Metrum NOS dac

Gestart door Alco, november 10, 2010, 19:34:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lynch1979

Citaat van: Onder013 op juli 21, 2013, 20:20:40
Gisteren hebben we (Lynch1979 en ik) de Octave MKI en de Octave MKII met elkaar vergeleken. Geen uitputtende test, maar gewoon een set met tracks in flac via de Touch afgespeeld. De eerste klanken maken het verschil al duidelijk en gedurende al de volgende tracks werd dit bevestigd:
de MKII klinkt ronder, vriendelijker, is meer een allemansvriend dan de MKI. De MKII mist de bite/frisheid/openheid die zo kenmerkend is voor de MKI. Let wel, het verschil is duidelijk meer het gaat om nuances.
Even was de indruk dat de MKII minder detail laat horen, maar dat bleek absoluut niet het geval te zijn.

Zoals hiervoor aangegeven was de meer fluwelen sound het belangrijkste kenmerk. Wederom een zeer goed presterende dac.
We vroegen ons af wat nou de oorzaak is van het verschil in karakteristiek. Alle bekabeling, de versterker, luidsprekers, akoestiek, etc voor de MKI en de MKII was identiek.
Wij kennen het antwoord niet. Wellicht dat de ontwikkelaar van de dac daar meer over kan zeggen.

Gr
Henk

Naar aanleiding van de vraag van Henk (en ook van mijzelf) heb ik Cees van Metrum Acoustics een mailtje gestuurd wat de oorzaak is van het verschil in karakteristiek, en dit was zijn antwoord;


Fijn dat de dac je bevalt. Het verschil is de input receiver van de MKII die minder jitter heeft als de MKI en is naast een geoptimaliseerde layout het enige verschil. Wij hadden ook niet gedacht dat dit zoveel effect zou hebben maar was het dit kleine  beetje wat hem iets meer naar de Hex drukt. Maar dit houdt niet in dat hij ergens tussen Hex en MKI zweeft maar is slechts iets verder verwijderd van de MKI. De verschillen zijn dan ook subtiel maar wel iets meer naar het analoge en waar het ons om te doen is. Veel luisterplezier!!!!

Met vriendelijke groet

Kind regards

Cees Ruijtenberg


zoldar

Als ik het zo lees is de mki meer voor mij en ben er ook blij mee. Ik zocht juist wat meer edge dan mijn voormalige dac. Aan de ander kant, ik geef de metrum allesmdoor via een async usb bridge. Dus jitter zou hij ten principale wenig binnen moeten krijgen.

Zoek je trouwens endgeben snelheid dan moet je eens een sony es sacd speler horen, dat gaat weer een stap verder.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

tomaat

#1302
Citaat van: Isflicka op juli 22, 2013, 23:54:09
Ja, ik wil eventueel ook wel helpen met een andere Stello.

Het had een optie kunnen zijn, om definitief te bepalen of e.e.a aan mijn Stello exemplaar ligt, doch helaas, dat kan pas eind augustus.

Citaat van: YamahaRXV op juli 22, 2013, 23:50:06
Ook dan maar even (voor de zekerheid) een andere dac proberen ?
 

Even dacht ik het lek boven te hebben door de hogmode van PM in te schakelen , waarna het een tijd lang goed ging,doch helaas, na een paar uur kwamen de problemen weer., en bleven terugkeren
Andere DAC, andere USB ,andere coax ,andere mac , PM uitschakelen , niets helpt, daarom vandaag maar i.o.m AprilMusic direkt naar hun retour, de Nederlandse importeur van Stello geeft nl.niet thuis,in de hoop dat het een te verhelpen defect is.

Ik laat tzt wel horen of e.e.a verholpen is.




Isflicka

Citaat van: lynch1979 op april 14, 2013, 10:04:34
Wireworld Starlight Gold
Die komt er bij mij ooit ook nog wel  ;)
Misschien zou ik nooit een exemplaar gekocht hebben maar hier in Zwitserland liggen de Wireworld Starlight Gold 5 en 6 in de uitverkoopbak voor ongeveer 80 Euro tot 100 Euro voor de 1 meter variant. Dat is ongeveer gelijk aan de prijs van een dagje parkeren in de parkeergarage van het hotel  :pompom:.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

lynch1979

Citaat van: Isflicka op augustus  1, 2013, 09:10:45
Misschien zou ik nooit een exemplaar gekocht hebben maar hier in Zwitserland liggen de Wireworld Starlight Gold 5 en 6 in de uitverkoopbak voor ongeveer 80 Euro tot 100 Euro voor de 1 meter variant. Dat is ongeveer gelijk aan de prijs van een dagje parkeren in de parkeergarage van het hotel  :pompom:.

Wil je er een voor mij meenemen  :blush:
Als ze 1.5 meter hebben

Tony1972

Sluit ik me bij aan voor een 1 meter versie  :pompom:

magicbas

0.5 of 1 meter is voor mij genoeg! Ik zeg powerbuy in de uitverkoopbak :)
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

Tony1972

ik ben al een poos op zoek naar zo een kabel, dit zou echt top zijn  :worship:

Roksan

Daar sluit ik mij bij aan. Graag een halve meter voor mij
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Linx

#1309
 :withstupid:

metheny

1 meter mag je zo meenemen voor mij
Martin Logan Ethos. NordOst Thor stroomfilter. GATO DIA-250S. Eversolo DMP-A8. Neotech Neet-1008 ethernet kabel. Cisco Meraki switch met upgrade

VlisChris

Powerbuys even los topic voor openen heren ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

metheny

Martin Logan Ethos. NordOst Thor stroomfilter. GATO DIA-250S. Eversolo DMP-A8. Neotech Neet-1008 ethernet kabel. Cisco Meraki switch met upgrade

metheny

Citaat van: Isflicka op augustus  1, 2013, 09:10:45
Misschien zou ik nooit een exemplaar gekocht hebben maar hier in Zwitserland liggen de Wireworld Starlight Gold 5 en 6 in de uitverkoopbak voor ongeveer 80 Euro tot 100 Euro voor de 1 meter variant. Dat is ongeveer gelijk aan de prijs van een dagje parkeren in de parkeergarage van het hotel  :pompom:.

Waar in Zwitserland, welke winkel?
Martin Logan Ethos. NordOst Thor stroomfilter. GATO DIA-250S. Eversolo DMP-A8. Neotech Neet-1008 ethernet kabel. Cisco Meraki switch met upgrade

tomaat

Nog even een kort vervolg, wat vernoemenswaardig is mbt de Stello
Ik het mijn U3 na mail wisseling met AprilMusic uiteindelijk dan toch maar teruggestuurd, en vandaag , binnen 2weken, een nieuw exemplaar gekregen uit Korea, waarbij de verzendkosten keurig door AprilMusic verzorgd werden!

De afgelopen weken dus noodgedwongen met de optisch Toslink uit de MM gespeeld, maar wat een enorm verschil als de Stello er dan tussen komt zeg!
Ongelofelijk hoe de klank is souplesse, diepte, gemak wint, het maakt de DAC ahw kompleet.

Nu maar hopen dat alles goed blijft gaan, bij de vorige kwamen de mankementen ook pas na 4 weken naar voren....


YamahaRXV

En nu maar hopen dat dit exemplaar wel zijn goede diensten blijft bewijzen over lange periode  ;)
De klankmatige verschillen tussen de optische uitgang van de MM en een goede usb to spdif converter zoals de Stello U3 en de M2Tech Hiface Evo zijn inderdaad erg groot. Heb het hier ook kunnen ervaren; zelfs tussen het wisselen van de externe lineaire voeding van de Hiface Evo zijn best grote verschillen te horen  :crazy:

Een tijdje terug heb ik nog uitgebreid geëxperimenteerd met USB uit van de MM rechtstreeks naar de hoog aangeschreven USB-B ingang van de Burson Conductor dac maar dit haalt het qua muzikaliteit en drive niet bij de toevoeging van de Hiface Evo met 9 volt squeeze upgrade lineaire voeding.

Succes met de nieuwe Stello U3 !
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

tomaat

Citaat van: YamahaRXV op augustus 16, 2013, 23:59:47


Succes met de nieuwe Stello U3 !

Bedankt!

Citaat van: YamahaRXV op augustus 16, 2013, 23:59:47


De klankmatige verschillen tussen de optische uitgang van de MM en een goede usb to spdif converter zoals de Stello U3 en de M2Tech Hiface Evo zijn inderdaad erg groot. Heb het hier ook kunnen ervaren; zelfs tussen het wisselen van de externe lineaire voeding van de Hiface Evo zijn best grote verschillen te horen  :crazy:



Dat is ook wel weer het positieve van een tijdelijk downgrade, weer noodgedwongen gewend moeten raken aan minder, maar de verschillen zijn idd drastisch te noemen.

Ga er weer lekker van genieten, voor zolang het duurt.... ;)




Isflicka

Citaat van: lynch1979 op augustus  1, 2013, 09:29:07
Wil je er een voor mij meenemen  :blush:
Als ze 1.5 meter hebben
Volgens mij is het een beetje fout gegaan want ik heb verschillende leden een PM gestuurd maar nooit iets terug ontvangen. De vraag was of het een RCA of XRL variant moest zijn.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Tony1972

En nu is het te laat of je een voorraadje meegenomen ?

metheny

Citaat van: Isflicka op september  1, 2013, 12:00:10
Volgens mij is het een beetje fout gegaan want ik heb verschillende leden een PM gestuurd maar nooit iets terug ontvangen. De vraag was of het een RCA of XRL variant moest zijn.

Mogelijk voor mij een RCA variant 1 meter. Ik heb jou ook een PM gestuurd maar niets terug gehoord, Blijkbaar ergens iets fout gegaan
Martin Logan Ethos. NordOst Thor stroomfilter. GATO DIA-250S. Eversolo DMP-A8. Neotech Neet-1008 ethernet kabel. Cisco Meraki switch met upgrade

Isflicka

Citaat van: Tony1972 op september  2, 2013, 16:11:13
En nu is het te laat of je een voorraadje meegenomen ?
Nee, ik heb wel een voorraadje meegenomen. Overigens waren de RCA's de tweede dag al in de minderheid. Na de IFA weet ik hoeveel ik in totaal heb meegenomen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

koksing

#1321
Citaat van: Isflicka op september  4, 2013, 10:37:12
Nee, ik heb wel een voorraadje meegenomen. Overigens waren de RCA's de tweede dag al in de minderheid. Na de IFA weet ik hoeveel ik in totaal heb meegenomen.

Ik heb ook wel interesse in een 0.5m of 1m RCA variant.  :bigsmile:
LFD Zero LE IV Signature | Harbeth Compact-7 ES3 | Skylan | Sonos Magna Ultimo | Metrum Acoustics Octave mkI | Apogee Wyde Eye | 47 Labs OTA 4708 | Jupiter 6N Cryo Copper Wire | Audio Consulting | Furutech | Oyaide | Panasonic TX-55VT50 | Zotac ID41 | Synology ds212j

Tony1972

We wachten vol spanning af  ;)

peterxanadu

Heb vandaag de nos dac Hex aangekocht  :headbanging: :headbanging:
Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.

magicbas

Citaat van: peterxanadu op september 20, 2013, 17:56:33
Heb vandaag de nos dac Hex aangekocht  :headbanging: :headbanging:
Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.

Gefeli!  :clapping:
Waar komt ie voor in de plaats?
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L