aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chansig

Ha..oke.

Jammer genoeg heb ik geen kaas gegeten van opnames en hoe deze tot stand komen. Dat betekent dat ik niet kan horen of er 1 of meerdere micorfoons zijn gebruikt, of waar ze stonden tijdens een opname of er fase fouten zijn etc. Ook omdat ik er simpelweg niet bij ben als de opname plaats vindt.

Mogelijk geeft mijn set het wel weer en is het dus wel te horen maar weet ik simpelweg niet hoe dit te duiden. Ambiance is weer zo'n lastig subjectief gegeven. Soms verdrink ik in de muziek, de andere keer weer totaal niet...maar of dat door de ambiance komt ?

Naarmate mijn set qua weergave beter is geworden hoor ik wel meer "rare" dingen in een opname: drummer die zijn voet even anders plaats, een rifje op een gitaar wat net even anders gaat klinken, rare zweef in een trompet geluid...etc.

En nu maar hopen dat ik nu wel begrijp waar je op doelt.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: chansig op juni 27, 2016, 14:04:19
Ha..oke.

Jammer genoeg heb ik geen kaas gegeten van opnames en hoe deze tot stand komen. Dat betekent dat ik niet kan horen of er 1 of meerdere micorfoons zijn gebruikt, of waar ze stonden tijdens een opname of er fase fouten zijn etc. Ook omdat ik er simpelweg niet bij ben als de opname plaats vindt.

Mogelijk geeft mijn set het wel weer en is het dus wel te horen maar weet ik simpelweg niet hoe dit te duiden. Ambiance is weer zo'n lastig subjectief gegeven. Soms verdrink ik in de muziek, de andere keer weer totaal niet...maar of dat door de ambiance komt ?

Naarmate mijn set qua weergave beter is geworden hoor ik wel meer "rare" dingen in een opname: drummer die zijn voet even anders plaats, een rifje op een gitaar wat net even anders gaat klinken, rare zweef in een trompet geluid...etc.

En nu maar hopen dat ik nu wel begrijp waar je op doelt.  :D

Gr. Hans

We begrijpen elkaar, Hans. ;D

Het gaat niet om het kunnen horen maar vooral waar het vandaan komt. :)

Neem een breedbandig instrument ..een piano....Als de microfoon plaatsing goed is geweest tijdens de opname  zal tijdens de weergave de afbeelding van deze piano, in zowel de hoge als lage registers, niet verplaatsen. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Als amateur pianist kan ik je vertellen dat je een piano of vleugel nooit goed kunt weergeven met een stereo opstelling, het blijft allemaal bij een benadering van het origineel.
Althans ik heb het nog nooit als dusdanig ervaren, echter de meeste luisteraars zitten nooit achter een piano.
Dus als "luisteraar" naar een piano tja dan sta je op (flinke) afstand en vervaagt het allemaal toch meer tot een puntbron.

scrutinizer

Citaat van: Kjelt op juni 27, 2016, 14:23:58
Als amateur pianist kan ik je vertellen dat je een piano of vleugel nooit goed kunt weergeven met een stereo opstelling, het blijft allemaal bij een benadering van het origineel.
Althans ik heb het nog nooit als dusdanig ervaren, echter de meeste luisteraars zitten nooit achter een piano.
Dus als "luisteraar" naar een piano tja dan sta je op (flinke) afstand en vervaagt het allemaal toch meer tot een puntbron.

Zeker, Wicher....Vandaar dat het al moeilijk is hetgeen vastgelegd weer te geven.
Het samenbrengen van mic boven de hamers en opening vleugel is een creme..
Maar wat vaker een mike feed beluisterd te hebben geeft je cue's om in de uiteindelijke reproductie op te letten. ;) 

Heb vaker piano close and personal ervaren, Kjelt.
Als liefhebber dan toch liever bijv. Shura Cherkassky of Askhenazy vanaf rij 8 tot 12 concertgebouw Amsterdam.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Tja het beste wat ik ooit gehoord heb als benadering van een piano was een 50GB grote sampler collectie van één Steinway vleugel, die kon je dus zelf bespelen via midi en iedere toon was geloof ik iets van 100 keer ofzo gesampled voor diverse aanslagen, volumes etc. En zelfs dan heb je een gevoel van , naaaaaaaaah  :)

scrutinizer

All I'm saying is....
Dat er bij de weergave van een goed opgenomen solo piano, op menig systeem, weinig tot geen coherentie van klankbodem, linker en rechterhand overblijft.  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op juni 27, 2016, 14:52:38
All I'm saying is....
Dat er bij een goede opname van solo piano, op menig systeem, weinig tot geen coherentie van klankbodem, linker en rechterhand overblijft, tijdens weergave.  ;)
Dat kan ik bevestigen.
Nog een ding (kan het niet laten) toen ik eind jaren 80 een vriend hielp in zijn studio viel het me op dat de opnames door allerlei toeters en bellen heengingen, kan ze niet allemaal meer herrinneren maar waren oa compressor, limiter, expander dat soort zaken. Allemaal om het geluid binnen de opname grenzen te houden. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar ik heb dat soort spullen nog nooit op een piano/vleugel gezien  :D Ik bedoel maar, er wordt wat gegoocheld met het geluid in een studio  ;)

scrutinizer

Citaat van: Kjelt op juni 27, 2016, 15:01:48
Dat kan ik bevestigen.
Nog een ding (kan het niet laten) toen ik eind jaren 80 een vriend hielp in zijn studio viel het me op dat de opnames door allerlei toeters en bellen heengingen, kan ze niet allemaal meer herrinneren maar waren oa compressor, limiter, expander dat soort zaken. Allemaal om het geluid binnen de opname grenzen te houden. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar ik heb dat soort spullen nog nooit op een piano/vleugel gezien  :D Ik bedoel maar, er wordt wat gegoocheld met het geluid in een studio ;)

Gezien deze discussie niet alleen in de studio, Wicher. :)

Maar met wat creativiteit zijn veel van deze opties binnen de recording niet nodig.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Staaled

Citaat van: scrutinizer op juni 27, 2016, 13:30:12
Met verarming doel ik op weergave van que's binnen een recording vastgelegd.
Ik hou de bron, met al zijn facetten en fase fouten, liever intakt, Hans.

Ik spreek hier dus over een andere vorm van lokalisatie dan jij...
Waar het jou gaat om het niet aan kunnen wijzen van de subs.
Is voor mij het opnieuw kunnen lokaliseren van een ambiance, gecreeerd en vastgelegd gebruikmakend van 'meerdere' microfoons, binnen één zelfde ruimte (fase fouten) tijdens een fullrange recording, van belang, Hans.

Heeft meer met een beeld scheppen van hetgeen waargenomen te maken. ;)
Ik lees hierin een manke aanname.

DSP heeft niet tot doel een opname te veranderen , maar om invloed van een ruimte op de weergave van die opname te corrigeren.
Als DSP goed zijn werk doet komt een opname juist beter uit de verf.
Dit tot ontsteltenis van menigeen want het is en blijft een opname en daar gaat je beleving. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

scrutinizer

Citaat van: Staaled op juni 27, 2016, 16:37:42
Ik lees hierin een manke aanname.

DSP heeft niet tot doel een opname te veranderen , maar om invloed van een ruimte op de weergave van die opname te corrigeren.
Als DSP goed zijn werk doet komt een opname juist beter uit de verf.
Dit tot ontsteltenis van menigeen want het is en blijft een opname en daar gaat je beleving. ;)

Is geen manke, Ed.
Ik denk eerder dat we verschillen van zienswijze in deze..... ;)



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Citaat van: scrutinizer op juni 27, 2016, 14:19:27
We begrijpen elkaar, Hans. ;D

Het gaat niet om het kunnen horen maar vooral waar het vandaan komt. :)

Neem een breedbandig instrument ..een piano....Als de microfoon plaatsing goed is geweest tijdens de opname  zal tijdens de weergave de afbeelding van deze piano, in zowel de hoge als lage registers, niet verplaatsen. ;)

Dan lijkt het erop dat mijn set dat aardig weergeeft. Ik zou graag willen dat ik meer ervaring heb met live muziek. Weten uit ervaring hoe iets kan klinken etc. Helaas...dus ik laat het maar op me afkomen. Maar ik zou erg verbaasd zijn wanneer iemand hier komt luisteren en dan zegt:Ik mis muziek.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: chansig op juni 27, 2016, 22:43:06
Dan lijkt het erop dat mijn set dat aardig weergeeft. Ik zou graag willen dat ik meer ervaring heb met live muziek. Weten uit ervaring hoe iets kan klinken etc. Helaas...dus ik laat het maar op me afkomen. Maar ik zou erg verbaasd zijn wanneer iemand hier komt luisteren en dan zegt:Ik mis muziek.

Gr. Hans

Misschien is het wat minder zwart/wit als jij hier wil doen geloven, Hans.
Neemt niet weg dat het voor de ander van belang voor zijn beleving kan zijn. Toch?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Mr.M

Vandaag nog even naar kharma geweest om pols hoogte te nemen en wat zie ik staan bij binnenkomt.....

Maar liefst 2 paar mini's voor me neus...[emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7]

Ps. Ik heb een mini Exquisite SIGNITURE!!!! geen "gewone" mini exquisite. Lol.
Vraag me niet waarom maar de letter 'S' achter de exquisite leek me wel vet. Lol.

Soort AMG ofzo. Lol
**UNDER CONSTRUCTION**

Mr.M

**UNDER CONSTRUCTION**

chansig

Citaat van: scrutinizer op juni 27, 2016, 22:54:52
Misschien is het wat minder zwart/wit als jij hier wil doen geloven, Hans.
Neemt niet weg dat het voor de ander van belang voor zijn beleving kan zijn. Toch?

Wat wil ik hier doen laten geloven?

En wat is "het" in je vraag ?

Altijd al een zwakke kant van me geweest:Gedachtenlezen. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ducman748

Prachtig spulletjes Maz 😍😍😍😍

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk


Mitch--

Ik vind stiekem, kwa design, de DB7 mooier dan de Mini's als ik eerlijk ben  ;)

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

twani

Citaat van: Mitch-- op juni 28, 2016, 08:01:42
Ik vind stiekem, kwa design, de DB7 mooier dan de Mini's als ik eerlijk ben  ;)

Ik durfde het niet te zeggen maar mooi is inderdaad anders.

Is smaak hé (of een gebrek eraan :D)

Ik kijk liever naar jouw SF Cremona's Mitch ;)

peterbig

Citaat van: Mitch-- op juni 28, 2016, 08:01:42
Ik vind stiekem, kwa design, de DB7 mooier dan de Mini's als ik eerlijk ben  ;)
Whoaaawww, dat is confronterend (lol).

Maar ja, smaken mogen veschillen. Anders waren we allemaal verliefd op dezelfde vrouw/man. En als ik naar een heel mooi stuk zit te luisteren, heb ik juist vaak mijn ogen even dicht :music: :music:

scrutinizer

Citaat van: chansig op juni 28, 2016, 07:33:47
Wat wil ik hier doen laten geloven?

::) .....dat je het allemaal niet zo begrijpt.

CitaatEn wat is "het" in je vraag ?

Datgeen jij niet wenst te begrijpen.....

CitaatAltijd al een zwakke kant van me geweest:Gedachtenlezen. :D

Dat heb ik nou met het tussen de regels doorlezen, Hans.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: maz op juni 28, 2016, 00:38:49
Vandaag nog even naar kharma geweest om pols hoogte te nemen en wat zie ik staan bij binnenkomt.....

Maar liefst 2 paar mini's voor me neus...[emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7]

Nice!!! Wanneer worden ze afgeleverd, Maz?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Mr.M

Citaat van: ducman748 op juni 28, 2016, 07:55:02
Prachtig spulletjes Maz 😍😍😍😍

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Tnx ducman.  Kan niet wachten.
Citaat van: Mitch-- op juni 28, 2016, 08:01:42
Ik vind stiekem, kwa design, de DB7 mooier dan de Mini's als ik eerlijk ben  ;)
Daar hoef je niet stiekem over doen want de db7 is gewoon qua formaat en verhouding mooier dan de MINI.
Mijn vriendin vindt de mini de  lelijkste kharma  vergeleken met de DB7 of de S7. want zij vindt de houten zijwanden  "lelijk".Daartegen vind ik juist de houten zijwanden een bepaald elegantie geven.

Maargoed ik bepaal zelf wat hier komt te staan en de WAF factor is bij mij thuis NVT. lol [emoji123] [emoji123] [emoji350] [emoji350] [emoji350] [emoji351] [emoji351] [emoji351] [emoji344] [emoji345] [emoji346] [emoji23] [emoji23]

Ik heb de mini altijd de minste mooie exquisite gevonden. Dus in dat geval ben ik het met je eens.De mini's zijn niet de mooiste Kharma's.
De Galileo en de MIDI zijn weer qua looks stukken mooier dan de MINI vindt ik.
ik vind ze persoonlijk heel erg mooi maar ze zijn niet de mooiste Kharma's , dat niet.

Citaat van: twani op juni 28, 2016, 08:04:54
Ik durfde het niet te zeggen maar mooi is inderdaad anders.

Is smaak hé (of een gebrek eraan :D)

Ik kijk liever naar jouw SF Cremona's Mitch ;)
Bij mij kan je gewoon lekker roepen wat je vindt, dat weet je. IK vaar me koers toch ;) lol.

Citaat van: peterbig op juni 28, 2016, 09:17:08
Whoaaawww, dat is confronterend (lol).

Maar ja, smaken mogen veschillen. Anders waren we allemaal verliefd op dezelfde vrouw/man. En als ik naar een heel mooi stuk zit te luisteren, heb ik juist vaak mijn ogen even dicht :music: :music:
Dit is nog mild uitgedrukt vergeleken met wat af en toe hier  geroepen is.lol

Maar ik kan er goed tegen hoor peet.
**UNDER CONSTRUCTION**

Mr.M

Citaat van: scrutinizer op juni 28, 2016, 09:48:09
Nice!!! Wanneer worden ze afleveren, Maz?
Deze twee waren helaas niet voor mij bedoelt.:( die gingen naar China ofzo.

Heb nog geprobeert om tussen te komen maar kon echt niet. Verzending was al geregeld.

De mijne moet in denk ik pakweg 5 /8 weken wel klaar zijn hoop ik.

Ben benieuwd wat de MINI EXQUISITE SIGNITURE met zich mee brengt.
Eigenlijk is dat een onzin om op een TOP LIJN nog eens een 'S versie te bouwen.

Hiervan verwacht je eigenlijk al dat je voor je geld het maximale krijgt wat mogelijk is en niet dat er nogeens een verbetering te behalen is bij de 'S versie.

Maargoed ik heb de 'S nou eenmaal dus meer dan dit kunnen ze niet  erbij verzinnen.lol.
ik betwijfel dat je op die niveau nog winst haalt maar goed we gaan voor de zekerheid.






**UNDER CONSTRUCTION**

scrutinizer

Citaat van: maz op juni 28, 2016, 10:02:30
Deze twee waren helaas niet voor mij bedoelt.:( die gingen naar China ofzo.

Heb nog geprobeert om tussen te komen maar kon echt niet. Verzending was al geregeld.

De mijne moet in denk ik pakweg 5 /8 weken wel klaar zijn hoop ik.

Ben benieuwd wat de MINI EXQUISITE SIGNITURE met zich mee brengt.
Eigenlijk is dat een onzin om op een TOP LIJN nog eens een 'S versie te bouwen.

Hiervan verwacht je eigenlijk al dat je voor je geld het maximale krijgt wat mogelijk is en niet dat er nogeens een verbetering te behalen is bij de 'S versie.

Maargoed ik heb de 'S nou eenmaal dus meer dan dit kunnen ze niet  erbij verzinnen.lol.
ik betwijfel dat je op die niveau nog winst haalt maar goed we gaan voor de zekerheid.

Kan zomaar zijn dat er op basis van kabinet, filtercomponenten en/of units een verandering/aanpassing heeft plaatsgevonden.
Dat word nog effe 'petrol burnen' dan. Ook niet vervelend.. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Mr.M

Citaat van: scrutinizer op juni 28, 2016, 10:13:41
Kan zomaar zijn dat er op basis van kabinet, filtercomponenten en/of units een verandering/aanpassing heeft plaatsgevonden.
Dat word nog effe 'petrol burnen' dan. Ook niet vervelend.. ;)
Ik ben nu onderweg om een oldtimer SL 350 cabriolet van 1975 te kopen waar ik al hoeveel lang op aan wachten ben.
Is van de man van mijn tante en aangezien hij niet meer achter de stuur mag wilt die eindelijk afscheid van nemen.[emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7]
**UNDER CONSTRUCTION**