Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Nahpets

Citaat van: Mokumer45 op december 23, 2015, 13:30:11
@ Nahpets: wat wordt hiermee bedoeld (een hoog rubber tegel gehalte)?

Een oplossing voor een probleem/problemen dat eigenlijk geen probleem is maar waar uit overbezorgdheid de oplossing toch doorgevoerd wordt.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

danielo

#2976
Citaat van: Nahpets op december 23, 2015, 14:27:58
Een oplossing voor een probleem/problemen dat eigenlijk geen probleem is maar waar uit overbezorgdheid de oplossing toch doorgevoerd wordt.

Nouja, ik heb bij de a6000/a7 bv de schoen 'open gemaakt' om beter contact te maken met flitsers. Ook als er water in komt is er meer kans op problemen zonder dan met een klepje. En het ziet er gewoon netter uit.  Dus waarom Sony niet meer erbij doet is een beetje zielig (beter woord heb ik er niet voor). Op zich als je regelmatig wat besteld bij een foto winkel is het voor 4 a 5 euro op te lossen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Etiennevh

Deze week binnengekomen. Wel leuk om mee te spelen hoor zo'n actioncam.



Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Nahpets

Alsjeblieft, niet de bevalling toch?  :o :'( :sadlike:
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Dday

Vandaag een Hoya filter set 72mm ontvangen om te testen/reviewen met dank aan Foto Klein. Ondanks dat ik reeds een complete Lee 100mm en Seven5 set bezit. Ben ik toch erg benieuwd. Zeker een 8ND filter kan best handig zijn. Van de week eens tijd maken tussen al het feest gedrang om deze eens te testen op de Sony a7r2 en 16-35

s0000884

testfoto (snel vandaag gemaakt) op 11 mm met nieuwe Canon EF 11 - 24 mm F/4 (boom linksboven = gewoon verticaal!)

Opmerkingen:

1. Onderste 10% v/d foto is out-of-focus, dit komt niet door optische fouten (bovenste 10% is ragscherp).
2. Focus - recompose is bijvoorbeeld niet mogelijk als je iets scherp wilt hebben volledig in de hoek op 11mm. Dit komt omdat de relatieve afstandstoename tussen een voorwerp recht voor de lens en in de hoek van het beeld zó groot is dat deze buiten het scherpstelvlak valt. Normaal heb je hier niet zo'n last van, maar bij 11mm is het effect heel sterk.
3. Nadeel: de lenskap trekt stofdeeltjes aan.

Deze lens is een absolute aanrader.

VlisChris

Voor die prijs sla ik toch "even over" :D :O
Wel met een extreem bereik zeg.

Ik vraag me af welke toepassingen er zijn voor zulke extreme beeldhoeken? Toch niet alleen landschap neem ik aan.
Portret wordt een uitdaging om daar iets mee te maken dat niet alleen bizar maar ook toepasselijk en toepasbaar is :) Al zal dat snel genoeg gaan gebeuren gok ik ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

s0000884

#2982
Citaat van: Christiaan S op december 24, 2015, 00:32:46
Ik vraag me af welke toepassingen er zijn voor zulke extreme beeldhoeken? Toch niet alleen landschap neem ik aan.
Deze lens is bijzonder geschikt voor fotograferen van onroerend goed (alles lijkt groter binnen) en architectuur. Ik ga zelf de lens veel gebruiken voor stadsfotografie; je hebt géén tilt/shift meer nodig om je perspectiefcorrectie toe te passen (je kan gewoon een bovenste uitsnede maken). Daarnaast heb je nog veel specifieke zaken waarvoor geldt 'hoe breder de beeldhoek hoe beter':
1. Sportfotografie onder water (olympisch zwemmen bijv.) --> alle zwemmers tegelijk in beeld
2. Dubbele regenboog in zijn geheel op de foto.
3. Luchtfotografie (wolken / strepen)
Door de vertekening bij extreme groothoek kan je bepaalde afmetingen sterk benadrukken. Niet mooi maar wellicht verhelderend voorbeeld (deze heb ik ook vandaag genomen):

De lengte van de trein wordt nu véél sterker benadrukt dan met een 'gewone' groothoeker mogelijk is.
Bovendien is de lens voor de journalistiek ook een aanwinst: je kan als fotograaf ook indien het héél druk is en je vóór die andere fotograaf wilt staan, tóch alles in beeld krijgen wat je nodig hebt.


Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Citaat van: s0000884 op december 23, 2015, 22:04:15
testfoto (snel vandaag gemaakt) op 11 mm met nieuwe Canon EF 11 - 24 mm F/4 (boom linksboven = gewoon verticaal!)


1. Onderste 10% v/d foto is out-of-focus, dit komt niet door optische fouten (bovenste 10% is ragscherp).
2. Focus - recompose is bijvoorbeeld niet mogelijk als je iets scherp wilt hebben volledig in de hoek op 11mm. Dit komt omdat de relatieve afstandstoename tussen een voorwerp recht voor de lens en in de hoek van het beeld zó groot is dat deze buiten het scherpstelvlak valt. Normaal heb je hier niet zo'n last van, maar bij 11mm is het effect heel sterk.
3. Nadeel: de lenskap trekt stofdeeltjes aan.

Deze lens is een absolute aanrader.

Erg gaaf, Ik blijf ultrawide zoom toch 1 van de leukste extra lenzen vinden naast je 'normale' 24-105 achtige zoom.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Mokumer45

Ik neem aan, dat deze foto's gemaakt zijn op een FF camera?
Ik heb zelf een Sony 11 - 18 mm zoomlens, maar niet op een FF, maar voor mijn 2 DX camera's. Wegens de cropfactor van 1,5 is het resultaat dus een werkgebied van 16,5 - 27 mm. Dit geeft toch een stuk minder imposant beeld.
Prachtige foto's en zo te zien mooi scherp.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

s0000884

Citaat van: Mokumer45 op december 24, 2015, 14:15:09
Ik neem aan, dat deze foto's gemaakt zijn op een FF camera?
Ik neem foto's met mijn canon 1D X (fullframe), backup is mijn oude roestbak, de canon 1 Ds mk II (ook fullframe). Op een crop zou zo'n lens volkomen verspild geld zijn m.i.
Citaat
Prachtige foto's en zo te zien mooi scherp.
Dankjewel, maar dit waren eigenlijk snelle testfoto's, het eigenlijke werk moet nog gaan beginnen (grote steden enz). Daar heb ik echt wel zin in.  ;D

s0000884

ter vergelijk met een paar gangbare lenzen:

De 11-24 helt sterk voorover, wel een nadeel; je moet erg voorzichtig zijn bij wisselen van lenzen.

Nahpets

Van dat soort rijtjes word ik best een beetje hebberig. Terwijl ik met mij 3 L lensjes ook niet echt mag klagen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

danielo

Citaat van: Mokumer45 op december 24, 2015, 14:15:09
Ik neem aan, dat deze foto's gemaakt zijn op een FF camera?
Ik heb zelf een Sony 11 - 18 mm zoomlens, maar niet op een FF, maar voor mijn 2 DX camera's. Wegens de cropfactor van 1,5 is het resultaat dus een werkgebied van 16,5 - 27 mm. Dit geeft toch een stuk minder imposant beeld.
Prachtige foto's en zo te zien mooi scherp.

Heb zelf ook de 1018 (neem aan dat je die bedoeld) is zelfs leuk op een FF (ookal niet voor bedoeld) maar dat is die is 230gram vs 1200gram van deze canon lens en ik denk dat er een stuk of 6 in kunnen :).

Voordeel is dat je hem nog wel in je jaszak kan doen en bij je kan hebben als 2e lens op vakantie.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Mokumer45

@ danielo: volgens mij wel, ik heb de Sony 11-18 mm DT 4.5-5.6. En ja, er zit een behoorlijk verschil in formaat, gewicht, lichtsterkte, kwaliteit en vooral in prijs.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

VTEC_genieter


Citaat van: s0000884 op december 22, 2015, 22:29:47
Zonet nieuw binnen  :)
Canon EF 11-24mm f/4

Zonet even snel uitgeprobeerd binnen. Ben niet snel onder de indruk, maar van deze lens dus wel.  :D
Absolute aanrader voor iedereen die een nieuwe groothoeker zoekt.

Is goed hoor! Ik haal even 3000+ euro munten uit mijn zak [emoji12][emoji12][emoji23][emoji23]
Maar je hebt een dijk van een super groothoeklens voor de fullframe Canon camera's! Gefeliciteerd met je aankoop! [emoji122][emoji322][emoji106][emoji106]
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

danielo

Citaat van: VTEC_genieter op december 24, 2015, 21:40:42
Is goed hoor! Ik haal even 3000+ euro munten uit mijn zak [emoji12][emoji12][emoji23][emoji23]
Maar je hebt een dijk van een super groothoeklens voor de fullframe Canon camera's! Gefeliciteerd met je aankoop! [emoji122][emoji322][emoji106][emoji106]

Een van de leuke dingen is dat anders dan met veel dure dingen je het resultaat kan delen met andere zelfs mensen die je niet kent. Even zoeken op bv flickr en boom vele minuten kijk plezier :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

VTEC_genieter

Die boom die horizontaal staat, vind ik het puntje op de i. [emoji122]
Maar komt ook vooral omdat de gebruiker op de grond lag te fotograferen.

Het is goed dat je maar 1x hoeft te betalen voor zo'n lens en dat het een mega investering is voor nu en altijd met de EOS fullframe en cropcamera. Want goede lenzen die moet je mee kunnen nemen en gebruiken voor je volgende camera.

Maar ik denk niet dat je zo snel naar een andere EOS camera gaat overstappen....als je de EOS 1Dx hebt! [emoji41][emoji106][emoji106] Haha!
Supersnel takkatakkatakkatat achter mekaar op fullframe formaat!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VlisChris

Ik ben toch wel extreem benieuwd naar een voorbeeld van een interieurfoto die uitgesneden is. Dus waarbij je kunt zien (of beter: waarbij je het niet kunt zien dus :P dat perspectiefcorrectie niet meer nodig is.
Mooist zou zijn om originele foto, en een bijgesneden foto te zien.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

s0000884

#2996
Citaat van: VTEC_genieter op december 25, 2015, 13:47:34
Maar komt ook vooral omdat de gebruiker op de grond lag te fotograferen.
Ik zat gelukkig, ik ga liever niet midden op een doorgaande weg buiten de bebouwde kom liggen.  ;)
Citaat van: Christiaan S
Ik ben toch wel extreem benieuwd naar een voorbeeld van een interieurfoto die uitgesneden is. Dus waarbij je kunt zien (of beter: waarbij je het niet kunt zien dus :P dat perspectiefcorrectie niet meer nodig is.
Mooist zou zijn om originele foto, en een bijgesneden foto te zien.
Ik heb nog geen spectaculaire voorbeelden, maar hier alvast de Plechelmuskerk in Oldenzaal 11mm als voorbeeld (vandaag genomen in Oldenzaal; scroll even naar rechts om de hele foto te zien):

Deze foto ziet er ''normaal" uit (camera blijft bijna helemaal horizontaal), terwijl met iedere andere lens (ook een 14mm of 16-35) je de camera schuin omhoog had moeten richten en dus perspectiefcorrectie achteraf nodig had (ik kon hier niet verder naar achteren stappen).
Ga op een andere plek staan, en de kerk wordt een stuk minder normaal in beeld gebracht:

Dit kan je dan vervolgens uitsnijden:

Dit is een typische foto zoals je die met een tilt-shift lens zou nemen (met dat verschil dat het met de 11-24 véél sneller gaat).
EDIT: ik wil geen threadjacking plegen, indien een admin deze post in een andere thread wenst kan dat uiteraard.

VlisChris

Ik zal straks eens op mijn laptop kijken. Net even wat makkelijker; )

Threadjacking geen probleem. Deze admin vroeg zelf om de voorbeelden ;) Bedankt daarvoor.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

De Cybershot Pro serie had vroeger ook geen kapje ten minste nooit gezien in de doos van de DSC-V1.

VTEC_genieter

Het is helemaal niet erg als er geen hotshoe kapje erop zit.

Canon gebruikers kennen dat niet :)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers