Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

DofN

Het was een leuke dag met Frank, Jan en Hans, en het is 's avonds nog laat geworden met wat vrienden bij me thuis, waarbij gesprekken rijkelijk gelardeerd werden met eerst twee flessen goede wijn en daarna wat triples. Nu een beetje duf.

Yamaha, je bent van harte welkom en ik wil niets voor je invullen maar ik denk dat ik ongeveer hetzelfde zeg als wat Frank gisteren tegen je zei: je zult het bij mij thuis tam vinden klinken, zoniet saai. Ik hoorde je ook zeggen dat je niet aan de DSP wil. Mijn ervaring tot nu toe is dat mensen die tegen DSP zijn, er sowieso al niet veel aan vinden als ze ernaar moeten luisteren. Ik denk dat we een heel ander geluid ambiëren. Desondanks ben je welkom.

Ik ben heel kritisch in het volgende, maar dit doe ik ook omdat er nogal wat staat: devialet, kharma, goede bekabeling: automatisch zijn de verwachtingen dan ook hooggespannen. Wat ik bij jou hoorde is een naar mijn smaak teveel laag (alhoewel dat ook echt wel minder goed kan), een ruimhartig midhoog en een (daardoor) wat wegvallend middengebied. Het geheel vond ik druk, veel en vermoeiend, vooral bij wat hogere volumes. Het geluid stond wel heel breed (wat super is) en bleef vooral voor me staan (dat mag wel wat ronder), de focus was OK en kan scherper (dit is een akoestiek- en luisterdriehoekdingetje) en microdetails in het hoog, zoals studiogalm, echootjes, enzo, sneeuwden een beetje onder in de reflecties. Dat is jammer want ik weet zeker dat de Kharma's die wel weergeven.

Ik heb in mijn eigen topic al wat ervaringen neergepend over Kharma en mijn luisterervaring van gisteren bevestigen deze. De nadere kennismaking met Devialet is me goed bevallen. Mooie versterker, stabiel, krachtig,  superhandige software met maar één ernstige tekortkoming: geen DSP :)



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Triples en wijn. Houten kop ?  :D

Inmiddels het hondje horen blaffen...het is echt een Labrador. Geen leuke honden...dus past bij de muziek.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

lynch1979

Het was inderdaad een gezellige middag, leuk om Jan, Hans en Abel weer eens te zien en te spreken.

De laatste keer dat ik bij Jan heb geluisterd, was zijn set compleet anders.

Het eerste wat mij opviel waren een aantal dingen, Kharma heb ik een aantal keren gehoord en telkens komt bij mij het "live-gevoel" naar boven, iets wat ik zelf niet gewend ben. Het geluid is daarom (lees mijn smaak) te veel van het goede.
Het laag was erg aanwezig en ja ik ben gevoelig, maar uiteindelijk had ik hoofdpijn....ik had de neiging om het volume telkens wat zachter te zetten.

Jan ik denk dat je zeker een hele goede move maakt als je inderdaad iets aan je akoestiek gaat doen.

Nogmaals Jan is zeer tevreden hoe zijn set speelt, en daar gaat het uiteindelijk ook om, ik hou zelf meer van een warm geluid (wat Jan ook weet) maar waar de details en diepte zeker niet ontbreken.

Dank heren voor de gezellige en muzikale middag.


YamahaRXV

#4278
Citaat van: doorofnight op december 30, 2016, 16:28:54
Het was een leuke dag met Frank, Jan en Hans, en het is 's avonds nog laat geworden met wat vrienden bij me thuis, waarbij gesprekken rijkelijk gelardeerd werden met eerst twee flessen goede wijn en daarna wat triples. Nu een beetje duf.

Yamaha, je bent van harte welkom en ik wil niets voor je invullen maar ik denk dat ik ongeveer hetzelfde zeg als wat Frank gisteren tegen je zei: je zult het bij mij thuis tam vinden klinken, zoniet saai. Ik hoorde je ook zeggen dat je niet aan de DSP wil. Mijn ervaring tot nu toe is dat mensen die tegen DSP zijn, er sowieso al niet veel aan vinden als ze ernaar moeten luisteren. Ik denk dat we een heel ander geluid ambiëren. Desondanks ben je welkom.

Ik ben heel kritisch in het volgende, maar dit doe ik ook omdat er nogal wat staat: devialet, kharma, goede bekabeling: automatisch zijn de verwachtingen dan ook hooggespannen. Wat ik bij jou hoorde is een naar mijn smaak teveel laag (alhoewel dat ook echt wel minder goed kan), een ruimhartig midhoog en een (daardoor) wat wegvallend middengebied. Het geheel vond ik druk, veel en vermoeiend, vooral bij wat hogere volumes. Het geluid stond wel heel breed (wat super is) en bleef vooral voor me staan (dat mag wel wat ronder), de focus was OK en kan scherper (dit is een akoestiek- en luisterdriehoekdingetje) en microdetails in het hoog, zoals studiogalm, echootjes, enzo, sneeuwden een beetje onder in de reflecties. Dat is jammer want ik weet zeker dat de Kharma's die wel weergeven.

Ik heb in mijn eigen topic al wat ervaringen neergepend over Kharma en mijn luisterervaring van gisteren bevestigen deze. De nadere kennismaking met Devialet is me goed bevallen. Mooie versterker, stabiel, krachtig,  superhandige software met maar één ernstige tekortkoming: geen DSP :)

Interessant om je bevindingen te lezen.
Met kritisch zijn is niets mis, integendeel want dat ben ik zelf ook met veel dingen.
Wat naar mijn mening wel een grote rol speelt met dit soort luistersessies is dat buiten een aantal zaken die je gezamenlijk kan constateren en als mogelijke ''feiten'' kan zien (bijv. aanwezige galm, reflecties/flutterecho,s) er heel veel persoonlijke voorkeuren en vooral eigen gewenning situaties mee gaan spelen en voor een ieder als een soort van zijn referentie geldt van hoe het ''zou moeten zijn''.
Een persoonlijke mening kan en mag altijd gegeven worden, met name omdat het één van de zaken is die juist met dit soort meetings eigenlijk onlosmakelijk is verbonden.
Neemt voor mij niet weg dat dit per definitie niet betekent dat een mening van een ander, hoofdzakelijk gebaseerd op persoonlijke smaak, voorkeur, en mogelijke bias (of juist niet..) voor het gehele klankbeeld, een merk speakers of component ook echt een feit betreft. Hooguit een waarneming die eerder subjectief als objectief gezien kan worden en voor mij dus zeker geen statement is om zaken om te gaan gooien waar ik zelf tevreden over ben  ;)

De set zoals die speelde is dus puur op mijn smaak en voorkeuren ''getuned''; dit betekent in de praktijk dus de plaatsing en afregeling van de fronts en de sub voor het laag en zo nog wat zaken.
Zoals al eerder hier aangegeven ben ik zelf erg tevreden met hoe de set nu klinkt.
Ben zelf een liefhebber van een meer dynamische en wat meer ''pittige'' sound waarbij het voor mij wel van groot belang is dat het er op het gebied van detaillering, plaatsing, en ruimtelijkheid/grootsheid van stage absoluut zo min mogelijk verloren gaat.

Neemt niet weg dat het altijd beter kan naar je eigen gevoel en die uitdaging ligt bij mij nog in het aanpakken van het plafond om met name galm en reflecties te beperken die m.i. toch wel op gaan spelen bij zeer stevig volume zoals dat ten gehore kwam bij het afspelen van ''Thunderstruck'' van AC/DC (waar ik dus wel hoofdpijn van kreeg en zelfs even vreesde voor mijn hoog units want dat ging wel heel hard...)



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

DofN

Daarom schreef ik ook: "Ik denk dat we een heel ander geluid ambiëren".
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Same here...gewoon lekker je eigen koers varen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Citaat van: chansig op december 30, 2016, 16:54:07
Triples en wijn. Houten kop ?  :D

Inmiddels het hondje horen blaffen...het is echt een Labrador. Geen leuke honden...dus past bij de muziek.  :D

Gr. Hans

En een droge keel. Je kent het wel :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Nee...ik drink geen wijn. :D :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: YamahaRXV op december 30, 2016, 20:22:50

Zoals al eerder hier aangegeven ben ik zelf erg tevreden met hoe de set nu klinkt.
Ben zelf een liefhebber van een meer dynamische en wat meer ''pittige'' sound waarbij het voor mij wel van groot belang is dat het er op het gebied van detaillering, plaatsing, en ruimtelijkheid/grootsheid van stage absoluut zo min mogelijk verloren gaat.


Dynamiek is zeker belangrijk...meer dynamisch klinkt alsof je zegt: Meer dan normaal. Komt ook weer de opmerking: Te veel detail... :D

Maar dan denk ik dat je echt wat moet gaan doen aan je laagweergave. Want daar is wel de potentie te horen maar dynamisch ? Dat vond ik juist bij AC/DC goed te horen....je laag verliest zich op een bepaald moment in de ruimte en dat is op de luisterplek goed hoorbaar (sowieso op de bank). Sowieso bij de nummers waarin het flink tekeer leek te gaan. Het dynamische gaat dan snel verloren.

Laatste uurtjes top 2000....mijn speakers zijn lekker verwend geweest. Al zullen anderen vinden van niet. Ik kan die top wel waarderen, zoveel verschillende muziek door elkaar heen. Prut opname's tot mooie opname's. Jammer dat het bijna weer voorbij is. Al heb ik hem ook op de harde schijf staan...kan hem dus ook in de zomer draaien.  :D

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Citaat van: YamahaRXV op december 30, 2016, 12:38:32
Nee, nog niet.

Heb een aantal maanden geleden wel met Tony Gee gesproken over de mogelijkheden etc.,maar het is er dus nog niet van gekomen  ;)
Ik moet wat vaker de deur uit en als je wilt kan ik eens eea objectiveren met REW. ;)
Welke regio zit je ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Regio 010....ik niet maar Yamaha dan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

YamahaRXV

Citaat van: chansig op december 31, 2016, 10:10:40
Dynamiek is zeker belangrijk...meer dynamisch klinkt alsof je zegt: Meer dan normaal. Komt ook weer de opmerking: Te veel detail... :D

Hmm, meer dynamisch als normaal weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat ik sterk de voorkeur geef aan een weergave die wat meer ''up tempo'', ritmisch, en mogelijk ''bombastisch'' is en zeker niet te gekleurd klinkt. Het woord neutraal gebruik ik bewust niet want daar heeft iedereen tenslotte een eigen persoonlijke beleving bij en wat is nu de echte referentie van een neutrale weergave; een weergave die bijv. via DSP helemaal vlak getrokken is en technisch gezien ''perfect'' zou moeten zijn, maar daardoor voor de luisteraar (mij in ieder geval) duidelijk inboet op belevenis en een meer saaie en weinig boeiende presence laat horen ??
Te veel detail in de weergave bestaat voor mij eigenlijk niet. Op dit vlak ben ik het geheel eens met doorofnight dat alles wat in de opname zit ook zo goed mogelijk hoorbaar moet zijn. Voor mij moet dit niet gemaskeerd worden door een speaker die het hele beeld veiligheidshalve te veel ''romantiseert'' met als opzet een zo aangenaam mogelijke weergave (vaak erg warm klinkend met een bult in het middengebied en een dip in het laag).
Zo,n weergave kan misschien uren laidback luisterplezier opleveren, maar betrekt mij niet volledig actief in de muziek qua belevenis zoals ik die wens.
Ook dit is uiteraard weer erg persoonlijk.

Citaat van: chansig op december 31, 2016, 10:10:40
Maar dan denk ik dat je echt wat moet gaan doen aan je laagweergave. Want daar is wel de potentie te horen maar dynamisch ? Dat vond ik juist bij AC/DC goed te horen....je laag verliest zich op een bepaald moment in de ruimte en dat is op de luisterplek goed hoorbaar (sowieso op de bank). Sowieso bij de nummers waarin het flink tekeer leek te gaan. Het dynamische gaat dan snel verloren.

Persoonlijk heb ik hier toch wel een andere belevenis bij aangezien de aansturing en controle in het laag juist één van de sterke punten van Devialet zijn en de verschillen met de Pass versterker die ik had juist erg sterk naar voren komen op dit vlak.
Ik wijt hetgeen jij beschrijft toch echt aan bepaalde akoestische tekortkomingen van de ruimte. Als er op dergelijke volumes gespeeld gaat worden zoals bij AC/DC (ik schat toch zeker wel boven de 100 db) dan gaan de reflecties zo,n grote rol spelen dat de hoorbare laagweergave bij normale volumes ondergesneeuwd raakt en het gehele beeld sterk inboet op coherentie.
Deze constatering durf ik te doen aan de hand van eerdere vergelijken en uitkomsten hier in de ruimte met o.a. andere speakers (ander afstraalgedrag door ander type hoog units) maar zeer zeker ook verschil van akoestische situatie (zie het ex grote dempingspaneel aan het plafond wat toch erg goed werkte)
Met het paneel aan het plafond was er duidelijk veel meer rust waarneembaar tijdens drukke conversaties van visite hier. Voor mij een goede graadmeter van de invloed van het betreffende paneel.

Ik wil op termijn zeker wat weer wat voorzieningen gaan aanbrengen op het plafond, maar niet nadat ik het e.e.a. aan gerichte metingen heb laten verrichten  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Citaat van: Staaled op december 31, 2016, 11:27:59
Ik moet wat vaker de deur uit en als je wilt kan ik eens eea objectiveren met REW. ;)
Welke regio zit je ?

Lijkt mij zeker interessant en nuttig  ;)

Ik woon zo,n 12 minuten rijden vanaf Rotterdam.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

chansig

Citaat van: YamahaRXV op december 31, 2016, 12:44:54


Persoonlijk heb ik hier toch wel een andere belevenis bij aangezien de aansturing en controle in het laag juist één van de sterke punten van Devialet zijn en de verschillen met de Pass versterker die ik had juist erg sterk naar voren komen op dit vlak.
Ik wijt hetgeen jij beschrijft toch echt aan bepaalde akoestische tekortkomingen van de ruimte. Als er op dergelijke volumes gespeeld gaat worden zoals bij AC/DC (ik schat toch zeker wel boven de 100 db) dan gaan de reflecties zo,n grote rol spelen dat de hoorbare laagweergave bij normale volumes ondergesneeuwd raakt en het gehele beeld sterk inboet op coherentie.
Deze constatering durf ik te doen aan de hand van eerdere vergelijken en uitkomsten hier in de ruimte met o.a. andere speakers (ander afstraalgedrag door ander type hoog units) maar zeer zeker ook verschil van akoestische situatie (zie het ex grote dempingspaneel aan het plafond wat toch erg goed werkte)
Met het paneel aan het plafond was er duidelijk veel meer rust waarneembaar tijdens drukke conversaties van visite hier. Voor mij een goede graadmeter van de invloed van het betreffende paneel.

Ik wil op termijn zeker wat weer wat voorzieningen gaan aanbrengen op het plafond, maar niet nadat ik het e.e.a. aan gerichte metingen heb laten verrichten  ;)

Zeker de ruimte. Aan je spullen ligt het mijn inziens zeker niet. Maar dat heeft meer met mijn gedachte te maken over de invloeden van apparaten etc. Waarbij de aantekening dat ik Kharma niet kende. Daarom vind ik het ook jammer dat de Devialet geen dsp in zich heeft. Het SAM gebeuren is leuk maar ik zie het nut er niet van in. Vervang dat door een dsp....denk ik dan. Of AC/DC zo hard stond weet ik niet. Maar een goed afgesteld systeem (speakers/ruimte) kenmerkt zich juist door behoorlijk hard te kunnen spelen zonder dat je dit eigenlijk doorhebt.

En 100 dB is echt kneiter, zwetend oproepend hard... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Citaat van: YamahaRXV op december 31, 2016, 12:47:40
Lijkt mij zeker interessant en nuttig  ;)

Ik woon zo,n 12 minuten rijden vanaf Rotterdam.
Dat is te doen.

Prikken we wat per PB. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

YamahaRXV

Citaat van: Staaled op december 31, 2016, 14:09:44
Dat is te doen.

Prikken we wat per PB. :)

Top !  :)

Ik stuur je binnenkort wel even een pm  ;)

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Citaat van: chansig op december 31, 2016, 13:44:47
Daarom vind ik het ook jammer dat de Devialet geen dsp in zich heeft. Het SAM gebeuren is leuk maar ik zie het nut er niet van in. Vervang dat door een dsp....denk ik dan.

Kan ik het eigenlijk wel mee eens zijn  :)

Citaat van: chansig op december 31, 2016, 13:44:47
Of AC/DC zo hard stond weet ik niet.

Het was echt hard.... heb een aantal keren hier vrij hard gespeeld en gemeten met de Bruel & Kjaer van de zaak en zat toen zo rond de 98 db en naar mijn gevoel ging het nu nog iets harder met Thunderstruck  :angel:

Citaat van: chansig op december 31, 2016, 13:44:47
Maar een goed afgesteld systeem (speakers/ruimte) kenmerkt zich juist door behoorlijk hard te kunnen spelen zonder dat je dit eigenlijk doorhebt.

Volledig mee eens  ;)
Het zijn die momenten dat je heerlijk in de muziek zit gezogen en steeds harder gaat spelen zonder dat het je eigenlijk opvalt of gaat storen, totdat je even de kamer uitloopt en na een paar minuten terug komt en een soort van reset lijkt te hebben gehad en beseft dat het toch wel heel hard speelt.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Citaat van: YamahaRXV op december 31, 2016, 12:44:54
Hmm, meer dynamisch als normaal weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat ik sterk de voorkeur geef aan een weergave die wat meer ''up tempo'', ritmisch, en mogelijk ''bombastisch'' is en zeker niet te gekleurd klinkt. Het woord neutraal gebruik ik bewust niet want daar heeft iedereen tenslotte een eigen persoonlijke beleving bij en wat is nu de echte referentie van een neutrale weergave; een weergave die bijv. via DSP helemaal vlak getrokken is en technisch gezien ''perfect'' zou moeten zijn, maar daardoor voor de luisteraar (mij in ieder geval) duidelijk inboet op belevenis en een meer saaie en weinig boeiende presence laat horen ??
Te veel detail in de weergave bestaat voor mij eigenlijk niet. Op dit vlak ben ik het geheel eens met doorofnight dat alles wat in de opname zit ook zo goed mogelijk hoorbaar moet zijn. Voor mij moet dit niet gemaskeerd worden door een speaker die het hele beeld veiligheidshalve te veel ''romantiseert'' met als opzet een zo aangenaam mogelijke weergave (vaak erg warm klinkend met een bult in het middengebied en een dip in het laag).
Zo,n weergave kan misschien uren laidback luisterplezier opleveren, maar betrekt mij niet volledig actief in de muziek qua belevenis zoals ik die wens.
Ook dit is uiteraard weer erg persoonlijk.

Persoonlijk heb ik hier toch wel een andere belevenis bij aangezien de aansturing en controle in het laag juist één van de sterke punten van Devialet zijn en de verschillen met de Pass versterker die ik had juist erg sterk naar voren komen op dit vlak.
Ik wijt hetgeen jij beschrijft toch echt aan bepaalde akoestische tekortkomingen van de ruimte. Als er op dergelijke volumes gespeeld gaat worden zoals bij AC/DC (ik schat toch zeker wel boven de 100 db) dan gaan de reflecties zo,n grote rol spelen dat de hoorbare laagweergave bij normale volumes ondergesneeuwd raakt en het gehele beeld sterk inboet op coherentie.
Deze constatering durf ik te doen aan de hand van eerdere vergelijken en uitkomsten hier in de ruimte met o.a. andere speakers (ander afstraalgedrag door ander type hoog units) maar zeer zeker ook verschil van akoestische situatie (zie het ex grote dempingspaneel aan het plafond wat toch erg goed werkte)
Met het paneel aan het plafond was er duidelijk veel meer rust waarneembaar tijdens drukke conversaties van visite hier. Voor mij een goede graadmeter van de invloed van het betreffende paneel.

Ik wil op termijn zeker wat weer wat voorzieningen gaan aanbrengen op het plafond, maar niet nadat ik het e.e.a. aan gerichte metingen heb laten verrichten  ;)
Ik ken je set niet, sterker ik ken jou (nog?) niet, dus hoe het klinkt weet ik niet. Wel merk ik vaak dat mensen een up front geluid ervaren als live en betrekken bij de muziek en een lift in het midhoog als meer detail ervaren. Just my 2 cents en geen waardeoordeel of zo, maar wellicht een constatering die misschien ook bij jou past.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Sirius666

Citaat van: YamahaRXV op december 31, 2016, 18:42:58
Kan ik het eigenlijk wel mee eens zijn  :)

Het was echt hard.... heb een aantal keren hier vrij hard gespeeld en gemeten met de Bruel & Kjaer van de zaak en zat toen zo rond de 98 db en naar mijn gevoel ging het nu nog iets harder met Thunderstruck  :angel:

Volledig mee eens  ;)
Het zijn die momenten dat je heerlijk in de muziek zit gezogen en steeds harder gaat spelen zonder dat het je eigenlijk opvalt of gaat storen, totdat je even de kamer uitloopt en na een paar minuten terug komt en een soort van reset lijkt te hebben gehad en beseft dat het toch wel heel hard speelt.

Zonder DB meter wat roepen gaat helaas niet op  ;)

Als je last hebt van reflecties dan wordt iedereen al gek als je op 90dB speelt. Zeker met het gepiel van Angus in het intro en de rauwe zang van Johnson. Dat wordt dan écht niet fijn.

Martijn M

Met een neutrale speaker met een gelijkmatig afstraalgedrag kun je verrassend luid spelen in een galmbak, zonder dat je gek wordt. Desalniettemin onderschrijf ik tot op zekere hoogte wat je zegt. Het gemis van het paneel aan het pafond wijst ook in die richting.
Dutch & Dutch

Sirius666

Dat laatste speelde ook mee ja evenals sommige eerdere posts.


YamahaRXV

#4296
Citaat van: Martijn M op januari  2, 2017, 20:47:50
Met een neutrale speaker met een gelijkmatig afstraalgedrag kun je verrassend luid spelen in een galmbak, zonder dat je gek wordt. Desalniettemin onderschrijf ik tot op zekere hoogte wat je zegt. Het gemis van het paneel aan het pafond wijst ook in die richting.

Op het gebied van reflecties merk ik bij de Kharma 3.2 CE die ik heb een duidelijk verschil t.o.v. de Adam Audio Pencil die ik had.
De Adam,s met de AMT units waren in het hoog duidelijk feller als de Kharma,s met hun ceramische units, maar met de Adam,s kon ik duidelijk harder spelen zonder dat de ruimte op ging spelen (ook zonder het paneel aan het plafond).
De verschillen tusen beide speakers zijn in mijn beleving erg groot te noemen; met de Adam,s was de sweetspot veel kleiner en de soundstage aanzienlijk smaller met ook flink minder diepte in het beeld. De positionering kwam ook best nauw om het optimale er uit te halen.

Bij de Kharma,s is duidelijk te merken dat het afstraalgedrag van de ceramische units beduidend anders is; de Kharma,s plaats je recht zonder toe-in en je wordt getrakteerd op een breed en meer holografisch beeld, iets wat bij de Adam,s gewoon niet in deze mate haalbaar was.
Met bijv. de Q sound effecten van Roger Waters ''Amused To Death'' is het verschil helemaal groot te noemen. Met de track ''To much rope'' kan ik ver buiten de sweet spot gaan zitten en je hoort paard en slee met bellen gewoon achter je naderen en in een ruime boog om je heen trekken en dat was met de Adam,s gewoon niet zo haalbaar.
Het is i.m.o. dus het ruimtelijke afstraalgedrag wat voordelen laat horen (m.b.t. bovenstaande kenmerken), maar zeer zeker ook nadelen kan opleveren als aanwezige harde reflectiepunten (in mijn geval het plafond oppervlakte) dus meer ''aangesproken'' worden door het betreffende afstraalgedrag.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Martijn M

Toch interessante materie hè! Ik ben niet zo lang geleden verhuist naar zo'n galmbak waar ik het over had. Het is een grote kamer met een hoop kale muren, een harde vloer en veel glas. De enige noemenswaardige demper is een grote hoekbank met stoffen bekleding.

Ik heb hier een aantal luidsprekers geprobeerd die ik in andere ruimtes okay vond klinken, maar hier werd ik er knettergek van de gekleurde klank, vooral als het wat luider ging. Toen ik hier een luidspreker met een vlakke frequentierespons en een gelijkmatig afstraalgedrag neer zette, klonk het ineens prima, ook als het harder gaat! Ik heb best wel wat ervaring met dit soort zaken, maar de mate waarin het geluid in deze best wel beroerde akoestiek opknapte verraste me toch.

Uiteraard kan het ook hier beter, dus ik heb een aantal plannen om de akoestiek op discrete wijze te verbeteren. Er komt een vloerkleed en de boeken die nu nog in het washok in dozen staan komen in nieuwe boekenkasten. Daarnaast wil ik op sommige plekken nog wat dempingsmateriaal verstoppen, zoals bovenop de hoge keukenkasten en onder de eetkamertafel. Heb je een eigen topic waarin wat meer informatie over je set en ruimte staat? Ik vind het wel leuk om mee te denken.
Dutch & Dutch

Martin!!!

Wellicht is de Kharna dan toch niet de meest geschikte weergever voor jouw ruimte. Of is er mogelijk iets 'mis' met het filter waardoor het niet presteert op hoge volumes?

Ik heb ze één keer bij je mogen horen en het is inderdaad een totaal andere weergever dan de Adam's die je ervoor had, zeker met de NAIM combi die je  destijds had was de Adam meer my cup of tea . 

Maar goed smaken verschillen gelukkig, je geeft zelf aan dat dit je sound is, dan is het toch goed.

Je zou het paneel (wat overigens prachtig afgewerkt is met een mooie inbouwspot) weer eens terug kunnen hangen (mits je deze nog hebt) om te horen wat het doet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

mainly British stuff

YamahaRXV

#4299
Citaat van: Martijn M op januari  2, 2017, 22:51:17
Toch interessante materie hè! Ik ben niet zo lang geleden verhuist naar zo'n galmbak waar ik het over had. Het is een grote kamer met een hoop kale muren, een harde vloer en veel glas. De enige noemenswaardige demper is een grote hoekbank met stoffen bekleding.

Ik heb hier een aantal luidsprekers geprobeerd die ik in andere ruimtes okay vond klinken, maar hier werd ik er knettergek van de gekleurde klank, vooral als het wat luider ging. Toen ik hier een luidspreker met een vlakke frequentierespons en een gelijkmatig afstraalgedrag neer zette, klonk het ineens prima, ook als het harder gaat! Ik heb best wel wat ervaring met dit soort zaken, maar de mate waarin het geluid in deze best wel beroerde akoestiek opknapte verraste me toch.

Uiteraard kan het ook hier beter, dus ik heb een aantal plannen om de akoestiek op discrete wijze te verbeteren. Er komt een vloerkleed en de boeken die nu nog in het washok in dozen staan komen in nieuwe boekenkasten. Daarnaast wil ik op sommige plekken nog wat dempingsmateriaal verstoppen, zoals bovenop de hoge keukenkasten en onder de eetkamertafel. Heb je een eigen topic waarin wat meer informatie over je set en ruimte staat? Ik vind het wel leuk om mee te denken.

Het is zeker wel interessante materie, vooral als je flinke verschillen waarneemt tussen een aantal zaken  ;)
Een keiharde galmbak kan ik het hier toch niet echt noemen aangezien de woonkamer vloer geheel voorzien is van Bonaparte Chinchilla tapijt wat een erg hoge mate van geluid demping heeft qua tapijt soort/type.
Verder aan de muur voor de speakers een groot canvas doek wat aan de achterzijde volledig voorzien is van pritex. Het bankstel is (bewust) geplaatst op een afstand iets verder van de helft van de woonkamer breedte met daarachter nog ruimte en daarachter vervolgens nog een notenhouten dressoir tegen de wand geplaatst.

Het paneel wat ik lange tijd aan het plafond had hangen deed veel goed. Dit was zoals eerder al aangegeven een verschil van rust en goede verstaanbaarheid tijdens drukke gesprekken vs al snel een vormende stemmen ''kakofonie'' als er meerdere personen aanwezig zijn in de ruimte.
Toen ik switchte van speakers moest ik juist erg wennen aan de meer donker gekleurde en minder felle sound van de Kharma,s t.o.v. de Adam,s en heb toen het plafond paneel verwijderd wat meteen een groot verschil gaf.
Mijn vriendin was meteen in de wolken want ondanks dat ze het paneel erg mooi gemaakt vond was ze blij dat ze weer een strak plafond zonder ''obstakels'' zag  :D

Laat ik vooropstellen dat ik zelf erg tevreden ben met de sound zoals de Devialet deze i.c.m. de Kharma 3.2 CE weergeeft. Er zijn een groot aantal facetten die voor mij echt beter zijn geworden t.o.v. de oude setting, dus wat ik hier weergeef is absoluut niet uit ontevredenheid.
Het enige wat voor mij voor verbetering vatbaar is is het harde en ongedempte oppervlakte van het plafond waar ik dus eerder zelf proefondervindelijk grote verschillen heb waargenomen en mij inmiddels realiseer dat hier veel voordeel te behalen is.
Misschien is het kunnen reduceren van de stemmen kakofonie voor mij misschien nog wel van meer primair belang als dat het voor de audio van belang is...

Ik heb geen eigen topic, maar onderstaand een paar plaatjes ter beeldvorming van de situatie waar het plafond paneel al niet meer aanwezig was.
Het meedenken van jou met jouw ruim aanwezige kennis van zaken wordt zeker gewaardeerd Martijn  :thumbs-up:
Kan evt. via een PM nog wat nadere zaken aangeven anders vervuil ik Hans zijn topic echt teveel en dat kan niet de bedoeling zijn...








Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8