Het grote OSX topic

Gestart door VlisChris, juni 12, 2011, 11:46:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gaeje

Citaat van: Christiaan S op augustus 10, 2011, 10:26:23
Er zijn nogal wat bestanden dat als ik die kwijt raak ik toch een serieus praktisch, en financieel probleem kan hebben :)
Dan heb je het over bestanden die kritiek genoeg zijn om er in ieder geval moeite in te steken om te kijken of het allemaal mogelijk is.

als je nu thuis na een shoot, de bestanden op 2 - of meerdere schijven zet, en eentje aan de kant legt, en die gaat dan wekelijks (of maandelijks) fysiek nog eens over op een andere, die op een andere plaats komt te liggen, lijkt me dan al sterk dat je ooit IETS gaan kwijt zijn. Je moet ook niet overdrijven natuurlijk, en ZEKER niet voor je hele archief.


VlisChris

Kijk, ik had de hoop dat het normaal aan te pakken was geweest :)
Als het niet technische hoogstandjes had vereist om gewoon netjes 1x per dag/1x per week een backup te laten trekken was het een kleine moeite geweest.
Nu ik van alle kanten hier te horen krijg hoe onmogelijk mijn wens blijkt te zijn :) ga ik denk ik maar gewoon beginnen met 1x per week een schijfje heen en weer te brengen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Softpower

Citaat van: Christiaan S op augustus 11, 2011, 07:07:52
Kijk, ik had de hoop dat het normaal aan te pakken was geweest :)
Als het niet technische hoogstandjes had vereist om gewoon netjes 1x per dag/1x per week een backup te laten trekken was het een kleine moeite geweest.
Nu ik van alle kanten hier te horen krijg hoe onmogelijk mijn wens blijkt te zijn :) ga ik denk ik maar gewoon beginnen met 1x per week een schijfje heen en weer te brengen.

2 synology nassen. beide plaatsen juiste port openen op firewall en dan netwerk backup op basis van extern ipadres (de remote locatie) in de thuissynology nas invoeren. Appeltje eitje. Kind kan de was doen. Afhankelijk van jouw uploadsnelheid en hoeveelheid data red je het misschien in een nacht!
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

CineSmurf

Citaat van: Christiaan S op augustus 11, 2011, 07:07:52
Kijk, ik had de hoop dat het normaal aan te pakken was geweest :)
Als het niet technische hoogstandjes had vereist om gewoon netjes 1x per dag/1x per week een backup te laten trekken was het een kleine moeite geweest.
Nu ik van alle kanten hier te horen krijg hoe onmogelijk mijn wens blijkt te zijn :) ga ik denk ik maar gewoon beginnen met 1x per week een schijfje heen en weer te brengen.

Wat voor NAS heb je? Bij die van mij zit standaard een mogelijkheid om veilig je NAS te benaderen. Daar hoef je niets voor open te zetten.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

VlisChris

#204
Staat hier een Netgear ReadyNAS NV+

Edit.

Kom net dit stukje tegen. Is dat wellicht wat ik zoek?

CitaatHTTP (Hypertext Transfer Protocol) wordt overal door webbrowsers gebruikt. Standaardtoegang tot de ReadyNAS via HTTP laat een share-lijst zien. Als u de ReadyNAS als webserver wilt gebruiken, kunt u een share opgeven waar de toegang naartoe wordt geleid en kunt u aanmeldingsverificatie voor die share in- of uitschakelen. Omleiding naar een share is alleen mogelijk als die is ingesteld met het toegangsrecht voor alleen-lezen via HTTP.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

Nee, dat is om je NAS als webserver (dus voor een internetsite) in te zetten.
Groeten,
Edwin

VlisChris

Ok :)
Ik open binnenkort gewoon een apart topic. Lijkt me handiger dan dit topic te "vervuilen" met niet relevante info :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

WickedGame

#207
Blijft OSx Lion voorlopig alleen download, of komt er ook een CD/DVD versie nog van? En als je een Mac en Macbook Pro hebt dien je dan 2 versies te kopen? Of is 1 versie mogelijk voor meerdere macs?

Audiofiel

Als je je NAS en router openzet op poort 80 (http) of poort 21 (ftp) kun je net zo goed al je bestanden op Facebook, Hyves en Picasa zetten. Kan iedereen tenminste bij je spullen komen. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: WickedGame op augustus 11, 2011, 10:58:41
Blijft OSx Lion voorlopig alleen download, of komt er ook een CD/DVD versie nog van?

Er komt een USB-stick versie van waarmee je machines direct kunt opstarten.

CitaatEn als je een Mac en Macbook Pro hebt dien je dan 2 versies te kopen? Of is 1 versie mogelijk voor meerdere macs?

Volgens de licentievoorwaarden heb je 1 besturingssysteem per machine nodig.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nosferatu

#210
Citaat van: WickedGame op augustus 11, 2011, 10:58:41
Blijft OSx Lion voorlopig alleen download, of komt er ook een CD/DVD versie nog van? En als je een Mac en Macbook Pro hebt dien je dan 2 versies te kopen? Of is 1 versie mogelijk voor meerdere macs?
Er komt nog een USB stick (of zoiets) van die als ik het me goed herinner $ 69,- moet gaan kosten. Lion mag je op 5 verschillende machines installeren, dit is nl. het maximaal aantal MACS dat je aan je Apple ID kan hangen. Niets weerhoud je er natuurlijk van om de Lion download voor de installatie op een DVD te zetten en die te gaan gebruiken i.p.v. alweer die kleine 4GB uit de app store te downloaden.

Misschien handig voor diegene die een bootable DVD of USB stick willen hebben van Lion ?
http://osxdaily.com/2011/06/08/create-burn-bootable-mac-os-x-lion-install-disc/
http://osxdaily.com/2011/07/08/make-a-bootable-mac-os-x-10-7-lion-installer-from-a-usb-flash-drive/
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Audiofiel

Citaat van: Nosferatu op augustus 11, 2011, 11:11:24
Lion mag je op 5 verschillende machines installeren, dit is nl. het maximaal aantal MACS dat je aan je Apple ID kan hangen.

Dat je het op meer machines kunt zetten zegt niets over de voorwaarden in de licentie. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Cyrus·

Bij niet-commercieel gebruik mag je, bij aanschaf via de AppStore, op elke Mac die je bezit (of in beheer hebt) 1 kopie van Lion installeren, zie licentievoorwaarden.
Groeten,
Edwin

Audiofiel

#213
Interessant, kennelijk de oude 'Family Pack'-omschrijving. Er staat tevens in jouw schermafbeelding dat je Lion alleen mag gebruiken op een privé computer (personal, non-commercial). ::)


Of missen we nu een paar regels?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WickedGame

Citaat van: CyrusOne op augustus 11, 2011, 11:52:24
Bij niet-commercieel gebruik mag je, bij aanschaf via de AppStore, op elke Mac die je bezit (of in beheer hebt) 1 kopie van Lion installeren, zie licentievoorwaarden.

Ok goed om te weten, dan is 1 keer downloaden en branden voldoende voor beide macs.

Cyrus·

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2011, 12:06:47
Interessant, kennelijk de oude 'Family Pack'-omschrijving. Er staat tevens in jouw schermafbeelding dat je Lion alleen mag gebruiken op een privé computer (personal, non-commercial). ::)


Of missen we nu een paar regels?

Ik heb uit de licentievoorwaarden alleen het voor privégebruik relevante stukje aangehaald, aangezien ik veronderstel dat dat voor de meesten in dit topic relevant zal zijn. Het stukje is gekopieerd uit de licentievoorwaarden zoals in de AppStore vermeld. Voor commercieel gebruik gelden er andere voorwaarden (naar ik begrijp: 1 licentie per machine of volume licensing).

Volgens mij zou dit (zie afbeelding) de hele lading moeten dekken:
Groeten,
Edwin

Audiofiel

Dat is duidelijker inderdaad. Het is een ruimere interpretatie dan voorheen met de oudere systemen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

danielo

#217
Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2011, 12:20:46
Dat is duidelijker inderdaad. Het is een ruimere interpretatie dan voorheen met de oudere systemen.

De nieuwe 'regel' dat je het mag zetten op elke machine die onder een account zit is het gevolg van de appstore. In principe is er geen grens maar in de praktijk lijkt de grens van 5 naar 10 te zijn gegaan. Dit omdat er teveel mensen (in 1 gezin, vaak onder 1 account) tegen de 5 grens aanliepen.

We moeten onthouden dat apple nogsteeds weinig verdient aan de software binnen hun bedrijf, ze worden hier steeds makkelijker in. Ook zien we dat ze bij alle nieuwe macs al een gedeelte van de kosten voor het OS inboeken in de prijs van de machine over 4 jaar. Persoonlijk denk ik dat Lion de laatste versie van het OS is waar we voor betalen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Softpower

Citaat van: Audiofiel op augustus 11, 2011, 11:04:35
Als je je NAS en router openzet op poort 80 (http) of poort 21 (ftp) kun je net zo goed al je bestanden op Facebook, Hyves en Picasa zetten. Kan iedereen tenminste bij je spullen komen. :-X

Lol. Als ze er bij willen dan komen ze er toch wel bij. Dus tja gooi het gewoon direct online. Dan hoef je je er ook geen zorgen meer over te maken :evil:
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

CineSmurf

Citaat van: Christiaan S op augustus 11, 2011, 10:46:26
Staat hier een Netgear ReadyNAS NV+

Edit.

Kom net dit stukje tegen. Is dat wellicht wat ik zoek?


Die heb ik ook. Je kan met Remote acces toegang regelen tot je NAS. Zie hier een omschrijving: http://www.readynas.com/?p=1435
Werkt echt uitstekend. Je hoeft geen poorten open te zetten op je router.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Cyrus·

#220
Citaat van: danielo op augustus 11, 2011, 12:59:21
De nieuwe 'regel' dat je het mag zetten op elke machine die onder een account zit is het gevolg van de appstore. In principe is er geen grens maar in de praktijk lijkt de grens van 5 naar 10 te zijn gegaan. Dit omdat er teveel mensen (in 1 gezin, vaak onder 1 account) tegen de 5 grens aanliepen.

Het is dus niet zo dat je het op elke machine mag zetten die onder een specifiek Apple-ID valt. De licentievoorwaarden zeggen dat je - in geval van persoonlijk, niet commerciëel gebruik, 1 aangeschafte OSX Lion mag installeren op elke Apple-machine die onder je beheer valt. Je kunt namelijk vrij eenvoudig een DVD-image maken van de Lion-download en daarmee andere machines upgraden (of van een clean install voorzien).

Het maximum van 5 (nu kennelijk 10) machines waar jij op bedoelt, is het aantal computers dat je onder 1 Apple-ID kunt activeren. Dat is iets heel anders.  

edit: typos
Groeten,
Edwin

Gaeje

je kan in principe toch met élke mac die je hebt met dezelfde apple ID aanmelden? ik heb bvb een laptop en een powermac, allebei met de apple id in itunes, maar kan me voorstellen als ik nog een macbook air, een imac, een mac mini etc had dat die allemaal onder dezelfde ID vallen?

danielo

Citaat van: CyrusOne op augustus 11, 2011, 14:09:43
Het is dus niet zo dat je het op elke machine mag zetten die onder een specifiek Apple-ID valt. De licentievoorwaarden zeggen dat je - in geval van persoonlijk, niet commerciëel gebruik, 1 aangeschafte OSX Lion mag installeren op elke Apple-machine die onder je beheer valt. Je kunt namelijk vrij eenvoudig een DVD-image maken van de Lion-download en daarmee andere machines upgraden (of van een clean install voorzien).

Het maximum van 5 (nu kennelijk 10) machines waar jij op bedoelt, is het aantal computers dat je onder 1 Apple-ID kunt activeren. Dat is iets heel anders.  

edit: typos

Misschien ben ik vreemd maar ik denk dat 'onder je beheer valt' een knipoog is naar dat je binnen 1 gezin (vaak 1 account) je een app maar 1 keer hoeft te kopen. Ook denk ik dat 10 devices per ID ook een hint is naar het maximale aantal wat apple binnen 1 gezin verwacht (1 of 2 macs, wat iphones en een ipod touch).

Mijn punt was vooral dat de regels een richtlijn lijken te zijn en dat apple niet zo lastig is hiermee. Dit was ook altijd al zo met het OS zelf (geen echt beveiliging) en de Family packs Apple verwacht dat je redelijk bent en dwingen in verhouding weinig af.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Xstream

#223
Citaat van: GH op augustus 10, 2011, 18:46:36
Ik had 'm weleens voorbij zien komen, maar niet gezien dat er geen maximum zit in het datagebruik. Dat maakt het een aantrekkelijk alternatief.
Hoewel ik nu wel zie dat ze je boven de 200GB in snelheid gaan afremmen... maar vooruit dat kan ik me ook wel voorstellen.

Edit: De kwaliteit van Carbonite lijkt toch erg tegen te vallen. Prijs is voor slechts 1 computer, alleen de C: drive heeft een automatische backup (en daar staat mijn data niet) en de snelheid is volgens vele reviews enorm traag.

Carbonite is inderdaad een drama. Het werkt op zich redelijk al vond ik de software zwaar en gebrekkig in opties, tot je eens gaat kijken naar je backups. En hier las ik naderhand heel veel verhalen over. Veel files van me die corrupt waren geworden, of helemaal niet gebackupped. Het is een lek systeem wat gewoon niet feilloos werkt. Gelukkig checkte ik 't voordat 't lokaal mis zou gaan.

Ik ben toen overgestapt naar iDrive.com: http://www.idrive.com/pricing.htm
Deze is sowieso veel fijner in gebruik (als in makkelijker, meer opties en minder heavy op je systeem, ook met continious backup ingesteld) en ook een snellere verbinding.
Ik heb zelf niet meer dan 150GB nodig, dus dan is (omgerekend) 3.5 euro per maand goed te doen voor wel een stabiele backup service.
Als je meer nodig hebt wordt 't wel wat prijzig. Maar ik heb liever betrouwbaarheid dan kostenbesparing, want dan kun je net zo goed niet backuppen en nog meer kosten besparen :P
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Nosoforos

Er is een update van Lion! Dit zou oa wifi-problemen moeten verhelpen, dus ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die daar last van hebben.