Hushbox... Hoe en wat?

Gestart door Hairball, mei 3, 2002, 03:58:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hairball

Hi,

Ik wil een hushbox voor mijn beamer gaan maken.
Welk materiaal moet ik gebruiken en hoe krijg ik de beste demping?
Hoe bevestig ik e.e.a. aan mijn "verlaagde" gipsplaatplafond???

Gaarne tips..

Nico
I hate HT.........

Just kidding :)

jaco

#1
Nico,

Ik kan je wel vertellen hoe ik die van mij aan het bouwen ben.
Ik heb een Sony D50 projector en wil die graag kunnen blijven bereiken voor afstellen.
Hierdoor heb ik gekozen om een scharnierende kap te maken. Voor mij was dit relatief makkelijk omdat ik de projector aan een balkenconstructie in de kamer heb hangen (met een gips plafond wordt dit toch wel moeilijker vrees ik)
Als scharnier heb ik een zgn "heng" genomen. Die worden normaal voor het ophangen van hekken gebruikt.  Zo's heng geeft je wat meer stevigheid, en je kunt de kap eenvoudig wegnemen van het plafond.

Vervolgens heb ik een frame van balkjes van 1,5 x 4 cm gemaakt. dit heeft een model in de vorm van de projector, dus niet een vierkante bak. Staat iets sierlijker. Ik bedoel hiermee dat belijning van de projector door de kast gevolgd wordt.
Over dat balkenframe heb ik 4 mm dik MDF geschroefd. MDF is wel zwaar, maar kun je heel mooi afwerken. Vervolgens ben ik nu bezig om piramide schuim aan de binnenkant te maken (plakken denk ik)
Ik ben nog niet klaar, want de randen wil ik nog voorzien van tochtstrip zodat hij mooi aanlsuit. Tevens moet ik aan de bovenkant van de projector nog schuim maken om daar de klank reflecties tegen het plafond  te dempen.

In mijn systeem zit verder nog een aanvoer slang en afvoer slang.  Dat is zo'n flexibele slang voor afzuigkappen. Hier heb ik papst 230 volt ventilatoren zitten die iets van 26 db geluid maken of zo.

Wel veel werk, maar nu halverwege merk ik al dat de geluidsproductie van de projector minder hinderlijk wordt.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#2
Nico,

Voor de 808 is een hushbox niet nodig.
Wacht maar totdat je hem gehoord hebt.
Hij is een stuk rustiger als bv de G70 of D50.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#3
Wel als je allergisch bent voor ruis Frank...

Hairball

#4
Misschien een domme vraag:

Buiten het lawaai komt er van zo'n CRT nog een hoop watmte af en zijn de stoffen die er uitkomen schadelijk voor de gezondheid???

Nico
I hate HT.........

Just kidding :)

J.A.F._Doorhof

#5
Volgens mij zijn ze niet schadelijk, hoewel ik wel na 3 films alles in 3D begin te zien  ;D :o.

Zonder gekheid, de warmte is inderdaad aanwezig, maar het allemaal lucht. Als je een hushbox bouwt moet je er dus ook voor zorgen dat die luchtstroom intact blijft.

Ik leg je Dinsdag wel wat dingen uit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

#6
CitaatZonder gekheid, de warmte is inderdaad aanwezig, maar het allemaal lucht. Als je een hushbox bouwt moet je er dus ook voor zorgen dat die luchtstroom intact blijft.

Frank, zou je mij eens kunnen vertellen hoe je dit precies wil doen. Als je er een kast omheen bouwt dan wordt de luchtstroom toch zeker anders?
En wat moet je nu eigelijk doen: koude lucht halen, of warme lucht wegblazen? Of beide?
Mijn nieuwe projector "zuigt" de warme lucht uit de projector.  Vlak onder deze ventilatoren zitten een paar torren die goed gekoeld moeten worden.
De ventilatoren zitten aan de onderkant, en aan de bovenkant zitten grote sleuven om de lucht binnen te halen, dus ik kan denk ik niet ongestraft de bovenkant dichtmaken. Ik ga dit dus ook niet testen.
Maar volgens mij kan je dus niets doen, zonder de luchtstroom te wijzigen.

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

#7
De luchtstroom blijft in tact, dat heb ik al in een topic beschreven, heb even geen tijd voor een link (visite zit al beneden  ;D), dus even zoeken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hairball

#8
En..... Heb je je visite al gevonden  ;D
I hate HT.........

Just kidding :)

SiR-ROUND

#9
;D

Good one!

jaco

#10
Zo'n hushbox moet wel ruimte laten om de lucht aan te zuigen en af te blazen. Ik voer 'koele'lucht aan aan de voorkant, en zuig 'warme'lucht af aan de achterkant. Dat wordt zo'n 2 meter voor me uit de kamer aangezogen, en 1,8 meter achter me afgeblazen.
Mijn kap zit dus aan de onderkant redelijk strak tegen de projector, maar er achter zit  ongeveer 15 cm ruimte daar waar de projector uitblaast.
Aan de voorkant zit er zo'n 10 cm ruimte daar waarde projector aanzuigt. Op die aan en afzuigpunten komt bij mij een slang (125 mm) uit met daarop een verloopstuk naar rechthoekig. (bouwmarkt om ventilatie in de keuken aan te leggen onder de aanrecht bovenkastjes)

Mijn kap moet nog dichtgemaakt worden aan de bovenkant, maar tot dusver is de koeling niet een probleem.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#11
Ik heb inmiddels wat foto's online gezet.
Geintresseerden kunnen dus even kijken hoe ik mijn hushbox gemaakt heb, en hoe de koeling plaatsvind.

Zie de URL in de thread in sectie private home theaters:
http://www.htforum.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=private;action=display;num=1021013993

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Hairball

#12
Frank heeft inmiddels de Barco 808 opgehangen. Ik denk dat een hushbox te veel moeite is. Eigenlijk hoor je het ding bijna niet.

N.
I hate HT.........

Just kidding :)

J.A.F._Doorhof

#13
Helemaal niet op de volumes waarop jij draait  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hairball

#14
he??? Ik kan je niet verstaan... Ikke is doof van het HT  :-*
I hate HT.........

Just kidding :)

J.A.F._Doorhof

#15
Je kunt toch nog wel lezen  :o ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hairball

#16
Nee... Met dat scherm thuis zijn deze letters me te klein geworden hehehe

N. :D
I hate HT.........

Just kidding :)