Versterker Shootout bij Jiri

Gestart door Jiri, december 3, 2004, 11:53:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jiri

Citaat van: Garmt op april 25, 2005, 13:59:30
Weinig aan de verslagen toe te voegen... De Lavardin IT is gewoon mijn ultieme versterker. Er is er nog geen geweest die mij zo snel de muziek intrekt en mij het gevoel geeft dat alles KLOPT. Hoe dit gaat uitpakken op Sonus Faber Cremona Auditor weet ik nog niet zeker, heb er eigenlijk nog amper naar kunnen luisteren en ik moet mijn set nog op niveau brengen. Ik hou jullie op de hoogte!  8)

Heb je nog helemaal niet naar de lavardin geluisterd?
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Citaat van: Jiri op april 25, 2005, 14:21:49
Heb je nog helemaal niet naar de lavardin geluisterd?

Neuh... Meer geluisterd of hij het nog deed dan langdurig geluisterd...  ;) Moest vanmorgenvroeg weer weg en zit tot 23:00 uur op mijn werk vandaag, dus zal er vandaag niet meer van komen.

Joep

Laatste luistersessie:
Ik heb echt genoten van de muziek van en bij Jiri die door de Lavardin-Kimber combinatie speelde.

Ik heb minder genoten, zelfs tot vervelends aan toe, van de Gaincard-Kimber combinatie.

Ik heb ook niet zoveel genoten van de Gaincard-NFO combinatie als dat ik verwacht had te doen (op basis van eerdere ervaringen met de NFO).

Conclusie laatste luistersessie:
in Jiri's set was de Lavardin-Kimber combi Heer en Meester. De Gaincard-PHY/NFO/Kimber combinaties waren het gewoonweg niet voor de Tannoys en de semi-afstandbedienbare Mark Levinson.

Conclusie van alledrie de keren dat ik bij Jiri ben geweest: Het allermooist vond ik de Gaincard-OTA (interlink 4708 voor de duidelijkheid..) combinatie.


Jiri, bedankt voor de keren dat ik erbij was. Ik heb weer flink wat audio-ervaringen opgedaan!


Jiri

Citaat van: Proprius op april 26, 2005, 16:51:56
Jiri, bedankt voor de keren dat ik erbij was. Ik heb weer flink wat audio-ervaringen opgedaan!

Nee, jij bedankt voor al je inzet...
Maar toch graag gedaan hoor!! ;D ;)

Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Spacebass

Ik heb eigenlijk niet veel te vertellen en dat is heeeel bijzonder!!  ;D

Ik heb de Gaincard + 4708 (heeeel erg jammer) niet gehoord en van de settings die ik hoorde was alleen de combi Lavardin met de 1030 genietbaar..
De andere combi's maakten de set voor mij te geforceerd/vermoeiend.

dus weinig nieuws eigenlijk...was wel hoogst verbaast dat ik na de vaak tegenvallende resultaten in andere, maar veel minder audiofiele sets, de 1030 eindelijk een beetje op niveau heb kunnen ervaren. Hij kwam tot dan toe alleen in mijn set (en van een vriend van mijn broer) goed uit de verf.

Maar goed, tis weer eens duidelijk was een "stom" kabeltje wel niet kan betekenen in een set die de verschillen ook laat horen!

Sowieso een prachtige avond en leuk weer eens wat nieuwe forum gezichten te zien!

Top Jiri!  succes en sterkte met de volgende fase  ;)

Jiri

@ Garmtz,

En vandaag tijd gehad om naar de Lavardin te luisteren?

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Match tussen de SF Cremona Auditor en Lavardin is nog moeilijk te zeggen, ik ken de Cremona Auditor verder alleen op NAIM (is iets feller en platter dan Lavardin, maar zeker niet onprettig) en heb in mijn kamer verder alleen de PrimaLuna Two erop gehad (gaat ook prima op de Cremona Auditor op zich), maar ik herken absoluut de 'niet-klank'van de versterker en zijn muzikaliteit.

Ten eerste vind ik mijn Ack dAck helemaal te gek!  Vreselijk natuurlijk en dynamisch, geen enkele digitale bijklank en enorm vloeiend... 8)  Ten tweede ben ik er nog zeker niet met mijn kabels (hoewel volledig Blue Heaven zeker beter klonk dan volledig v.d. Hul). Ik zal wel zeggen dat de match van alle componenten bij jou zou vreselijk goed was, ik moet nog maar zien of ik dezelfde magic krijg bij mij... Op dit moment klinkt het allemaal wat 'safe' en mis ik nog een bepaalde betrokkenheid en presence. Misschien met 47 Labs 4719 + Kimber KS-1030? Op dit moment staat de apparatuur op de grond. Er ligt nog geen kleed, wat de kamer ook nogal hard maakt.

Spacebass

Misschien moet je inderdaad afstappen van het "alle kabels 1 merk" principe...voor hetzelfde geld klinkt een combi veel beter.

Mijn set wilde niets van vdHul interliks hebben, maar de combi interlinks> kimber en speakerkabel>vdHul gaat prima in dezelfde set.
"Gelijk merk" kabelfilosofie is in theorie leuk, maar door de ander functie die beide kabels hebben hoeft dat niet per definitie het walhalla te zijn (en nee ik spoor niet aan tot de gelijknamige dure krengen van nordost!  ;D )

Dus ik zou zeker nog wat experimenteren met verschillende combki's zoals je zelf ook voorstelt  ;)

garmtz

Nog even wat geëxperimenteerd en ik moet zeggen: alles wat Lavardin in hun handleiding zet is waar!  :o   Op zich misschien logisch, maar er staan wat zaken in die ogenschijnlijk onbelangrijk LIJKEN.

Ik heb met een aantal zaken geëxperimenteerd:

1. Het standaard bijgeleverde netsnoer is inderdaad moeilijk te verbeteren. Een Lapp zelfbouw, MIT Z-Chord II of v.d. Hul Mainsstream klonken alleen toch echt duidelijk minder dan het standaard 'computersnoer' dat Lavardin meelevert!

2. De versterker stond eerst direct met zijn 3 voetje op de laminaatvloer. Na een multiplex plaat onder de versterker te hebben gezet, werd het geluid stukken beter!

3. Lavardin adviseert zo weinig mogelijk banaanpluggen/spades/tussenstukjes te gebruiken bij het aansluiten van de luidsprekerkabels en deze loodrecht op de pluggen aan te sluiten. Aangezien ik mijn Blue Heaven ls-kabels moeilijk kan gaan strippen en er banaanpluggen aanzitten, heb ik deze stomweg dwars door de 4 mm gaten gestoken en de aansluitingen aangedraaid (ouch...). Resultaat: weer een verbetering!

Al deze zaken staan in de handleiding en werken allemaal significant! Ze geven het geluid meer spanning, focus, kracht en presence. Het begint er nu echt op te lijken! Tijd voor verder testen met kabels!

reMC

#384
Citaat van: Garmt op april 28, 2005, 14:45:27
Nog even wat geëxperimenteerd en ik moet zeggen: alles wat Lavardin in hun handleiding zet is waar! :o Op zich misschien logisch, maar er staan wat zaken in die ogenschijnlijk onbelangrijk LIJKEN.

Ik heb met een aantal zaken geëxperimenteerd:

1. Het standaard bijgeleverde netsnoer is inderdaad moeilijk te verbeteren. Een Lapp zelfbouw, MIT Z-Chord II of v.d. Hul Mainsstream klonken alleen toch echt duidelijk minder dan het standaard 'computersnoer' dat Lavardin meelevert!

2. De versterker stond eerst direct met zijn 3 voetje op de laminaatvloer. Na een multiplex plaat onder de versterker te hebben gezet, werd het geluid stukken beter!

3. Lavardin adviseert zo weinig mogelijk banaanpluggen/spades/tussenstukjes te gebruiken bij het aansluiten van de luidsprekerkabels en deze loodrecht op de pluggen aan te sluiten. Aangezien ik mijn Blue Heaven ls-kabels moeilijk kan gaan strippen en er banaanpluggen aanzitten, heb ik deze stomweg dwars door de 4 mm gaten gestoken en de aansluitingen aangedraaid (ouch...). Resultaat: weer een verbetering!

Al deze zaken staan in de handleiding en werken allemaal significant! Ze geven het geluid meer spanning, focus, kracht en presence. Het begint er nu echt op te lijken! Tijd voor verder testen met kabels!

O.k. dan! Leuk zeg. Wanneer ben ik welkom? 8) Ik wil overigens ook best een keer mijn 4708 speakerkabel meenemen, heb je ook een beetje een indruk van de 4719 (lijkt er op, toch iets meer van alles) en kan ik luisteren.. :D

En tsja, hout als ondergrond bewijst zich wat mij betreft bij elke versterker als uitmuntend..

garmtz

Citaat van: reMC op april 28, 2005, 14:55:49
O.k. dan! Leuk zeg. Wanneer ben ik welkom? 8) Ik wil overigens ook best een keer mijn 4708 speakerkabel meenemen, heb je ook een beetje een indruk van de 4719 (lijkt er op, toch iets meer van alles) en kan ik luisteren.. :D

Prima, maar ik heb alles in mijn woning nog voorlopig niet op orde, ik laat je wel weten wanneer ik wat meer 'decent' ben... :)

CitaatEn tsja, hout als ondergrond bewijst zich wat mij betreft bij elke versterker als uitmuntend..

Klopt. Zeker multiplex!

Jiri

Citaat van: Garmt op april 28, 2005, 14:45:27
Nog even wat geëxperimenteerd en ik moet zeggen: alles wat Lavardin in hun handleiding zet is waar!  :o   Op zich misschien logisch, maar er staan wat zaken in die ogenschijnlijk onbelangrijk LIJKEN.

Ik heb met een aantal zaken geëxperimenteerd:

1. Het standaard bijgeleverde netsnoer is inderdaad moeilijk te verbeteren. Een Lapp zelfbouw, MIT Z-Chord II of v.d. Hul Mainsstream klonken alleen toch echt duidelijk minder dan het standaard 'computersnoer' dat Lavardin meelevert!

2. De versterker stond eerst direct met zijn 3 voetje op de laminaatvloer. Na een multiplex plaat onder de versterker te hebben gezet, werd het geluid stukken beter!

3. Lavardin adviseert zo weinig mogelijk banaanpluggen/spades/tussenstukjes te gebruiken bij het aansluiten van de luidsprekerkabels en deze loodrecht op de pluggen aan te sluiten. Aangezien ik mijn Blue Heaven ls-kabels moeilijk kan gaan strippen en er banaanpluggen aanzitten, heb ik deze stomweg dwars door de 4 mm gaten gestoken en de aansluitingen aangedraaid (ouch...). Resultaat: weer een verbetering!

Al deze zaken staan in de handleiding en werken allemaal significant! Ze geven het geluid meer spanning, focus, kracht en presence. Het begint er nu echt op te lijken! Tijd voor verder testen met kabels!


WOW Cool...
Ik wil ook wel met mijn 4719 langskomen hoor.
Kan Remko zijn 4708 thuislaten... :P ;)

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Citaat van: Jiri op april 28, 2005, 18:08:19
Ik wil ook wel met mijn 4719 langskomen hoor.
Kan Remko zijn 4708 thuislaten... :P ;)

Zal ik wel even het uiteinde van je 4719 tot een spade moeten knippen. Scheelt weer een overgang en zal beter klinken denk ik zo (ook bij jou!).

patrick_vdb

Hi Garmt,

Citaat van: Garmt op april 28, 2005, 14:45:27
3. Lavardin adviseert zo weinig mogelijk banaanpluggen/spades/tussenstukjes te gebruiken bij het aansluiten van de luidsprekerkabels en deze loodrecht op de pluggen aan te sluiten. Aangezien ik mijn Blue Heaven ls-kabels moeilijk kan gaan strippen en er banaanpluggen aanzitten, heb ik deze stomweg dwars door de 4 mm gaten gestoken en de aansluitingen aangedraaid (ouch...). Resultaat: weer een verbetering!

'Loodrecht op' en 'de aansluiting aangedraaid' brengt me even in verwarring ;D

Staan de connectoren nu loodrecht haaks op de aansluiting of lopen ze in een lijn? Ik kom er niet uit ;D

mvrg

Patrick

garmtz

O.k. Ik heb gewoon mijn banaanpluggen door de 'bare wire' gaten van de speakeraansluiting gestoken (past aardig) en aangedraaid. Dus niet in de gaten die daarvoor bestemd zijn gestoken. Dat klinkt dus beter! Weird...

patrick_vdb

Hi Garmt,

Helemaal duidelijk :D

Het is dus een beetje als Rivella..."Een beetje vreemd, maar wel lekker" 8)

mvrg

Patrick

Jiri

Citaat van: Garmt op april 28, 2005, 18:26:43
Zal ik wel even het uiteinde van je 4719 tot een spade moeten knippen. Scheelt weer een overgang en zal beter klinken denk ik zo (ook bij jou!).

Dan moeten we dat maar doen dan...
Alles voor het ultime he? ;)
Djeez...ga ik mijn eigen kabels molesteren.... :-\ ;D

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op april 29, 2005, 07:32:37
Helemaal duidelijk :D

O.k. :)

CitaatHet is dus een beetje als Rivella..."Een beetje vreemd, maar wel lekker" 8)

Hahaha! Zoiets ja... Letterlijk een versterker met gebruiksaanwijzing... Ik denk overigens dat bijna iedere versterker wel dit soort eigenaardigheden heeft, alleen weten ze die bij Lavardin al af fabrikant... :D

garmtz

Citaat van: Jiri op april 29, 2005, 07:33:07
Dan moeten we dat maar doen dan...
Alles voor het ultime he? ;)
Djeez...ga ik mijn eigen kabels molesteren.... :-\ ;D

Nou, even serieus dan... Ik zag dat Wilco ook op deze manier de 4719 aansluit. Hij knipt gewoon een spade van de uiteindes. Iedere plug is toch weer een plug en dus weer een barriere, zowel aan de versterker als de speaker-kant... Doe het vooral niet alleen voor mij, maar ook zeker voor jezelf! Bij twijfel altijd even aan Wilco vragen denk ik...

Jiri

Citaat van: Garmt op april 29, 2005, 07:36:09
Nou, even serieus dan... Ik zag dat Wilco ook op deze manier de 4719 aansluit. Hij knipt gewoon een spade van de uiteindes. Iedere plug is toch weer een plug en dus weer een barriere, zowel aan de versterker als de speaker-kant... Doe het vooral niet alleen voor mij, maar ook zeker voor jezelf! Bij twijfel altijd even aan Wilco vragen denk ik...

Nee... geen twijfel, we doen het gewoon!
Zeg maar wanneer ik welkom ben.

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Audiofiel

Citaat van: Garmt op april 29, 2005, 07:21:23
O.k. Ik heb gewoon mijn banaanpluggen door de 'bare wire' gaten van de speakeraansluiting gestoken (past aardig) en aangedraaid. Dus niet in de gaten die daarvoor bestemd zijn gestoken. Dat klinkt dus beter! Weird...
Ik denk dat het contact beter is door strakker klemmen. De banane-aansluiting is nogal 'losjes'.

Citaat van: Garmt op april 29, 2005, 07:36:09
Nou, even serieus dan... Ik zag dat Wilco ook op deze manier de 4719 aansluit. Hij knipt gewoon een spade van de uiteindes. Iedere plug is toch weer een plug en dus weer een barriere, zowel aan de versterker als de speaker-kant...
Dat roep ik ook al jaren: bare wire! Iedere overgang die je weg kunt laten is weer eentje gewonnen!

Maar de kracht van de Dure-Stekker-Lobby is nogal sterk. Zelfs een spade of banaan van 50 euro per stuk doet alleen maar afbreuk aan de connectie ten opzichte van bare-wire. Zeker als alle andere componenten in de signaalweg ook al goed aangepakt zijn (vergeet de speakers inwendig niet!).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi Arjen,

Citaat van: Audiofiel op april 29, 2005, 08:08:11
Ik denk dat het contact beter is door strakker klemmen. De banane-aansluiting is nogal 'losjes'.

Verstelbare banaanpluggen bieden hierin natuurlijk een uitkomst, de contactdruk wordt eenvoudig vergroot door het naar buiten duwen van de banaan.

Maar een bare-wire aansluiting is uiteraard de betere, soms niet de meest praktische en dat laatste kan ook weer een afweging zijn.

mvrg

Patrick

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op april 29, 2005, 08:18:14
Verstelbare banaanpluggen bieden hierin natuurlijk een uitkomst, de contactdruk wordt eenvoudig vergroot door het naar buiten duwen van de banaan.
Ja, maar als je ziet wat voor vreemde vorm zo'n geëxtrudeerde banaan krijgt, snap je ook dat het contact-oppervlak verre van optimaal is. Het signaal kiest toch de weg van de minste weerstand en kiest dus uit 3 of 4 contactpunten voor het meerendeel van het signaal. Bovendien een hoop skineffect aan de plug.

Citaat
Maar een bare-wire aansluiting is uiteraard de betere, soms niet de meest praktische en dat laatste kan ook weer een afweging zijn.
Voor een permanente opstelling vind ik bare-wire juist veel praktischer. Als je dagelijks speakers wilt wisselen is het een ander verhaal inderdaad.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi Arjen,

Dat is een andere discussie, ik reageer enkel dat het contact niet 'losjes' hoeft te zijn ;D ;) Ik gebruik overigens ook liever een spade dan een banaanplug ;)

Verder ben ik het gewoon met je eens dat een bare-wire aansluiting te prefereren valt, daarna spades en dan pas de banaan. Ook bij een permanente opstelling behoeft bare-wire niet altijd het meest praktisch te zijn. Geheel afhankelijk van de dikte van de kabel en de diameter van de aansluiting in de connector, de plaatsing van de connectoren (vooral bij bepaalde meerkanaals versterkers) etc. kan een spade of banaan toch praktischer worden, maar niet beter.

mvrg

Patrick

garmtz

Citaat van: Jiri op april 29, 2005, 07:39:08
Nee... geen twijfel, we doen het gewoon!
Zeg maar wanneer ik welkom ben.

Als mijn tapijt ligt, ben je welkom! Kan nog wel een paar weekjes duren...  :-\  Zal er vaart achter zetten, weet toch al welke ik wil hebben... :)