) heeft een kennis me deze aangeraden zeker even te testen in combinatie met de LS50.

Cambridge Audio CXA60 of 80: Persoonlijk spreekt deze versterker me wel aan (uiterlijk dan), ook de ingebouwde DAC blijkt er goed te zijn.

Arcam A19: voordeel bij deze is dat die een phonostage heeft ingebouwd zitten.

3 versterkers met 3 verschillende prijzen, echter moet ik bij de CXA nog een CD speler kopen (Cambridge Audio CXC) waardoor de prijs ongeveer op even veel uitkomt als een tweedehands UnitiLite.
De Arcam is veruit de goedkoopste maar hierbij heb ik nog een DAC en CD speler nodig waardoor de prijs ook zal oplopen tot richting een 2dehands unitilite of Cambridge Audio combinatie.

Iemand die ervaring heeft met bovengenoemde versterkers? Al dan niet in combinatie met de Kef LS50?
Uiteraard sta ik ook open voor andere alternatieven die ik dan nog aan mijn te beluisteren lijstje kan toevoegen.
Totaal budget is max 2000€ voor versterker, CD speler, DAC en phono.

FrankN

Ik heb goede ervaringen met de LS50 icm Atoll electronica. Voor-en eindversterker combinatie blijft ruimschoots binnen budget
Atoll PR200 /Atoll  AM80 / Pioneer DV868 / Sony BDP-S780 / Bluesound Node / Nas Thecus N5550 / Dac Goldnote Dac-7 / Kef LS50 / Rel T-9

Rowdy

#380
Citaat van: RDK91 op januari 13, 2017, 16:57:02
Ik ben ook in de markt voor een de Kef LS50, binnenkort heb ik enkele afspraken staan om enkele versterkers te testen.
Nu had ik er al enkele in gedachte en vroeg mezelf af of er hier misschien iemand ervaring heeft met de volgende versterkers in combinatie met de LS50.

Naim UnitiLite: hoewel ik precies liever losse onderdelen heb ipv een all in one (gewoonte denk ik) heeft een kennis me deze aangeraden zeker even te testen in combinatie met de LS50.

Cambridge Audio CXA60 of 80: Persoonlijk spreekt deze versterker me wel aan (uiterlijk dan), ook de ingebouwde DAC blijkt er goed te zijn.

Arcam A19: voordeel bij deze is dat die een phonostage heeft ingebouwd zitten.

3 versterkers met 3 verschillende prijzen, echter moet ik bij de CXA nog een CD speler kopen (Cambridge Audio CXC) waardoor de prijs ongeveer op even veel uitkomt als een tweedehands UnitiLite.
De Arcam is veruit de goedkoopste maar hierbij heb ik nog een DAC en CD speler nodig waardoor de prijs ook zal oplopen tot richting een 2dehands unitilite of Cambridge Audio combinatie.

Iemand die ervaring heeft met bovengenoemde versterkers? Al dan niet in combinatie met de Kef LS50?
Uiteraard sta ik ook open voor andere alternatieven die ik dan nog aan mijn te beluisteren lijstje kan toevoegen.
Totaal budget is max 2000€ voor versterker, CD speler, DAC en phono.
https://www.alpha-audio.nl/2015/11/multi-test-geintegreerde-stereoversterker

bluemagics

Ik heb de LS50 tot nu toe alleen direct op een dressoir gehad. Ik heb geen stands en ik vind deze stiekem ook een beetje lelijk. Toch ben ik heel erg benieuwd wat het geluidsverschil is die stands kunnen gaan betekenen. Hebben we het over 0.1% verschil die alleen de hardcore audiofielen kunnen waarnemen of een dag en nacht verschil?

Als je ze direct op een dressoir plaatst, behalve zoveel ruimte houden van de wand/hoek, zijn er nog meer tips? Bijvoorbeeld andere pootjes of iets dergelijks onder om de vibraties te minimaliseren? De dressoir van binnen volstoppen met boeken om het lekker massief te maken of is zoveel mogelijk leef laten veel beter? Ik ben benieuwd naar de tips!
Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

noot87

Heeft er niemand een mooi verhaal over de actieve variant van de LS50? Zijn deze net zo goed als de passieve icm een bepaalde versterker of zijn de actieve in alle opzichten beter?

Ik ben wel benieuwd
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

bmateijsen

Citaat van: bluemagics op januari 16, 2017, 21:54:53
Ik heb de LS50 tot nu toe alleen direct op een dressoir gehad. Ik heb geen stands en ik vind deze stiekem ook een beetje lelijk. Toch ben ik heel erg benieuwd wat het geluidsverschil is die stands kunnen gaan betekenen. Hebben we het over 0.1% verschil die alleen de hardcore audiofielen kunnen waarnemen of een dag en nacht verschil?

Als je ze direct op een dressoir plaatst, behalve zoveel ruimte houden van de wand/hoek, zijn er nog meer tips? Bijvoorbeeld andere pootjes of iets dergelijks onder om de vibraties te minimaliseren? De dressoir van binnen volstoppen met boeken om het lekker massief te maken of is zoveel mogelijk leef laten veel beter? Ik ben benieuwd naar de tips!

Hoeveel van het dressoir aan de voorkant ziet de luidspreker nog?

Groet,

Bjorn

evilniek

Citaat van: noot87 op februari  2, 2017, 14:57:10
Heeft er niemand een mooi verhaal over de actieve variant van de LS50? Zijn deze net zo goed als de passieve icm een bepaalde versterker of zijn de actieve in alle opzichten beter?

Ik ben wel benieuwd

Ik niet, maar hier heb je in iedergeval een goed verhaal.

http://www.digitalaudioreview.net/2017/01/between-ad-and-da-the-power-of-pragmatism/
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Cyral

Ik kan alles wat in deze review staat beamen. https://www.hifi.nl/artikel/25308/Review-KEF-LS50-Wireless.html

Hiervoor had ik de kef ls50 passieve variant i.c.m. de denon x3300w en een svs pb2000 ( subwoofer voor films vooral ) Natuurlijk niet een geweldige combinatie, maar ik vond het al zeker goed klinken.

Maar omdat ik toch niet helemaal tevreden was, en het idee had dat ik nog niet optimaal gebruik maakte van de kef ls50, kreeg ik de kriebel om de wireless variant aan te schaffen. Aangezien ik ook redelijk veel mijn speakers verplaats is dit natuurlijk ook makkelijker met de actieve speakers.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Geluidskwaliteit is naar mijn mening enorm verbeterd. Geluid klinkt voller, bas meer aanwezig, highs zijn precieser en aangenamer om naar te luisteren. De passieve kefs waren al aardig gedetailleerd, maar zeker ook door de phasing optie van de actieve variant, klinkt het nog net allemaal wat geraffineerder. Waar ik eigenlijk een subwoofer miste bij de passieve kefs, mis ik hem met de kef ls50 wireless totaal niet. Natuurlijk als je een film kijkt heeft een subwoofer altijd meerwaarde.

Nog wel even belangrijk, voor films gebruik ik wel een Marantz slimline om de bas te regelen. Je kan wel een subwoofer aansluiten op de kef ls50 wireless en goed instellen ( hpf, lpf, gain etc.), alleen gaat de .1 lfe channel  verloren in films. Het bijv. 7.1 signaal wordt omgezet naar 2.0 in de kefs, en dan wanneer je een subwoofer hebt aangesloten, gesplitst.




Nosferatu

Heeft iemand de passieve en actieve LS-50's al eens vergeleken met een gewoon (erg) goede versterker aan de passieve gekoppeld ? Kan weinig reviews vinden die enigszins in de materie duiken behalve van 'geweldig !' marketing blaat.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Peerless Monster

Citaat van: Nosferatu op juni 11, 2017, 11:51:33
Heeft iemand de passieve en actieve LS-50's al eens vergeleken met een gewoon (erg) goede versterker aan de passieve gekoppeld ? Kan weinig reviews vinden die enigszins in de materie duiken behalve van 'geweldig !' marketing blaat.

Ik heb ze destijds van Maz overgenomen, maar was niet onder de indruk op mijn Classé set. En dat ligt niet aan de Classé set.
De wifi versie vond ik veel meer passen. Maar goed je niet wat ze allemaal anders doen in de draadloze serie. Wellicht hebben ze ook veranderingen doorgevoerd in het filtering etc. De wireless heeft mijn voorkeur.
Maar vooral door Marketing is deze speaker de hemel ingeprezen en aangezien we elkaar in kudde napraten...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Nosferatu

Citaat van: Peerless Monster op juni 11, 2017, 12:09:19
Ik heb ze destijds van Maz overgenomen, maar was niet onder de indruk op mijn Classé set. En dat ligt niet aan de Classé set.
De wifi versie vond ik veel meer passen. Maar goed je niet wat ze allemaal anders doen in de draadloze serie. Wellicht hebben ze ook veranderingen doorgevoerd in het filtering etc. De wireless heeft mijn voorkeur.
Maar vooral door Marketing is deze speaker de hemel ingeprezen en aangezien we elkaar in kudde napraten...
Daarom juist, de meeste reviews zijn lovend maar dat zijn ze vaak als er (weer) wat nieuws/nieuwe versie op de markt komt. Vaak ook nog met dezelfde marketing foto's. Heeft de reviewer ze dan wel echt in huis gehad ? Of geen camera/smartphone ???

Vond 1 review die de Wireless vergeleek met veel duurdere versterkers aan een passieve versie en 'm daardoor (prijs/kwaliteit verhouding) top vond. Maar ja......hoor het liever van iemand 'hier'. Dus bedankt Peerless.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

bluemagics

Ik had eerst de LS50 geprobeerd, daarna overgegaan op de LS50 Wireless. Ik moet eerlijk bekennen dat 1 van de hoofdredenen om te switchen de vormgeving was. Ik vind de wit/coper wireless LS50 een plaatje om te zien. Ik doe namelijk mijn vorige speakers de MA RX6 weg, juist omdat we kleinere en mooie speakers willen in onze nieuwe huis.

De LS50W klinkt zeker dan de passieve. Vooral meer en strakker Bass. Bij de LS50 moet je eigenlijk wel een sub bij doen, bij de Wireless hoeft dat niet. Het kan ook aan de iets grotere (diepere) en stevigere kast liggen.

Als je ze met een top versterker wil vergelijken, dan is de vraag om eerste instantie al voor een andere speaker te gaan. Een class'e hierop is gewoon zonde. De LS50(W) klinken goed, maar de MA RX6 blaast ze echt weg (zelfs met een goedkope ONKYO receiver!).
Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

fasteddie

Is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken toch, gezien de verschillende concepten?

noot87

Ja, dat zijn toch vloerstaanders. Geen eerlijke concurrentie. Maar ik had hetzelfde. Ik heb een tijd zowel LS50 als R500 gehad. R500 vond ik ook op alle fronten beter op de Rotel RA-12. Maar ik denk dat dat gewoon niet zo'n lekkere combi was. Later heb ik de LS50 uitgebreid ook met andere speakers in een ideale opstelling met zeer goede versterker vergeleken en toen deden ze voor weinig vloerstaanders onder en was ik wel onder de indruk van de LS50.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Audiof. zonder budget

Citaat van: noot87 op juni 12, 2017, 11:01:18
Later heb ik de LS50 uitgebreid ook met andere speakers in een ideale opstelling met zeer goede versterker vergeleken en toen deden ze voor weinig vloerstaanders onder en was ik wel onder de indruk van de LS50.

Ik heb hetzelfde gehad. Ik was ook erg onder de indruk van deze (kleine) passieve luidspreker en vond ze zeer lekker klinken op mijn kleine buizenversterker (Fatman Itube). Daarentegen vond ik het op mijn Pioneer VSX-LX52 weer net een tikkeltje "killer"klinken, bij die combi mistte ik dan de warmte. Zo zie je maar dat niet ieder huwelijk een goed huwelijk is  ;)

Ik weet dat smaken verschillen maar ik vond in het high gloss wit het ook nog eens een prachtige speaker om te zien. Ik had ze op het dressoir staan en dat had optisch wel wat. Recent de wireless versie gehoord tijdens een relatief korte luistersessie. Daarbij vond ik, pro memorie, de draadloze versie wel beter klinken.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon King (front),  Cameleon Voice (center), Cameleon Melody (rear),  Klipsch KSW-10 (2x)sub.
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, BDP-170, Pioneer S-71-k (front), S-71C-k (center), BK XXLs-400 sub met antimode 8033 en Aurelex subdude.

Ejorne

Ik ben nog steeds erg onder de indruk van mijn passieve LS50.
Vooral het 'natuurgetrouw' reproduceren van geluid/stem vind ik behoorlijk goed in vergelijk met speakers in dezelfde prijsklasse.

Ik vermoed dat het vooral met het aantal fase draaiingen te maken heeft, aan wat ik als natuurgetrouw ervaar. Wanneer ik een meting met REW maak dan zie ik maar een paar keer dat de fase ineens omklapt. Dat was ook al zo bij een stel oude zelfbouw speakers in een stuk rioolpijp. Alle andere speakers die ik gehad heb hadden wel tientallen fase draaiingen, zoals mijn Onix ref1, een paar Philips speakers met XT25 ringkern tweeters, Klipsch, jamo etc. Allemaal een enorme lading aan fase draaiingen. Ik zal nog eens moeten meten om het exact te weten maar volgens mij zie ik maar 3 van die draaiingen bij mijn KEF's.

Maar wat het ook mocht zijn, het komt toch tussen mijn oren terecht dus maakt het ook niet uit...  :hehe:

yorkie13

staan je oren dan wel in fase ?

en kan je dat meten met REW ?

audio_stabilo

Net de trotse bezitter van de Kef LS50 (passief)
Draait nu op de Cyrus 3i. Ik denk alleen wel iets te licht voor deze speakers ;)
Hoog vind ik ook wat terughoudend.

Ga ik het redden met deze speakers als ik de cyrus upgrade met een PSX of raden jullie een hele andere versterker aan?

Peerless Monster

Citaat van: audiogek op juni 21, 2017, 21:37:58
Net de trotse bezitter van de Kef LS50 (passief)
Draait nu op de Cyrus 3i. Ik denk alleen wel iets te licht voor deze speakers ;)
Hoog vind ik ook wat terughoudend.

Ga ik het redden met deze speakers als ik de cyrus upgrade met een PSX of raden jullie een hele andere versterker aan?


Psx is een waanzinnige upgrade. Ik denk zowieso de match tussen Cyrus en KEF niet optimaal gaat zijn.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

audio_stabilo

Citaat van: Peerless Monster op juni 21, 2017, 22:28:52
Psx is een waanzinnige upgrade. Ik denk zowieso de match tussen Cyrus en KEF niet optimaal gaat zijn.

Wat wel? Beetje betaalbaar

audio_stabilo

Zou bijv Marantz een match zijn (Pm 8005 of pearl lite) of is dit te zwak ? Of primare?

Sirius666

Citaat van: audiogek op juni 21, 2017, 22:36:22
Wat wel? Beetje betaalbaar

Kijk niet naar de merken maar met name naar specs die je nodig acht. Minimaal 100 watt (8Ohm) en een stabiele voeding hebben de Kefjes m.i. wel nodig. Heb de LS50 ook gehad en had in die tijd een Yamaha AS-701 en een Vincent (150 watt, hybride). De Yamaha kon het niet bolwerken, de Vincent daarentegen wel. Sound kreeg meer 'body'.

Als je een pre out hebt dan kan je zelfs een jaren 90 eindversterker van Rotel of Kenwood (stond deze week een M1a op dacht ik HIFI.nl) op de kop tikken voor max €200.