Sub

Gestart door Homecinemagek, december 8, 2003, 00:05:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Homecinemagek

Hoi hoi,

Ik heb een Marantz SR4200 versterker waarop al een Tannoy Sub op zit. Op zolder heb ik nog een zooi subs voor in de auto liggen.

Ik wil dus een sub bouwen om deze in de bank van de woonkamer te bouwen. Mijn vragen zijn:

a). Kan er nog een sub op mijn SR4200?
b). Hoe buig ik 4 ohm naar 8 ohm?
c). Wat heb ik nog meer nodig?
d). Kan het allemaal wel?

Thanx

DrBoom

Wat een boel vragen :)
Maar ja, hier gaan we:

1) ja op voorwaarde dat je actieve subwoofers bouwt, dus allemaal met een eigen ingebouwde versterker. Je kan dan gewoon het signaal van de subwoofer uitgang splitsen naar de andere subs.

2) Twee 4 ohm woofers in serie zetten geeft je 8 ohm als totale impedantie, maar je spanning wordt dan wel verdeeld over de 2 woofers dus zal je minder luid kunnen spelen.

3) een behuizing voor je subs veronderstel ik ? Verder tijd, geld en de nodige skills ;D

4) Alles kan, als je het maar op de juiste manier doet. Vergeet niet dat meerdere subs moeilijker af te stellen zijn dan 1, en dat je vaak achteruit gaat in geluidskwaliteit tenzij je op voorhand al erg goed weet waar je mee bezig bent.
Maar ik heb meer het vermoeden dat het je enkel om zware bas te doen is en dat nauwkeurigheid niet zo'n rol speelt ? ;)
Of ben ik mis ?

Geef nog eens wat meer informatie anders over wat je juist wil doen, want het is nogal vaag nu.
Woofers in een bank inbouwen ???

mvgr,

Kevin

Homecinemagek

Thanx,

Ik wil dus in mijn tweezitsbank een sub bouwen om dus de bas (trillingen) te voelen. Bv bij Godzolla en Armagedon.

DrBoom

Als het je om trillingen te doen is kan je beter een Tactile Transducer in je bank bouwen, dat is daar speciaal voor gemaakt.
Zoek maar eens op internet naar de Buttkicker, Clarck tactile transducers, Aura Bass Shaker, en zo zijn er nog wel een paar.
Een TT is in principe een spreekspoel (zoals in een luidspreker ook zit) met een gewicht aan bevestigd.
Je kan dat eventueel ook zelf maken door de conus van een speaker te verwijderen en er een stalen cylinder aan vast te maken ofzo.
Ook hier is info over de vinden op het net.
Hoeft niet per sé duur te zijn, enkel de echte Buttkickers zijn nogal prijzig.
Vergeet ook niet dat je net zoals bij luidsprekers nog altijd een extra versterker nodig hebt om je tactile transducer aan te sturen.
Het enige voordeel is dat je een goedkope PA amp mag gebruiken omdat er toch geen hoorbaar geluid uit komt, en ze hebben tamelijk veel vermogen nodig ook om in beweging te geraken.

Homecinemagek

Heb ik gezien ja maar die dingen zijn vrij duur (€. 330) en zelf bouwn tja dat kan ik wel proberen maar is volgens mij vrij moeilijk.

Wat is een PA amp (domme vraag waarschijnlijk)? en hoe sluit ik die dan aan op mijn SR 4200?

DrBoom

PA (public adress) amp is een professionele versterker zoals van Rodec, Crown, of goedkopere merken zoals JBsystems en StageLine.
Die zijn gemaakt voor hoge volumes aan te kunnen, veel vermogen te leveren en erg robuust.
De prijs per vermogen is daar ook veel lager dan bij hifi versterkers meestal, zo kan een PA amp van 200W wel voor een goeie €150-200 gevonden worden.
Die sluit je gewoon aan op de subwoofer uitgang van je SR4200, zoals eender welke andere eindversterker die je zou gebruiken voor je extra subs aan te sturen.
Als je van plan was om die extra woofers gewoon bij aan de speakeruitgangen van dat kan ik al op voorhand afraden want dat gaat niet goed komen, ik vrees dat je receiver meer in protectie gaat staan dan wat anders dan.
Dus je zal zowiezo extra eindversterkers of subwoofer modules (Hypex, Thomessen, ...) moeten bijkopen als je meer subs wilt.

Homecinemagek

Zal eens kijken of ik mijn vrouw zo gek kan krijgen. Ga nu slapen, weltruste.

En bedankt voor je tijd.

Homecinemagek

Kan ik zo'n tactile transducer ook maken van sub voor in de auto?

Marcel_T.

Nee, deze zien er totaal anders uit. Maar het hoeft geen 330 euro te kosten hoor! Ze zijn er wel goedkoper. Zoek bv eens bij Conrad.

Mvg Marcel
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

Homecinemagek


Rappie

#10
kijk precies het topic wat ik zocht op het juiste moment :)

heb wat info gevonden over een Aura bass kicker alleen is deze nergens in NL te verkrijgen, of hij staat in ieder geval nergens op een online shop

ik zat te denken aan een gat in de onderkant van de bank maken en hier een sub in bouwen ..... weet alleen niet wat beter is, een subwoofer of een bass shaker.

inmiddels ook de bass pump III gevonden bij conrad .... even kijken hoe ik het ga versterken en dan ga ik er een bestellen :)
Eigenaar van Paulthé

robert hellings

hallo ik weet wat je bedoeld om iets leuks te bouwen kun je een los filter aanschaffen ik heb het tijdje terug ook gedaan en ga het binnenkort weer opnieuw doen ik ben naar wiener gegaan heb daar een groot filter gekocht (crossover merk soundlab cat nr yn1006) daar zitten dus 2 versterker ingangen op van 100 watt per kanaal .dit filter werkt perfekt in combinatie met BV biwire speakers omdat je aparte tweeter en woofer aansluitingen heb NAAST DE SUB UITGANG spulleke filter kost ongeveer 50 euro je kunt hem zo aansluiten op je marantz wel een extra sub filter kopen  voor je sub kost ook 10 euro met de test toon instellen (met db meter) en veel plezier werkt als een tierelier groetjes robert

GreenGras

Even een tip indien je een versterkermodule nodig hebt voor je zelfbouwsub: Niet de overpriced hypex modules pakken van speakerland, er zijn betere voor de helft van het geld (BKelectronics). Sinds kort overigens ook Class-D types (meer vermogen, minder warmte) B&W gebruikt bijvoorbeeld ook D-class versterkers in hun subwoofers.
Linkje: http://www.bkelec.com/

Succes met bouwen in ieder geval!
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

tweaker

CitaatEven een tip indien je een versterkermodule nodig hebt voor je zelfbouwsub: Niet de overpriced hypex modules pakken van speakerland, er zijn betere voor de helft van het geld (BKelectronics). Sinds kort overigens ook Class-D types (meer vermogen, minder warmte) B&W gebruikt bijvoorbeeld ook D-class versterkers in hun subwoofers.

Hoe zit het met de geluidskwaliteit van klasse-D versterkers wat betreft het gebruik voor een subwoofer? (zonder even rekening te houden met prijs/vermogen/warmte). Voor je normale luidsprekers wil je toch geen klasse-D maar het liefst klasse A of B.

Alex

PS.Zag trouwens dat Hypex ook bezig is met klasse-D modules.
Denon AVC-A11SR | Denon DVD 2800 | B&W DM603S3 | B&W LCR60S3 | B&W DM601S3