onzin topics over mensen die verschillen horen tussen lossless formaten

Gestart door coned (banned), november 15, 2010, 09:20:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: garmtz op november 16, 2010, 12:50:39
Zou tof zijn! Ik denk echter dat je bot vangt in deze... Het is behoorlijk ingewikkeld om in het digitale domein dergelijke zaken te doen en waarom zouden deze fabrikanten ook? Het is simpeler en goedkoper om het NIET te doen. En als je de wat oudere apparaten die Audiofiel noemt gaat onderzoeken: doe echt geen moeite, die doen echt niets met het signaal...
Grote kans inderdaad, wat ik zo bij de Classe spelers zie tenminste. Kan alleen het verschil nu echt niet meer verklaren  :(

Overigens doen veel SACD spelers het wel, een standaard cd upsamplen naar 96kHz spdif out, en wie weet wat nog allemaal meer ;) gelukkig is dit soms ook een menukeuze.

garmtz

Citaat van: Kjelt op november 16, 2010, 12:55:43
Grote kans inderdaad, wat ik zo bij de Classe spelers zie tenminste. Kan alleen het verschil nu echt niet meer verklaren  :(

Je hoeft het wat mij betreft ook niet te verklaren. Het is ook alleen interessant voor de 'freaks'. Maarja, dat zijn we met z'n allen hier toch een beetje... ;)

CitaatOverigens doen veel SACD spelers het wel, een standaard cd upsamplen naar 96kHz spdif out, en wie weet wat nog allemaal meer ;) gelukkig is dit soms ook een menukeuze.

Dat is een ander verhaal inderdaad... Omdat je DSD niet digitaal MAG uitgeven, moeten ze toch IETS op de digitale uitgang zetten... ;)

Kjelt

Citaat van: garmtz op november 16, 2010, 12:35:02
Aangezien jij goed bent in het onderzoeken, mag ik je dan vragen mij de resultaten te geven van een apparaat waarvan je weet dat die dat WEL doet?
Citaat van: Kjelt
Jazeker ook als ik geen apparaat kan vinden die dit doet zal ik dit melden
Citaat van: GarmtzZou tof zijn! Ik denk echter dat je bot vangt in deze...
Was ik nog vergeten te melden ik heb inderdaad zoals Garmt al vermoedde geen cd speler gevonden die dit doet, heb er van een tiental de schema's van nagekeken en aan een bevriende audio service technicus gevraagd ook eens mee te zoeken maar helaas. :(
Kortom ik kan de verschillen die sommige users horen in de gemelde luistertesten NIET verklaren.

coned (banned)

Citaat van: garmtz op november 16, 2010, 13:04:09
Dat is een ander verhaal inderdaad... Omdat je DSD niet digitaal MAG uitgeven, moeten ze toch IETS op de digitale uitgang zetten... ;)

dat is makkelijk omzeilbaar ... ik ga binnenkort digitaal rechtstreeks van mijn SACD speler naar mijn NAD M2 zonder extra nodeloze DA/AD stap

nog even tentlabs reclocker ertussen die de jitter opkuist en 't is helemaal af

sterker nog: ik kan er nog room correction op toepassen volledig in digitale domein

bij de speakers wordt het signaal pas terug analoog (powerdac), nergens anders
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Unicum

Citaat van: Koen K op november 16, 2010, 12:20:27
Ik voel me niet op mijn tenen getrapt. Ik vind het alleen een beetje ergerlijk dat je een apparaat dat je niet eens kent voor slecht door laat gaan, vermoedelijk omdat er Sony op staat. Blijkbaar is het nog niet doorgedrongen dat "audiofiele status" en "kwaliteit" vrijwel onafhankelijk van elkaar zijn. Wat "de betere DAC's" zijn hangt dan al snel af van het prijskaartje en de kwaliteiten die er door audio-media aan toe worden geschreven.

Mee eens, duurder hoeft helemaal niet beter te zijn. En betere verhalen in wat voor tijdschrift/website dan ook zijn ook absoluut niet objectief te noemen.

Daarom vind ik een uitspraak "Alle waar naar zijn geld" ook absoluut niet opgaan in de audiowereld. Duurder is echt niet per definitie beter, alhoewel we daar wel lekker met zijn allen in mee gaan.

Flacito

Interessante vraagstelling in deze is volgens mij ook, waarom mensen er dan nooit in slagen de klankverschillen tussen een zgn "audiofiele" cd speler en een budget
speler, in een goed georganiseerde blindtest aan te geven. Voor zover ik weet is dat nog nooit iemand gelukt en er zijn wat van deze testen in diverse landen georganiseerd. Een interessant fenomeen ???

coned (banned)

Citaat van: Flacito op januari 17, 2011, 18:28:14
Interessante vraagstelling in deze is volgens mij ook, waarom mensen er dan nooit in slagen de klankverschillen tussen een zgn "audiofiele" cd speler en een budget
speler, in een goed georganiseerde blindtest aan te geven. Voor zover ik weet is dat nog nooit iemand gelukt en er zijn wat van deze testen in diverse landen georganiseerd. Een interessant fenomeen ???

de test deugt niet
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

AbZ

Citaat van: coned op januari 17, 2011, 20:06:46
de test deugt niet
Je antwoord deugt niet  :dry:
Je kunt blind testen niet a priori afwijzen omdat de resultaten je misschien niet aanstaan.
(Overigens denk ik dat spelers wel op het gehoor te onderscheiden zijn.)

@flacito, fyi:  hierover wordt soms 'oorlog' gevoerd op dit forum.


oplettend luisteraartje

Je was me net voor AbZ.
Je kunt geen enkele geldige uitspraak doen over een test waarvan je de details niet kent.

Sommigen gaan zover te zeggen dat je geen enkele geldige uitspraak kunt doen over de buitentalige werkelijkheid, maar dat is een andere discussie.  ;)

AbZ

Citaat van: oplettend luisteraartje op januari 17, 2011, 20:16:55
Je was me net voor AbZ.
Je kunt geen enkele geldige uitspraak doen over een test waarvan je de details niet kent.

Sommigen gaan zover te zeggen dat je geen enkele geldige uitspraak kunt doen over de buitentalige werkelijkheid, maar dat is een andere discussie.  ;)

Binnen de talige 'werkelijkheid' is het al moeilijk genoeg he  :D


tompj

Citaat van: coned op januari 17, 2011, 15:32:10
dat is makkelijk omzeilbaar ... ik ga binnenkort digitaal rechtstreeks van mijn SACD speler naar mijn NAD M2 zonder extra nodeloze DA/AD stap

nog even tentlabs reclocker ertussen die de jitter opkuist en 't is helemaal af


Interessant! Hoe doe je dat?
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

AbZ

Citaat van: tompj op januari 18, 2011, 16:18:22
Interessant! Hoe doe je dat?
met een nodeloze omzetting van DSD naar PCM.
Dit is niet wezenlijk anders dan een extra AD-omzetting.

Het 'probleem' is er alleen vanwege de apparatuur (hier coned's NAD amp).
Ik kan me voorstellen dat jij dat ook hebt met je Meridian speakers.
Ieder voordeel hep z'n nadeel...

Ejorne

Citaat van: AbZ op januari 18, 2011, 16:46:15
met een nodeloze omzetting van DSD naar PCM.
Dit is niet wezenlijk anders dan een extra AD-omzetting.

DSD en PCM is toch beide digitaal?
Hoe is dit dan níet anders dan een analoog-digitaal omzetting?

AbZ

Citaat van: Ejorne op januari 18, 2011, 17:41:22
DSD en PCM is toch beide digitaal?
Hoe is dit dan níet anders dan een analoog-digitaal omzetting?
Het is een beetje kort door de bocht, maar for all I know:
Omzetting van DSD naar PCM kan niet lossless en is derhalve ook niet reversibel.

De DSD stroom bestaat uit 'digitale' pulsen (1 of 0) maar de afstand tussen die pulsen is (quasi) analoog.

Er is vast wel iemand die het met meer inzicht&geduld kan uitleggen.