Advies gevraagd: Stille (budget-)HTPC voor o.a. HD

Gestart door Martijn76, juli 19, 2007, 13:22:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FredBeamer

Citaat van: Erik op augustus 28, 2007, 18:40:42
Daar heb jij half gelijk in. Hij draait alleen bij 3D games hard. Voor bv HD films afspelen komt hij niet boven de 700 toeren (ondergrens) en is daarmee onhoorbaar. Sommige barebones bv de mijne hebben een hele slimme contructie om hitte af te voeren. Ze zijn er echt op gebouwd zeg maar. En de een is daar beter in dan de ander. Sommige zijn heel slecht, maar een beetje voorwerk voorkomt een hoop ellende. ik heb tenslotte ook een goede kast gevonden, maar het was wel even zoeken.

Daarnaast heb ik hem ook op hem mijn buro naast het scherm staan en dan heb ik liever een kast van 30x30x25 dan zo'n grote bak. Dat laatste vind ik alleen handig als je hele zware 3D kaarten en zware voedingen in je kast wil stoppen bv (dual) 8800GTS. Er kunnen 2 harddisken en een dvd/br, geluidskaart in en een 6600GT dus meer dan genoeg.

Mijn volgende HTPC wordt weer een barebone, als ze tenminste nog bestaan.

Ben benieuwd welke barebone kast jij gebruikt als HTPC.

Groet

Fred
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

FredBeamer

Citaat van: Erik op augustus 28, 2007, 18:40:42
Daar heb jij half gelijk in. Hij draait alleen bij 3D games hard. Voor bv HD films afspelen komt hij niet boven de 700 toeren (ondergrens) en is daarmee onhoorbaar. Sommige barebones bv de mijne hebben een hele slimme contructie om hitte af te voeren. Ze zijn er echt op gebouwd zeg maar. En de een is daar beter in dan de ander. Sommige zijn heel slecht, maar een beetje voorwerk voorkomt een hoop ellende. ik heb tenslotte ook een goede kast gevonden, maar het was wel even zoeken.

Daarnaast heb ik hem ook op hem mijn buro naast het scherm staan en dan heb ik liever een kast van 30x30x25 dan zo'n grote bak. Dat laatste vind ik alleen handig als je hele zware 3D kaarten en zware voedingen in je kast wil stoppen bv (dual) 8800GTS. Er kunnen 2 harddisken en een dvd/br, geluidskaart in en een 6600GT dus meer dan genoeg.

Mijn volgende HTPC wordt weer een barebone, als ze tenminste nog bestaan.

P.s. ondanks er een zogenaamde 4 copper heat pipes wordt in mijn barebone de CPU lekker warm, vooral bij het afspelen van een MKV bestand. Misschien dat de tegenwoordige processoren minder hitte ontwikkelen. In deze barebone zit een intel P4 3.0 HT Socket 775 processor.

JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

Rielplayer

hoe warm is warm bij jou?

Citaat van: FredBeamer op augustus 28, 2007, 19:05:13
P.s. ondanks er een zogenaamde 4 copper heat pipes wordt in mijn barebone de CPU lekker warm, vooral bij het afspelen van een MKV bestand. Misschien dat de tegenwoordige processoren minder hitte ontwikkelen. In deze barebone zit een intel P4 3.0 HT Socket 775 processor.


Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Raphie

Ik heb inmiddels m'n XPS M1330 binnen, deze heeft Dell MediaDirect, dat is een Cyberlink Mediacenter die je opstart zonder je OS op te starten, hij heeft HDMI out en een Bluetooth afstandsbediening.

Erg cool allemaal, ben op het moment in het buitenland, maar ga hem zaterdag eens even goed aan de tand voelen en zien op ik 1080p uit die HDMI poort krijg ;D
JBL PRX Power!

Erik

#204
Citaat van: FredBeamer op augustus 28, 2007, 19:05:13
P.s. ondanks er een zogenaamde 4 copper heat pipes wordt in mijn barebone de CPU lekker warm, vooral bij het afspelen van een MKV bestand. Misschien dat de tegenwoordige processoren minder hitte ontwikkelen. In deze barebone zit een intel P4 3.0 HT Socket 775 processor.


Heb jij soms een P4 van het prescot type ook wel presshot genoemd? Ik heb zelf de p4 3.0 ghz northwoord dat scheelt alweer 30 watt ofzo

Mijn HTPC is een Soltek 3401
Lees dit artikel maar eens door daar wordt mijn pc ook in beschreven
http://www.tomshardware.com/2003/10/14/pc_size_means_everything/index.html

Ik heb er nog wel een speciale dure koeler bij gekocht die bekend stond om goede resultaten koste me ook weer 70 plus een grotere fan om het koelblok te koelen ;D

Deze Soltek stond erom bekend zijn geluid zo laag mogelijk te houden, ten koste van de temparatuur mijn bleef altijd onder max toegestane grens. Maw dat ding werd 42 graden ipv 30 in idle mode maar wat maakt dat uit als de max 70 graden is. Mij niet in ieder geval als hij zijn fan maar houdt ;D

btw en de voeding van 230 watt (hoog rendement) is nog steeds voldoende geweest.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

FredBeamer

Citaat van: Erik op augustus 28, 2007, 19:21:18
Heb jij soms een P4 van het prescot type ook wel presshot genoemd? Ik heb zelf de p4 3.0 ghz northwoord dat scheelt alweer 30 watt ofzo

Mijn HTPC is een Soltek 3401
Lees dit artikel maar eens door daar wordt mijn pc ook in beschreven
http://www.tomshardware.com/2003/10/14/pc_size_means_everything/index.html

Ik heb er nog wel een speciale dure koeler bij gekocht die bekend stond om goede resultaten koste me ook weer 70 plus een grotere fan om het koelblok te koelen ;D

Deze Soltek stond erom bekend zijn geluid zo laag mogelijk te houden, ten koste van de temparatuur mijn bleef altijd onder max toegestane grens. Maw dat ding werd 42 graden ipv 30 in idle mode maar wat maakt dat uit als de max 70 graden is. Mij niet in ieder geval als hij zijn fan maar houdt ;D

btw en de voeding van 230 watt (hoog rendement) is nog steeds voldoende geweest.



Klopt inderdaad, het is een P4 prescot. Magg 70 graden worden maar de fan gaat dan loeien. Bedankt voor je tip.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

FredBeamer

JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

Erik

Citaat van: FredBeamer op augustus 28, 2007, 20:06:18
Klopt inderdaad, het is een P4 prescot. Magg 70 graden worden maar de fan gaat dan loeien. Bedankt voor je tip.
Nou moet ik wel zeggen dat ik alleen dvd kijk met af en toe een HD in TS formaat. Mijn cpu loopt dan nooit verder dan 20 % schat ik. Als ik bv een x264 zou gaan draaien dan zou hij wel op 100% zitten en lawaai gaan maken. Alhoewel ik dan op 3 meter afstand zit naast de beamer, het bijgeluid zou dan overstemd worden door het geluid van de film.

Maar aangezien x264 hier erg stottert doe ik geen moeite om dit af proberen te spelen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Citaat van: FredBeamer op augustus 28, 2007, 20:09:48
Net geen 70 graden.
ik hoop dat die 70 graden niet ook is als je aan het surfen bent cq lage cpu activiteit hebt. Ik geloof dat de mijne op 42 graden zat zonder load en 56 graden met load.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Micha2

nou vanmorgen even bij alternate geweest. Blijkbaar was het moederbord inderdaad DOA. Het kost je 3 uur in de auto zitten maar dan weet je ook weer wat. Dus vanavond poging 2 om het geheel weer in elkaar te zetten.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Hakker

en werkt het nieuwe moederbord ondertussen.
Verwachtte het al anders zou je PC namelijk of rebooten of zou je pc een herrie maken omdat iets niet goed zou zijn.

trouwens wel iets anders wat heftig kan zijn voor de HTPC zijn Hydrojet koelers.

Micha2

nou beste mensen het werkt allemaal. Moederbord was gewoon stuk en de rst werkt gewoon. Nu lekker bezig geweest met configureren video card en tuner card. laatste dvb-c lukt gewoon helemaal niet onder vista. dus dat wordt nog leuk. Maar eigenlijk doet alles het wel. Alleen die *&&$@#$ security meldingen onder vista..... arg. 100.00 keer allow ingedrukt en nog blijft het zeuren, dus nu al die rotzooi maar helemaal uitgezet.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

PjotrrrNL


Micha2

ja dat is een goede vraag. Het is me na 3 pgingen gelukt alleen zou ik toch echt niet meer wetene wlke dat was. Volgens mij was het deze: http://www.vistainfo.nl/vista_tips_en_trucs/vista_tips_en_trucs/uac_meldingen_uitschakelen/
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

PjotrrrNL


Micha2

Nou alles draait mooi, gisteren eerste films op de beamer gekeken. Damn wat vet. Had hd varianten van starship troopers, underword, crank. echt heel mooi. Maar nu zit ik met het volgende. Heb allerlei codec packs bekeken, en heb er ook verschillende geprobeerd en alles draait ook. Alleen bij wmv-hd films krijg ik alleen stereo geluid. en wat ik oook doe met ac3 instellingen en powerdvd het blijft pcm doorsturen. En ik denk dat alles toch ook over sp/dif moet kunnen. iemand die wat tips voor me heeft.

Voor de rest loot de config echt heel strak. Beeld op de beamer is echt heel mooi. Kleine scherm moet ik nog even aan wennen. Oook de tv geprobeerd, maar daaar krijg ik over svhs uitgang alleen zw beeld op mijn crt.

Dus als iemand nog wat tips heeft voor mij  ;)
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

PjotrrrNL

Zorg dat de driver van je geluidskaart staat ingesteld op 5.1 gelui over SPDIF

Dan wmv.hd afspelen met Media Player Classic, rechtsklikken op 'filters' > AC3 filter en alles zo instellen dat je op de SPDIF tab de volgende instellingen uitleest in het vak 'decoder info':

Input format: PCM24 3/2.1 (5.1) 48000
User format: PCM24 3/2.1 (5.1) 0
Output format: SPDIF 3/2.1 (5.1) 48000

Use SPDIF
  SPDIF status: AC3 encode
  SPDIF passthrough for: MPA AC3 DTS
  Use AC3 encoder (do not encode stereo PCM)
  Check SPDIF sample rate (allow: 48kHz)
  Query for SPDIF output support

Decoding chain:
(PCM24 3/2.1 (5.1) 48000) -> Processor -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 48000) -> Encoder -> (AC3 3/2.1 (5.1) 48000) -> Spdifer -> (SPDIF 3/2.1 (5.1) 48000) -> Dejitter -> (SPDIF 3/2.1 (5.1) 48000)

Filters info (in order of processing):

Processor:
(PCM24 3/2.1 (5.1) 48000) -> PCM->Linear converter -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 48000) -> Input levels -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 48000) -> Mixer -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 48000) -> Bass redirection -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 48000) -> AGC -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 48000) -> Delay -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 48000) -> Output levels -> (Linear PCM 3/2.1 (5.1) 48000)

Encoder:
-

Spdifer:
Stream format: AC3 3/2.1 (5.1) 48000Hz
Bitstream type: byte stream
Frame size: 2560
Samples: 1536
Bitrate: 640kbps
SPDIF stream type: 0x1
Frame interval: 2560
Actual bitrate: 640kbps
Output format: SPDIF 3/2.1 (5.1) 48000Hz
SPDIF format: wrapped
Bitstream: 16bit LE
Frame size: 6144

Dejitter:
-


PowerDVD daarna via instellingen ook op SPDIF zetten...

Micha2

je vraagt een antwoord en dan krijg je er ook een. ik gelijk even testen. thnx
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

PjotrrrNL

MPA en MPEG2 is dus hetzelfde, ik draai overigens alles bij voorkeur via Media Player Classic.




Micha2

en het werkt. Alles speelt nu af. Dus bedankt voor de info. Nu maar wachten totdat mediaportal uitkomt voor vista. Want nu loopt muziek via vistamedia center, hd films door classic speler en dvd via powerdvd. Beetje lastig nog.

Nu heb ik alleen nog een vraagje, z/w beeld via de svhs uitgang op mijn crt tv. Ik heb een svhs naar r-g-b stekker erbij gekregen. Maar dit past niet op de tv. Zijn hier verloopjes voor te krijgen? OF denk ik nu te simpel
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

kaajee

Citaat van: Micha2 op september  3, 2007, 15:22:11
en het werkt. Alles speelt nu af. Dus bedankt voor de info. Nu maar wachten totdat mediaportal uitkomt voor vista. Want nu loopt muziek via vistamedia center, hd films door classic speler en dvd via powerdvd. Beetje lastig nog.

Nu heb ik alleen nog een vraagje, z/w beeld via de svhs uitgang op mijn crt tv. Ik heb een svhs naar r-g-b stekker erbij gekregen. Maar dit past niet op de tv. Zijn hier verloopjes voor te krijgen? OF denk ik nu te simpel

Allereerst; maak even een handtekening met je specs. Nu moeten mensen die willen antwoorden dit hele topic doorlopen om te kunnen achterhalen welke hardware jij hebt. Ic. dus de videokaart: een Asus EN8600GT SILENTtoch? Helemaal als je zulke hardware specifieke vragen hebt...... :)

On topic: nee een verloop van svhs naar RGB bestaat niet, is eigenlijk ook een compleet ander signaal (opbouw). Ik vermoed dat het ook geen RGB is maar component dat er uit die miniDIN van de Asus komt. Heeft die tv-out uitgang 4 pinnen of 7?
In principe zou daar ook gewoon een 4polige s-video stekker/kabel in passen. Dan heb je gewoon s-video signaal. Dat dat zwart is kan aan je scherm liggen. Of die ondersteund geen s-video of je meot de/een andere (scart?) ingang nemen. Kan ook nog zijn dat je driver verkeerd ingesteld staat voor s-video (pal/ntsc/andere tv-out settings)....


PS: Waarom eiegenlijk een relatief dure/goeie video kaart op een crt tv? En dan ook nog eens via de s-video?

Micha2

is idd wel handig om even het lijstje bij te schrijven. het gaat om een 8600gt nvidia/asus kaart. Heb net al even zitten spelen met svhs plug. kreeg nu wel kleur, maar dan er vaag en zwarte rand erom heen. Heb ook even zitten spitten op google en zag dat er scart blokjes waren voor YUV  input. Dus ik ga morgen eens kijken of er een blokje te halen wat het beeld mischien beter doorgeeft.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

kaajee

#222
Citaat van: Micha2 op september  3, 2007, 16:51:00
is idd wel handig om even het lijstje bij te schrijven. het gaat om een 8600gt nvidia/asus kaart. Heb net al even zitten spelen met svhs plug. kreeg nu wel kleur, maar dan er vaag en zwarte rand erom heen. Heb ook even zitten spitten op google en zag dat er scart blokjes waren voor YUV  input. Dus ik ga morgen eens kijken of er een blokje te halen wat het beeld mischien beter doorgeeft.

Als je 'gewoon' s-video wilt, volstaat een normale s-video kabel en een s-video ingang op je tv. Als je tv alleen maar s-video over scart heeft, moet je dus wel weten welke scart ook s-video ondersteund. Als je meerdere scart ingangen op je tv hebt, ondersteunen ze meestal (altijd?) niet allemaal s-video namelijk.

In principe volstaat vervolgens een normaal s-video_to_SCART verloopje om het s-video signaal je tv binnen te krijgen.

Micha2

dat laaste blokje had ik dus, alleen die gaf dus zwart/wit beeld. Nu svhs direct op de tv geeft kleur, alleen is de kwaliteit niet echt geweldig. Nu heb ik bij de kaart een svhs naar YUV splitter. Dus ik denk dat ik naar een "YUV naar scart" ga zoeken. Zoiets: http://www.pixmania.nl/nl/nl/168425/art/hama/yuv-kabel-white-stream-ma.html
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

kaajee

Citaat van: Micha2 op september  3, 2007, 17:04:47
dat laaste blokje had ik dus, alleen die gaf dus zwart/wit beeld. Nu svhs direct op de tv geeft kleur, alleen is de kwaliteit niet echt geweldig. Nu heb ik bij de kaart een svhs naar YUV splitter. Dus ik denk dat ik naar een "YUV naar scart" ga zoeken. Zoiets: http://www.pixmania.nl/nl/nl/168425/art/hama/yuv-kabel-white-stream-ma.html

Maar zoals ik al eerder zei: die zgn. splitter van jou is waarschijnlijk miniDIN_naar_component (en niet naar de 'cosumenten RGB'). Ik weet bijna zeker dat jouw CRT tv géén component over de SCART ingang ondersteund, dus bespaar je de moeite van die kabel. Die zal hoogswaarschijnlijk niet gaan werken.
Het hoogst haalbare voor jouw (op je CRT tv) is gewoon s-video. Of je moet aan de VGA_to_SCART oplossing gaan. (Zie ook hier) In principe is dit ook mogelijk met een nVidia kaart je moet dan alleen zorgen dat er ook een composiet sync signaal uit je videokaart komt. Daar is een eenvoudige electrische schakeling voor nodig (om horizontal en vertical sync samen te voegen tot een composiet sync signaal). Vergt wel wat soldeer kunsten........

Dus eerst maar proberen om die s-video beter te krijgen. Ook die is zeker wel te fine-tunen, ook op de nVidia kaarten.......

Als je daar alleen maar een zwart/wit beeld mee krijgt ondersteund je tv gewoonweg geen s-video. Tenzij je nog een andere scart ingang op je tv hebt of een aparte s-video (4-polig) ingang........
Als je tv geen s-video heeft blijft er composiet over......

Wellicht ten overvloede nog even de aansluitmogelijkheden van (oudere) CRT tv's op een rijtje (van minder naar beter):
-RF; beeld en geluid via de bekende COAX/antenne kabel
-composiet video: gele tulpje danwel via SCART (pin 20)
-s-video: 4-polige miniDIN, danwel via SCART (pin 15: Chrominance input & pin 20: Luminance input)
-RGB; via de SCART (pin7: RGB Blue In, pin11: RGB Green In, pin15: RGB Red In / Chrominance)
(nu zie je meteen waarom s-video en RGB nooit op één/dezelfde SCARTin kan, ze hebben pin 15 gemeenschappelijk)

Ook nog: RGB (over SCART) is eigenlijk ook een component variant, echter een andere dan die jouw video kaart uitstuurt.........