Het grote OSX topic

Gestart door VlisChris, juni 12, 2011, 11:46:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jowi

#450
In een poging om geen extra netwerkkabels te hoeven leggen wilde ik de mini lekker via wifi laten werken. Gaat op zich prima, voor mijn doeleinden snel genoeg, en ook remote desktop ondervind er geen extra negatieve gevolgen van. Echter... zodra de mini in sleepmode gaat, kan ik deze via wifi niet meer laten ontwaken. Nu heb ik daarvoor alles op de mini al aangezet wat ik kon vinden, en ik heb ook gechecked of mijn router WMM ondersteund, en dat doet ie, echter de mac wil niet wakker worden. Bedraad werkt het wel.

Ik heb wat lopen zoeken op internet, de ene zegt dat WOL over wifi niet zou werken, de ander weer wel, de een zegt dat als ie slaapt is de wifi antenne uit, de ander zegt dat is onzin, bij Apple op een forum heeft men het over een bug in Lion etc. Hoe zit het nu precies?

Gaeje

Kan je die niet gewoon laten draaien? Stroomverbruik is zo laag bij dat ding

jowi

Dat is geen slecht idee. Maar goed, het zou gewoon meteen goed moeten werken... zeker bij Apple ;)

EJ

Het verbaast mij absoluut niet dat WoL niet via wifi werkt: de wifi zit ook in slaap toestand, die kan dus geen pakketjes zien. Die wordt (hoort ook niet) niet wakker van verkeer. Er is immers altijd wel radioverkeer.

VlisChris

Citaat van: Nosoforos op september 23, 2011, 10:33:51
http://www.apple.com/downloads/dashboard/news/nunl.html, dat is de widget van nu.nl.
Citaat
Object niet gevonden!

De gevraagde URL was niet gevonden op deze server. De link op deze pagina pagina is verkeerd of achterhaald. Gelieve de auteur van die pagina in te lichten over deze fout.

Indien u van oordeel bent dat deze server in fout is, gelieve de webmaster te contacteren.
;)

Dus helaas, de widget is even niet te downloaden atm.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jowi

Citaat van: EJ op september 26, 2011, 12:59:03
Het verbaast mij absoluut niet dat WoL niet via wifi werkt: de wifi zit ook in slaap toestand, die kan dus geen pakketjes zien. Die wordt (hoort ook niet) niet wakker van verkeer. Er is immers altijd wel radioverkeer.
Ik vind dat niet echt logisch. De netwerkkaart bij een bedraadde verbinding wordt toch ook niet uitgezet? En er is op het draadje ook altijd wel dataverkeer...

Richi

In het regelpaneel Energiebeheer (of zoiets, zit nu op een Windhoos machine) is een instelling die regelt dat de Mac blijft 'luisteren' naar WiFi signalen. Als je die instelling aanzet (weet ff de naam niet meer) dan kan je bijvoorbeeld met de Remote App vanaf de iPad je Mac laten ontwaken. Er zijn ook andere Apps die dit kunnen, maar mijn VNC app doet het weer niet. De Mac blijft ook in de sluimerstand zichtbaar op je netwerk als je deze optie aanvinkt. Dat zie je met een App als MacWake en je kijkt naar de available machines.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een TimeCapsule gebruik als basisstation en ik weet niet of dit ook met niet Apple routers werkt.

Maar er zitten volgens mij wel bugs in Lion met betrekking tot de sluimerstand, want de enige applicatie die bij mij altijd draait is iTunes en de ene keer springt de Mac Mini wel na 15 minuten in de sluimerstand en de andere keer niet. En dat terwijl de andere factoren ongewijzigd zijn.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Gaeje

Citaat van: jowi op september 26, 2011, 10:31:07
Maar goed, het zou gewoon meteen goed moeten werken... zeker bij Apple ;)
Das waar :-)

WMC

Iemand een idee of de favorieten bar in Safari Lion ook zichtbaar te krijgen is in full screen mode?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

EJ

Citaat van: jowi op september 26, 2011, 13:06:26
Ik vind dat niet echt logisch. De netwerkkaart bij een bedraadde verbinding wordt toch ook niet uitgezet? En er is op het draadje ook altijd wel dataverkeer...
Klopt, maar het energie verbruik van een bedrade netwerkkaart is ordes van grootte lager. En als je toch hoog energie verbruik hebt hoef je hem ook niet te laten slapen...

jowi

Citaat van: Gaeje op september 26, 2011, 10:28:07
Kan je die niet gewoon laten draaien? Stroomverbruik is zo laag bij dat ding
Heb het even opgezocht, hij verbuikt iets meer dan 12W in idle mode. Dat is inderdaad érg weinig... in sleepmode maar 1.6W.

Gaeje

#461
Citaat van: jowi op september 26, 2011, 20:15:30
Heb het even opgezocht, hij verbuikt iets meer dan 12W in idle mode. Dat is inderdaad érg weinig... in sleepmode maar 1.6W.

ja, ik had dat ook al eens opgezocht nadat een vriend van me vertelde dat hij die gebruikte als 'server' / mediacenter en altijd liet op staan. Bleek inderdaad toen ook heel erg mee te vallen. en dat was nog een vorige generatie

als ik dat vergelijk met mijn mac pro die 200W+ verzuipt

danielo

Citaat van: Gaeje op september 26, 2011, 21:21:13
ja, ik had dat ook al eens opgezocht nadat een vriend van me vertelde dat hij die gebruikte als 'server' / mediacenter en altijd liet op staan. Bleek inderdaad toen ook heel erg mee te vallen. en dat was nog een vorige generatie

als ik dat vergelijk met mijn mac pro die 200W+ verzuipt

Ik gebruik een mac mini server met ssd en in idle, geen beeld output en drives in sleep gebruikt die in de praktijk tussen de 7 en 12 watt. De AppleTV's zijn nog fijner die zitten op een maximaal gebruik van 6watt.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Om die vervolgens aan een plasma te koppelen die 300 watt verbruikt
Citaat van: danielo op september 26, 2011, 22:10:14
Ik gebruik een mac mini server met ssd en in idle, geen beeld output en drives in sleep gebruikt die in de praktijk tussen de 7 en 12 watt. De AppleTV's zijn nog fijner die zitten op een maximaal gebruik van 6watt.

Daniel.
:laugh:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jowi

Ik zie nu ineens in Finder bij het mapje 'shared' iemands MacBook Pro opduiken? Is dat iemand die hier in de buurt met zijn mac in de tuin zit te wifi-en ofzo? Hoe weet ik dat IK niet bij anderen te zien/benaderen ben?

Nosferatu

Even bij system preferences bij 'delen' (internet & wireless) kijken of daar iets staat aangevinkt. Vermoedelijk is jou mac wel 'zichtbaar' voor anderen maar (als er niets staat aangevinkt) niet benaderbaar.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

jowi

Het rare is dat WiFi op de mac mini UIT staat... hoe kan ik dan iemand van 'buiten' oppikken? :crazy:

Xstream

#467
Citaat van: Gaeje op augustus 27, 2011, 12:35:04
dan beantwoord ik niet aan die omschrijving. ik heb best genoeg onderbouwde kritiek op hun spullen, maar van wat er te krijgen is op de markt, is het wel het beste.
Ahem, right ... over rationeel gesproken :P Zo suggestief/subjectief als wat natuurlijk.

EDIT: excuus. Dacht dat ik op de actuele pagina zat, maar dus paar pagina's terug :) Ouwe koeien hebben we niet veel aan.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

danielo

Citaat van: jowi op september 30, 2011, 13:11:13
Ik zie nu ineens in Finder bij het mapje 'shared' iemands MacBook Pro opduiken? Is dat iemand die hier in de buurt met zijn mac in de tuin zit te wifi-en ofzo? Hoe weet ik dat IK niet bij anderen te zien/benaderen ben?

Je mac staat misschien wel wifi uit maar als je iemand op je netwerk als shared ziet dan zit die op zijn minst op je netwerk. Dit kan of via een kabel of omdat je ergens een wifi punt/router hebt openstaan waar die gezellig je internet aansluiting aan het gebruiken is.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jowi


EJ

Hoe is je wifi beschermd? WPA2 met aes?

WEP/WPA/WPA met TKIP is (relatief) eenvoudig te kraken. Ook WPA2 met aes is te brute-forcen als je een te kort wachtwoord (en dan moet je al denken aan <10 karakters!) of een te slecht wachtwoord gebruikt. Ik adviseer je heel sterk om een random reeks getallen van 20 cijfers te gebruiken.

En niets is onmogelijk...

jowi

#471
WPA2-PSK [AES]. Nee inderdaad niets is onmogelijk; maar direct via een kabel wel. Dan moeten ze eerst fysiek inbreken.Het is ook niet zo dat mijn boeltje hier qua wifi wagenwijd open staat. Maar het is wel een goed idee om het wachtwoord complexer te maken.

danielo

Citaat van: jowi op september 30, 2011, 21:26:42
WPA2-PSK [AES]. Nee inderdaad niets is onmogelijk; maar direct via een kabel wel. Dan moeten ze eerst fysiek inbreken.Het is ook niet zo dat mijn boeltje hier qua wifi wagenwijd open staat. Maar het is wel een goed idee om het wachtwoord complexer te maken.

Toch zou ik deze kant op zoeken, als iemand opduikt met een share op je machine dan ziet de mac iets op het netwerk. Scan je netwerk eens op ip nummers en kijk of je de machine kan bereiken. Gooi je wifi eens plan en kijk of die wegvalt dat soort stappen.

Enigste andere dat ik kan bedenken is dat je per ongeluk airdrop bedoeld maar dan zie je alleen machines (en heb je wifi aanstaan).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jowi

Ik hou het even in de gaten. Ik had niet de tegenwoordigheid van geest om ook even in de router te kijken :crazy: zal ik volgende keer wel doen. Ook heb ik inmiddels mac address filtering aangezet voor wifi.

jantje112

Citaat van: jowi op oktober  1, 2011, 10:09:37
Ik hou het even in de gaten. Ik had niet de tegenwoordigheid van geest om ook even in de router te kijken :crazy: zal ik volgende keer wel doen. Ook heb ik inmiddels mac address filtering aangezet voor wifi.

De meeste routeren hebben wel een log waarin de mac adressen worden opgeslagen. Dan kun je zien of er een vreemde eend bij zit.