Wilson Audio Sophia

Gestart door Markaudio, oktober 12, 2005, 13:54:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

voodooless

Volgens mij kijk je gewoon scheef  ::)

DennisG

Ok dan...... uitgaande van de 26W8867T00 basreflex QB3 afstemming:

- levert een box op van 59,4 liter.
- Wanneer we de poort afstemmen op 20Hz geeft WinISD een poortlengte op van 95,45cm bij een diameter van 10,2cm.
- Bij een poortdiameter van 8,2cm geeft WinISD een lengte van 60,51cm.

Stemmen we de poort af op 25Hz voor een zo vlak mogelijk frequentieverloop geeft WinISD de volgende gegevens:
- poortlengte van 56,03cm bij 10,2cm diameter
- een lengte van 35,03cm bij 8,2cm.


Markaudio

Zie hier!
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Net opnieuw gedownload, deze doet het wel goed  ;D
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Citaat van: DennisG op oktober 19, 2005, 15:35:10
Ok dan...... uitgaande van de 26W8867T00 basreflex QB3 afstemming:

- levert een box op van 59,4 liter.
- Wanneer we de poort afstemmen op 20Hz geeft WinISD een poortlengte op van 95,45cm bij een diameter van 10,2cm.
- Bij een poortdiameter van 8,2cm geeft WinISD een lengte van 60,51cm.

Stemmen we de poort af op 25Hz voor een zo vlak mogelijk frequentieverloop geeft WinISD de volgende gegevens:
- poortlengte van 56,03cm bij 10,2cm diameter
- een lengte van 35,03cm bij 8,2cm.



Dank! Dit geeft "mijn" winISD nu ook aan. Wat is het verschil tussen de beide poorten? Maakt dit geen verschil of toch wel?
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

oud_account_1

Op de Win ISD site kan je ook uitrekenen of je problemen kan verwachten met poortruis.
Als de poortdiameter te smal is, dan kan je daar n.l. problemen mee krijgen.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

voodooless

Het deed het eerst ook goed. In de plaatjes is duidelijk te zien dat je een andere afstemming hebt ;)

Markaudio

Citaat van: deepspace op oktober 19, 2005, 15:52:44
Het deed het eerst ook goed. In de plaatjes is duidelijk te zien dat je een andere afstemming hebt ;)

Aan de grafiek twijfel ik ook niet. Het gekke was alleen dat de enige variabele die ik veranderde de poortdiameter was. Maarja back to the building  ;)
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Citaat van: squadra op oktober 19, 2005, 15:51:28
Op de Win ISD site kan je ook uitrekenen of je problemen kan verwachten met poortruis.
Als de poortdiameter te smal is, dan kan je daar n.l. problemen mee krijgen.


0.13 dus onder de 0.16 zoals vereist  ;D. Wat bedoelen ze met Length of each vent:-4.648 cm?

Mvg
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Citaat van: Markaudio op oktober 19, 2005, 16:11:31
0.13 dus onder de 0.16 zoals vereistĀ  ;D. Wat bedoelen ze met Length of each vent:-4.648 cm?

Mvg
Niemand?

Vandaag de bestelling veranderd in 2x 26W8867T00. Gelukkig kon dit nog!!! Zijn er mensen met leuke ideeen voor spikes. Misschien ga ik ook deze zelf draaien maar weet dit nog niet zeker.
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Martijn M

erg leuk project Mark!
het project waar ik mee bezig ben lijkt er best wel op. Als ik jou was zou ik (gezien je nog geringe kennis) je gehele order cancellen, en gaan voor een beproefd zelfbouwconcept icm een eventueel zelf te ontwerpen laagkast. Dat is iig wat ik ga doen, omdat ik een high-end systeem wil voor weinig (zelfbouw dus), en niet te veel risico wil lopen. Ik ga voor een ScanSpeak Reference Monitor icm met een zelf te ontwerpen sub. De kans is zeer groot dat ik voor de 23W/4557T ga. Deze unit presteert al erg goed in een gesloten kast van 50 liter.
Jouw project zou zeer goed kunnen slagen, maar ik ben bang dat je het iets te complex maakt voor een eerste zelfbouwproject. Dit is ook mijn eerste zelfbouwset, maar omdat het een beproefd ontwerp is met een vrij verkrijgbare bouwtekening en filterschema is mijn risico een flink stuk kleiner dan dat wat jij loopt. Denk er nog ff over na!
Groeten,
Keyser
Dutch & Dutch

voodooless

Je bestelling is idd wel heel snel de deur uit. Dit soort dingen moet je rustig aanpakken, zeker als je het de eerste keer doet. Hals over kop beslissingen nemen is nooit goed. Je moet gewoon echt alles eerst goed doordacht hebben voor je ueberhaupt aan bestellen gaat denken.

Markaudio

Citaat van: keyser op oktober 20, 2005, 23:33:49
erg leuk project Mark!
het project waar ik mee bezig ben lijkt er best wel op. Als ik jou was zou ik (gezien je nog geringe kennis) je gehele order cancellen, en gaan voor een beproefd zelfbouwconcept icm een eventueel zelf te ontwerpen laagkast. Dat is iig wat ik ga doen, omdat ik een high-end systeem wil voor weinig (zelfbouw dus), en niet te veel risico wil lopen. Ik ga voor een ScanSpeak Reference Monitor icm met een zelf te ontwerpen sub. De kans is zeer groot dat ik voor de 23W/4557T ga. Deze unit presteert al erg goed in een gesloten kast van 50 liter.
Jouw project zou zeer goed kunnen slagen, maar ik ben bang dat je het iets te complex maakt voor een eerste zelfbouwproject. Dit is ook mijn eerste zelfbouwset, maar omdat het een beproefd ontwerp is met een vrij verkrijgbare bouwtekening en filterschema is mijn risico een flink stuk kleiner dan dat wat jij loopt. Denk er nog ff over na!
Groeten,
Keyser

Dank voor je bezorgdheid, wel leuk dat er veel mensen meedenken. Dit is niet mijn eerste zelfbouwproject (m'n 2de  ;D). Met met tekenen van de kasten heb ik niet veel problemen (werk bijna fulltime met autocad) en in het bouwen van de kasten heb ik het volste vertrouwen (mede dankzij een meubelmakende vriend  ;)). Het bestellen van de units is idd erg (te) snel gegaan vanwege een mooie aanbieding van de audiofabriek. De grootste problemen voorzie ik met het filter omdat ik hier weinig (lees geen) ervaring mee heb. Maar geduld lost veel op  ;). Met de bouw en het ontwerp heb ik dan ook totaal geen haast.

Mvg
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Martijn M

Juist, het filter is ook voornamelijk hetgeen ik op doelde. Als je geen meetapparatuur hebt, kan het erg lastig worden dat zelf te ontwerpen en vooral om het te perfectioneren. Je zult iemand met de juiste apparatuur en kennis nodig hebben om je te helpen. Het bouwen van een kast wordt niet moeilijker dan het nabouwen van een bestaande kast. AutoCAD is wel handig voor het ontwerpen van je kast. Ik heb de mijne er ook mee ontworpen.
Dutch & Dutch

voodooless

Tja, aanbiedingen... wie kan dat weerstaan ;) Met de nu bestelde unit's kun je absoluut een top speaker maken, maar het geheel staat of valt idd bij het filter. Dus daar zul je echt wat aandacht in moeten steken/laten steken.

Markaudio

Idd, ik zal het filter echt niet verwaarlozen! Zou een beetje zonde zijn he. Het filter wordt makkelijk demontabel dus daar kan op ieder moment aan "gesleuteld" worden. Maarja first things first, eerst de kast maar eens 101% krijgen.

Citaat van: keyser op oktober 21, 2005, 09:48:49
Het bouwen van een kast wordt niet moeilijker dan het nabouwen van een bestaande kast. AutoCAD is wel handig voor het ontwerpen van je kast. Ik heb de mijne er ook mee ontworpen.

Hier ben ik het maar tendele mee eens. A het word geen clone (kan niet eens meer met deze units  ;)) En B Is de "kop" van deze speakers niet bepaald makkelijk.

Mvg
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Wamm

Hallo

Ek hoop dat julle Afrikaans so goed kan volg soos wat ek die Nederlands kan verstaan. Ek stel baie belang in hierdie thread, want ek wil ook graag die Sophia kloon. Laat weet asseblief hoe jy met die projek vorder. Ek het gekyk na die impedansie van die Sophia, en besluit dat die naaste drive units die Scan Speak 18W4531 (4 ohm impedansie) en die 26W/4867's.  Die 8 ohm drive units sal 'n luidspreker bou wat 'n 8 ohm impedansie het en makliker is om te dryf.

Een oplossing vir die crossover is om vir Madisound te vra om 'n ontwerp te doen in LEAP. Die ander alternatief is om die luidspreker te bou met 'n active crossover.

Ek volg graag die vordering met jou Sophia. Good luck!

Dirk



B.J.

Wow dat Afrikaans lijkt net Nederlands   :o

We kunnen het prima lezen hoor! ;D ;D ;D

Markaudio

@ Wamm: Prima te volgen hier hoor.

Binnenkort komen er wat updates. De tekeningen zijn klaar en de proporties zijn mooi gelukt. Het MFD en multiplex komt dit weekend. Zelf heb ik (ook op aanraden van een aantal mede forumleden) ook voor 8 Ohm units gekozen. Dit vergemakkelijkt het filter aanzienlijk.
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Markaudio

Citaat van: Fineermannetje op oktober 26, 2005, 19:09:03
Ik kan niet meer aan de focals komen maar is ook niet meer nodig zie ik.

Ik heb nog wel een audiohome met eeb test van de wilson watt puppy, iets voor jou

De Focals heb ik aantrekkelijk kunnen kopen, bedankt voor de moeite. Als je die test beschikbaar hebt GRAAG!
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Movievault

Haa Mark die van mij zijn juist opgestuurd :-)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Markaudio

Citaat van: FrankG op november  4, 2005, 16:12:43
Haa Mark die van mij zijn juist opgestuurd :-)

Volgens mij mis ik waar je het nu over hebt  ???
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Movievault

Ik denk het wel wan ik ben de JMlab Grand Utopia aan het maken.
Het WOTW topic op het forum
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Ik heb dus 5x Audiom TLR en 10x 6WX op transport, daarna heb ik laten uitkijken voor audiom TD5 en heb nu ook 3 15WX in beraad staan.
De 11WX heb ik al bij de douane staan.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Markaudio

Aha, dat is duidelijk. Schiet dus ook al lekker op. Wedstijdje?  ;D. Toch maar niet. Denk dat ik nog een hele tijd nodig heb  ;)
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!