Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vergeerr72



Citaat van: gizmo2 op augustus 17, 2021, 16:01:24
het is en blijft een hobby en zo blijf ik van de straat en val ik mensen niet lastig  ;D
Dat zouden meer mensen moeten doen[emoji3]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

gizmo2

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

#1328
Citaat van: gizmo2 op augustus 27, 2021, 18:06:12
mooie aanpassingen voor je schermpje, peppymeter via volumio :headbanging:

https://community.volumio.org/t/volumio-project-with-1920-display-and-peppymeter-as-screensaver-for-volumio-v2-8xx-and-3-0xx-buster/45862

hier kan je zien hoe het werkt bij afspelen.
https://www.youtube.com/watch?v=YlVzvnlpAd8&t=1s


Erg cool, als in, dat wil ik ook  ;D

Echter ik wil gewoon mijn bestaande streamer (Logitech Transporter) blijven gebruiken, dus ik had bedacht dat ik met een pi een dummy speler maak en dan via de synchronize optie in LMS deze synchroniseer met de transporter.

Had nog een PI3B liggen , dus volumio erop gezet alsmede squeezelite player en de peppy module erop gezet. Bij het installeren van de peppy module gaat het bij mij helaas mis met het compileren. Dat komt omdat build-essentials niet wil installeren vanwege dependency problemen. Daar een fix voor gevonden en uiteindelijk heel de boel (mpd start niet meer en dus de webgui ook niet) gesloopt  :laugh:

Ik was al wel zover dat ik op mijn hdmi scherm die ik eraan gehangen had de VU-meters te zien kreeg, ze bewogen alleen niet, maar dat is logisch omdat de peppy alsa modules niet wilde compileren.

Afijn , aan jou de vraag hoe het kan dat jij deze problemen (laatste volumio 2.907 en build-essentials niet kunnen installeren) niet had ??

hifiman

Direct na opnieuw flashen volumio:

root@volumio:~# apt install build-essential
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
build-essential : Depends: gcc (>= 4:4.9.1) but it is not going to be installed
                   Depends: g++ (>= 4:4.9.1) but it is not going to be installed
                   Depends: dpkg-dev (>= 1.17.11) but it is not going to be installed
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

gizmo2

#1330
squeezelite via volumio laat niets zien op een schermpje (heb dit al eens daar gevraagd of dit mogelijk is), alleen wat local afgespeeld wordt, tidal, spotify connect2 etc....

ik weet verder niet hoe je boel geïnstalleerd hebt maar inmiddels heeft de maker een plug-in bestand gemaakt (peppy_screensaver.zip), nu is het alleen een kwestie van de het complete bestand naar de locatie "/home/volumio" te kopiëren en via terminal ssh in volumio de locatie aangeven "cd /home/volumio/peppy_screensaver" en vervolgens "volumio plugin install" uit te voeren waarna de plug-in geïnstalleerd wordt en de plug-in te vinden is bij geïnstalleerde plug-ins.
bestand is te downloaden, onderstaande link "Step 4: install PeppyMeter" iets naar beneden.

https://community.volumio.org/t/volumio-project-with-1920-display-and-peppymeter-as-screensaver-for-volumio-v2-8xx-and-3-0xx-buster/45862/6


sorry voor het geschommel van het beeld
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Thanks voor de toelichting! Het is nu wel gelukt, alleen nu zie ik de meters niet meer  :wacko:

Maar zo te horen gaat het feest sowieso niet door, als het niet werkt met squeezelite. Neemt niet weg dat ik er nog effe verder mee ga klooien  :angel:

gizmo2

#1332
gaat niet werken met squeezelite, ik had dit namelijk ook graag gezien in samenwerking met mijn transporter.


je hebt toch wel de touchplug-in geïnstalleerd, zo ja zet dan de screensaver timeout op 60 sec of lager en de geen/no screensaver op aan/on.
de settings van peppymeter timeout lager dan die 60 sec (ik heb hem op 6 sec) en de active meter folder niet op custom maar de standaard resolutie van je scherm.

oja nog vergeten, gpu memory op 128 mb.

mijn settings.






alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Ja dat had ik allemaal wel gedaan.
Volgens mij trekt mijn Pi3 (slechts 1 GB RAM) het niet... Toch eerst maar een Pi4 aanschaffen denk ik.

Citaat van: gizmo2 op augustus 30, 2021, 22:48:38
gaat niet werken met squeezelite, ik had dit namelijk ook graag gezien in samenwerking met mijn transporter.


je hebt toch wel de touchplug-in geïnstalleerd, zo ja zet dan de screensaver timeout op 60 sec of lager en de geen/no screensaver op aan/on.
de settings van peppymeter timeout lager dan die 60 sec (ik heb hem op 6 sec) en de active meter folder niet op custom maar de standaard resolutie van je scherm.

oja nog vergeten, gpu memory op 128 mb.

mijn settings.






gizmo2

Citaat van: hifiman op augustus 30, 2021, 23:06:47
Ja dat had ik allemaal wel gedaan.
Volgens mij trekt mijn Pi3 (slechts 1 GB RAM) het niet... Toch eerst maar een Pi4 aanschaffen denk ik.
zou zo maar kunnen, ik heb het op een rasp 4 staan en de 3 zou dan net iets te weinig hebben.


hier trouwens nog een filmpje hoe dit alles te installeren, misschien heb je iets over het hooft gezien.......je weet maar nooit.
https://www.youtube.com/watch?v=nlPyn8Gw7yk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Voor de herkansing met de pi4 en werkt nu :-)

Heb er alleen niks aan want ik wil niks afspelen met volumio  maar met mijn logitech transporter :crazy:

gizmo2

#1336
Citaat van: hifiman op september  4, 2021, 23:48:40
Voor de herkansing met de pi4 en werkt nu :-)

Heb er alleen niks aan want ik wil niks afspelen met volumio  maar met mijn logitech transporter :crazy:
Heb dit ooit een keertje gevraagd aan de maker van de plugin of dit mogelijk is.

Volgens mij is er ook niet zoveel vraag naar i.v.m picoreplayer.

Maar mooi dat het in ieder geval wel werkt op een pi 4, is dat mystery ook opgelost [emoji736]



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Citaat van: gizmo2 op september  5, 2021, 00:06:06
Heb dit ooit een keertje gevraagd aan de maker van de plugin of dit mogelijk is.

Volgens mij is er ook niet zoveel vraag naar i.v.m picoreplayer.

Maar mooi dat het in ieder geval wel werkt op een pi 4, is dat mystery ook opgelost [emoji736]



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Ja jammer hoor! Ik wilde puur de VU meter functie toevoegen aan bestaand LMS systeem en players.

Achteraf denk ik dat het met de PI3 ook werkte, had toen geen bron toegevoegd om wat af te kunnen spelen dus logisch dat de meters niet in beeld verschenen, nu na toevoegen en afspelen van radio paradise plugin dus wel.

hifiman

Ik heb peppymeter alsnog aan de gang met squeezelite hoor :-)  En dan middels een LMS sync naar mijn "echte" player, heb ik nu feitelijk een standalone VU meter, precies wat ik wilde  8)

gizmo2

#1339
Citaat van: hifiman op september  8, 2021, 23:14:44
Ik heb peppymeter alsnog aan de gang met squeezelite hoor :-)  En dan middels een LMS sync naar mijn "echte" player, heb ik nu feitelijk een standalone VU meter, precies wat ik wilde  8)
Wow!  dat is mooi, ben dan wel benieuwd hoe je dat dan voor elkaar gekregen hebt.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Ik kwam er pas gister achter dat peppymeter ook als standalone applicatie bestaat en niet alleen als volumio plugin. Heb dus raspi-os op de pi gezet en vervolgens peppymeter, peppy-alsa en squeezelite er op en dat werkt prima.

https://github.com/project-owner/PeppyMeter.doc/wiki
https://github.com/project-owner/peppyalsa.doc/wiki

Dat zal in Volumio waarschijnlijk ook werken, maar dan kun je nog steeds niet via volumio zien wat er afgespeeld wordt.


gizmo2

AHa op die manier, ik vroeg me al af hoe je de player in volumio dan werkend kreeg.

Misschien ga ik het zelf ook proberen, in ieder geval bedankt voor de tip.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

#1342
Bij deze alles wat ik  heb moeten doen om automatisch na boot van een pi4 alleen de peppy meter op een hdmi scherm te krijgen en vervolgens aan te sturen middels je bestaande LMS infra.

Zet Raspberry Pi OS with desktop (Release date: May 7th 2021 Kernel version: 5.10) op een SD card en boot deze in de pi.
Completeer de grafische setup (updates enzo).

Zet SSH toegang aan en login met ssh als user pi.

Installeer de extra packages:

sudo apt-get install build-essential autoconf automake libtool libasound2-dev libfftw3-dev


In pi home dir:

git clone https://github.com/project-owner/PeppyMeter.git
mkfifo myfifo
git clone https://github.com/project-owner/peppyalsa.git
cd peppyalsa
aclocal && libtoolize
autoconf && automake --add-missing
./configure
make
sudo make install


Installeer squeezelite:

sudo apt install squeezelite


Edit /etc/default/squeezelite en vul de naam van de peppymeter player in en eventueel het ip adres van je lms server:

# The name for the squeezelite player:
SL_NAME="vumeter"

# Squeezebox server (Logitech Media Server):
# Uncomment the next line if you want to point squeezelite at the IP address of
# your squeezebox server. This is usually unnecessary as the server is
# automatically discovered.
SB_SERVER_IP="192.168.1.2"

Merk op dat SL_SOUNDCARD parameter een # voor blijft staan, hier wijzigen we niets aan.

Maak /etc/asound.conf aan met de volgende inhoud:

pcm.!default {
        type plug
        slave.pcm "softvol_and_peppyalsa"
}

ctl.!default {
        type hw
        card 0
}

pcm.peppyalsa {
        type meter
        slave.pcm "hw:0,0"
        scopes.0 peppyalsa
}

pcm.softvol_and_peppyalsa {
        type softvol
        slave.pcm "peppyalsa"
        control {
                name "PCM"
                card 0
        }
}

pcm_scope.peppyalsa {
        type peppyalsa
        decay_ms 400
        meter "/home/pi/myfifo"
        meter_max 100
        meter_show 0
        spectrum "/home/pi/myfifosa"
        spectrum_max 100
        spectrum_size 30
}

pcm_scope_type.peppyalsa {
        lib /usr/local/lib/libpeppyalsa.so
}

pcm.dsp0 peppyalsa


Kies in raspi-config bij System Options -> Boot / Autologin voor Console autologin

Installeer dit extra package:

sudo apt-get install xserver-xorg-legacy


Wijzig de inhoud van /etc/X11/Xwrapper.config naar:

allowed_users=anybody
needs_root_rights=yes


Voeg user pi toe aan de tty groep (middels: sudo vigr):

tty:x:5:pi


Maak de file /home/pi/.xinitrc aan met inhoud:

#!/bin/bash
cd /home/pi/PeppyMeter
python3 peppymeter.py


Voeg toe aan het einde van /home/pi/.profile

xinit -- -nocursor


Maak eventueel nog aanpassingen naar persoonlijke voorkeur in /home/pi/PeppyMeter/config.txt

[current]
meter = tube
random.meter.interval = 20
meter.size = medium
screen.width =
screen.height =

enz....


Reboot de pi

Kies nu in LMS de vumeter player als player en synchroniseer deze in LMS met je daadwerkelijke player.

That's all folks  :pompom:

Voor meer info:
https://github.com/project-owner/PeppyMeter.doc/wiki
https://github.com/project-owner/peppyalsa.doc/wiki

PS. De foto is nog even van een veel te groot scherm, ik moet namelijk nog een kleintje aanschaffen ;-)

Tubegear

Vorig jaar heb ik een leuke Retropie gebouwd, misschien ook nog maar eens een streamer gaan bouwen. Hoor veel goede verhalen over de AES versie, ik ga me maar eens inlezen.

gizmo2

#1344
heb de hele installatie van volumio en peppymeter opnieuw gedaan en nu wel de custom folder werkend, ergens zal er met de vorige installatie iets verkeerd gegaan zijn.
een van de custom vu meters
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Citaat van: Tubegear op september 10, 2021, 14:03:27
Vorig jaar heb ik een leuke Retropie gebouwd, misschien ook nog maar eens een streamer gaan bouwen. Hoor veel goede verhalen over de AES versie, ik ga me maar eens inlezen.
wat is dat precies........de AES versie?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Citaat van: gizmo2 op september 10, 2021, 18:29:29
heb de hele installatie van volumio en peppymeter opnieuw gedaan en nu wel de custom folder werkend, ergens zal er met de vorige installatie iets verkeerd gegaan zijn.
een van de custom vu meters

Mooi man!! Ik heb ondertussen een klein 5 inch hdmi display besteld. :-)

Tubegear


Tabcam

#1348
Citaat van: Tubegear op september 12, 2021, 09:40:41
PI2AES
Holy moly, én duur én heeft 24V nodig :nopompom:. Is dit bordje van Audiophonics niet veel eenvoudiger?



Heb geprobeerd het plaatje met img width=320 tag te resizen, maar dat lukt niet :nopompom:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i