Instellen LFE-niveau

Gestart door MarcoV, april 29, 2003, 19:07:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoV

Hallo allemaal,

ik ben weer eens bezig geweest met het afregelen van het volume van mijn set. Ik maak gebruik van een Db-meter en de DVD Discovery, en heb de 'literatuur' over afregelen weer eens doorgenomen, maar ik begrijp eigenlijk het apart afregelen van het LFE-kanaal niet goed. Ik heb nu alles met de standaard test van de DVD op 75 Db afgeregeld, en ik begrijp dat je het LFE apart zou kunnen afregelen? In mijn versterker kan het LFE-volume nog apart worden ingesteld (Marantz SR5200). Kan iemand mij het nut en het hoe van het apart instellen van het LFE-volume nog eens haarfijn uitleggen? Dan ga ik nl. voor DD en DTS verschillende volumes vastleggen in de receiver.


BVD

Marco

HJ

klopt hoor!
je stelt eerst AL je speakers af op 75db,ook je sub.
hierdoor speelt je sub dus even hard als de rest van je speakers met normale muziek.
daarna regel je het LFE voor DTS en DD nog eens apart af met de aparte test singalen die (als het goed is)ook op de test dvd staan.
dit komt omdat het LFE singaal een apart singaal is wat dus ook apart op de dvd staat(het .1 kanaal).
deze LFE lage tonen zijn dus totaal iets anders dan de normale lage tonen die op bv een cd staan.


patrick_vdb

Hoi Marco,

Het LFE-kanaal is een net zo discreet kanaal als de overige (fronts, center en surrounds). Voor een goede integratie van de sub is het dus noodzakelijk ook het LFE-kanaal net zoals de overige speakers af te regelen ;)

Mooi leesvoer hieromtrend vind je hier en hier.

Mvrgr

Patrick

ps. Houd er rekening mee dat de analoge dB-meter een afval heeft in het laag van +/- 2dB, stel het LFE dan ook 2dB zachter als de overige kanalen voor een gelijk volume.

garmtz

Gebruik van de DVD Discovery de "Quicktest", niet de disc met al die testsignalen. Daarop staan testtonen voor alle kanalen, met een apart LFE testsignaal. Je kunt natuurlijk ook de interne testonen van je receiver gebruiken, maar die willen nogal eens onnauwkeurig zijn.

MarcoV

Dank je wel allemaal!

Ik heb inderdaad de Quicktest gebruikt, maar blijkbaar heb ik het dedicated LFE signaal daar over het hoofd gezien? Die gespijkerpakte meneer met die Derrick bril begon er niet over  ;D

Ik begrijp het dus goed als ik het LFE-kanaal het beste apart kan afstellen? Ik zal het in ieder geval nog eens opnieuw proberen en de 'verplichte lectuur' er nog eens op naslaan  ;)

Marco

garmtz

Het is geen LFE-kanaal dat je afregelt, maar het subwooferkanaal, waar toevallig ook LFE naartoe wordt gestuurd... Gebruik je de DVD-Discovery, dan test je het niveau van LFE in je subwooferkanaal... Snap je het nog? :)    De Discovery disc klopt trouwens prima. Zet het crossover van je subwoofer MAXIMAAL!

CaveMonkey

Ik dacht dat als je op 75 db afregelt dat je dan juist je sub 2 tot 3 db hoger moest afregelen?  ???

Groetennnnnnn,
Marco

garmtz

Tja, zo gaat dus ECHT alles door elkaar lopen... :)  Omdat je op 75 dB eigenlijk B-gewogen zou moeten meten, is dit gedeeltelijk waar. Ik heb echter nooit verschil hierin gemerkt, dus ik vermoed dat de afval van de meter belangrijker is dan het gebruikte geluidsniveau van 75 of 85 dB.

ALL THINGS BEING EQUAL: sub afregelen op 73 dB geeft gewoon in alle gevallen die ik heb meegemaakt het meest "correcte" weergaveniveau. Of dat per persoon ook het prettigste niveau is, is de vraag. Op 75 dB afregelen geeft ook een prima resultaat. Geloof je oren in twijfelgevallen. Met bepaalde muziekstukken hoor ik soms al 1 dB teveel laag. Te weinig laag is iets moeilijker te horen.

StrayDog

Citaat van: CaveMonkey op april 30, 2003, 13:54:57
Ik dacht dat als je op 75 db afregelt dat je dan juist je sub 2 tot 3 db hoger moest afregelen?  ???

Groetennnnnnn,
Marco

Ik vind het zelf met de sub zo'n 3 db harder, meestal idd net wat beter klinken.
Maar of het "moet".....?

MarcoV

Citaat van: garmtz op april 30, 2003, 13:53:57
Het is geen LFE-kanaal dat je afregelt, maar het subwooferkanaal, waar toevallig ook LFE naartoe wordt gestuurd... Gebruik je de DVD-Discovery, dan test je het niveau van LFE in je subwooferkanaal... Snap je het nog? :)    De Discovery disc klopt trouwens prima. Zet het crossover van je subwoofer MAXIMAAL!

Ik had de crossover maximaal gezet, en alles op 75 Db afgeregeld; vind ik iets prettiger omdat ik de sub niet helemaal optimaal kan plaatsen (hij klinkt iets zachter op mijn luisterpositie). Garmt, betekent dit nu dat ik door de Quicktest te doen het LFE-niveau gelijk heb afgeregeld? En wat doe ik dan met de aparte instellingen in mijn receiver? Volgens de manual zou ik daar wat instellingen moeten veranderen bij DTS, maar ik heb alles nu op 'auto' staan.


Marco

garmtz

Citaat van: MarcoV op april 30, 2003, 16:00:06
Ik had de crossover maximaal gezet, en alles op 75 Db afgeregeld; vind ik iets prettiger omdat ik de sub niet helemaal optimaal kan plaatsen (hij klinkt iets zachter op mijn luisterpositie).
Wat bedoel je daarmee? Je meet toch op de luisterpositie? Hoe kan hij daar dan zachter zijn? Zachter dan in welke andere situatie?
Citaat
Garmt, betekent dit nu dat ik door de Quicktest te doen het LFE-niveau gelijk heb afgeregeld?
Ja.
Citaat
En wat doe ik dan met de aparte instellingen in mijn receiver? Volgens de manual zou ik daar wat instellingen moeten veranderen bij DTS, maar ik heb alles nu op 'auto' staan.
Wat zegt de manual precies? Zet de LFE mix parameter gewoon op 0 dB. Het -10 dB is alleen van toepassing bij zgn. DTS Music Discs ("DTS CD's").

MarcoV

Ja, je hebt natuurlijk gelijk, op de luisterpositie meet ik 75 Db, maar ik mis het bas effect dat ik wel heb als ik iets verder zit. Ik kan het niet echt goed uitleggen  :(

Mijn manual zegt dat ik het LFE level op -10 Db moet inregelen, ik zal hem op 0 laten staan en gelijk eens kijken of hij automatisch naar -10 Db schakelt bij DTS in de auto-stand. Misschien verklaart dat waarom het lijkt alsof de sub tijdens films zachter staat terwijl ik alles heb afgeregeld.


Marco

garmtz

Je hebt "last" van de natuurlijke basknopen en -buiken in je kamer. Het is normaal dat er dips en pieken in je basweergave aanwezig zijn in je kamer. Misschien je bank verplaatsen? Op 2/3 van de kamerlengte klinkt het vaak het neutraalst. Zetr de sub in een hoek (prop hem niet in een hoek, hou zo'n 30 cm vrij van de muren).

MarcoV

Ik was al bang dat we daar last van hebben, de kamer is vrij 'hard' (betonnen muren, laminaat vloer). De sub staat nu tussen de tv en de linker luidspreker in, zo'n 50 cm van de wand (is front firing). Bank staat al op ongeveer 2/3. Ik kan het ook niet verklaren, ik zit nu te denken aan een carpet en het plaatsen van de luidsprekers op hardsteen (lijkt wel eigen huis en tuin zo ;D). Misschien dat dat, naast het feit dat het de huiskamer afkleedt, ook een effect heeft op de basweergave.

Anyway, ik ga eerst die LFE-instelling in de receiver eens controleren en alles opnieuw afstellen. Mochten jullie nog tips hebben, houd ik me aanbevolen! ;)

garmtz

Je doet weinig aan je knopen en buiken. Wat je kunt doen: draai een CD met veel en terugkerend laag (mijn vaste testtrack is "The Way you Make me Feel" van MJ) en loop van de voorkant naar de achterkant van je kamer in een rechte lijn. Op het punt waar de bas het "schoonst" klinkt (dat zit tussen te hard en te zacht in en er gaat een soort strakte van uit), daar dient je bank te staan. Bij mij komt dat toevallig uit met 2/3 van de kamer. Daar staat dan ook mijn bank... :)

Het tapijt zal misschien IETS helpen met het ontscherpen (uitsmeren) van de staande golven, maar niet bijster veel. Zal wel je kamer wat dempen, wat zowieso een goed idee is als alles hard is. De speakers als ze al op laminaat staan op tegels zetten zal niet bijster veel helpen. Met hun spikes op muntjes direct op de vloer is prima.

Arno P

O ja,

En hoe regel je nou een combinatie in van een sub en een Clark Tactile transducer onder je bankstel?????


:-\

garmtz

Nou, een Clark Synthesis mag je gewoon "naar smaak" inregelen. Valt niks te meten... Tenzij je de respons van je vriendin op het produkt als gemeten grootheid neemt...  ;D :D

Arno P

Dacht ik al....en dat van die vriendin...die mag ik helemaal niet hebben van mijn vrouw...

Maar ik moet toegeven dat de dames niet klagen op die bank met de juiste CD.. ;)

patje

Hallo allemaal

Heb ook een sr5200 en weet ook niet goed hoe sub af te regelen via de ht tune up dvd
-Regel nu alle luidsprekers af via ht tune up dvd (in 5.1 heb bij 6.1matrix 3db te weinig bij SL+SR DAARDOOR word de 6.1matrix niet meer gebruikt)
-Voor de sub af te stellen gebruik ik de DVD-WELT Referenz-Test-DVD hier staan testpatroon op voor 6.1

De ht tune up dvd word gebruik voor alle speakers OMDAT er een verschil is bij afstellen tov de Referenz-Test-DVD (nl center,sl & sr-vooral deze laatste 5db)

Bij de ht tune up disc word gesproken over sub level:Links & sub moeten idem horen maar zijn met de meter niet gelijk! (werkt niet bij large)
Is dit één test van basmanegement of LFE, moeten deze normaal gelijk zijn? Wat als de ls daarna op large word gezet? Is deze test voldoende voor instelling sub?

Kan iemand mij hiermee helpen
patje