Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Rob Eric Blank


Cyrus·

Ja, ben er zelf ook heel blij mee! Zaterdag maakt hij (voor mij) zijn eerste rondjes in Antwerpen.
Groeten,
Edwin

ldegouw

#2427
Mede dankzij jullie advies is gisteren het volgende binnengekomen:

-Nikon d5200
-sigma 17-50 f2.8 dx ex os hsm


Het is mijn eerste dslr, dus ik hoop hiermee een goede basisset te hebben.
Op mijn verlanglijst staat nog een 70-300 lens en een mooie flitser. Nog tips?
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

Erik

Een 2e hands 14-150mm lens, wel een stuk groter dan standaard lenzen. Hopelijk krijg ik er geen spijt van en anders verkoop ik hem wel weer. Kon hem voor een zeer zacht prijsje kopen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred


Gaeje

Citaat van: ldegouw op februari  4, 2014, 08:46:36
Mede dankzij jullie advies is gisteren het volgende binnengekomen:

-Nikon d5200
-sigma 17-50 f2.8 dx ex os hsm


Het is mijn eerste dslr, dus ik hoop hiermee een goede basisset te hebben.
Op mijn verlanglijst staat nog een 70-300 lens en een mooie flitser. Nog tips?
ik zou nog even wachten met de flitser... als het je eerste dslr is ga je nog niet veel verstand hebben van licht, en om dan een flitser OP de camera te zetten, dat gaat heel lelijk zijn. Er zit toch een ingebouwde flitser in, voor als het echt niet te doen is?

trouwens met die 5200 en een 2.8 lens kan je toch de iso goed opdrijven?

Nosferatu

Citaat van: ldegouw op februari  4, 2014, 08:46:36
Mede dankzij jullie advies is gisteren het volgende binnengekomen:

-Nikon d5200
-sigma 17-50 f2.8 dx ex os hsm


Het is mijn eerste dslr, dus ik hoop hiermee een goede basisset te hebben.
Op mijn verlanglijst staat nog een 70-300 lens en een mooie flitser. Nog tips?
Een goed UV filter. Naast het filteren van UV licht (tja, what's in a name  :D) de manier om je lens te beschermen tegen vuil, beschadigingen e.d.. Maakt nl. iets makkelijker schoon dan het glas van je lens en is goedkoper te vervangen.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

ldegouw

Citaat van: Gaeje op februari 10, 2014, 22:59:31
ik zou nog even wachten met de flitser... als het je eerste dslr is ga je nog niet veel verstand hebben van licht, en om dan een flitser OP de camera te zetten, dat gaat heel lelijk zijn. Er zit toch een ingebouwde flitser in, voor als het echt niet te doen is?

trouwens met die 5200 en een 2.8 lens kan je toch de iso goed opdrijven?

Die ingebouwde flitser is echt waardeloos.
Ik heb dan alleen maar een hele grote schaduw van de lens op de foto.
Zonder flitser is binnen toch vaak net wat te donker, dus indirect flitsen maakt de foto's denk ik toch wel beter.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

ldegouw

Citaat van: Nosferatu op februari 10, 2014, 23:08:30
Een goed UV filter. Naast het filteren van UV licht (tja, what's in a name  :D) de manier om je lens te beschermen tegen vuil, beschadigingen e.d.. Maakt nl. iets makkelijker schoon dan het glas van je lens en is goedkoper te vervangen.

En wat voor uv filter zou je aanraden?
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

Nosferatu

Citaat van: ldegouw op februari 10, 2014, 23:13:49
En wat voor uv filter zou je aanraden?
Ik heb ze van Haida (goedkoop) en Rodenstock (duurder) maar Hoya en B+W maken ook prima filters. Denk dat ze al met al elkaar niet zoveel ontlopen maar heb eerlijk gezegd daar te weinig ervaring mee opgedaan. Prijzen beginnen zo rond de € 30,- euro en lopen door tot tegen de € 100,-. Verschillen zullen voornamelijk (denk ik) zitten in de coating van het glas. Zullen anderen ongetwijfeld iets meer over kunnen vertellen.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Gaeje

Citaat van: ldegouw op februari 10, 2014, 23:13:07
Die ingebouwde flitser is echt waardeloos.
Ik heb dan alleen maar een hele grote schaduw van de lens op de foto.
Zonder flitser is binnen toch vaak net wat te donker, dus indirect flitsen maakt de foto's denk ik toch wel beter.
Mja... Als het donker is op 4000 iso met een 2.8, dan neem je gewoon foto's in het pikdonker. Zet de mensen een klein beetje in het licht en er moet toch iets op staan?

Probleem met indirect flitsen is dat je wel moet weten wat je doet, en zo lang de flits aan
Je camera vast zit ben je heel beperkt

ldegouw

Dat kan idd wel, maar ik ga liever niet boven de 1600 ISO, omdat je anders wel erg veel ruis gaat krijgen die je zelfs in Lightroom niet meer weg krijgt, zonder al te veel scherpte te verliezen.
Of de sluitertijd moet flink omhoog, maar dan zijn de kinderen al weg voordat de foto klaar is. :tounge:
Dus ik ga ook niet langzamer dan 1/40.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

J.A.F._Doorhof

Flitser in auto stand (e-ttl) is super makkelijk. Koop er mijn boek "de magie van de kleine flitser" bij en klaar ;)

UV filters zou ik afraden. Ze waren vroeger nodig bij analoog nu niet meer.
Elk stuk glas dat je voor je lens zet beïnvloed het beeld. In al die jaren heb ik nog nooit een front element kapot gehad. gebruik gewoon de zonnekap en je bent veilig.

Gebeurt er toch wat is de reparatie maar iets duurder dan een echt goed UV filter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

#2438
Citaat van: J.A.F._Doorhof link=topic=73123.msg2580379#msg2580379 datequote author=J.A.F._Doorhof link=topic=73123.msg2580379#msg2580379 date=1392102246]
Koop er mijn boek "de magie van de kleine flitser" bij en klaar ;)



Of course, daar had ik niet aan gedacht

dat is dan ineens zijn nieuwste fotografie aanwinst, het boek

ldegouw

Haha, bedankt vooral alle goede tips.
Jullie zijn het weer lekker met elkaar eens, blijft leuk om te lezen ;-)

Ik heb iig een cheap ass ttl flitser gekocht, zodat ik eens wat kan experimenteren.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

eddy135

Citaat van: ldegouw op februari 11, 2014, 11:24:04
Haha, bedankt vooral alle goede tips.
Jullie zijn het weer lekker met elkaar eens, blijft leuk om te lezen ;-)

Ik heb iig een cheap ass ttl flitser gekocht, zodat ik eens wat kan experimenteren.

Precies, gewoon doen doen doen... :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Madhouse

Inderdaad, gewoon veel doen en zien waar je de fouten maakt, daar leer je een hoop van! 
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Gaeje

Citaat van: ldegouw op februari 11, 2014, 11:24:04

Jullie zijn het weer lekker met elkaar eens,

valt reuze mee hoor, met dit ben ik het bvb volmondig eens:

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 11, 2014, 08:04:06

UV filters zou ik afraden. Elk stuk glas dat je voor je lens zet beïnvloed het beeld. In al die jaren heb ik nog nooit een front element kapot gehad. gebruik gewoon de zonnekap en je bent veilig.

ik gebruik zelf geen lensdoppen in mijn fotorugzak, om snelheid te winnen bij lenswissels

VlisChris

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 11, 2014, 08:04:06
gebruik gewoon de zonnekap en je bent veilig.

Dat dacht ik ook al die jaren. Tot ik mijn 70-200 tot twee keer gesloopt heb ondanks de zonnekap :D
Maar, in beide gevallen had een UV filter inderdaad weinig tot gewoon niets geholpen :-X
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

Tsja... Dan loop je met je UV-filter ergens tegenaan, dat filter breekt vervolgens in stukken en dan gaat alsnog door de splinters van het filter je frontelement naar de haaien.... Zonnekap is dan toch een betere bescherming. En inderdaad: zonder filter heb je geen last van scherpte- of lichtverlies. Een dSLR heeft ook helemaal geen UV-filter nodig, in het kader van vastleggen van de opname. Dit itt een analoge camera, waar een UV-filter voor de opname zeker baat kan hebben.

@Christiaan: sommige mensen krijgen alles stuk  :tounge2:
Groeten,
Edwin

VlisChris

Vermoeden is dat het een maandagmodel betreft. Is inderdaad vrij knap om zonder een echte stoot die lens kapot te krijgen.
Als het nu met alle respect (heb hem met veel plezier gehad!) de F4.0 non IS was, maar het gaat om de 2.8 IS mkII. Dus een "vrij" degelijke lens. De eerste keer was er niet eens een aantoonbare reden :-\ Maar wel intern het nodige moeten laten vervangen. .  .
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Citaat van: Nosferatu op februari 10, 2014, 23:08:30
Een goed UV filter. Naast het filteren van UV licht (tja, what's in a name  :D) de manier om je lens te beschermen tegen vuil, beschadigingen e.d.. Maakt nl. iets makkelijker schoon dan het glas van je lens en is goedkoper te vervangen.
Ik zou geen UV filter gebruiken. Doe ik in al die jaren niet. Ooit gezien wat een gebroken filter kan aandoen aan een front element. Veel lenzen zijn bijna niet te bekrassen (altijd zonnekap er op) en je gaat geen extra stuk glas voor een lens zetten.

Gaeje

Citaat van: Christiaan S op februari 11, 2014, 23:32:48
Dus een "vrij" degelijke lens. De eerste keer was er niet eens een aantoonbare reden :-\ Maar wel intern het nodige moeten laten vervangen. .  .

maar ook complex vanbinnen. veel elementen, elektronica... kan dus rap meer mis gaan dan goed :-)

blijft wel balen natuurlijk, heb je een vervanglens gekregen terwijl je lens binnen was?

VlisChris

Er zitten inderdaad veel meer onderdelen in dan je zou denken. En inderdaad. Dan kan er dus inderdaad snel wat mis mee gaan.
Een vervanglens heb ik niet om gevraagd. Ik fotografeerde toen een stuk minder, dus de noodzaak om direct een lens binnen handbereik te hebben was er niet. En hij was met een dag of 4 a 5 weer klaar. Dus dat ging gewoon erg snel 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Starred