Kleine bioscoop op zolder creeren. Wat voor soort tussenwand?

Gestart door SanderM, februari 13, 2023, 06:57:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SanderM

Oeps 2x hetzelfde bericht geplaatst.



SanderM

Wat fijn dat iedereen wilt meedenken!

Mijn huis komt uit 2018 is en is inderdaad enorm goed geisoleerd. We kunnen de baby van de buren niet horen, feestjes met muziek kunnen we niet horen etc.

Ik hoop volgende week vader te worden van mijn 1ste dus ruzie om wie er film wil kijken heb ik nog niet  ;D

De wasmachine maakt me niet heel veel uit. Die ene keer dat ik per week een film kijk zet ik de wasmachine gewoon niet aan.

Het iVisions Edge 4K (16:9) 100inch scherm is een solide frame van 32kilo. Vandaar dat het de timmerman beter leek om een houten wand te plaatsen. Stuk OSB erin als achterhout en dan afwerken met 2 lagen gips.

Dat systeem met Nevima IVI profielen ziet er goed uit! De schroef pakt die 2 lagen vilt en de onderste laag vilt zit dan denk ik aan de vloer gelijmd?

Is dit dan niet hetzelfde principe als een houtenwand op Trillingsisolerende Regufoam Strips zetten?

TornadoGo

Het is een beetje lastig uitleggen maar ik probeer het:

Ik weet niet precies hoe het vilt op het U profiel is bevestigd. Je ziet er in ieder geval niets van en het zit muurvast

In de U profielen zitten in het midden iedere 30cm uitsparingen van circa 3cm en je kijkt daar dus tegen het vilt aan.In het vilt zit op die plek een gat waar een slagplug/schroef doorheen kan. Om die slagplug/schroef doe je een ring van 25mm. Als je dan de slagplug/schroef in de ondergrond slaat/draait dan maakt de ring geen contact meer met het profiel maar alleen met het vilt. Dat is het, er is dus geen 'hard' contact tussen wand en constructieve ondergrond want er zit altijd vilt tussen.

Een houten constructie kan ook maar isoleert minder. Wij hebben op de plekken waar wat aan de muur moet kunnen hangen eerst een laag OSB en daar overheen gips gedaan. Je kunt als extra stevigheid ook nog een stukje 44x70 balk tussen je 75mm C-profielen doen, ik heb dat bij m'n deuren gedaan om de schroeven die het kozijn op z'n plek houden wat meer 'vlees' te geven.

Voordeel van metalstud is dat het altijd recht is, bij hout is dat altijd weer de vraag.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

jaco

En voordeel is dat iemand die aan metal stud gewend is het in een dag klaar heeft.
Die man die mijn ruimte gebouwd heeft had hem in 2 dagen klaar. Hij liet materiaal bezorgen met een kraan zo 2 hoog een raam in over een tuin van 8 meter diep.
Begon om 06:00 in de ochtend, werkte door to 17:00, ging in hotel zitten en was er weer om 06:00.
Hele huis vol stuckloper, niks beschadigd.

Soort van schroefmachine met magazijn. Gipsplaat waterpas tegen de profielen en dan zat die in een minuut vast met 5 schroeven of zo. Nog nooit iemand zo snel een muur zien maken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SanderM

Hele duidelijke uitleg! Dankjewel

Als ik even snel reken dat zou kom ik voor de basis van de wand uit op €1100 euro.
Dat zijn de Nevima IVI profielen, de staanders (om de 30cm), 2 lagen Knauff Diamondboard aan beide kanten en schroeven.
Daar komt dan nog bij, isolatiemateriaal, elektra en afwerken van de wand.

Hoe bevestig je deze aan de wand? Ik zie geen staanders met die principe.
En die laag OSB, heb je die in de metal stud gedaan, en daarna 2 lagen gips er over heen? Of heb je op die plek 1 laag OSB en 1 laag gips gedaan?

jaco

Bij mij zat alles met soort van gipsplaat schroeven. Die machine zorgde ervoor dat de scroef net vlak met de oppervlakte de plaat in gaat, maar niet de top,aag in scheurt, althans zo zag het er uit. Die schroeven gingen zo de metalstud in.
Dat is dan lucht dicht verschroefd. Ik heb daarna ook flamco rails op wanden en plafond geschroefd zodat ik op de metalstud zat. Werkte allemaal prima.

Ik denk inderdaad OSB onder gips, maar ik had 2 lagen gips alleen, en met die rails ook op de studs geschroefd ging dat prima. Nu hing daar ook niet heel veel aan, airco, speakers.
Scherm was ook weer een ivi profiel onder en boven en daar houten framework in gemaakt waar scherm aan hing.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

TornadoGo

Met diamondboard platen heb je geen OSB nodig. Als je wel OSB wilt dan kan je eerst 1 laag OSB tegen de studs en daarna een laag diamondboard doen.

De studs kan je vastzetten met een zelftappend schroefje of met een speciale tang (als je in regio Leiden woont mag je die van mij lenen). Nadeel van het zelftappende schroefje is dat het toch een beetje uitsteekt en dat je gipsplaat op die plek een bobbel krijgt bij het vastzetten.

Isolatiemateriaal kiezen in dezelfde dikte als je studs, daar blijft het tussen zitten zonder in te zakken. Als je dan enkel gips zou doen met normale gipsplaten zou je bobbels krijgen door de expansie van het isolatiemateriaal, echter gebruik je dubbel gipsvezel en dat is zo stijf materiaal dat je daar geen last van hebt.

Houd er rekening mee dat je voor diamondboard platen speciale gipsvezelplaat schroeven nodig hebt, die hebben een meer afgeronde kop.

Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

SanderM

FYI:

De muren staan. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de volgende oplossing:

2 lagen Diamondgips, 75mm metalstud met 70mm knauf acoustifit isolatie en daarna weer 2 lagen diamond gips.
De muren staan ontkoppeld van de vloer, andere muren en plafond met strips. De deur heeft een valdorpel.

Benieuwd hoe het gaat klinken!