Beamer projecteert niet recht op scherm

Gestart door stabu, maart 13, 2024, 16:51:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stabu

Beste forumleden,

Zelf zit ik al een tijdje met het volgende probleem.
Mijn beamer (Epson TW9400-W gekalibreerd door Frank  :worship: ) krijg ik niet netjes recht op mijn iVision Cinema tabtensioned HD elektrisch projectiescherm
Links onder op het scherm (zie foto's) is de hoek geen 90 graden.
Keystone heb ik al geprobeerd maar dit helpt niet omdat er dan 2 zijde tegelijk vervormen terwijl alleen links onder het probleem is.
In en uit zoomen geeft ook geen verbetering.
Als ik het scherm omhoog heb en rechtstreeks op de muur projecteer, dan blijf ik hetzelfde probleem houden.
Het enige wat als oplossing werkt is om achter het scherm links onder iets te plaatsen zodat het scherm in die hoek iets naar voren komt. Dan is wel alles netjes recht :unsure:
Heeft iemand hier misschien ook ervaring mee gehad?

williams

Hangt de Epson wel haaks en in het midden van het scherm en is de Epson zelf waterpas ?

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Jack Mikkers

Als ik de 2e foto zo bekijk, linksboven meer afwijking dan linksonder en rechtsonder meer afwijking dan linksonder, is de vraag waarschijnlijk hoe de beamer gedraaid, gekanteld of gekipt moet worden zodat alleen die twee afwijkingen hersteld worden.
AVR: Denon X8500ha  |  LCR: Focal Aria  |  Surrounds: Canton  |  Subs: REL

remanus

Is je hoek van je scherm wel 90 graden. Mijn I-vision scherm buigt alle kanten op.

J.A.F._Doorhof

Probeer het eerst even op een muur.
Een digitale projector is eigenlijk altijd recht dus of de projector hangt toch niet helemaal recht en haaks of het scherm is niet goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

Het probleem is de kwaliteit van je scherm.

Als je de financiële middelen hebt, investeer dan in een betere kwaliteit Tab-Tension.

Mocht je wat advies willen hebben dan mag je mij altijd een pb sturen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

stabu

#6
Bedankt voor alle snelle reacties en ideeën! :thumbs-up:
Op de muur projecteren heb ik al geprobeerd zonder verbetering. Dus het scherm is het probleem niet.
Ik zal morgen uitzoeken hoe ik goed kan meten of de beamer haaks op het scherm hangt, en gelijk kijken of deze waterpas hangt. Mocht iemand hier een goede meet tip voor hebben (om haaks te meten) dan hoor ik dat graag :)

J.A.F._Doorhof

Beugel semi los maken
2 handen op de projector en dan goed uitlijnen. Belangrijkste is dat hij haaks op het scherm hangt maar ook dat is gewoon te zien.

Meestal is het even wat experimenteren maar met een test scherm (zit intern) kun je het vaak binnen een paar minuten perfect hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roland p

Ik zou de projector een stukje naar rechts draaien, en dan het beeld weer terughalen met lensshift.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

home@the movies

Citaat van: roland p op maart 14, 2024, 21:25:00Ik zou de projector een stukje naar rechts draaien, en dan het beeld weer terughalen met lensshift.

Dat is de enige juiste oplossing, mensen denken steeds teveel in enkel waterpas hangen in beide richtingden, echter de yaw, het draaien van de projector om zijn as is wat dit fenomeen veroorzaakt.
Beet je bij beetje wat naar rechts draaien en dan weer met de lensshift naar links het beeld op zijn plaats zetten, probleem opgelost

stabu

Hier even een update van mijn probleem.
Ik heb gisteren de beamer geprobeerd te draaien/kantelen en het beeld werd al iets beter maar nog niet perfect. Heb toen maar besloten om een klein beetje keystone toe te passen. Nu ziet het scherm er vrij goed en acceptabel uit om film op de te kjken :popcorn:
Ik weet dat dit niet de perfecte oplossing is, maar na een paar uur uitproberen ben ik er wel een beetje klaar mee.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken :worship:

Richard70…

Citaat van: stabu op maart 16, 2024, 14:00:37Hier even een update van mijn probleem.
Ik heb gisteren de beamer geprobeerd te draaien/kantelen en het beeld werd al iets beter maar nog niet perfect. Heb toen maar besloten om een klein beetje keystone toe te passen. Nu ziet het scherm er vrij goed en acceptabel uit om film op de te kjken :popcorn:
Ik weet dat dit niet de perfecte oplossing is, maar na een paar uur uitproberen ben ik er wel een beetje klaar mee.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken :worship:

Keystone is echt een no go.
Dan liever wat meer tijd spenderen om t goed te krijgen.
Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

buckler

#12
Werner heeft gelijk.
Als je scherm bv niet vlak of recht of diagonaal niet vlak of whatever hangt dan moet je projector ook iets tegendraads hangen en hij moet recht tegenin je scherm projecteren anders blijf je ergens niet goed uitkomen.
Mensen met een A-lens zijn hier vaak wat beter in getraind  :colgate:

Wat voorbeelden:




Ps, al twijfel ik ook aan je scherm/doek want ik zie wel erg veel golven...
Niet dat dat 'het' probleem is maar een ander probleem is het zeker
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

J.A.F._Doorhof

Sluit me hier 100% bij aan.
Nooit Keystone gebruiken.
Als hij niet goed hangt klopt ook je focus niet en je verliest gewoon detail.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

williams

Hier nog een tip om wat na te meten of het goed staat .

Als je scherm en beamer beiden horizontaal hangen en ook je beamer zit exact in het hart van je scherm dan zou het zo maar kunnen dat de beamer nog steeds getorst staat t.o.v. van je scherm .
Dit kun je simpel nameten door met een rolmaat de afstand van je linkerbovenhoek tot aan de rechterhoek van je beamer te meten en hetzelfde te doen dus van de rechterbovenhoek van je scherm tot aan je linkerhoek van je beamer .
Zit hier verschil in dan staat deze dus iets scheef t.o.v.je scherm .


JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

home@the movies

Citaat van: williams op maart 16, 2024, 18:29:56Hier nog een tip om wat na te meten of het goed staat .

Als je scherm en beamer beiden horizontaal hangen en ook je beamer zit exact in het hart van je scherm dan zou het zo maar kunnen dat de beamer nog steeds getorst staat t.o.v. van je scherm .
Dit kun je simpel nameten door met een rolmaat de afstand van je linkerbovenhoek tot aan de rechterhoek van je beamer te meten en hetzelfde te doen dus van de rechterbovenhoek van je scherm tot aan je linkerhoek van je beamer .
Zit hier verschil in dan staat deze dus iets scheef t.o.v.je scherm .





Dat proberen we dus inderdaad met zijn allen uit te leggen, maar de heel wat mensen interpreteren dit fout, en denken dat hun projector "scheef" zou hangen, terwijl het dus gewoon om torsen gaat. Dus draaien tegen of in de richting van de klok, afhankelijk van waar de vervorming zit. Het kan zo eenvoudig zijn als je de regeltjes volgt is dit op 2 min gepiept.

-Waterpas hangen in de twee richtingen.
-Testpatroon projecteren.
-Zoomen tot je de juiste beeldgrootte hebt.
-Shiften om het beeld voor 99% op zijn plaats te krijgen.
-Torsen, om de eventuele vervorming van het niet haaks op het scherm te hangen, weg te werken en opnieuw stiften om het beeld terug centraal op het scherm te krijgen. Aangezien je getorst hebt is het beeld   terug naar links of rechts geschoven, afhankelijk van waar de vervorming zit.

Key stone NOOOOOOO GOOOOOO :crazy:  :crazy:  :crazy:  :bigsmile:  :bigsmile:

Meer dan dat Ius het eigenlijk niet, tenzij er echt iets mis is met de beamer, wat in 99,999999% van de gevallen met bovenstaande fenomeen dus niet is.

williams

Nog een kleine toevoeging bij bovenstaande adviezen.Ik ken de Epson niet zo goed maar op de JVC's zit bij lensmemory een setting waarmee je de lens terug kunt zetten in de basisopstelling zodat deze weer precies in het hart staat .
Mocht er op de Epson ook zo'n setting aanwezig zijn dan zou ik deze ook eerst terug zetten en van hieruit gaan beginnen met de testpatronen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.