The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

skyfox

Ik ben benieuwd wat je van Tenet vindt. Ik heb deze in de ouderwetse bioscoop gezien, afgelopen zomer, en ik was onder de indruk. Je moet wel je koppie erbij houden om goed mee te krijgen wat wanneer gebeurd en waarom.

Klinkt in ieder geval alsof je flink zit te genieten in de Mansion. Ik heb in mijn beamer de optie om HDR iets helderder weer te geven. Wellicht dat je de black crush kan voorkomen. En anders inderdaad een (auto)calibratie. Ik kan me niet voorstellen dat deze beamer het niet "gewoon goed" kan doen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Top dat je er zo van geniet Jan, en wat je omschrijft lijkt me idd 'black crush', dit is wel te fixen met een goede kalibratie inderdaad.

Kleine tip vooraf over de Spyder en JVC software... (dit is dan wel gebaseerd op de vorige generatie Spyder meters dus kan niet 100% zeggen of de SpyderX dit ook nog heeft of niet!, als dit zo is mag iemand me best corrigeren en terug in mijn hoek schoppen :P )
De Spyder's staan er nu niet om bekend heel accuraat te zijn voor een kleurcalibratie, vind het dan ook een gigantische flop dat JVC jarenlang enkel deze meters ondersteund heeft, dacht overigens wel dat in de nieuwe versies de X-Rite meters wel werken.
Wat er normaliter met de Spyder gedaan wordt is enkel een Gamma autocal en vervolgens doe je de kleurkalibratie met een goede/andere meter in 3rd party software zoals CalMAN, Lightspace etc. en handmatig corrigeren in de JVC met de controls in het menu.

Mocht je toch met de Spyder aan de gang gaan voor kleurkalibratie, voordat je ook maar iets doet, MAAK EEN BACKUP (INIT file) en bewaar deze file met je leven!
Mocht het fout gaan (of het resultaat niet wenselijk zijn), is dit namelijk de ENIGE manier om terug te gaan naar hoe het was. Dit komt door de wijze waarop de JVC Autocal werkt als er correctis worden doorgevoerd,

Nogmaals, wil je niet afschrikken, en wellicht is het 'probleem' minder groot dan ik het schets met de nieuwste generatie Spyders en JVC Software :)
Succes en enjoy, maar neem aan dat Leo je ook voldoende tips kan geven ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Hoi Jan,

Je kan proberen om de theater mode (HDR verwerking) uit te zetten en zelf een andere stand te kiezen, bv stand 2, heb je iets meer licht, black level is meer dan genoeg aanwezig op de JVC,s dus daar hoef je het niet voor te laten.

Ik zelf speel met deze optie omdat ik het liefste het meeste licht op het scherm hebt en dat krijg je door de theather mode uit te zetten.

Misschien helpt je dit ook iets.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Jean Sibelius

Citaat van: TabCam op januari  4, 2021, 17:15:03
Jij ook en ook ik hoop op de nodige M&G's. Fijn dat je zoveel gebruik van je mansion kan maken. Dat dichtlopen vn zwart kan ik me voorstellen. Heb ik ook met TV's. Ik zit liever een heel klein beetje aan de kant van grijzige posterization/ruisartefacten dan black level crush. Het is vaak een precaire balans.

Dank je! :) Het is erg lekker om een ruimte te hebben waar je naar binnen loopt en vervolgens 'je ding' in alle rust kunt doen. Nu ik de Spyder heb wil ik de TV in de woonkamer ook eens gaan afstellen, alhoewel ik dat meer zie als een leuke oefening dan als echte noodzaak ;). Destijds bij de RS55 is er overigens behoorlijk wat tijd gaan zitten in het tweaken van de gamma curve en om de precaire balans zoals jij het noemt voor elkaar te krijgen. Bij de installatie van de NX9 is de gamma voor nu op 2.2 gezet, dat oogde al beter dan 2.4. Verder is er nog (bewust) niets aan gedaan qua instellingen ivm het inspelen van de projector.

Citaat van: Kamdioblitz op januari  4, 2021, 17:22:15
A Star is born is een ontzettend mooie film. Top geluid en prima beeld. Maar met name het geluid maakte op mij echt indruk. Heel benieuwd hoe die jou gaat bevallen. Tenet krijg ik ook nog een keer. Ook benieuwd naar.

Heb hem op jouw aanraden aangeschaft :D, dus ik ben benieuwd en de verwachtingen zijn hoog gespannen (sommige films wil je nu eenmaal op 4K hebben). Tenet is vandaag ook binnen gekomen. Als het lukt dan wil ik die laatste vanavond gaan bekijken :wub:. De RU connect optical HDMI v2 is namelijk ook vandaag gearriveerd, dus twee vliegen in een klap :clapping:.

Citaat van: skyfox op januari  4, 2021, 19:07:31
Ik ben benieuwd wat je van Tenet vindt. Ik heb deze in de ouderwetse bioscoop gezien, afgelopen zomer, en ik was onder de indruk. Je moet wel je koppie erbij houden om goed mee te krijgen wat wanneer gebeurd en waarom.

Ben zeker benieuwd! Wat ik er zo van lees is het een mix van veel Inception en een beetje Memento. Als dat waar is, dan wordt het zeker smullen, maar ik begrijp ook dat er nogal wat open eindjes in het verhaal zijn. We gaan het meemaken (hopelijk vanavond al).

Citaat van: skyfox op januari  4, 2021, 19:07:31
Klinkt in ieder geval alsof je flink zit te genieten in de Mansion. Ik heb in mijn beamer de optie om HDR iets helderder weer te geven. Wellicht dat je de black crush kan voorkomen. En anders inderdaad een (auto)calibratie. Ik kan me niet voorstellen dat deze beamer het niet "gewoon goed" kan doen.

Helemaal. En ik ben er 200% van overtuigd dat deze beamer me volledig gaat overtuigen/wegblazen :colgate:. Er zijn al heel veel dingen die nu (voor mij) 'jaw-dropping' zijn. Volgens mij kan ik 10 x Aquaman achter elkaar kijken om alleen maar te genieten van het beeld zonder dat het gaat vervelen. Als ik dan nu echter bv. The Dark Knight of Black Panther (veel donkere scenes) zie, dan weet ik dat het beter kan (en voor mij uiteindelijk ook moet). Begrijp me niet verkeerd... het ziet er waanzinnig uit, maar IK heb nu nog die onrust. Angelie is al helemaal blij met het beeld en snapt niet wat ik zit 'te zeuren' ;D.

Citaat van: PascalP op januari  5, 2021, 08:08:36
Top dat je er zo van geniet Jan, en wat je omschrijft lijkt me idd 'black crush', dit is wel te fixen met een goede kalibratie inderdaad.

Dank je Pascal. Het is zeker nu al genieten en wat ik 'zie', ervaar ik ook zeker niet bij alle films die ik tot nu toe heb gekeken.

Citaat van: PascalP op januari  5, 2021, 08:08:36
Kleine tip vooraf over de Spyder en JVC software... (dit is dan wel gebaseerd op de vorige generatie Spyder meters dus kan niet 100% zeggen of de SpyderX dit ook nog heeft of niet!, als dit zo is mag iemand me best corrigeren en terug in mijn hoek schoppen :P )
De Spyder's staan er nu niet om bekend heel accuraat te zijn voor een kleurcalibratie, vind het dan ook een gigantische flop dat JVC jarenlang enkel deze meters ondersteund heeft, dacht overigens wel dat in de nieuwe versies de X-Rite meters wel werken.

Vooralsnog zie ik niemand schoppen :thumbs-up:

Ik heb de laatste handleiding gedownload van de JVC website. Daar wordt expliciet verwezen naar de  'SpyderX Elite/Pro' by Datacolor en ook de 'i1 Pro2' by X-Rite. Die laatste is misschien nog een overweging voor in de toekomst, maar kost nieuw meer dan E1000 (en vind ik toch wel veel geld om even wat te spelen).

Om de door jou genoemde redenen heeft Leo bv. meters van beide merken. Omdat 'mijn issue' met name in de gamma zit (althans daar lijkt het op), eerst maar eens met de SpyderX beginnen. Qua kleuren ben ik eerlijk gezegd al erg tevreden. Ik ken mezelf ondertussen en als ik dat kalibreren leuk vind, dan heb ik binnenkort ook een X-Rite (zit voor mezelf nu nog in de ontkenningsfase :blink:).

Citaat van: PascalP op januari  5, 2021, 08:08:36
Wat er normaliter met de Spyder gedaan wordt is enkel een Gamma autocal en vervolgens doe je de kleurkalibratie met een goede/andere meter in 3rd party software zoals CalMAN, Lightspace etc. en handmatig corrigeren in de JVC met de controls in het menu.

Thx! Dit is ook exact wat Leo heeft aangegeven. Normaal gesproken was ik misschien niet eens dit pad opgegaan en daarom sluit ik ook zeker niet uit dat ik tzt een 'professional' alles nog een keer laat nameten en afstellen en/of de i1 Pro2 aanschaf. Maar ik werd enthousiast na mijn contact met Leo en het lijkt me zeker ook leuk en leerzaam 8). Maar het moet er uiteindelijk wel beter van worden, niet slechter. Sterker nog... uiteindelijk moet het beeld 'mind blowing' worden, want daar koop je tenslotte een projector van dit kaliber voor.

Citaat van: PascalP op januari  5, 2021, 08:08:36
Mocht je toch met de Spyder aan de gang gaan voor kleurkalibratie, voordat je ook maar iets doet, MAAK EEN BACKUP (INIT file) en bewaar deze file met je leven!
Mocht het fout gaan (of het resultaat niet wenselijk zijn), is dit namelijk de ENIGE manier om terug te gaan naar hoe het was. Dit komt door de wijze waarop de JVC Autocal werkt als er correctis worden doorgevoerd,

^^ Bedankt! Ik was al gewaarschuwd, maar 'better safe than sorry'. Zal deze opmerking nog een keer expliciet in de handleiding erbij schrijven!

Citaat van: PascalP op januari  5, 2021, 08:08:36
Nogmaals, wil je niet afschrikken, en wellicht is het 'probleem' minder groot dan ik het schets met de nieuwste generatie Spyders en JVC Software :)
Succes en enjoy, maar neem aan dat Leo je ook voldoende tips kan geven ;)

Als de week verloopt zoals ik verwacht dat deze loopt, dan wil ik donderdag de laptop aan de projector hangen, maar dan moet ik wel helemaal 'ZEN' zijn. Wil alle tijd hebben om op mijn gemak de verschillende stappen te kunnen nemen zonder gehaast te zijn of het gevoel hebben onder tijdsdruk te moeten gaan werken.

Citaat van: reza op januari  5, 2021, 08:19:58
Hoi Jan,

Je kan proberen om de theater mode (HDR verwerking) uit te zetten en zelf een andere stand te kiezen, bv stand 2, heb je iets meer licht, black level is meer dan genoeg aanwezig op de JVC,s dus daar hoef je het niet voor te laten.

Ik zelf speel met deze optie omdat ik het liefste het meeste licht op het scherm hebt en dat krijg je door de theather mode uit te zetten.

Misschien helpt je dit ook iets.

Bedankt voor je tip Reza! :) Zal hier eerst eens mee beginnen alvorens de JVC 'om zeep te helpen'. Wat je schrijft... misschien is dit al voldoende om dat stukje 'irritatie' weg te nemen. Heb ondertussen weer wat extra materiaal liggen om te kijken, dus ik kom mijn tijd wel door.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

PascalP

Top Jan, ziet er naar uit dat je goed ingelezen bent!  ^^

Dan hoef ik je dus ook niet te vertellen dat je de Gamma correctie in totaal 8x moet doen ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Maar is inderdaad wel leuk speelgoed om voor de 'hobby' te doen. Heb zelf ook een Spyder voor de Gamma en een Spectracal C6 met Calman licentie voor de rest.
Ook een pattern generator erbij werkt super. Wel jammer dat mijne nog geen HDR patronen kan en enkel SDR :(
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jean Sibelius

Citaat van: PascalP op januari  5, 2021, 17:05:11
Top Jan, ziet er naar uit dat je goed ingelezen bent!  ^^

Dan hoef ik je dus ook niet te vertellen dat je de Gamma correctie in totaal 8x moet doen ;)

Bedankt Pascal! Uhm, schijnbaar toch niet helemaal goed (in)gelezen, want 8x gamma curve meten was ik nog niet tegengekomen :huh2: :D

Citaat van: PascalP op januari  5, 2021, 17:12:40
Maar is inderdaad wel leuk speelgoed om voor de 'hobby' te doen. Heb zelf ook een Spyder voor de Gamma en een Spectracal C6 met Calman licentie voor de rest.
Ook een pattern generator erbij werkt super. Wel jammer dat mijne nog geen HDR patronen kan en enkel SDR :(

Mooie hobby :colgate: Morgen ga ik de SpyderX en de auto kalibratie software op de laptop installeren. Mooie spullen qua meetapparatuur en software heb je bij elkaar! 8) (dat maakt bij mij het hobby gehalte gevoel alleen nog maar groter) ;)


Gisteren is de Optische HDMI kabel binnen gekomen, dus die heb ik 's avonds meteen aangesloten. Nette kabel, lekker soepel en goed verpakt. Was verder aangenaam verrast door de bijgeleverde adapter waarin je een connector van de kabel kunt klemmen en die je vervolgens kunt gebruiken om de HDMI-kabel door bv. een buis te trekken. De kabel loopt nu nog even 'provisorisch' door de ruimte totdat ik zeker weet hoe verder qua HDMI(s) kabel(s) naar de projector. Omdat ik tot nu toe alleen nog maar een voor mij onbekende film (zie onder) heb gezien, wil ik nog geen conclusie(s) trekken vwb de andere kwaliteit(en) van de kabel :angel:.

Daarna Tenet in de Oppo en filmpje kijken. Op basis van de reacties had ik een complete 'mind-fuck' film verwacht, maar dat viel gelukkig nog wel mee >:D. Wel goed opletten en ik weet zeker dat als ik hem nog een keer kijk, dat er nog meer dingetjes opvallen. Qua film vond ik het verhaal wel aardig, maar doordat je continue 'alert' moest blijven is het geen film waar je lekker ontspannen voor gaat zitten en naar gaat kijken. Verder leek het wel of de stemmen af en toe minder luid waren tov de rest van de geluidstrack (is dat iemand anders ook opgevallen of moet ik nu toch echt een center speaker aan gaan schaffen? :tounge:) Verder prima actiefilm ook qua beeld en geluid, maar ik heb niet direct de behoefte om hem nog een keer te gaan kijken (maar ga ik zeker nog een keer doen).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

PascalP

#4232
Ok, ik moet mijn standpunt van 8x terugtrekken, ik leef dus nog in 2017 en ouder met die oude kneut die hier aan het plafond hangt :P
De Gamma van de JVC's is afhankelijk van een aantal factoren/parameters;
-Lamp high/low
-Kleurenfilter aan/uit
-CMD aan/uit

Dus 'vroegah' met de X-serie moest je iedere combinatie apart de Gamma calibreren, en kreeg je dus 8 metingen:
- Lamp low, CMD uit, Kleurenfilter uit
- Lamp low, CMD aan, Kleurenfilter uit
- Lamp low, CMD uit, Kleurenfilter aan
- Lamp low, CMD aan, Kleurenfilter aan
- Lamp high, CMD uit, Kleurenfilter uit
- Lamp high, CMD aan, Kleurenfilter uit
- Lamp high, CMD uit, Kleurenfilter aan
- Lamp high, CMD aan, Kleurenfilter aan

Nu is het bij de N-serie dus zo dat CMD geen rol meer speelt en hoef je dus 'alleen' nog maar deze combi's te doen: (Bij de N5 zonder kleurenfilter dus alleen maar lamp low/high)
- Lamp low, Kleurenfilter uit
- Lamp high, Kleurenfilter uit
- Lamp low, Kleurenfilter aan
- Lamp high, Kleurenfilter aan

MAAR, nu ben ik me ook even iets gaan inlezen want ik ben iemand die het dan ook wel wilt weten ook, en nu blijkt dat met de JVC V12 software die jij als het goed is gebruikt je de optie hebt om de meting 'individueel' te doen of toe te passen op alle Gamma 'combi's'
In dat laatste geval hoef je het dus (in theorie) maar 1x te doen hoe ik begrijp.  :headbanging:

Check vooral ook de 'general tips' in deze guide, daar wordt het ook uitgelegd:
https://discuss.avscience.com/index.php?topic=1850.msg10390#msg10390

Vooral dit puntje dus:
When you run a gamma autocal, it applies to all the gamma curves for this calibration and all the calibrations sharing the same filter/lamp setting if you select the "individual" setting (see the option at lower right of the first attached picture). If you select "reflect to all", it will apply to all the gamma curves across all calibrations. "Individual" is more accurate for a specific calibration and makes sure you don't touch the gamma calibration for other calibrations sharing different filter/lamp settings, while "reflect to all" allows you to do a single gamma calibration and correct all the tables, at the expense of accuracy for the other calibrations.

Daar komt dan wel weer bovenop dat je in iedere van de Gamma 'combinaties' nog apart de kleuren kunt doen zoals SDR/HDR, maar heeft dus geen zin om bijvoorbeeld de combi SDR met Rec.709 in lamp high en filter aan te calibreren of lamp low en filter uit op HDR en Rec.2020 daar dit combinaties zijn die je in de praktijk normaliter toch niet zal gebruiken.
Dus als je de Gamma gedaan hebt en verder wilt met de kleuren, kien je dan ff uit welke modussen je gaat gebruiken en kalibreer deze met de juiste lamp/filter combi.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

En top van je HDMI kabel!

Heb je de Supra nog lopen? Ben eens benieuwd of je een verschil kunt zien/horen tussen de Supra en de RU optical.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jean Sibelius

Citaat van: PascalP op januari  6, 2021, 19:08:23

...

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

^^

Wederom bedankt Pascal voor het meedenken en het delen van de informatie en je kennis 8). Die website waar je de link van hebt gestuurd had ik nog niet gevonden. Heeft een zeer hoge informatie dichtheid, dus die moet ik op mijn gemak een paar keer doorlezen en een samenvatting maken :clapping:.


Citaat van: PascalP op januari  6, 2021, 19:09:17
En top van je HDMI kabel!

Heb je de Supra nog lopen? Ben eens benieuwd of je een verschil kunt zien/horen tussen de Supra en de RU optical.

Voor wat betreft mogelijk verschil tussen de kabels kan ik (straks) alleen maar iets zeggen over het onderling verschil qua beeld. Ik gebruik namelijk de HDMI-main uitgang van de Oppo om naar de JVC te gaan en de HDMI-audio only uitgang van de Oppo om naar de Trinnov te gaan. De Trinnov kan (nog) niet alle data van bv. 4K HDR + Atmos tegelijkertijd verwerken (HDMI 1.4), vandaar deze opsplitsing tussen beeld en geluid. Dit is ook de reden waarom ik twee HDMI-kabels naar de JVC overweeg: eentje vanaf de Trinnov en eentje direct vanaf de Oppo, scheelt in dat laatste geval toch weer een stukje hardware. Mocht straks mijn Trinnov toch naar 'state-of-the-art', incl. HDMI 2.0 gaan, dan heb ik nog steeds dat voordeel(tje) van minder componenten in de keten (en misschien komen er later nog wel andere redenen bij) ;).

De Supra HF100 zit nog steeds in het plafond en zit in de HDMI-1 input van de NX9. Aan de zijde van de Oppo is deze nu (tijdelijk) losgehaald. De RU connect zit in de HDMI-2 input van de NX9 (en is momenteel wel aangesloten op de Oppo). Heb tot nu toe alleen Tenet gezien, dus onmogelijk om al een conclusie te trekken qua mogelijke verschillen tussen de kabels. Daarvoor moet ik een paar bekende(re) films kijken zoals Aquaman, Dark Knight, Black Panther.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

vik

Ligt niet aan jou Jan dat heb ik ook vernomen vanuit HQ. Een zeer dynamische mix en redelijk aangezet op sommige punten.   :)

Citaat van: Jean Sibelius op januari  6, 2021, 16:12:40
Daarna Tenet in de Oppo en filmpje kijken. Op basis van de reacties had ik een complete 'mind-fuck' film verwacht, maar dat viel gelukkig nog wel mee >:D. Wel goed opletten en ik weet zeker dat als ik hem nog een keer kijk, dat er nog meer dingetjes opvallen. Qua film vond ik het verhaal wel aardig, maar doordat je continue 'alert' moest blijven is het geen film waar je lekker ontspannen voor gaat zitten en naar gaat kijken. Verder leek het wel of de stemmen af en toe minder luid waren tov de rest van de geluidstrack (is dat iemand anders ook opgevallen of moet ik nu toch echt een center speaker aan gaan schaffen? :tounge:) Verder prima actiefilm ook qua beeld en geluid, maar ik heb niet direct de behoefte om hem nog een keer te gaan kijken (maar ga ik zeker nog een keer doen).


Groeten, Jan
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

skyfox

Nu snel popcorn pakken en Gemini Man opzetten. Geen briljante film (gewoon lekker popcorn vermaak), maar die manier van filmen met 60fps geeft een bizar scherp en, na even wennen, een fijn plaatje. :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

papaleo

Citaat van: skyfox op januari  7, 2021, 19:00:13
Nu snel popcorn pakken en Gemini Man opzetten. Geen briljante film (gewoon lekker popcorn vermaak), maar die manier van filmen met 60fps geeft een bizar scherp en, na even wennen, een fijn plaatje. :)

Aan 'judder' en 24fps wen (ik) 'je' nooit...,daar in tegen aan 60fps smooth beeld ben je binnen <15 minuten gewend  :wub:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Rielplayer

Citaat van: papaleo op januari  7, 2021, 19:50:45
Aan 'judder' en 24fps wen (ik) 'je' nooit...,daar in tegen aan 60fps smooth beeld ben je binnen <15 minuten gewend  :wub:
Morgen ook maar eens in 60fps bekijken.  Ik heb hem al gezien in 24fps. Ik vind de film overigens erg vermakelijk.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

scoc

Is er dan geen kalibratie gebeurd of inbegrepen bij je thuis? Ik zou denken dat bij zo'n aankoop kalibraties toch inbegrepen zijn.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Jean Sibelius

Citaat van: vik op januari  7, 2021, 18:34:41
Ligt niet aan jou Jan dat heb ik ook vernomen vanuit HQ. Een zeer dynamische mix en redelijk aangezet op sommige punten.   :)

Gelukkig! Begon al bijna aan mezelf te twijfelen ;)

Citaat van: skyfox op januari  7, 2021, 19:00:13
Nu snel popcorn pakken en Gemini Man opzetten. Geen briljante film (gewoon lekker popcorn vermaak), maar die manier van filmen met 60fps geeft een bizar scherp en, na even wennen, een fijn plaatje. :)

Citaat van: papaleo op januari  7, 2021, 19:50:45
Aan 'judder' en 24fps wen (ik) 'je' nooit...,daar in tegen aan 60fps smooth beeld ben je binnen <15 minuten gewend  :wub:

Citaat van: Rielplayer op januari  7, 2021, 20:14:42
Morgen ook maar eens in 60fps bekijken.  Ik heb hem al gezien in 24fps. Ik vind de film overigens erg vermakelijk.

Hopelijk was de popcorn lekker Richard en de film vermakelijk! Klinkt verder als een goed plan... dit kreeg ik ('toevallig') vandaag binnen via PostNL :). Ergens in maart komt dan nog de 'The Hobbit Trilogy (4K)' binnen en dan heb ik wel weer even genoeg content om te kijken en geld uitgegeven. Hoop niet dat ik straks verpest ben als ik 60fps heb gezien, want ik heb namelijk het gevoel dat ik ook gevoelig ben voor 'judder'... :-\

Citaat van: scoc op januari  8, 2021, 08:26:04
Is er dan geen kalibratie gebeurd of inbegrepen bij je thuis? Ik zou denken dat bij zo'n aankoop kalibraties toch inbegrepen zijn.

Klopt en dat is o.a. ook de reden waarom ik bij Viktor terecht ben gekomen. Normaal zou de kalibratie al gebeurd zijn, maar het zijn momenteel rare tijden/situaties door Corona. Daar komt verder bij dat er wat persoonlijke omstandigheden zijn (niet bij mij overigens) die ervoor zorgen dat het nu wat langer duurt dan normaal.

Op dit moment is het onduidelijk wanneer de kalibratie wel plaats kan vinden. Dan kun je o.a. 1) wachten, wachten, wachten, ... (niet mijn sterkste punt als ik weet wat te doen) of 2) vragen, inlezen en nu dus zelf aan de slag met de auto kalibratie functionaliteit van de JVC. Ik heb er nu voor gekozen om met 2) te beginnen en om op een later tijdstip iemand die er wel voor gestudeerd heeft langs te laten komen om de puntjes op de 'i' te laten zetten 8).

Gisteren begonnen met mijn eerste eigen (deel!)kalibratie van de JVC. Software installeren (JVC kalibratiesoftware, SpyderX) en daarna stapsgewijs door de handleiding gelopen. Eerst laptop aansluiten op de JVC (dat koste uiteindelijk nog de meeste tijd) :). Verder nog wat praktisch dingetjes, zoals wel een lange CAT-kabel hebben, maar een vrij korte USB-kabel aan de SpyderX, waardoor ik met mijn laptopje achter een Von Schweikert moest staan, maar verder verliep de nauwkeurige (33-staps) gamma kalibratie zonder problemen. In vergelijk met de rechte gamma curve zag ik vrij kleine correctie. Aangezien ik geen andere sensor heb, ben ik niet doorgegaan met de kleur kalibratie (mede op advies van velen hier op het forum), maar het geeft in ieder geval een idee hoe makkelijk het werken is met deze kalibratie software. Ga nu nog een keer het 'hele verhaal' waarvan Pascal de link doorstuurde doorlezen en dan waarschijnlijk volgende week nog een nieuwe gamma kalibratie (incl. alle 'tweaks' die worden beschreven). Ga dadelijk een USB-verlengkabel bestellen zodat ik volgende week vanaf de bank het hele proces kan initialiseren en beter kan volgen.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Citaat van: Jean Sibelius op januari  8, 2021, 14:36:16
Hoop niet dat ik straks verpest ben als ik 60fps heb gezien, want ik heb namelijk het gevoel dat ik ook gevoelig ben voor 'judder'... :-

Gisteravond Gemini Man gekeken (4K HDR 60fps). Van mij mogen ze dit VEEL vaker doen :colgate: :clapping:

Voor de eerste keer het gevoel dat ik voor de camera stond ipv erachter. Alleen bij de vechtscene beneden in de catacombe had ik nog het gevoel dat de bewegingen te snel gingen om alles goed te pakken c.q. Weer te geven. Ik ben verpest ;) :D 
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

Hahaa...,já als 60fps je ding is is er geen weg meer terug  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

skyfox

Gaaf, Jan! En die film is ook zó kneiterscherp. Ik ben het met je eens, dit mogen ze bij elke film gaan doen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

RonG

Citaat van: skyfox op januari 10, 2021, 13:18:19
dit mogen ze bij elke film gaan doen.

euuuh, ajb niet zeg, wel de optie hoe je wilt kijken via het menu, dan hou je iedereen tevreden :)

MLCinema

Hier ook liever niet. Vind het bij Gemini man wel tof. Maar ook nep en afbreuk aan het gevoel een film te kijken doen. Ben niet perse fan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

papaleo

#4246
Tja,ieder zijn ding natuurlijk maar toen na ruim 30 jaar zwart/wit tv de kleuren tv werd geïntroduceerd zeiden ook veel (oude/kritische) mensen dat een kleuren uitzending er 'nep' uit zag...,in het 'echte' leven zien we ook geen 24fps met onze ogen... ::)

Ik ben ook een voorstander al dan niet dat je de keuze zou hebben om 24p of 60p te willen gaan kijken.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

pameijer

Citaat van: RonG op januari 10, 2021, 14:03:13
euuuh, ajb niet zeg, wel de optie hoe je wilt kijken via het menu, dan hou je iedereen tevreden :)
En hoe zie je dat technisch voor je? 24 beeldjes per seconde passen niet in 60 beeldjes. Ik denk dat niet netjes op te lossen is zonder te veel judder.

Ik denk idd dat het een kwestie van wennen is, zal een kwestie van een paar films zijn verwacht ik. Ik vind de ontwikkeling naar HFR films veel en veel beter dan een onzinnige 8K. Sowieso wordt veruit de meeste content bekeken via streaming diensten, en ik hou m'n hart vast wat er gebeurt als Netflix en consorten hun content in 8k / 60fps gaan streamen.... Denk dat je dan gerust 50 kerncentrales erbij kan bouwen om aan die energiebehoefte te voldoen....
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

RonG

Citaat van: pameijer op januari 10, 2021, 14:39:39
En hoe zie je dat technisch voor je?

Uiteraard helemaal niet ;), als men zoiets maar niet iedereen door de strot duwt zonder keuze.
Het hoeft niet technisch, bv twee discs in het doosje te doen, misschien niet voor alle films maar enkel bepaalde die zich ervoor lenen.

Voor natuur docu's vind ik dit trouwens wel erg gaaf

pameijer

Ach ja, kwestie van perceptie. Nu wordt al ruim 100 jaar ons allemaal 24 fps door de spreekwoordelijke strot geduwd  :tongue2:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!