Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Rob Eric Blank

Spider 4 Elite, beide schermen calibreren.
B+W ND110 77mm

Heb nog even wat concepten die ik wil testen, alleen aankomend weekend twee dagen voor opdrachtgevers aan de gang. Dus dat wordt autootjes schieten. ;)

eddy135

Citaat van: Rob Eric Blank op juli  6, 2012, 15:39:14
Spider 4 Elite, beide schermen calibreren.
B+W ND110 77mm

Heb nog even wat concepten die ik wil testen, alleen aankomend weekend twee dagen voor opdrachtgevers aan de gang. Dus dat wordt autootjes schieten. ;)

Ik ga morgen op Zandvoort autootjes schieten, nog tips??
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Rob Eric Blank

Citaat van: eddy135 op juli  6, 2012, 17:37:48
Ik ga morgen op Zandvoort autootjes schieten, nog tips??
Veel proberen, en lekker spelen.

Ik weet niet wat je kent, weet en wat je ervaring is. Maar veel schieten en kritisch kijken wat je hebt (bijvoorkeer een week later de oogst bekijken).

Zelf zit ik op Zolder.

DVDGuy

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

eddy135

Citaat van: Rob Eric Blank op juli  6, 2012, 18:45:37
Veel proberen, en lekker spelen.

Ik weet niet wat je kent, weet en wat je ervaring is. Maar veel schieten en kritisch kijken wat je hebt (bijvoorkeer een week later de oogst bekijken).

Zelf zit ik op Zolder.

Ervaring is vooral statische objecten (natuur), maar ben gelukkig redelijk handig.. :smile:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Cyrus·

Citaat van: eddy135 op juli  6, 2012, 17:37:48
Ik ga morgen op Zandvoort autootjes schieten, nog tips??

Bij races zet ik de camera doorgaans single AF en sluitertijdvoorkeur, 1/125. Als het heel snel gaat (DTM) of juist heel langzaam (Suzuki Swift) wijk uit tussen 1/160 en 1/100.  Alles bij ISO 100.
Groeten,
Edwin

eddy135

Citaat van: CyrusOne op juli  6, 2012, 22:59:59
Bij races zet ik de camera doorgaans single AF en sluitertijdvoorkeur, 1/125. Als het heel snel gaat (DTM) of juist heel langzaam (Suzuki Swift) wijk uit tussen 1/160 en 1/100.  Alles bij ISO 100.
Waarom juist single AF?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Cyrus·

#1857
Citaat van: eddy135 op juli  6, 2012, 23:07:11
Waarom juist single AF?

Omdat je als het ware "meetrekt" met de auto die je op de foto wil hebben. Dan dient de camera maar 1x scherp te stellen. Als je continu AF gebruikt, dan blijft de camera scherp stellen terwijl jij de camera beweegt en daardoor krijg je bewegingsonscherpte.
Groeten,
Edwin

Cyrus·

Mijn laatste fotografie-aanschaf is een FalconEyes Strobist set, FGAK-7. Mijn eerste schreden opnhet strobist-vlak.

En een Botero portable achterwand met statief.

Vorige week gekocht en meteen de beauty-dish kunnen inzetten voor een serie portretfoto's - een bedrijf waar ik voor werk, wilde graag van iedereen een uniforme foto voor de website, CVs en LinkedIn profielen.
Groeten,
Edwin

svmnb

Citaat van: CyrusOne op juli  7, 2012, 09:59:19
dan blijft de camera scherp stellen terwijl jij de camera beweegt en daardoor krijg je bewegingsonscherpte.

Dit is geen bewegingsonscherpte, maar verleggen van het scherptepunt.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::


Rob Eric Blank

Citaat van: CyrusOne op juli  7, 2012, 09:59:19
Omdat je als het ware "meetrekt" met de auto die je op de foto wil hebben. Dan dient de camera maar 1x scherp te stellen. Als je continu AF gebruikt, dan blijft de camera scherp stellen terwijl jij de camera beweegt en daardoor krijg je bewegingsonscherpte.
Ik zet juist op C-focus. Focus tracking.

Blijft de camera scherpstellen. Hoewel bij panning ik soms ook gewoon handmatig focus en meetrek, tot de auto het focuspunt in rijdt.

Cyrus·

Citaat van: Rob Eric Blank op juli  9, 2012, 09:33:15
Ik zet juist op C-focus. Focus tracking.

Blijft de camera scherpstellen. Hoewel bij panning ik soms ook gewoon handmatig focus en meetrek, tot de auto het focuspunt in rijdt.

Ik gebruik soms ook dynamic AF*, maar veel camera's hebben dat niet. Dan geeft single-AF of handmatige focus (zoals jij aangaf) vaak een beter resultaat dan de reguliere continu-AF met enkel focus-punt, omdat die op het gekozen AF-punt blijft scherpstellen terwijl het object voortbeweegt. Vaak kan de AF dat niet goed bijhouden, of hij stelt net niet op het juiste moment scherp. Althans, dat is mijn ervaring.

* Voor wie niet bekend is met Dynamic AF:
CitaatDynamic-area AF mode
Suitable for capturing moving subjects. If the subject briefly leaves the selected focus point, the camera will focus based on information from surrounding points.

(Nikon-systeem - camera's van andere merken noemen het wellicht anders maar werken op vergelijkbare wijze)
Groeten,
Edwin

Rob Eric Blank

Citaat van: CyrusOne op juli  9, 2012, 10:45:38
Ik gebruik soms ook dynamic AF*, maar veel camera's hebben dat niet. Dan geeft single-AF of handmatige focus (zoals jij aangaf) vaak een beter resultaat dan de reguliere continu-AF met enkel focus-punt, omdat die op het gekozen AF-punt blijft scherpstellen terwijl het object voortbeweegt. Vaak kan de AF dat niet goed bijhouden, of hij stelt net niet op het juiste moment scherp. Althans, dat is mijn ervaring.

Hangt af van je lenzen en bodies denk ik.
Mijn lenzen zijn allen f2.8, betekent meer licht voor de focussensoren.

Cyrus·

Citaat van: Rob Eric Blank op juli  9, 2012, 11:12:35
Hangt af van je lenzen en bodies denk ik.
Mijn lenzen zijn allen f2.8, betekent meer licht voor de focussensoren.

Ik gebruik een Nikon D7000 met ook alles F/2.8 (althans: als ik op/aan het circuit sta).
Groeten,
Edwin

Rob Eric Blank

Citaat van: CyrusOne op juli  9, 2012, 11:24:54
Ik gebruik een Nikon D7000 met ook alles F/2.8 (althans: als ik op/aan het circuit sta).
Vreemd, ik heb in de praktijk weinig last van hunting als ik pan. Ook Nikon.

Cyrus·

Citaat van: Rob Eric Blank op juli  9, 2012, 14:53:45
Vreemd, ik heb in de praktijk weinig last van hunting als ik pan. Ook Nikon.

In het geval dat ik bedoel, is er geen sprake van hunten. Hunten is de situatie dat de focus het niet snapt, bijvoorbeeld in donkere omstandigheden, als je werkt zonder AF-hulplicht. Dan blijft de AF heen-en-weer gaan, omdat hij simpelweg niet scherp kan stellen. Doorgaans weigert je camera dan ook een foto te nemen (tenzij je de camera zo hebt ingesteld dat hij altijd afdrukt, ook zonder AF-lock).

De situatie die ik bedoelde, is dat de AF nét een fractie te laat scherpstelt, doordat het object sneller door het beeld gaat dan de AF kan bijbenen. Dat is geen hunten, want er wordt dan wel degelijk snel en in één keer scherp gesteld, alleen nét op het verkeerde punt, waardoor het bewegend object onscherp lijkt.
Groeten,
Edwin

Rob Eric Blank

Citaat van: CyrusOne op juli  9, 2012, 15:10:48
De situatie die ik bedoelde, is dat de AF nét een fractie te laat scherpstelt, doordat het object sneller door het beeld gaat dan de AF kan bijbenen. Dat is geen hunten, want er wordt dan wel degelijk snel en in één keer scherp gesteld, alleen nét op het verkeerde punt, waardoor het bewegend object onscherp lijkt.
OK, daar ook in de praktijk weinig last van. Soms bij de lastige hoeken (waar je de wagen pas op het allerlaatste moment ziet) komt het voor, maar stel dan handmatig scherp. Of als je de auto aan de rand van je frame wilt hebben, terwijl de FF D700 daar geen focuspunten heef. Dan wordt het ook handmatig in de weer.

eddy135

Citaat van: Rob Eric Blank op juli  9, 2012, 09:33:15
Ik zet juist op C-focus. Focus tracking.

Blijft de camera scherpstellen. Hoewel bij panning ik soms ook gewoon handmatig focus en meetrek, tot de auto het focuspunt in rijdt.

Dat was ook mijn idee, auto's komen tenslotte ook wat dichterbij.
Heb er overigens niet aan gedacht om IS uit te zetten, of op stand 2, maar schijnbaar geen last van gehad.
Dankzij de tips heb ik enkele mooie platen kunnen maken, bedankt allen. :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Cyrus·

@REB: ik heb zelf ook weinig / geen last van die AF die nét even te laat is; mijn D7000 heeft een razendsnelle AF. En 39 AF punten, dus dat komt altijd wel goed.

Maar sommige wat oudere camera's, inclusief mijn D90 reserve, hebben soms wel last van dat verschijnsel.

@eddy: goed te horen dat het gelukt is! We willen natuurlijk wel resultaat zien in het foto-board ;)
Groeten,
Edwin

Starred

Citaat van: GH op februari  5, 2012, 18:27:19
Ziet er kwalitatief nou niet echt spectaculair uit.... en ze zijn trouwens nagenoeg failliet, daar gaat de komende jaren weinig fatsoenlijks meer uitkomen.

Een half jaar later blijken de (vele) reviews over de EM5 louter lovend te zijn. Ben er zelf ook erg happy mee.
Lensontwikkeling gaat erg goed, steeds meer zeer begerenswaardige lenzen verschijnen en steeds meer andere fabrikanten gan ook lenzen voor M43 leveren.

Ik wil deze lens gaan aanschaffen  8)



http://focusmedia.nl/review/olympus-75mm.html

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Starred


skyfox

Ik hoop morgen een tweetal lenzen, een flitser en wat studiospul te ontvangen. Om precies te zijn:

De Tamron 28-75mm F2.8


De Sigma 70-200mm F2.8


De Nikon SB910


En een setje oplaadbare batterijen met een lader zodat de flitser ook daadwerkelijk wat kan doen  :D

En een studiosysteem, bestaande uit een colorchecker, een lichtmeter, een setje achtergronden, drie flitsers en wat accessoires voor de flitsers. Binnenkort maar eens ruim de tijd nemen om het allemaal in gebruik te kunnen nemen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

R