Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Gaeje

Nee het is gewoon de verkeerde methode. Je hebt niks stabiliteit en je linkerhand "trekt" aan de camera.

Bij de eerste foto rust de camera in je palm en heb je je rechterhand vrij om de controls te bedienen. En je kan perfect de zoom/focus bedienen met je vingers

R

#1651
Ik vind steunen op de grip nog fijner en steviger. Hoe korter je armen bij je lijf zijn, hoe stabieler je bent. Overgens is dit met een flinke tele erg lastig.

VlisChris

Zal straks mijn cam eens uit de auto pakken en kijken hoe ik hem nu daadwerkelijk vasthoudt. Sommige dingen doe je zo ontzettend automatisch dat ik het me eigenlijk niet eens voor de geest kan halen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Toewan

#1653
Citaat van: TheSpeedSkater op juli 23, 2011, 18:07:01
1700 incl Hoya HD UV filter.

Citaat van: Gaeje op juli 23, 2011, 14:37:28
1700 euro ex btw. Hadden hem gewoon in voorraad bij art & craft in belgie.

Ik vind wel de VR functie een beetje overrated (is mijn eerste lens met VR) Eerlijk gezegd zou ik, als het erop aankomt, niet meer dan 2 stops durven gaan qua stabilisatie. Als je echt zker moet zijn van je shot... bij 3 stops is het 3/4 goed en bij 4 stops maar 1/4 ofzo.

Dit zijn op zich nette prijzen, kijk je op kieskeurig.nl dan zijn ze boven de 1800 euro (en dan is het nog maar af te wachten of deze op voorraad is).

Vwb de stabilisatie, wanneer het shot echt 100% goed moet zijn moet je daar idd niet op vertrouwen. Zeker niet wanneer je te fotograferen object ook beweegt, dan werkt VR niet. VR corrigeert alleen eigen beweging. :)

Gelukkig ben ik een hobbyist en hoeft niet 100% van de shots goed te zijn. :)

Gaeje

Citaat van: Toewan op juli 24, 2011, 16:27:06
Dit zijn op zich nette prijzen, kijk je op kieskeurig.nl dan zijn ze boven de 1800 euro (en dan is het nog maar af te wachten of deze op voorraad is).
zoals ik al zei: ex btw. Als je btw mee rekent kom je ook op 2059 euro

Citaat
Gelukkig ben ik een hobbyist en hoeft niet 100% van de shots goed te zijn. :)
het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Dat is maar wat je van jezelf verwacht, of na streeft

Tube-freak

Wat betreft het vasthouden van de camera: ik ben ook niet echt bewust van hoe ik hem vasthoudt.  Het enige wat ik wel weet als dat ik met langzame sluitertijden er wel heel erg over nadenk wat nou de beste methode is om de camera vast te houden en dus met zo min mogelijk beweging de camera vast te houden.

Natuurlijk niets mis met tips van Gaeje hoe je het eigenlijk moet vasthouden.  Ik zal de tip ook zeker wel gebruiken met kritische sluitertijden.
Maar als je met 1/2000 sec een foto maakt wat zal het uitmaken hoe je een camera vasthoud. Niets neem ik aan.

Er is natuurlijk niets mis mee om toch een  bepaalde gewoonte aan te nemen. een soort van "Etiquette" zal ik maar zeggen.
Ik streef wel naar 100% goede shots natuurlijk.  Niet dat het nu al het geval is maar dat is gewoon iets logisch wat iedereen wel wil. Dat is ook een kwestie van ervaring natuurlijk, en met evolutie zal het beter worden.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Toewan

Citaat van: Gaeje op juli 24, 2011, 16:39:34
zoals ik al zei: ex btw. Als je btw mee rekent kom je ook op 2059 euro
Hmmm, had je ex btw even gemist.

Citaat van: Gaeje op juli 24, 2011, 16:39:34
het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Dat is maar wat je van jezelf verwacht, of na streeft
True. Maar met de snelle AF (en de Nikon D300s) is het percentage sowieso gestegen t.o.v. m'n oude combo (Nikon D60 met Tamron 18-200).

Gaeje

Citaat van: Tube-freak op juli 24, 2011, 16:45:09
Wat betreft het vasthouden van de camera: ik ben ook niet echt bewust van hoe ik hem vasthoudt.  Het enige wat ik wel weet als dat ik met langzame sluitertijden er wel heel erg over nadenk wat nou de beste methode is om de camera vast te houden en dus met zo min mogelijk beweging de camera vast te houden.

Natuurlijk niets mis met tips van Gaeje hoe je het eigenlijk moet vasthouden.  Ik zal de tip ook zeker wel gebruiken met kritische sluitertijden.
Maar als je met 1/2000 sec een foto maakt wat zal het uitmaken hoe je een camera vasthoud. Niets neem ik aan.

Er is natuurlijk niets mis mee om toch een  bepaalde gewoonte aan te nemen. een soort van "Etiquette" zal ik maar zeggen.
Ik streef wel naar 100% goede shots natuurlijk.  Niet dat het nu al het geval is maar dat is gewoon iets logisch wat iedereen wel wil. Dat is ook een kwestie van ervaring natuurlijk, en met evolutie zal het beter worden.




tjah, je moet m toch op een of andere manier vasthouden, dus waarom niet ineens de juiste?

Tube-freak

Ja omdat de meeste mensen dat niet weten wat de juiste manier is.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

bmateijsen

Citaat van: Tube-freak op juli 24, 2011, 20:24:57
Ja omdat de meeste mensen dat niet weten wat de juiste manier is.


Slecht excuus.... ;D

TheSpeedSkater

Citaat van: Toewan op juli 24, 2011, 16:27:06
Dit zijn op zich nette prijzen, kijk je op kieskeurig.nl dan zijn ze boven de 1800 euro (en dan is het nog maar af te wachten of deze op voorraad is).

Vwb de stabilisatie, wanneer het shot echt 100% goed moet zijn moet je daar idd niet op vertrouwen. Zeker niet wanneer je te fotograferen object ook beweegt, dan werkt VR niet. VR corrigeert alleen eigen beweging. :)

Gelukkig ben ik een hobbyist en hoeft niet 100% van de shots goed te zijn. :)
Die van mij was 1700 incl filter en btw.
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

TheSpeedSkater

Citaat van: Starred op juli 24, 2011, 08:53:58

anderhalve kilo + gewicht body, dat lijkt me toch geen makkie om in je handen te houden..  :eh:
Klopt, het is even wennen maar in de praktijk valt het mij reuze mee. De rugzak wordt wel wat zwaar maar meestal loop ik met de camera in mijn hand en in de rugzak de andere objectieven + filters.
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Tube-freak

Citaat van: bmateijsen op juli 24, 2011, 21:14:14
Slecht excuus.... ;D


Zeker weer een zak bijdehandjes opengetrokken dit weekend....
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Jimmy Conway

Citaat van: Gaeje op juli 22, 2011, 19:33:44
dierentuinen heb ik niet zo veel mee... snap niet waarom dit zo immens populair is bij hobbyfotografen.

Citaat van: Tube-freak op juli 22, 2011, 21:41:11
Dat heb ik nou met mensen.  Daar vind ik nou niet zo veel aan.

Misschien is 'the Animals' (1969) van Garry Winogrand wat voor jullie?
Daar zit zowel dierentuin-fotografie-geschiedenis in, als portretfotografie.





Citaat van: Gaeje op juli 22, 2011, 19:33:44
Dieren en macro's... don't get it

Misschien mis je de vrouwelijke touch in macro fotografie? ;D

http://macrojourney.com/

bmateijsen

Citaat van: Tube-freak op juli 24, 2011, 23:26:11
Zeker weer een zak bijdehandjes opengetrokken dit weekend....

Nee, was serieus bedoeld...

Jimmy Conway

De juiste manier.... in wat voor situatie dan?
Als je 'stijve-plank-methode' hanteert die hier als 'de standaard' wordt gedeponeerd, vrees ik dat je in een hoop soorten fotografie de plank misslaat...  ;D

VlisChris

Gisteravond even geprobeerd. Moest toch wat foto's maken.
Als je camera in landscape houding hebt hou ik hem gewoon goed vast. Wordt alleen moeilijk als je in portraitstand schiet. Dan ga hem automatisch anders vasthouden omdat je anders niet met je vinger bij de sluiterknop enz kunt komen.

Is het een idee om dit af te splitsen en dat het hier weer ontopic verder kan? Zal Frank even een pm sturen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

bmateijsen

Citaat van: Christiaan S op juli 25, 2011, 13:08:47
Gisteravond even geprobeerd. Moest toch wat foto's maken.
Als je camera in landscape houding hebt hou ik hem gewoon goed vast. Wordt alleen moeilijk als je in portraitstand schiet. Dan ga hem automatisch anders vasthouden omdat je anders niet met je vinger bij de sluiterknop enz kunt komen.

Heb je een grip met extra batterij?

CitaatIs het een idee om dit af te splitsen en dat het hier weer ontopic verder kan? Zal Frank even een pm sturen.

bmateijsen

Citaat van: Jimmy Conway op juli 25, 2011, 12:14:07
De juiste manier.... in wat voor situatie dan?
Als je 'stijve-plank-methode' hanteert die hier als 'de standaard' wordt gedeponeerd, vrees ik dat je in een hoop soorten fotografie de plank misslaat...  ;D

Ach, bij alles wat je staand moet doen, waarbij je zoveel mogelijk stabiliteit wil ;). Maar je hebt gelijk er is geen standaard in die zin....

VlisChris

Citaat van: bmateijsen op juli 25, 2011, 13:11:43
Heb je een grip met extra batterij?


Nope :) Vind ik eigenlijk
a. te bulky (1D serie houdt daarintegen weer wel lekker vast)
b. niet degelijk genoeg.

Maar wellicht is het een kwestie van wennen hoor. Heb er onder mijn 30D/(tijdelijk)50D wel een gehad, en die heb ik er op een gegeven moment onderuit gehaald. Mocht ik nu een paar honderd euro gaan uitgeven wordt het eerder een Mamiya 645 dan een grip denk ik ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Citaat van: Gaeje op juli 23, 2011, 16:18:56
nee, das waar. my bad. was wel degelijk enige ironie mee gemoeid, maar toch goed dat
sowieso wil je altijd zo je camera vasthouden, en je elleboog gebruiken als stabilisatie tegen je borst

Je zijwaartse stabiliteit is bij deze foto niet te best  ;)

Het hangt ook nog af van het type fotografie. Met lange lenzen (meer dan 300mm) dan gebruik ik vaak de monopod. Levert de nodige stabiliteit. Voor panningshots moet je juist om je as kunnen draaien en hou dan meestal vast met 1 arm op de borst. Beetje zoals je zou schieten. Hangt ook weer af van het gebruik van de lens.

Rob Eric Blank

Citaat van: Christiaan S op juli 25, 2011, 13:13:39
Nope :) Vind ik eigenlijk
a. te bulky (1D serie houdt daarintegen weer wel lekker vast)

Ik heb altijd een grip op mijn bodies, haal ze er soms vanaf en dan is dat direct wennen en lastig vasthouden.

Gaeje

Citaat van: Jimmy Conway op juli 25, 2011, 11:54:46

Misschien mis je de vrouwelijke touch in macro fotografie? ;D

http://macrojourney.com/

geeuw! wat een saaie website. het duurt al een uur voor je iets te zien krijgt, en wat erna komt kon mij ook niet langer dan 4 fotos boeien.

ivm de houding, just trying to help hé, als jullie liever de 2de methode verkiezen be my guest, maar als ik mijn D700 met grip en kersverse 70-200 zo een hele dag moet vasthouden dan zal het nog wat anders zijn dan muispols dat ik er aan over hou

VlisChris

Volgens Frank is het topic moeilijk/niet te splitsen omdat er teveel door elkaar heen loopt.
Misschien handig om even apart verder te gaan?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Een Hoya 8 stops ND filter.
Moet nog binnenkomen, maar kreeg net door dat het er morgen zou moeten zijn. Net zo snel als bestellen via internet 8) En net zo voordelig 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.