De set van Blue-Eyes

Gestart door blue-eyes, augustus 15, 2005, 10:44:54

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

FFF

Citaat van: Blue-Eyes op februari 12, 2008, 18:12:17
Verhaal...

Een CDP300, 2 jaar oud, vraagprijs 3999. Zo de belofte is ingelost. Linkje etc. bij mij op te vragen of uiteraard heel gemakkelijk te vinden. Ik mocht deze speler voor 3500 euro meenemen. Lijkt me een uitermate scherpe prijs!

Mooi, nu word het tijd voro foto's  >:D


WickedGame

Een prachtig mooi setje... dat hoor ik vast nog wel ;)

JeKa

 :o WAUW, echt heel erg mooi!
Ik ben benieuwd naar wat foto's als je de boel hebt staan

blue-eyes

Citaat van: PietDV op februari 12, 2008, 00:01:24
Hey Blue-Eyes,

Intussen al paar paginas verder...ik snap je redenering wel hoor ivm Classé, je hoeft je natuurlijk niet te verantwoorden alleen heb ik soms de indruk dat mensen high-end kopen voor het uitzicht en niet voor de klankkwaliteit (daarmee bedoelde ik dat niet persoonlijk) en dat is zonde...maar Classé zal zeker goed klinken en zeker als je het kan kopen voor een goeie prijs......
Ik heb deze set NIET conform de ongeschreven aankoop / luister regels gekocht. Mijn uitgangspunt is dat ik primair alles van één merk wil hebben. Omdat enkele weken geleden ik nog niet het idee had dat zaken zo snel konden veranderen heb ik een Classé EV luistersessie gehad (verzorgt door Audiofiel) op mijn TAG set. Ik had bepaalde zaken in mijn TAG set waar ik minder gelukkig mee was (teveel definities, teveel klinisch, te....). De Classé EV bracht daar substantiele verandering in, zelfs voor mij te horen ;)
Dan ben ik weer impulsief, ik heb geen zin om dan hele ritsen EV's te gaan testen. De Classe op TAG was super, dus doen! Uiteraard had ik me al wel enigzinds voorbereid door op voorhand al diverse merken uit te sluiten, of juist als kandidaat te benoemen. Let wel, met als uitgangspunt, 1 merk (dus continuïteit, looks en kwaliteit aanwezig binnen 1 merk).

Ik heb toen een EV uit de Classé Delta serie gekocht. Daarmee expliciet aanvaard dat er domweg op termijn een CD / DVD/ PRE van Classe moest komen, zelfs zonder luisteren (oeps ;D). Het kan er bij mij niet in dat dergelijke dure apparaten niet goed zouden zijn, het is een kwestie van smaak! En, goede deals maken ook dat in geval van miskoop je de set ook weer goed kan verkopen, aanvaardbare risico voor mij.

Toen wat zeer scherpe aanbiedingen langskwamen.... Etc. de rest is bekend.



Kwaliteit: op EV gebied ben ik er beduidend op vooruit gegaan. No doubt about it! Maar met de PRE wellicht niet. Voor de CD / DVD weet ik het niet. De DVD speler heeft een aantal voordelen tov de TAG: touch screen (tv hoeft niet meer aan voor muziek DVD's) DVD-A, MP3's, HDMI en upscaling naar 1080P. Allemaal zaken welke de TAG niet heeft. Het beeld zal beter zijn, de functionalteiten ook. Maar de hamvraag is uiteraard of de audiokwaliteiten minder / gelijk of beter zijn. En daar is het niet onwaarschijnlijk dat ik een veer moet laten... Afwachten! De TAG loopwerk / PRE combi is excellent! Moeilijk te verslaan.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Citaat van: WickedGame op februari 12, 2008, 21:49:21
Een prachtig mooi setje... dat hoor ik vast nog wel ;)

Als je morgen mee komt niet ;)
Ik hoop dit weekend, uiterst begin volgende week het spul te ontvangen. Maar je bent welkom, goedmakertje voor de adviezen ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Vraagje voor balanced interlink kenners:

Is het een probleem om de gebalanceerde uitgangen te gebruiken dmv verloopstekkers balanced naar cinch? Wat is daarop tegen?
Even afgezien van de discussie wat beter is, ik heb alleen maar CINCH aansluitingen op de PRE.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

scrutinizer

#1381
Niets!!!....alleen zorg dragen voor het kortsluiten van pin 1 & 3 i.v.m. mogenlijke "occilatie" van de eindversterker(s). ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

volgens mij zo'n 12db verschil qua impedantie? (Audiofiel vul a.u.n even aan/corrigeer   ;D )
JBL PRX Power!

scrutinizer

#1383
6db, Rhapie.....maar zijn Preamp heeft zat gain om dit verschil op te vangen.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

blue-eyes

#1384
Citaat van: scrutinizer op februari 12, 2008, 22:16:56
Niets!!!....alleen zorg dragen voor het kortsluiten van pin 1 & 3 i.v.m. "occilatie" ;)

Anton.

Maar dat doet de standaard "converter" al.
Ben dan alleen benieuwd of deze gebalanceerde uitgangen ook direct voor de 5.1 uitgang werken, of dat alsnog de cinch FRONT L R moeten worden aangesloten.

Dan wordt de hamvraag wat de kwaliteit van de gebruikte cinchkabels is .



2e vraag: iemand ervaring met AES/EBU ipv digitale cinch kabel? Ik begreep dat dit een beduidend betere verbinding is dan de "standaard" cinch, beetje het gebalanceerd / cinch verhaal.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Starred

Citaat van: Blue-Eyes op februari 10, 2008, 16:32:29
Een CDP300 (DVD en CD speler) (2ehands staat er een te koop) (3500 euro)
Een CDP100 (CD speler) (2ehands diverse te koop) (1500 - 2100)
Of een SSP300 (surround processor) (2ehands staat er een te koop) (3500 euro)
Of een CA3200 Eindversterker (wellicht het mooist, maar er staat geen tekoop, en 8000 euro nieuw wil ik en kan ik niet betalen).


Pfff....wat een bedragen..

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op februari 11, 2008, 23:34:48
Op CD-audio-gebied?... Ik vraag het mij af, volgens mij is de CDP-100 dan 'heer en meester'... ::)

Dat is natuurlijk ander te onderzoeken Arjen ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

#1387
Citaat van: Blue-Eyes op februari 12, 2008, 22:13:46
Vraagje voor balanced interlink kenners:

Is het een probleem om de gebalanceerde uitgangen te gebruiken dmv verloopstekkers balanced naar cinch? Wat is daarop tegen? Even afgezien van de discussie wat beter is, ik heb alleen maar CINCH aansluitingen op de PRE.

Ik zie daar geen enkel nut in.  :-\

Je Pre heeft cinch, je eindversterker heeft XLR+cinch. Je sluit ze aan met de best mogelijke aansluiting die op beide apparaten aanwezig is. In jouw geval is dat dus cinch. Een XLR-adapter gebruiken zal de kwaliteit alleen maar nadelig beïnvloeden en voegt werkelijk niets positiefs toe. Je moet de schakelaar op de eindversterker op 'unbalanced' zetten en hem ook dat signaal voeden. Precies hetzelfde geldt voor de verbinding van je DVD-speler naar de pre. Ook hier valt geen winst te boeken met een convertor. ;)

De voordelen van de XLR bekabeling heb je NIET als je pin 1 en 3 kortsluit. In feite heb je dan dezelfde constructie als de cinchkabel gecreëerd. Ik zou die methode (met die extra overgang van converter er tussen) dan ook alleen gebruiken als je al een goede XLR kabel hebt liggen die je in de toekomst ook wilt gebruiken. Maar dat heeft enkel zin als je ook binnen redelijke termijn overstapt op een balanced Pre; het heeft geen nut om 3 jaar met die convertors te gaan draaien, dan kun je beter de juiste kabel er tussen zetten. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Blue-Eyes op februari 12, 2008, 22:33:40
Ben dan alleen benieuwd of deze gebalanceerde uitgangen ook direct voor de 5.1 uitgang werken, of dat alsnog de cinch FRONT L R moeten worden aangesloten.

Ik begrijp je vraag niet. De SSP-300 heeft alleen cinch in- en uitgangen. Zie de afbeelding. ::)

Citaat2e vraag: iemand ervaring met AES/EBU ipv digitale cinch kabel? Ik begreep dat dit een beduidend betere verbinding is dan de "standaard" cinch, beetje het gebalanceerd / cinch verhaal.

Het verschil tussen XLR en cinch vind ik bij analoog nog stukken groter dan bij digitaal (mits beide componenten ook zo zijn opgebouwd). Maar ik prefereer bij mijn loopwerk/DAC ook de XLR boven de cinch, hoewel dat verschil moeilijker is waar te nemen. Ergo, heb je al een goede cinch, blijf die dan gebruiken, maar ben je overtuigt van je goede oren, probeer dan eens een XLR (AES/EBU). Let wel op dat de impedantie 110 ohm behoort te zijn. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#1389
Citaat van: Peerless Monster op februari 12, 2008, 23:31:10
Dat is natuurlijk ander te onderzoeken Arjen ;)

Inderdaad: jouw CDP-100 eens naast Eisse's CDP-300 zetten. Lijkt mij een interessante vergelijking, helemaal op een set met balanced opbouw (XLR), aangezien de DAC's van jullie spelers dubbel zijn uitgevoerd. 8)


In het geval van de CDP-300 zit er overigens zelfs een dubbele output-stage in. De unbalanced (cinch) komt uit dezelfde dubbele DAC en wordt door middel van een somversterker (+ en - signaal) opgeteld en naar de cinch-uitgang gestuurd. Daarom heeft die uitgang wel geprofiteerd van de voordelen van de dubbele DAC. Hoe dat bij de CDP-100 zit weet ik niet. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Citaat van: Audiofiel op februari 13, 2008, 08:17:15
Ik begrijp je vraag niet. De SSP-300 heeft alleen cinch in- en uitgangen. Zie de afbeelding. ::)
Dat weet ik. Een aanvulling dan, ik vraag me af of indien ik de 5.1 analoog aansluiting ga aansluiten ik de XLR voor de fronts kan gebruiken, en de rears, center en sub middels cinch, een mix dus. Of dat de 5.1 volledig cinch moet zijn.
Oftewel, is er een dedicated 2.0 uitgang (xlr) en een dedicated 5.1 (cinch) of zijn de FRONT L R door elkaar te gebruiken.

Ik ga vandaag iig de handleiding eens goed doorlezen.


Citaat van: Audiofiel op februari 13, 2008, 08:17:15
Het verschil tussen XLR en cinch vind ik bij analoog nog stukken groter dan bij digitaal (mits beide componenten ook zo zijn opgebouwd). Maar ik prefereer bij mijn loopwerk/DAC ook de XLR boven de cinch, hoewel dat verschil moeilijker is waar te nemen. Ergo, heb je al een goede cinch, blijf die dan gebruiken, maar ben je overtuigt van je goede oren, probeer dan eens een XLR (AES/EBU). Let wel op dat de impedantie 110 ohm behoort te zijn. ::)

Duidelijk antwoord, bedankt!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Citaat van: Peerless Monster op februari 12, 2008, 23:31:10
Dat is natuurlijk ander te onderzoeken Arjen ;)
Citaat van: Audiofiel op februari 13, 2008, 08:18:59
Inderdaad: jouw CDP-100 eens naast Eisse's CDP-300 zetten. Lijkt mij een interessante vergelijking, helemaal op een set met balanced opbouw (XLR), aangezien de DAC's van jullie spelers dubbel zijn uitgevoerd. 8)


In het geval van de CDP-300 zit er overigens zelfs een dubbele output-stage in. De unbalanced (cinch) komt uit dezelfde dubbele DAC en wordt door middel van een somversterker (+ en - signaal) opgeteld en naar de cinch-uitgang gestuurd. Daarom heeft die uitgang wel geprofiteerd van de voordelen van de dubbele DAC. Hoe dat bij de CDP-100 zit weet ik niet. ;)

Hier is maar 1 conclusie uit te trekken ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Citaat van: Blue-Eyes op februari 13, 2008, 08:30:05
Dat weet ik. Een aanvulling dan, ik vraag me af of indien ik de 5.1 analoog aansluiting ga aansluiten ik de XLR voor de fronts kan gebruiken, en de rears, center en sub middels cinch, een mix dus. Of dat de 5.1 volledig cinch moet zijn.
Oftewel, is er een dedicated 2.0 uitgang (xlr) en een dedicated 5.1 (cinch) of zijn de FRONT L R door elkaar te gebruiken.

Ik neem aan dat je de DVD-speler bedoelt? Als je mijn eerdere post leest over XLR/cinch, dan weet je wat je moet doen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Citaat van: Starred op februari 12, 2008, 22:55:35

Pfff....wat een bedragen..

Relatieveer dat aub ;)
Ik ben al 12 jaar bezig, ik pomp iedere maand 100 euro in de set, trek daar de afschrijving etc. vanaf en je hebt bij verkoop van je set na 12 jaar een fors bedrag.
Tja, dan kan je dat soort zaken kopen.

Als ik op 0 moet beginnen durf ik hier ook niet naar te kijken.

p.s. En daar was ik ook een beetje bang voor, dat als ik over 3 jaar mijn TAG set ging verkopen ik relatief op 0 moest beginnen, en dus niet meer een set van ongeveer gelijkwaardige kwaliteit kon terugkopen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

#1394
Citaat van: Audiofiel op februari 13, 2008, 08:31:45
Ik neem aan dat je de DVD-speler bedoelt? Als je mijn eerdere post leest over XLR/cinch, dan weet je wat je moet doen. ;)
Yep, idd.
Ik had er ook al bijgeschreven: afgezien van de discussie welke beter is.
Ik ken echter mensen die wel de XLR aansluiting gebruiken, met gebruik van een converter XLR -> cinch.
Daarom de nieuwsgierigheidsvraag.


Conclusie is best simpel:
De MIT Magnums M3 houden als zeer goede cinchkabels, en op zoek naar de MIT Digital XLR (Garmt had er één volgens mij, maar al verkocht).
Echter, deze staan ook in de verkoop, "de prijs" die ik moet betalen om deze set te kunnen kopen, immers, ik ga er niet voor lenen, moet gefinancieerd worden met de verkoop van mijn oude spullen (voorschieten is wat anders dan lenen  :-X ).
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Vergeten vraagje, jij hebt dus ervaring met de XLR digitaal.

Aanbevelingen voor een merk? En waarom?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Citaat van: Blue-Eyes op februari 13, 2008, 09:02:50
Vergeten vraagje, jij hebt dus ervaring met de XLR digitaal.

Aanbevelingen voor een merk? En waarom?

Ik gebruik zelf de ArtSpeak. Maar zoals gezegd, de verschillen zijn niet groot tussen AES/EBU en cinch (tenzij de afstand meer is dan 1 meter). Tevens de Madrigal kabel gehad, maar die viel mij wat tegen. Houdt er rekening mee, dat veel fabrikanten 75 ohm kabels gebruiken in hun AES/EBU kabels, terwijl dat 110 ohm moet zijn. Het is dan ook makkelijker een goede 75 ohm cinch te vinden dan een goede 110 ohm AES/EBU. ;)

Je zou for the time being natuurlijk ook gewoon een 75 ohm Apogee kabeltje kunnen gebruiken. Die zijn goed én goedkoop. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

WickedGame

Citaat van: Blue-Eyes op februari 12, 2008, 22:04:16
Als je morgen mee komt niet ;)
Ik hoop dit weekend, uiterst begin volgende week het spul te ontvangen. Maar je bent welkom, goedmakertje voor de adviezen ;)

Ik kom eventueel wel mee hangt beetje af of mijn afspraak nog doorgaat. Denk het haast niet want diegene was gisteren ziek. Dus ik ga er maar vanuit dat dat niet doorgaat.

Ohw een weekend wachten nog, ach het is het wachten waard. Toch ben ik wel benieuwd naar de cd kwaliteiten van de CDP-300 in vergelijking met de CDP-100.

scrutinizer

#1398
Citaat van: Blue-Eyes op februari 12, 2008, 22:13:46

Arjen de vraag was:

CitaatVraagje voor balanced interlink kenners:

Is het een probleem om de gebalanceerde uitgangen te gebruiken dmv verloopstekkers balanced naar cinch? Wat is daarop tegen?
Even afgezien van de discussie wat beter is, ik heb alleen maar CINCH aansluitingen op de PRE.

Of de versterker ; waar ik even niet naar het merk/type gekeken had; uit voorzorg al een schakelaartje ingebouwd had of bruggetjes voor assymetrisch bedrijf ;), dit antwoord was ter voorkoming van schade.

Buiten het feit van 'winst' in bandbreedte en 6db gain verlies van cinch (welke met 15>25db gain meer dan genoeg is), vind ik je teveel vast houden aan de 'ideale theorieën omtrent symmetrie ( waar er trouwens in de natuurkunde geen twee 'gelijke' bestaan, welke voor de symmetrie van uiterst belang zijn), verder vind ik de toepassing en layout van menig wat "high end" apparaten qua symmetrie beroerd uitgevoerd of gemakshalve bewerkstelligd d.m.v. transfoos en/of 'te' eenvoudige opamps.
Het is zelfs zo dat er maar zeer weinig 'volledig' symmetrie toegepast wordt, maar alleen voorzieningen voor in en uitgang. Misschien in verband met verkoop van.....de extra kabels? :P  ;)
Over klank ga ik deze discussie niet aan. ;)

Anton.   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Citaat van: scrutinizer op februari 13, 2008, 10:28:31
Of de versterker ; waar ik even niet naar het merk/type gekeken had; uit voorzorg al een schakelaartje ingebouwd had of bruggetjes voor assymetrisch bedrijf ;), dit antwoord was ter voorkoming van schade.

De DVD-speler, waar Eisse's vraag kennelijk over ging, zou best wel eens schade kunnen ondervinden van een kortgesloten – lijn. Ik ben sowieso niet zo'n voorstander van het kortsluiten van de uitgang van een XLR. Bij een input is dat een andere zaak, daar kan dat wel. Maar winst is er niet, je kunt beter (bij een eindversterker) de schakelaar op unbalanced zetten en de cinch gebruiken.

CitaatBuiten het feit van 'winst' in bandbreedte en 6db gain verlies van cinch (welke met 15>25db gain meer dan genoeg is), vind ik je teveel vast houden aan de 'ideale theorieën omtrent symmetrie ( waar er trouwens in de natuurkunde geen twee 'gelijke' bestaan, welke voor de symmetrie van uiterst belang zijn)

Tsja, Anton, misschien houdt jij wel teveel vast aan de idealen van single ended? De verschillen zijn voor mij evident en de meeste apparatuur die ik heb beluisterd klinkt toch echt beter met de balanced in- en uitgangen. Sommige apparatuur overigens niet, maar daar voor ligt de oorzaak meestal in het niet toepassen van een belanced design in het (voor)versterkergedeelte.

Citaatverder vind ik de toepassing en layout van menig wat "high end" apparaten qua symmetrie beroerd uitgevoerd of gemakshalve bewerkstelligd d.m.v. transfoos en/of 'te' eenvoudige opamps.

Kun je wat voorbeelden geven van apparatuur waarbij jij dat zo vindt? Mijn ervaring is gebaseerd op onder meer Classé, Levinson, Aragon, Electrocompaniet en Krell apparatuur. Die hebben wel degelijk een fraaie symmetrische opbouw, te herkennen aan 4 gespiegelde versterkingslijnen (L+, L-, R+, R-).

CitaatHet is zelfs zo dat er maar zeer weinig 'volledig' symmetrie toegepast wordt, maar alleen voorzieningen voor in en uitgang.

De genoemde merken doen dat in ieder geval wel. De Aragon is balanced tot de uitgang: de twee versterkerlijnen worden uiteindelijk opgeteld, net als in een brugschakeling.

CitaatMisschien in verband met verkoop van.....de extra kabels? :P  ;)

Lijkt mij een beetje te makkelijke conclusie. Volgens mij wordt er helemaal niet zoveel van verkocht.

Over het algemeen zijn de trouwens de verschillen tussen XLR kabels kleiner dan tussen cinch-kabels. Iets om over na te denken. ;)

CitaatOver klank ga ik deze discussie niet aan. ;)  

Over persoonlijke voorkeur hoeven we sowieso niet te discussiëren. Die is er.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.