Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

eric_audio

Gefeliciteerd. Ga je de 50mm lens gebruiken op een DX of een FX camera?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Madhouse

#2301
Op een DX camera, ik heb nog steeds een Nikon D80 welke op de planning staat om volgend jaar te vervangen voor een D7000 of D7100. Een FX zou wel een mooie upgrade zijn en daar komt de 50mm wel beter tot zijn recht naar ik heb het geld niet voor een FX (zal dan ook de rest van mijn objectieven op de 70-300 VR na moeten vervangen).
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

eric_audio

Ok, duidelijk. Ik heb zelf ook DX, en overweeg 50mm voor portret. Alleen is 50mm wellicht iets te kort...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Madhouse

Citaat van: eric_audio op december  1, 2013, 23:39:10
Ok, duidelijk. Ik heb zelf ook DX, en overweeg 50mm voor portret. Alleen is 50mm wellicht iets te kort...

Op DX komt het dan overeen met 75mm, voor portret zou dat ideaal zijn. Op een FX zou je een 85mm moeten hebben of een stap vooruit doen met je 50mm.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Rob Eric Blank

Citaat van: Nahpets op december  2, 2013, 00:21:00
Wat is DX/FX?
DX is de Nikon aanduiding voor de APS-C sensoren. Oftewel de crop (1,5x).

FX voor full frame sensoren van 35mm (zo groot als een negatief).

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Rob Eric Blank

Citaat van: Madhouse op november 30, 2013, 19:43:17
Mijn laatste aanschaf: Nikon 50mm f1.8 AF-D overgenomen van CyrusOne (via Nikon forum) en Adobe Lightroom 5 voor de actieprijs.
Iedereen aan de Lightroom 5....

Zelf vind ik het echt een fijne versie.
50mm is fijn. werken met vastbrandpunt is voor velen wel wennen, maar zelf ben ik er van gecharmeerd. Alleen vanwege budget redenen nog een aantal zooms in het bezit.

Cyrus·

Citaat van: Madhouse op november 30, 2013, 19:43:17
Mijn laatste aanschaf: Nikon 50mm f1.8 AF-D overgenomen van CyrusOne (via Nikon forum)

Veel plezier met dit mooie objectief! Ik heb hiervoor in de plaats sinds afgelopen vrijdag een mint Nikkor 50 1.8 Ai-S, voor op de F3.

Zaterdag in Hamburg-centrum nog drie Rodenstock filters, maat 52mm gekocht: groenfilter, blauw en ND-filter (0,3), alledrie nagelnieuw, voor in totaal € 30 (!)
Groeten,
Edwin

Perfectionist

Vind de SB 700 vaak te groot om mee te sjouwen, vandaar een kleine sb 400 erbij gekocht.
Een beter forum begint bij jezelf.

eric_audio

Citaat van: Madhouse op december  1, 2013, 17:47:13
Op een DX camera, ik heb nog steeds een Nikon D80 welke op de planning staat om volgend jaar te vervangen voor een D7000 of D7100. Een FX zou wel een mooie upgrade zijn en daar komt de 50mm wel beter tot zijn recht naar ik heb het geld niet voor een FX (zal dan ook de rest van mijn objectieven op de 70-300 VR na moeten vervangen).

Ik heb hetzelfde probleem als in naar FX zou willen. Alleen de 70-300 VR kan ik dan houden. Ik heb trouwens verder helemaal geen probleem met het DX formaat. Alleen wil die D400 maar niet komen  :unhappy:
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Madhouse

#2311
Om die reden ook een nieuwe body aangeschaft. De D400 gaat toch niet komen denk ik.

Nikon D7000
Nikon MB-D11 grip
BlackRapid RS-Sport

Ik wil misschien nog een keer een 17-55 aan gaan schaffen.


Citaat van: Perfectionist op december 24, 2013, 20:46:47
Vind de SB 700 vaak te groot om mee te sjouwen, vandaar een kleine sb 400 erbij gekocht.

Dan kun je volgens mij nog beter de flitser in de body gebruiken, ik vond de SB400 nu niet echt een geweldige flitser. De SB700 is echt een fantastische flitser, ik heb hem zelf ook.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Perfectionist

Toch zijn veel mensen nogal enthousiast over de 400, zie ook de review van Ken Rockwell.
Een beter forum begint bij jezelf.

Bama

Citaat van: Madhouse op december 24, 2013, 21:06:18
Om die reden ook een nieuwe body aangeschaft. De D400 gaat toch niet komen denk ik.

Nikon D7000
Nikon MB-D11 grip
BlackRapid RS-Sport

Ik wil misschien nog een keer een 17-55 aan gaan schaffen.


Dan kun je volgens mij nog beter de flitser in de body gebruiken, ik vond de SB400 nu niet echt een geweldige flitser. De SB700 is echt een fantastische flitser, ik heb hem zelf ook.

Waarom niet de 7100?
Heb mijn 17-55 weg gedaan, zware lens maar wel erg goed.

Die sb400 lijkt me toch ook wel handig, ik heb de 900 maar die komt misschien 2x per jaar uit de kast.
Zal mijn camera weer eens op gaan zoeken want die ligt wel stof te happen, beetje zonde zo.

skyfox

Citaat van: Madhouse op december 24, 2013, 21:06:18

Ik wil misschien nog een keer een 17-55 aan gaan schaffen.

Mooie aanschaffen! Vwb de genoemde lens, als je niet veel groothoek nodig hebt, overweeg dan de Tamron of Nikon 24-70 2.8. Deze leveren veel meer scherpte, mooier contrast en bokeh voor hetzelfde prijspunt. Later kan je dan altijd nog de lichtsterke Sigma 18-35 1.8 overwegen als je toch wat breder wil kunnen schieten.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bama

Citaat van: skyfox op december 25, 2013, 01:47:49
Mooie aanschaffen! Vwb de genoemde lens, als je niet veel groothoek nodig hebt, overweeg dan de Tamron of Nikon 24-70 2.8. Deze leveren veel meer scherpte, mooier contrast en bokeh voor hetzelfde prijspunt. Later kan je dan altijd nog de lichtsterke Sigma 18-35 1.8 overwegen als je toch wat breder wil kunnen schieten.

Vindt de 24-70 nou niet echt een DX lens.

Madhouse

#2316
Citaat van: Bama op december 25, 2013, 00:21:40
Waarom niet de 7100?
Ik vond het het prijsverschil niet waard. Heb beiden kunnen testen maar de D7000 voldeed voor mij.

Citaat van: skyfox op december 25, 2013, 01:47:49
Mooie aanschaffen! Vwb de genoemde lens, als je niet veel groothoek nodig hebt, overweeg dan de Tamron of Nikon 24-70 2.8. Deze leveren veel meer scherpte, mooier contrast en bokeh voor hetzelfde prijspunt. Later kan je dan altijd nog de lichtsterke Sigma 18-35 1.8 overwegen als je toch wat breder wil kunnen schieten.
Ik heb nu een Tamron 17-50 f2.8 welke ook heerlijk dus heb voorlopig ook geen drang naar een ander objectief hoor.

Ik heb daarnaast ook een 50mm f1.8 en een 70-300 VR en alles laten calibreren op mijn body.

De Nikon 17-55 f2.8 is daarbij wel een erg mooi objectief want blijf toch wel van van Nikon glas.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Madhouse

Citaat van: Perfectionist op december 24, 2013, 23:37:05
Toch zijn veel mensen nogal enthousiast over de 400, zie ook de review van Ken Rockwell.
Ik heb de review gelezen ja maar persoonlijk vond ik hem niet zo geweldig en de 700 veel beter. Misschien is dat het ook hoor, met de 700 ben je verwend en dan is de 400 een stuk minder en ik heb liever 1 flitser.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

J.A.F._Doorhof

Ken Rockwell zou ik niet serieus nemen, is net wie hem meer betaald ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 25, 2013, 14:32:25
Ken Rockwell zou ik niet serieus nemen, is net wie hem meer betaald ;)
dat is een beetje stom hé, aangezien de twijfel gaat tussen de SB700 en de SB400, allebei van nikon...

Madhouse

Citaat van: Gaeje op december 25, 2013, 20:12:06
dat is een beetje stom hé, aangezien de twijfel gaat tussen de SB700 en de SB400, allebei van nikon...
Mijn post is niet bedoeld om een discussie aan te wakkeren, ik geef enkel mijn bevindingen over beiden flitsers. Dit staat los of Ken Rockwell nu wel of niet betrouwbaar is.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Cyrus·

Een 24-70 vind ik ook een bijzonder onlogische en onhandige keuze voor een DX-camera. Aan een 17-50 / 17-55 heb je dan veel meer.

Mijn laatste aanschaffen: in de afgelopen weken  Nikkor 35 F/2 Ai en een Nikkor 50 F/1.8 Ai-S voor bij de Nikon F3 gekocht. Daarnaast een ND 0.3,  groenfilter en blauwfilter. Daarmee is de analoge set in ieder geval voor straatfotografie compleet. Een 24 of 28 en een 105 Ai/Ai-S staan (voor ander analoog werk) nog wel op het verlanglijstje, maar ik kan daarvoor op de F3 als het moet mijn 28 en 85 AF-D inzetten. Echter: MF werkt met AF-objectieven toch minder lekker dan met een echt MF-objectief: minder gevoel en doorgaans een kortere slag, dus minder nauwkeurig.

Vandaag de Nik Collection 2013 aangeschaft. Met name voor Silver Efex en DFine, maar de andere plugins zijn ook handig. Erg mooie tools voor een heel mooie prijs.
Groeten,
Edwin

skyfox

Citaat van: CyrusOne op december 25, 2013, 23:09:03
Een 24-70 vind ik ook een bijzonder onlogische en onhandige keuze voor een DX-camera. Aan een 17-50 / 17-55 heb je dan veel meer.

Dat kan en mag natuurlijk, maar daar ben ik het zelf niet mee eens. Ik heb sinds ik met een dslr fotografeer een 28-75 lens erop, en ik vind het een geweldige en zéér bruikbare keuze. Heel soms mis ik een beetje groothoek, maar in 98% van de gevallen niet. Ik zou met de 50/55 mm juist vaak tekort komen, en na afloop vaker moeten croppen. Ieder z'n ding, zo blijkt maar weer :-)

Mooie aankoop trouwens, de NIK suite is een set mooie tools!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

VTEC_genieter

Skyfox,
Zo moet je zeggen: Niet iedereen fotografeert hetzelfde en/of op dezelfde manier ;-)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Cyrus·

@skyfox: mee eens, het is heel persoonlijk en hangt af van je soort fotografie.

Ik kon met een 28-75 F2.8 op mijn D90 (ook DX) slecht uit de voeten in de stad. Continu wisselen tussen de 28-75 en 12-24 werd op een gegeven moment vermoeiend en ik miste ook daarvoor best vaak het moment. Maar als je veel portret doet, of dicht aan de baan staat bij een circuit, zoals ik een keer op Francorchamps kon met een een perskaart, dan is een 28-75 op DX juist weer een fijn bereik.

Maar "onder de streep" vind ik op DX een 17-50 / 17-55 beduidend meer allround (en dus een meer logische keuze) dan een 28-75 - in die context heb ik mijn eerdere opmerking bedoeld.
Groeten,
Edwin