De set van Blue-Eyes

Gestart door blue-eyes, augustus 15, 2005, 10:44:54

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Koen K

Ik ben wel benieuwd naar échte foto's van de huidige situatie :angel:

Prachtige set trouwens!

celerontje

Behalve die ''veeeeeeel te dure'' kabels, he Koen? :P :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

blue-eyes

Citaat van: R op juli 10, 2009, 14:45:28
Gewoon effe lekker puzzelen, kan erg mooi werken.

Dat soort zaken doe ik niet voor mijn hobby ;)
Ik wil gewoon luisteren. Vind het grappig om hier te lezen, zal dit nooit uit gaan zoeken om het maar te weten.

Hoe iets werkt interesseert me niet :D

Als het me maar boeit om te luisteren ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Koen K

#3628
Citaat van: celerontje op juli 10, 2009, 15:19:24
Behalve die ''veeeeeeel te dure'' kabels, he Koen? :P :D

Hoezo? Wie er plezier van heeft moet ze vooral gebruiken  ;)

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Koen K

#3630
 ;D ;)

R

Ik doelde inderdaad meer op beetje schuiven/testen tijdens het luisteren, alle menu's af is ook niet mijn ding...

Citaat van: Blue-Eyes op juli 10, 2009, 18:19:01
Dat soort zaken doe ik niet voor mijn hobby ;)
Ik wil gewoon luisteren. Vind het grappig om hier te lezen, zal dit nooit uit gaan zoeken om het maar te weten.

Hoe iets werkt interesseert me niet :D

Als het me maar boeit om te luisteren ;)

blue-eyes

Ik zal ongetwijfeld veel laten liggen, maar ook dat schuiven tot de cm doe ik vrij bassaal.

Ik ga luisteren, schuif iets, luister weer. Ruw. Als ik met plezier luister is het goed. Die laatste cm mogen ze hebben :D


Ik weet erg goed wat de basis is, die heb ik in orde.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

BuSpu

zat nog wat te peinzen over die center en kwam op 1 groot voordeel van het hebben van een center. Als je uit het midden zit, blijft geluid uit de center echt uit het midden komen terwijl je zonder center een centergeluid hebt dat meeschuift met je zitpositie als je begrijpt wat ik bedoel. Klankmatig kan ik me absoluut voorstellen dat zonder center homogener klinkt zolang je center niet dezelfde speaker als L en R.

Martin_M

Citaat van: BuSpu op juli 11, 2009, 22:38:51
zat nog wat te peinzen over die center en kwam op 1 groot voordeel van het hebben van een center. Als je uit het midden zit, blijft geluid uit de center echt uit het midden komen terwijl je zonder center een centergeluid hebt dat meeschuift met je zitpositie als je begrijpt wat ik bedoel. Klankmatig kan ik me absoluut voorstellen dat zonder center homogener klinkt zolang je center niet dezelfde speaker als L en R.

Dat nadeel vind ik juist een voordeel als je (groot) projecteert en je scherm wat achter je speakers hangt.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Hoe verder je scherm weg hangt achter de speakers, hoe groter de hotspot wordt.

Trek maar eens een denkbeeldige lijn luisterpositie, speaker (bron van het geluid) en het scherm.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

BuSpu

plek van het scherm heeft toch niets met het verschuiven van het centergeluid te maken?
Elk mono/center geluid uit twee speakers schuift als de luisterplek verandert. Een enkele speaker met dat monogeluid geeft geen verschuiving, waar je scherm ook hangt.

Martin_M

#3637
Blijft een beetje moeilijk uit te leggen. Ik heb het even heel snel getekend (met paint want m'n andere pakketten zijn nog niet geinstalleerd :-[)

Deze situatie schetst een breed projectiescherm die aardig achter de speakers hangt. De toeschouwer zit erg off-axis.
Met gebruik van een centerspeaker hoor je het geluid van een bron uit het midden van het scherm nog steeds door het midden. In deze situatie dus niet geheel waar het vandaan zou moeten komen.
Een phantomcenter verplaatst inderdaad mee maar dat is nu juist heel erg juist (zie lijn van toeschouwer naar de bron van het geluid op het scherm).
Dus bij een groot oppervlak zou de bron van het centerkanaal juist ook mee moeten schuiven als je als toeschouwer schuift.

Maar dit is per systeem ook weer anders. Als je als toeschouwer 30 cm. verplaatst en je hoort (eigenlijk) nog maar één speaker dan gaat dit verhaal natuurlijk ook niet op.

In mijn situatie thuis geeft een phantomspeaker een mooie natuurlijker plaatsing van beeld/geluid op alle plaatsen van de bank.
In andere situaties; altijd uitproberen....

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

BuSpu

ik begin hem te snappen. je wilt dus zeggen dat als het scherm nu nog veel verder naar achter hangt de off-axis luisteraar gebaad is bij de verschuiving omdat die (mogelijk) gelijk valt met het midden van zijn beeld. Blijft echter in een normale woonkamer toch wat anders volgens mij. Als iemand een meter rechts naast jou zit klapt zijn stereo beeld behoorlijk naar rechts en dus ook de center info. Ofwel de optische afwijking doordat je niet recht-voor zit is miniem maar de akoustische is behoorlijk. Een center helpt dit volgens mij behoorlijk te compenseren.

blue-eyes

Er zit een kantelpunt, dat is correct BuSpu.



Vandaag begonnen met het slopen van het oude TV meubel.
De BE-rackies staan al opgesteld, de Ti-K10's zijn ingemeten.

Beloofd gaaf te worden ;)

Klinkt iig best leuk :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

Klopt.
Het is dus ook per systeem afhankelijk of een dedicated centerspeaker voor plaatsing voor- of nadeel biedt.

Ikzelf vind een centerspeaker vaak nogal plaatsbaar wat voor mij het totale geluidsbeeld wat verstoort. Dit speelt voor projectie of hele grote tv's. Voor een wat kleiner (haha, wat is kleiner hier op dit forum) kan een centerspeaker juist hele goede dingen doen.

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Geldt dus eigenlijk alleen voor echt brede schermen, dus beamers met doek.



Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Citaat van: jowi op juli 12, 2009, 21:36:02
Meen je dit nu serieus? :wacko: dat is namelijk precies waar een centerspeaker voor bedoeld is, zorgen dat het CENTRUM van dialogen PLAATSBAAR is... ik zit echt met verbazing je verhaal te lezen over de meereizende fantomspeaker... ik denk dat je ergens iets niet helemaal begrepen hebt... de bedoeling is juist dat waar je als kijker ook zit, het center geluid uit de richting van het (midden van) het scherm blijft komen...

Martin legt alleen uit de hotspot breder is dan we denken als het scherm breder wordt en dieper achter de speakers staat.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

BuSpu

Citaat van: Blue-Eyes op juli 12, 2009, 21:15:59
Er zit een kantelpunt, dat is correct BuSpu.

instelbaar?  :D

Audiofiel

#3644
De hotspot of de sweetspot verandert natuurlijk niet van plek als het scherm verder naar voren of achteren gaat. Het geluid blijft van dezelfde plek komen. 8)

De aanname dat een phantom center een betere plaatsing zou geven bij een zitplaats buiten de sweetspot (hotspot is eigenlijk wat anders, maar daar kom ik zo op terug) is helaas ook onjuist. Op het getekende plaatje kun je duidelijk zien dat de persoon zich juist dichter bij de rechterspeaker bevindt dan bij de linkerspeaker. Het geluid vanuit de linkerspeaker zal zelfs zachter klinken (en later aankomen) bij deze luisteraar. Daarom is ook de phantomcenter die door deze twee speakers wordt gecreëerd onjuist geworden. Een phantomcenter heeft namelijk maar 1 plek waarop deze 'juist' is en dat is dus precies op de sweetspot. ;)

Juist een 'echte' center heeft als voordeel een veel bredere sweetspot. Een phantomcenter zou je eerder een hotspot kunnen noemen aangezien deze slechts op de 'beste plek' correct is. Bij een 'echte' center heb je dus eerder dat er juist géén hotspot is.

Audiofiel (die zelf genoten heeft van het spelen met een echte center in een 5 identieke speakers opstelling en van de center afstand heeft gedaan om hele andere redenen dan dat het zónder beter zou klinken).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BuSpu

In het voorgaande kan ik me wel in vinden hoewel ik niet ongevoelig ben voor het argument dat er een betere homogeniteit is zonder center. Er vanuit gaande dat die niet dezelfde is als de LR speaker. Als je soms ziet hoeveel info er bij DVD's van live-conderten uit de center komt dan snap je ineens niet helemaal meer waarom de meeste centers zo klein zijn. Alleen vanwege de plaatsbaarheid en de WAF?

Martin_M

#3646
Citaat van: jowi op juli 12, 2009, 21:36:02
Meen je dit nu serieus? :wacko: dat is namelijk precies waar een centerspeaker voor bedoeld is, zorgen dat het CENTRUM van dialogen PLAATSBAAR is... ik zit echt met verbazing je verhaal te lezen over de meereizende fantomspeaker... ik denk dat je ergens iets niet helemaal begrepen hebt... de bedoeling is juist dat waar je als kijker ook zit, het center geluid uit de richting van het (midden van) het scherm blijft komen...
Citaat van: Audiofiel op juli 12, 2009, 22:11:58
De hotspot of de sweetspot verandert natuurlijk niet van plek als het scherm verder naar voren of achteren gaat. Het geluid blijft van dezelfde plek komen. 8)

Het tekeningetje blijkt dus niet goed genoeg om aan te geven hoe ik het hier thuis ervaar.
Ik laat het even hierbij  (zal wel aan m'n set liggen.....heb de speakers zo'n 1.20 meter voor het doek staan)

Maaruh Eisse, het slopen van je oude meubel. Doet dat niet zeer??? (mentaal dan hè  ;))
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Citaat van: Martin_M op juli 12, 2009, 23:05:19
Het tekeningetje blijkt dus niet goed genoeg om aan te geven hoe ik het hier thuis ervaar.

Hoe iemand het ervaart is natuurlijk persoonlijk.
En een ervaring is bovendien altijd waar (voor die persoon), maar dat wil niet zeggen dat de uitleg ook klopt. ;D

CitaatLaat maar zitten dan (zal wel aan m'n set liggen.....heb de speakers zo'n 1.10 meter voor het doek staan)

Ik heb je set nog (steeds) nooit gehoord, maar daar is volgens mij helemaal niets mis mee, integendeel. 8)


Ik kan me ook goed voorstellen dat een doek wat verder naar achteren hangt een andere beleving geeft. Tussen je oren wordt immers beeld en geluid gecombineerd en dat zal misschien een beetje anders zijn bij een scherm wat gelijk hangt met de speakers dan een scherm wat juist verder naar achteren hangt. Maar heel erg veel zal het niet schelen, want er is bijvoorbeeld geen vertraging in de beeldwaarneming en een scherm wat verder weg staat, lijkt alleen maar - naar verhouding - kleiner te worden. Terwijl een speaker die je gaat verplaatsen in de ruimte een volledig ander (geluids)beeld kan geven. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Citaat van: Martin_M op juli 12, 2009, 23:05:19

Maaruh Eisse, het slopen van je oude meubel. Doet dat niet zeer??? (mentaal dan hè  ;))


Ach. Gewoon genieten van de voorpret van wat er komen gaat ;)
Op de tekeningen ziet het er goed uit.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Op veler verzoek, zijn niet de mooiste foto's , maar geven een goed beeld.





Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey