Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek; bijna klaar!!

Gestart door robbiedobbie, augustus 12, 2006, 00:56:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asterduc

ondertussen hebben wij natuurlijk niet stil gezeten.

hier nog één van de laatste shots.

RJ, je mag die titelbenaming gerust aanpassen hoor.
Wat dacht je van "laatste foto's ipv eerste foto's"  ;D

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Mitch--

Supermooi! ;D
Lijkt hier en daar wel een beetje sonus faber achtig!

Ga zo door!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

botsen

Heel mooi!

De geplande ronde bovenkant is toch niet doorgezet?

robbiedobbie

idd. we hebben er voor gekozen om de bovenkant af te werken zonder bol.

De bovenkant is gefineerd. Dit ziet er idd ook erg strak uit.

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

asterduc

om het topic een beetje in beweging te houden, hier een foto met de motorkap open.


Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



FFF

Heel mooi gebouwd filter.

Gaan de onderdelen nog veranderen?

Op zich redelijk simpele filter onderdelen voor zulke mooie units in zo'n mooie kast.

Erik van Voorst (in memoriam)

Wel overduidelijk een CNC koning.... ;D 8)
Erg leuk om de onderdeelnummers erin te frezen..nu maar hopen dat er niets bij komt of af gaat... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op mei 28, 2008, 19:48:31
Wel overduidelijk een CNC koning.... ;D 8)
Erg leuk om de onderdeelnummers erin te frezen..nu maar hopen dat er niets bij komt of af gaat... :P

Och, dan freestie toch een nieuwe?   O0
Dutch & Dutch

asterduc

Citaat van: FFF op mei 28, 2008, 14:36:07
Gaan de onderdelen nog veranderen?
Op zich redelijk simpele filter onderdelen voor zulke mooie units in zo'n mooie kast.
hoezo simpele filter onderdelen  ???

Alle seriecomponenten zijn:
- Audyn MKP QS condensatoren
- luchtspoelen met aangepaste weerstandswaarde en passende draadsectie.
- MOX inductiearme weerstanden
- massieve hardwired kableerbedrading
- speakerbedrading afgestemd op het weergavebereik (zilver voor tweeter, tritek voor mid en koper voor bas)

Citaat van: keyser op mei 28, 2008, 20:18:37
Och, dan freestie toch een nieuwe?   O0

precies, en da's een betaalde upgrade, de winst moet ergens gemaakt worden  ;D

Wilson Audio doet dat ook zo  ;)

Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



snikkeltje

#85
Neem ze het niet kwalijk Ed, alleen hier ziet iedereen liever zoveel mogelijk silver/gold/Duelund Caps, blingbling weetje...  8) 8)

Even serieus, prachtige speakers man!
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

WMC

Daarbij zijn 220 uF en 82 uF condensatoren geen leuke waarden als je deze wilt kopen in duurdere caps. Voor de 82 uF zou je al meer dan 100 euro kwijt zijn als je deze in Audyn Cap plus zou kopen
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

robbiedobbie

hier een fotootje van de ZBA dag in breda waar we van het weekend met de speakers stonden.

De reakties waren overwegend positief.

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

FFF

Citaat van: snikkeltje op mei 28, 2008, 21:05:44
Neem ze het niet kwalijk Ed, alleen hier ziet iedereen liever zoveel mogelijk silver/gold/Duelund Caps, blingbling weetje...  8) 8)

Haha, nou idd...  ;D

Moet zeggen dat ik munforf zelf overpriced vind, om niet te spreken over duelund.
Maar mooie caps van Clarity zouden ook niet misstaan.

Tis trouwens absoluut geen rommel hoor, maar denk dat het nog upgradebaar is.  >:D

Erik van Voorst (in memoriam)

.................okay dan vraag ik het maar....DIE FLESSEN WATER....vertel vertel.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martijn M

Citaat van: Erik van Voorst op mei 29, 2008, 10:06:30
.................okay dan vraag ik het maar....DIE FLESSEN WATER....vertel vertel.... ;D

Die breedbander bundelt in het hoge mid nogal en loopt daardoor op. De flessen zorgen voor dispersie, waardoor de on-axis response maar ook de off-axis response vlakker worden.
Ik heb er maar heel kort naar kunnen luisteren, maar het leek me op z'n minst een geslaagd experiment te noemen!
Dutch & Dutch

robbiedobbie

was idd een leuk experiment en klonk niet onaardig voor een driver van 1965(!)

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Erik van Voorst (in memoriam)

#92
Citaat van: keyser op mei 29, 2008, 10:28:18
Die breedbander bundelt in het hoge mid nogal en loopt daardoor op. De flessen zorgen voor dispersie, waardoor de on-axis response maar ook de off-axis response vlakker worden.
Ik heb er maar heel kort naar kunnen luisteren, maar het leek me op z'n minst een geslaagd experiment te noemen!

Hoi

Dank voor de uitleg... ;)
Nu moet de bezitter dus nog 2 hele mooie identieke bloemenvazen kopen waar een litertje water in pas en een bos rozen....en het klinkt top...op zich een mooie tweak.. ;D
(Flauw grapje)....

Wel leuk om als diy er een mooie(re) oplossing voor te vinden...een uitdaging... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

robbiedobbie

dat was ook het initiele idee: high-end geluid en knap design om te zien.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

asterduc

Citaat van: FFF op mei 29, 2008, 09:57:48
mooie caps van Clarity zouden ook niet misstaan.
Tis trouwens absoluut geen rommel hoor, maar denk dat het nog upgradebaar is.  >:D

er valt nog veel meer voordeel te halen uit het verfijnen van het filtercircuit, eerder dan uit de opwaardering van de filtercomponenten.
... en laat ons daar nu net mee bezig zijn!  ;D

Erik komt volgende week naar de Bbq der Bbq's, kan hij gelijk de test der testen doen en hem beluisteren, ... en misschien, ... worden ze wel tot Concave der Concaven benoemd!  :)
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Martijn M

Citaat van: asterduc op mei 29, 2008, 22:14:39
er valt nog veel meer voordeel te halen uit het verfijnen van het filtercircuit, eerder dan uit de opwaardering van de filtercomponenten.
... en laat ons daar nu net mee bezig zijn! 

Asterduc blijkt één van de weinigen hier die weet wat belangrijk is voor de klank van een luidspreker en wat niet. Dure filtercomponenten werken alleen als je er in gelooft en als je wéét hoeveel de componenten in je filter kosten :P. Elco's rule! Althans, als je gaat voor een hoge prijskwaliteitverhouding.
Dutch & Dutch

asterduc

Citaat van: keyser op mei 29, 2008, 22:57:19
Dure filtercomponenten werken alleen als je er in gelooft en als je wéét hoeveel de componenten in je filter kosten

Ach, ik zou het eigenlijk zo willen bekijken.
Vele, of laat ik zeggen, de meeste HT leden zijn geen speakerontwerpers, noch uit hobby of profession.
Dan is het moeilijk om het filtercircuit te gaan wijzigen. Ik bedoel daarmee, waardes wijzigen, filterorde wijzigen, extra filterkringen aanbrengen, ...
Dat zou niet goed komen.

Wat wel kan is een cement weerstand vervangen door een MOX, of een Elco of MKT vervangen door een duurdere MKP. Dat noemt men dan tunen. De idee wekken dat er 'iets' verbeterd is. Daar is men van mening dat je daar geen ontwerpkennins voor hoeft te hebben. Maar ook dat kan niet ongestraft.  Een zware Elco parallel aan de woofer bvb levert een gewenste demping aan die woofer, iets wat die dure MKP niet zal doen. Daar moet dan ter compensatie een bepaalde weerstandswaarde bijgeplaatst worden (om hem terug slechter te maken  ;D).
Je kunt ook niet zo maar een spoel vervangen (een kernspoel door een foliespoel bvb), want dat levert een andere (hogere) serieweerstand op die het rendement en ook de filterkarakteristiek beinvloedt.

Op die manier is al veel getuned, met slechter resultaat tot gevolg. Maar zolang de eigenaar erin geloofd zal hij het wel beter vinden.

Zelf geloof ik niet in grote verschillen tussen goede en nog goedere  ;) componenten.
Ik ben nu aan het leren om frekwentieschommelingen en fasegedrag meettechnisch en gehoorsmatig met elkaar te vergelijken. 
Eens ik daar een stabiliteit in heb gevonden ga ik misschien in staat zijn om werkelijk verbeteringen te kunnen constateren bij omwisseling van 100% gelijkaardige componenten (bvb een 1 mH luchtspoel met weerstandswaarde van 0.4 Ohm tegen een 1 mH foliespoel met eveneens een folie weerstandswaarde van 0.4 Ohm).
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik daar in een blindtest de juiste spoel aan ga kunnen duiden.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Gydotron

Uiteraard is een goed filterconcept met gewone componenten beter dan een slecht concept met top componenten. Maar om nu zomaar botweg te reageren dat het eigenlijk allemaal niet echt veel uitmaakt is kort door de bocht gaan. Betere componenten maken echt wel een verschil.

Ed, je moet echt eens een paar betere caps in je hoog steken, geloof me, je zal zeker verschil horen!
Ik wil ze zelfs ter beschikking stellen!
Ook qua spoelen zijn er echt wel verschillen hoorbaar, zelfs niet in een blindtest! Destijds hebben we bij Marc eens een spoel in het laag veranderd, welfde waarde en weerstand, en toch een wezenlijk verschil.


Grtn Guido


asterduc

Citaat van: Gydotron op mei 30, 2008, 01:13:20
Ed, je moet echt eens een paar betere caps in je hoog steken, geloof me, je zal zeker verschil horen!
Ik wil ze zelfs ter beschikking stellen!
zoals ik al zei Guido,
Citaat van: asterduc op mei 29, 2008, 23:30:58
Eens ik daar een stabiliteit in heb gevonden ga ik misschien in staat zijn om werkelijk verbeteringen te kunnen constateren bij omwisseling van 100% gelijkaardige componenten
ik zal het niet nalaten om op het juiste moment de test te doen, en wie weet, ben ook ik in staat om tussen een goed en een ander goed filtercomponent duidelijke verschillen te horen. Tot die tijd probeer ik alvast een goed filter te construeren met gewoon goede componenten!
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102