De set van Blue-Eyes

Gestart door blue-eyes, augustus 15, 2005, 10:44:54

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

blue-eyes

Ik heb de voorloper gehad, de LX70. Daar was ik niet van gecharmeerd moet ik bekennen. De LX71 zal ongetwijfeld beter zijn, maar schijnt nog niet die instellingen te kunnen doen als de LX91.

Ik wil dan:

- x-over die ik zelf kan instellen
- per speaker een eigen kantelfrequentie
- ruime instelling in dB level aanpassing
- nauwkeurige afstands instelling.

Kortom: geen halfbakken bassmanagement, maar volwaardig aan een goede pre / receiver.


Als de LX71 dat heeft is dat een optie ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Citaat van: Teejoo op februari  3, 2010, 20:22:24
Maar die 5.1 ingang gebruik je in jouw geval in alle gevallen. De hamvraag is wat je eraan hangt. Ik heb overigens op de SSP-800 nog nooit iets analoog aangesloten, dus geen idee hoe dat klinkt.

Hoezo dat ik altijd vast zit aan de 5.1 ingang? Alleen bij analoog aansluiten van een BD speler.
Ik kan een willekeurige ingang als SSP definieren. Dan gaat dat betreffende ingangssignaal linea recta naar de xlr uitgang, naar de EV.
De Classe is dan gedegradeerd als een erg duur kroonsteentje ( :D ) om de kabel van de marantz te connecten aan de kabel van de EV.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Citaat van: Teejoo op februari  3, 2010, 20:22:24
Ik heb overigens op de SSP-800 nog nooit iets analoog aangesloten, dus geen idee hoe dat klinkt.

Probeer eens een dedicated cd speler via xlr aan te sluiten, met xlr bypass.
Kan je direct goed beoordelen of de dacs daadwerkelijk zo goed zijn van de SSP800 ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op februari  3, 2010, 20:33:00
Probeer eens een dedicated cd speler via xlr aan te sluiten, met xlr bypass.
Kan je direct goed beoordelen of de dacs daadwerkelijk zo goed zijn van de SSP800 ;)
Die spelers heb ik ook zoveel liggen...

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op februari  3, 2010, 20:30:13
Hoezo dat ik altijd vast zit aan de 5.1 ingang? Alleen bij analoog aansluiten van een BD speler.
Ik kan een willekeurige ingang als SSP definieren. Dan gaat dat betreffende ingangssignaal linea recta naar de xlr uitgang, naar de EV.
De Classe is dan gedegradeerd als een erg duur kroonsteentje ( :D ) om de kabel van de marantz te connecten aan de kabel van de EV.
Oooh doe je dat dan alleen met de 2 frontkanalen? Maar dan zit je toch met dubbele volumeregeling?

blue-eyes

Volgens mij heb ik een denkfout gemaakt. De SSP600 heeft geen passthrough. Hoe kom ik daarbij? ? Even goed nazoeken dan.

Bij een passthrough:

Wanneer u een ingang de naam "SSP" geeft wordt deze
ingang een "eenheids versterkte" ingang. Als een dergelijke
ingang gekozen wordt, wordt de volumeregelaar van de CP-
500 uitgeschakeld, staat op alle uitgangen lijnniveau en de
volumeaanduiding is van het infoscherm verdwenen.
Dat is voor die situaties waarin de CP-500 wordt aangestuurd
door een bron met een eigen volumeregelaar (zoals de
Classé SSP-300 surround-sound processor), of wanneer het
signaal van één van de uitgangen wordt gestuurd naar een
component met een eigen geluidssterkteregeling (ook de
SSP-300). U moet in die omstandigheid wel goed opletten
dat de volumeregeling van het andere component goed
is ingesteld voordat u de SSP ingang kiest, want het
geluidsniveau kan oncomfortabel luid zijn!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Citaat van: Teejoo op februari  3, 2010, 20:41:31
Oooh doe je dat dan alleen met de 2 frontkanalen? Maar dan zit je toch met dubbele volumeregeling?

Yep, alleen de fronts. De Classe blijft de fronts bedienen, primair is bij mij de cd weergave. Dus:

CD: CD - Classe pre - EV
DVD: DVD - HD pre - Classe pre - EV (fronts) HD pre - EV (sub, rear)
BD: idem


Mits de passthrough mogelijk is op de Classe. Dubbele volumes, etc. ga ik niet aan beginnen. Dan maar de test met een goede analoge BD speler ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Nou begrijp ik in elk geval wel waarom we voor m'n gevoel langs elkaar heen zaten te lullen. Maar ik vraag me sterk of of er een pass trough op zit. Bij een stereo versterker kan ik me dar iets bij voorstellen, maar bij een surround processor?

Teejoo

#3883
Citaat van: Blue-Eyes op februari  3, 2010, 20:27:50
Ik heb de voorloper gehad, de LX70. Daar was ik niet van gecharmeerd moet ik bekennen. De LX71 zal ongetwijfeld beter zijn, maar schijnt nog niet die instellingen te kunnen doen als de LX91.

Ik wil dan:

- per speaker een eigen kantelfrequentie

De LX-91 heeft dat niet per speaker, maar voor alle speakers gelijk dacht ik.

blue-eyes

Citaat van: Teejoo op februari  3, 2010, 20:58:51
Nou begrijp ik in elk geval wel waarom we voor m'n gevoel langs elkaar heen zaten te lullen. Maar ik vraag me sterk of of er een pass trough op zit. Bij een stereo versterker kan ik me dar iets bij voorstellen, maar bij een surround processor?

Yep . . .  Hoe ik daar bij kom. Grrrrr. Balen.


Het is dus nu simpel: of een CP500/700 kopen (SSP600 verkopen, HD pre erbij) of doorsparen voor een SSP800. Dat zal dus wel het laatste worden.
Ik ga niet met de 5.1 analoog aan de gang.

De DTS en DD klinken ook erg lekker ;)

Bummer . . . . .
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

fugazi_2009

Citaat van: Blue-Eyes op februari  4, 2010, 08:03:08
Ik ga niet met de 5.1 analoog aan de gang.
Ach, we kunnen er altijd nog eens een middagje voor uit trekken (maar dan moeten we nu wel een paar weken wachten)

Citaat van: Blue-Eyes op februari  4, 2010, 08:03:08
De DTS en DD klinken ook erg lekker ;)

Da's waar.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

blue-eyes

Altijd gezellig. Zal ik de Chianti klaar zetten? :P

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

fugazi_2009

Citaat van: Blue-Eyes op februari  4, 2010, 09:17:15
Altijd gezellig. Zal ik de Chianti klaar zetten? :P

Heb je een logeerkamer?
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Teejoo

Citaat van: fugazi_2009 op februari  4, 2010, 08:09:42
Ach, we kunnen er altijd nog eens een middagje voor uit trekken (maar dan moeten we nu wel een paar weken wachten)

Lijkt me een goed plan.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Citaat van: Teejoo op februari  4, 2010, 11:05:30
Lijkt me een goed plan.

Ja ;)
Het is voor jou een lange reis, maar je weet dat je uiteraard welkom bent ;) .
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Even stukje ingehaald met lezen...

Hoe ik hetzelf ga doen is zo:

- CD: CDP-502/CA-2200
- DVD: CDP-502 --> SR7500 (mogelijk opgevolgd) --> Fronts naar CA-2200, Center en Rears (SR7500).
- Blu-Ray: Idem (nog niet aan de orde maar zal zoiets wel worden.

Enige nadeel wat ik dan heb is het schakelen van de EV van balanced en unbalanced inputs. Dit kan ik dan tegen die tijd wel oplossen om te kiezen voor een CP500/CP700. Volgens mij wil je namelijk hetzelfde realiseren zoals ik het zelf ook voorogen heb alleen kies je voor een processor.

Zit alleen zelf met de vraag is de SR7500 voor mijzelf toereikend genoeg om Blu-Ray straks op een goede manier nog weer te geven. Overgaan op en Classé surround opstelling is voor mij geen doen. Is teveel eurotjes dan wat ik kan uitgeven en ook wil uitgeven.

blue-eyes

Yep, maar ik heb de beschikking over een erg mooie Classe CA5200 ;) :P


p.s. Er staat een mooie CA3200 te koop, de SSP600 is goed te doen. Is gelijkwaardig aan een CD500 mits XLR bypass gebruikt voor CD'tje luisteren.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Citaat van: Blue-Eyes op februari  5, 2010, 13:32:45
Yep, maar ik heb de beschikking over een erg mooie Classe CA5200 ;) :P


p.s. Er staat een mooie CA3200 te koop, de SSP600 is goed te doen. Is gelijkwaardig aan een CD500 mits XLR bypass gebruikt voor CD'tje luisteren.

Mijn boom is kaal geplukt, dus het fruit is niet meer aanwezig  ;D

Gezien je eindbak, en denk dat je XLR wilt doorlussen tussen Pre en EV zou ik sparen voor de SSP800. Nu investeren levert toch niet het gewenste lijkt me, en is weer geld uitgeven... Overigens Marantz met Classé vind ik niet eens een verkeerde match ;) Maar goed een AV8003 voor de time-being zou ik niet snel doen. Blijft toch een machine van +/ 1600,- euro.

blue-eyes

#3894
Ja, 1600 euro is best veel geld. Maar die 8950 euro (adviesprijs) heb ik niet in 2 jaar bij elkaar ;)


Ik blijf er toch nog best veel voor voelen.

2 opties:

* CP500 + 8003 (verkoop SSP600)
* SSP800 (verkoop SSP600)

SSP800 zal normaliter toch wel enkele jaren duren. De keuze om prive wagen te rijden ipv een leasebak heeft tot "geld herprioritering" geleid.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

#3895
Omdat mijn dB meter uitgeleend is, deze vertoeft ergens achter Zwolle, heb ik gisteren de set even ingemeten met mbv het eigen meetsysteem van de Classe. Piece of cake, 10 minuten.

Wat me opvalt is dat de fronts op -11 staan, de rears op -7 en -8. Zou het dan niet logisch zijn dat het programma inbouwde logica heeft om alle waardes 7 dB te verlagen, dus de fronts op -4, de rears op 0 en -1 ?

2e Vraag, dit betreft de sub. Ik kan me overigens herinneren dat hier al iets van is langsgekomen, weet 123 niet meer waar, of gebruik de verkeerde zoekargumenten :D

De sub wordt uiteraard ook keurig ingemeten door de PRE. Echter, wordt er bij de sub de afstand DUBBEL ingesteld. De afstand is 2,95 mtr, de pre maakt daar 5.80 mtr van!
Dat had een reden, weet iemand deze reden nog?

Als ik zelf de meting verricht, voer ik 2,95 mtr in. Waarom dan de waarde van 5,80 mtr?

Als het goed is heb ik morgen weer de beschikking over de dB meter, ik zal morgen eens meten hoe het is ingesteld tov de situatie zoals ik het zelf zou invoeren en meten.
De huidige meting maar onder luisterpositie 1 bewaren, luisterpositie 2 morgen gebruiken voor mijn eigen meting.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

#3896
Citaat van: Blue-Eyes op februari  6, 2010, 09:53:43
Omdat mijn dB meter uitgeleend is, deze vertoeft ergens achter Zwolle, heb ik gisteren de set even ingemeten met mbv het eigen meetsysteem van de Classe. Piece of cake, 10 minuten.

Wat me opvalt is dat de fronts op -11 staan, de rears op -7 en -8. Zou het dan niet logisch zijn dat het programma inbouwde logica heeft om alle waardes 7 dB te verlagen, dus de fronts op -4, de rears op 0 en -1 ?

2e Vraag, dit betreft de sub. Ik kan me overigens herinneren dat hier al iets van is langsgekomen, weet 123 niet meer waar, of gebruik de verkeerde zoekargumenten :D

De sub wordt uiteraard ook keurig ingemeten door de PRE. Echter, wordt er bij de sub de afstand DUBBEL ingesteld. De afstand is 2,95 mtr, de pre maakt daar 5.80 mtr van!
Dat had een reden, weet iemand deze reden nog?

Als ik zelf de meting verricht, voer ik 2,95 mtr in. Waarom dan de waarde van 5,80 mtr?

Als het goed is heb ik morgen weer de beschikking over de dB meter, ik zal morgen eens meten hoe het is ingesteld tov de situatie zoals ik het zelf zou invoeren en meten.
De huidige meting maar onder luisterpositie 1 bewaren, luisterpositie 2 morgen gebruiken voor mijn eigen meting.
Eigenslijk best wel grappig: de SSP-800 heeft helemaal geen eigen inmeetprogramma.

Wat me wel opvalt bij die van mij is dat ik in mijn gevallen alles netjes tussen de -2,5 tot +1,5 moet instellen om 80dB rondom te hebben.Dus weinig onderlingen verschillen. Echter, ik heb de sub kanalen ge-EQed, en dan zie je meteen dat je daar op +9,5dB zit. Ik herken dat wel van de TAG: je haalt de pieken weg en zet het hele frequentiegebied van de sub op het gewenste volume. Maar ik ga dit volgende week tijdens de Carnaval opnieuw inmeten, inclusief de SMS-1. Dit laatste had ik nog niet gedaan, omdat de Lexicon nog niet weg was. Dan verhoog ik ook meteen het volume van de Velodynes een beetje, zodat deze omlaag kan.

Dat met die sub zou te maken hebben de het feit dat hij de achterliggende muur pakt Audessy zou dit ook doen. Ik blijf het vreemd vinden, behalve als de muur er echt vlak achter staat.

Dirk

#3897
Citaat van: Blue-Eyes op februari  6, 2010, 09:53:43
2e Vraag, dit betreft de sub. Ik kan me overigens herinneren dat hier al iets van is langsgekomen, weet 123 niet meer waar, of gebruik de verkeerde zoekargumenten :D

De sub wordt uiteraard ook keurig ingemeten door de PRE. Echter, wordt er bij de sub de afstand DUBBEL ingesteld. De afstand is 2,95 mtr, de pre maakt daar 5.80 mtr van!
Dat had een reden, weet iemand deze reden nog?

Als ik zelf de meting verricht, voer ik 2,95 mtr in. Waarom dan de waarde van 5,80 mtr?

Als het goed is heb ik morgen weer de beschikking over de dB meter, ik zal morgen eens meten hoe het is ingesteld tov de situatie zoals ik het zelf zou invoeren en meten.
De huidige meting maar onder luisterpositie 1 bewaren, luisterpositie 2 morgen gebruiken voor mijn eigen meting.

Ik ben ook kwijt in welk topic het was, maar herinner me die post(s) ook.
Waar het op neerkwam was dat iemand zei dat (sub)geluidsgolven voor een groot deel vertrekken vanaf de achterkant van je sub...en dus via de achtermuur waarvoor hij staat opgesteld, gereflecteerd naar je toe zullen komen.

Je zou dus niet de rechtstreekse afstand van sub tot luisterpositie moeten ingeven, maar wel de afstand van sub tot achtermuur + de afstand van achtermuur tot luisterpositie.

Gartmz (hij was niet degene die dit beweerde, maar plaatste wel een kleine kanttekening) merkte wel op dat dit niet 100% klopte (immers, niet alle geluidsgolven gaan naar achter, een deel gaat ook gewoon rechtstreeks naar voor), maar er zat wel degelijk een kern van waarheid in.

fyi ; ik heb het inmiddels ook getest...en afhankelijk van de subpositie bleek het wel voor een groot stuk te kloppen. Bij mij was het vooral bij het opstellen van de sub dichtbij de hoek, dat ik inderdaad die berekeningswijze als meest correct ervaarde.

succes !
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

blue-eyes

De sub staat een meter van de muur, dat zou met jou bewering betekenen dat ik ongeveer 4 meter in moet stellen, maar dat is nog geen dubbele 3 mtr ;)

Ik dacht dat het audiofiel was die dit melde.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Dirk

ik was zelf (ook) geen kei in wiskunde, maar 3m afstand tot de sub en 1m opgesteld vanaf je achtermuur, maakt bij mij ; 3m + 1m (+ de kastafmeting ?) + 1m = 5m. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea