Streaming, het optimaliseren van de geluidskwaliteit.

Gestart door hifiman, augustus 18, 2009, 14:17:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Hallo allemaal,

Ik speel zelf als stereo bron met een Logitech Transporter.  ^-^

Onlangs heb ik een klein experiment gedaan, ik heb een geripte cd (EAC) zowel naar harddisk als naar een USB stick gekopieerd. Vervolgens ben ik (dezelfde cd/track) gaan vergelijken afgespeeld van harddisk versus usb stick. Uiteraard onder exact dezelfde omstandigheden/settings.

Alhoewel ik het niet uitsloot was ik toch verbaasd om duidelijk verschil te constateren tussen de muziek gespeeld vanaf beide media.
Vanaf de USB stick klonk het technisch gezien duidelijk beter, echter vanaf de harddisk vond ik het wat muzikaler, maar de de belangrijkste constatering vond ik eigenlijk nog dat het verschil evident was.

Dit roept een hoop interressante vragen op:
- klinkt hardddisk A anders dan harddisk B ?
- klinkt moederbord A (andere chipset) anders dan moederbord B ?
- Klinkt USB per definitie beter dan IDE ?
- zou de netwerkkart (merk/type ook nog uitmaken?
- in hoeverre zijn verschillen in utp bekabeling (lengte/type/merk) hoorbaar?
- Wat zou een betere (niet schakelende) voeding in de pc teweeg brengen?

Wat zijn jullie ervaringen op dit vlak? Ik ga in elk geval binnenkort een test doen met een veel kortere UTP kabel (nu een meter of 20).
Ook wil ik eens experimenteren met wav versus flac (uiteraard beiden losless en dus theoretisch hetzelfde).

Groetjes,

Ronald

hifi | Roderick

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:17:32
Hallo allemaal,

Ik speel zelf als stereo bron met een Logitech Transporter.  ^-^

Onlangs heb ik een klein experiment gedaan, ik heb een geripte cd (EAC) zowel naar harddisk als naar een USB stick gekopieerd. Vervolgens ben ik (dezelfde cd/track) gaan vergelijken afgespeeld van harddisk versus usb stick. Uiteraard onder exact dezelfde omstandigheden/settings.

Alhoewel ik het niet uitsloot was ik toch verbaasd om duidelijk verschil te constateren tussen de muziek gespeeld vanaf beide media.
Vanaf de USB stick klonk het technisch gezien duidelijk beter, echter vanaf de harddisk vond ik het wat muzikaler.


Dit roept een hoop interressante vragen op:
- klinkt hardddisk A anders dan harddisk B ?

Ja, hou je oor er maar eens tegenaan ;)

- klinkt moederbord A (andere chipset) anders dan moederbord B ?

Nee

- zou de netwerkkart (merk/type ook nog uitmaken?

Nee

- in hoeverre zijn verschillen in utp bekabeling (lengte/type/merk) hoorbaar?

Niet

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:17:32

Ook wil ik eens experimenteren met wav versus flac (uiteraard beiden losless en dus theoretisch hetzelfde).


Ik weet de uitslag al...  :music:

hifiman

#2
Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 14:20:47
Ik weet de uitslag al...  :music:
Tussen de regels door meen ik te lezen dat je je antwoorden niet op basis van ervaringen baseert?  :whatsthat:

celerontje

@Roderick:
Maar jij verkoopt ook audiofiele kabels, terwijl dat volgens jou toch allemaal onzin is... :baaa:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifi | Roderick

Dan kun je vast een quote van mij vinden als ik dat gezegd heb  ;)

hifiman

#5
Ik ben uiteraard met name geinterresseerd in ervaringen van anderen op dit gebied, de mening dat iemand er niet in gelooft zonder het geprobeerd te hebben, voegt hier niet zoveel toe  :baaa:

hifi | Roderick

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:22:17
Tussen de regels door meen ik te lezen dat je je antwoorden niet op basis van ervaringen baseert?  :whatsthat:

Je kunt prima iets ervaren wat er in werkelijkheid niet is.

Als jij denkt verschillen te horen tussen geluidsfragmenten vanaf een USB stick en een HDD, ik vind het prima  ;)

hifiman

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 14:35:14
Je kunt prima iets ervaren wat er in werkelijkheid niet is.

Als jij denkt verschillen te horen tussen geluidsfragmenten vanaf een USB stick en een HDD, ik vind het prima  ;)
Das fijn, maar hoor jij ze niet dan?

hifi | Roderick

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:34:34
Ik ben uiteraard met name geinterresseerd in ervaringen van anderen op dit gebied, de mening dat iemand er niet in gelooft zonder het geprobeerd te hebben, voegt hier niet zoveel toe  :baaa:

Ervaringen zijn afhankelijk van zintuigen en die kunnen je misleiden.

Vertel mij eens hoe jij hebt geluisterd en tot de conclusie bent gekomen dat er verschil in zou zitten?

hifi | Roderick

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:35:57
Das fijn, maar hoor jij ze niet dan?

Als ik wil hoor ik ze wel, maar dat zegt nog niet dat ze er zijn.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifi | Roderick


hifiman

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 14:36:47
Ervaringen zijn afhankelijk van zintuigen en die kunnen je misleiden.

Vertel mij eens hoe jij hebt geluisterd en tot de conclusie bent gekomen dat er verschil in zou zitten?
Met mijn oren en dan AB (via mijn ipod touch al zittend op de luisterplek) binnen een aantal seconden steeds omgeschakeld.
Maar probeer het zelf eens en vertel dan eens jouw ervaring hier  :)

celerontje

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 14:39:45
Dat gaat over FLAC/Apple Lossless vs WAV  ???
Lees nou maar eens dat hele topic, je zegt onder andere ook iets over digitale interlinks! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 14:39:45
Dat gaat over FLAC/Apple Lossless vs WAV  ???
Kan ik natuurlijk ook gelijk over roepen dat daar geen verschil in kan zitten, zou dat niet exact hetzelfde zijn als wat jij nu doet?

pong38

#15
Ik wil hier best wel eens een uurtje aan besteden en bv. een lossless flac en/of wav track van harddisk vergelijken met een USB stick of cd.

Of ik iets muzikaler vindt klinken, daar kom ik nog wel uit.
Maar hoe iets "technisch gezien duidelijk beter" moet klinken...  :withstupid:




hifi | Roderick

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:40:25
Met mijn oren en dan AB (via mijn ipod touch al zittend op de luisterplek) binnen een aantal seconden steeds omgeschakeld.
Maar probeer het zelf eens en vertel dan eens jouw ervaring hier  :)

Er zitten bij mij maar 24 uur (afgerond ;D) in een dag en die besteed ik graag op een nuttigere manier.

Hoeveel trials heb je gedaan en hoeveel had je er goed?

Waarom zou de een anders klinken dan de ander, Ronald?

hifi | Roderick


hifiman

Citaat van: pong38 op augustus 18, 2009, 14:46:28
Ik wil hier best wel eens een uurtje aan besteden en bv. een lossless flac en/of wav track van harddisk vergelijken met een USB stick of cd.

Of ik iets muzikaler vindt klinken, daar kom ik nog wel uit.
Maar hoe iets "technisch gezien duidelijk beter" moet klinken...  :withstupid:


Misschien verwoord ik het wat ongelukkig, wat ik bedoel is dat het op technische aspecten beter klonk, dus bijvoorbeeld "meer resolutie" en een "duidelijker plaatsing" van instrumenten.

hifiman

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 14:50:16
Er zitten bij mij maar 24 uur (afgerond ;D) in een dag en die besteed ik graag op een nuttigere manier.
Maar je vind het blijkbaar wel zinvol om er over te discussieren  ;)

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 14:50:16
Hoeveel trials heb je gedaan en hoeveel had je er goed?
Wat een rare vraag, ik zeg toch duidelijk dat het verschil evident is, waarom dan trials en dergelijke?

Citaat van: AV123.nl | Roderick op augustus 18, 2009, 14:50:16
Waarom zou de een anders klinken dan de ander, Ronald?
Dat is een goede vraag, ik weet het ook niet maar kan er wel over speculeren. Ik denk om dezelfde redenen dat 2 cd transporten anders klinken, namelijk de verschillende vormen van jitter die er in het proces optreden.

Groetjes,

Ronald

hifi | Roderick

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:54:29
Maar je vind het blijkbaar wel zinvol om er over te discussieren  ;)

Ja, want er wordt al genoeg onzin geschreven. Een beetje tegengas of kritische blik kan dan geen kwaad lijkt me, daar worden we allemaal beter van.

Straks komt er nog een "audiofiele" USB stick van 512MB op de markt die €499,- kost ;D

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:54:29
Wat een rare vraag, ik zeg toch duidelijk dat het verschil evident is, waarom dan trials en dergelijke?

Rare vraag? Hoe kom jij dan tot het geclaimde "bewijs" dat er verschil is? Toch niet 2x switchen van A naar B en dan na 2x goed raden zeggen "Ja, ik hoor verschil"...?

Citaat van: Audioloog op augustus 18, 2009, 14:54:29
Dat is een goede vraag, ik weet het ook niet maar kan er wel over speculeren. Ik denk om dezelfde redenen dat 2 cd transporten anders klinken, namelijk de verschillende vormen van jitter die er in het proces optreden.

Oh, krijgen we dat weer ;D

hifiman


reMC

Jongens.... Laat Audioloog lekker zijn (interessante) experiment doen... We gaan toch niet hier ook weer betwijfelen of wat hij hoort er wel daadwerkelijk is...?

Tegengas en een kritische blik ben ik groot voorstander van, maar niet als de uitkomst van de discussie al bekend is...

hifi | Roderick

Citaat van: reMC op augustus 18, 2009, 15:17:13
Jongens.... Laat Audioloog lekker zijn (interessante) experiment doen... We gaan toch niet hier ook weer betwijfelen of wat hij hoort er wel daadwerkelijk is...?

Niemand zegt dat hij zijn "experiment" niet mag doen. De geclaimde uitkomst van een experiment moet ALTIJD ter discussie staan.

Citaat van: reMC op augustus 18, 2009, 15:17:13
We gaan toch niet hier ook weer betwijfelen of wat hij hoort er wel daadwerkelijk is...?

Waarom niet eigenlijk?

Citaat van: reMC op augustus 18, 2009, 15:17:13
Tegengas en een kritische blik ben ik groot voorstander van, maar niet als de uitkomst van de discussie al bekend is...

Wat is die uitkomst dan volgens jou?

hifiman

Het doel van dit topic is wat mij betreft met name het delen van ervaringen en pas in de tweede plaats de discussie over deze ervaringen.