Marantz receiver...welke

Gestart door AleSyS, oktober 24, 2002, 15:08:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AleSyS

Frank was vandaag bij mij om Loewe TV te calibreren waarvoor mijn dank.

Naderhand vroeg ik advies over eventuele upgrades zoals CD / DVD / receiver.
Nu was het advies om eventueel mijn Yamaha RX-V620 receiver te vervangen
door een ander merk. O.a Marantz zou enige verbetering opleveren.

Nu heb op de Marant site zitten kijken welke modellen momenteel er beschikbaar zijn en mijn interessen.

Het zou gaan om de vogende types:

SR5200 & SR5300
SR5300 & SR6300

Volgens mij zijn de SR5300 & SR6300 momenteel de nieuwste modellen.

Nu vraag ik mij af wat zijn nou echt de grote verschillen tussen de vershillende types....

Wie heeft advies en informatie....


ego

www.marantz.com

Kies America hier vind je de functie om de twee receivers naast elkaar te vergelijken.

Succes,

Ego
... the beauty lies in the eye of the beholder

AleSyS

Ik heb vandaag zitten luisteren naar een Yamaha RX-V1300....die klonk ook geweldig.

Ik heb wat reviews van Marantz versterkers gelezen en stond in dat bij 5 of 6 kanaals weergave het vermogen minder wordt. Normaal 2 x 85watt (stereo weergave) / 5 x 35 watt (DD / DTS).

Wat is daar de ervaring. Ik vind namelijk de SR5300 erg interessant.


DrBoom

Voor zover ik het begrijp kan een receiver van 5x85 W op elk kanaal 85 W leveren, rekening houdend met het maximum totaalvermogen dat die receiver kan leveren.
Dus als je voeding het aankan, kan elk kanaal in principe tot 85W leveren dan.
In werkelijkheid is het meestal zo dat een 5x85W receiver enkel in stereo weergave die 85W per kanaal haalt, aan de andere kant is het dan weer zo dat je nooit tegelijk 85W op ALLE kanalen zal nodig hebben.
Normaal gaan je fronts het meeste vermogen krijgen, de center ook nog wel wat, maar je surrounds bijvoorbeeld zullen niet zo snel om dergelijke vermogens gaan vragen. Die zijn meestal tevreden met 10 - 20W per kanaal en zelfs daar moet je al hard voor spelen denk ik :)

Ik heb zelf een Yamaha RX-V430 van 5x65W, maar bij maximum stroomverbruik staat dan weer 230W, wat bij mij niet gelijk is aan 5x65.
Nu ben ik wel niet zeker of je dat zomaar kan gaan vergelijken, maar er moet toch ergens een richtlijn inzitten volgens mij.

Yamaha biedt volgens mij heel veel waar voor je geld, klinkt enkel een tikkeltje aggressief (scherp).
Je moet zelf maar eens vergelijken tussen Yamaha en Marantz (eventueel Denon ook nog) qua klank, zit soms wel wat verschil op.


blue-eyes

Er zijn wel bepaalde aannames vooraf te doen.

Yamaha klinkt goed met films, maar veel minder met audio. Denons is beter met audio dan Yamaha, maar minder dan Marantz, maar heeft wel een hele goede film weergave. Marantz weer iets minder dan Denon.

Ga je voor film, kies Denon of Yamaha, kies je voor Audio ga voor Marantz. (met kiezen bedoel zowel film als audio, maar waar de een belangrijker is). Maar uiteraard is geen van de apparaten slecht. Ik denk wel dat Yamaha voor mij betreft geen keuze is, vanwege het typische yamaha geluid, agressief kan je het noeme. Denon sound is neutraler, en Marantz wat warmer.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Johan Van Gompel

Citaat van: AleSyS op oktober 27, 2002, 01:23:51
Yamaha RX-V1300 8) :P

In reviews lees je heel wat positieve dingen:

"Excellent sound clarity and detail with more than enough power."
"Nice, clean sound. Reasonable price."
"It sounds very mature and natural."
"Best for music."

en minder positieve dingen:

"The LED display is just short of infuriating."
"FM sensitivity and selectivity specs are not as good as my 18yr old $200 dennon."
"Clicking when changing analog inputs."
"Some problems with DD/DTS detection."

In reviews van Yamaha-receivers lees je dingen als "vroeger had ik Denon, maar dit..." en in reviews van Denon-receivers lees je dingen als "vroeger had ik Yamaha, maar dit...". Denon-liefhebbers lijken problemen te hebben met de zuiverheid van een Yamaha en Yamaha-liefhebbers problemen lijken te hebben met de warme klank van een Denon terwijl beide weten te vertellen dat hun receiver de meest zuivere, warme klanken produceert. :-\

Uiteindelijk kan men maar 1 advies geven en dat is: GA LUISTEREN! ;D
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

Reviews hebben vaak geen waarde, tenzij ze op dezelfde spullen zijn gedaan die jij thuis hebt staan.

Ik heb vroeger een Yamaha DSP-A1 gehad, en hoewel het ding echt alles aan boord had en alles afspeelde vondt ik het overall klankbeeld gewoon VEEL te schel, dat heeft niets met zuiverheid te maken, maar gewoon plain te schel.

Daarna ben ik overgestapt naar andere eindblokken wat al een behoorlijk verschil maakte, en naar een Sony TA-E9000ES (ook niet echt soft) en dat geluid klonk al VEEL vriendelijker.

Zoals al vaker gezegd, Yamaha en Onkyo zijn goed voor het gooi en smijt werk in gedempte ruimtes met softe speakers/bekabeling. Heb je een wat hardere kamer en aggressieve speakers laat die merken dan aub links liggen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz


AleSyS

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 28, 2002, 09:30:35
Reviews hebben vaak geen waarde, tenzij ze op dezelfde spullen zijn gedaan die jij thuis hebt staan.

Ik heb vroeger een Yamaha DSP-A1 gehad, en hoewel het ding echt alles aan boord had en alles afspeelde vondt ik het overall klankbeeld gewoon VEEL te schel, dat heeft niets met zuiverheid te maken, maar gewoon plain te schel.

Daarna ben ik overgestapt naar andere eindblokken wat al een behoorlijk verschil maakte, en naar een Sony TA-E9000ES (ook niet echt soft) en dat geluid klonk al VEEL vriendelijker.

Zoals al vaker gezegd, Yamaha en Onkyo zijn goed voor het gooi en smijt werk in gedempte ruimtes met softe speakers/bekabeling. Heb je een wat hardere kamer en aggressieve speakers laat die merken dan aub links liggen.

MvrGr.
Frank

Welke adviseer je dan wel? Zijn de Marant Sr5300 en de Denon AVR1803 niet te licht van vermogen tov de Yamaha?

Zo her en der te lezen komt de Denon 3803 nog niet uit ???

AleSyS

#10
Is deze niks interssant dan... VSX-D2011S ;D

blue-eyes

Citaat van: AleSyS op oktober 28, 2002, 19:35:18
Zo her en der te lezen komt de Denon 3803 nog niet uit ???

Zie het voordeel daarvan in, de 3802 in de aanbieding!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

Hi,

We hebben het al eerder gehad over vermogen en volume, die 2 worden ZWAAR overschat. Een 120W versterker klinkt niets harder dan een 100W versterker.

Het allerbelangrijkste is de voeding, dus maw het gewicht van een receiver zegt veel meer dan de specs. Het meerendeel van de Yamaha's in de goedkopere prijsklasses die ik heb mogen tillen zijn veel lichter dan bv een Marantz of Denon, dit zegt mij veel meer dan de specs op papier.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"