Aankoop advies voor televisies (MIJN mening, dus geen algemeen topic :-))

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 31, 2002, 12:52:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Licht mensen (net als fotografen) zijn aparte mensen, en ze zullen zeker gelijk hebben.
ECHTER.... de ledlamp staat in zijn ontwikkeling en ik denk dat er nog heel veel mogelijk is.
Voordeel van leds zijn warmeafgifte, energieverbruik en levensduur.

Bij een TV speler er andere dingen.
Een LED achterwand is FEITELIJK in STAAT om een wijder kleurspectrum weer te geven met minder problemen qua opwarming en verloop gedurende de levensduur.
Wat ik tot nu toe van LED heb gezien is dat het of ENORM fout kan gaan, met een kleurenspectrum dat gewoon veel te groot is en niet te corrigeren is, tot perfect geïmplementeerde achterwanden die gewoon de perfectie hebben qua kleur. 

Je kan 2 dingen doen.
Je kan je blindstaren op de techniek die er nu is en niet vooruitkijken en testen, of je kan de toekomst met gepaste voorzichtigheid tegemoet gaan. Als ik een pro licht man zou zijn dan zou ik de dingen die ik mis noteren en dit inleveren bij de fabrikant.

Ik DENK dat ze de kleurtemperatuur van de gloeilamp missen en het feit dat de kleurtemperatuur veranderd als ze harder of zachter gezet worden, dat is wat anders als bij een display natuurlijk, en daarbij komt dat het volgens mij gewoon te realiseren is in een led lamp.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

8mile

Een jaar geleden heb ik een LCD gekocht, SONY KDL 40x3500, mijn derde LCD in 3 jaar.                                                                                                                                                                                                       Ik denk dat ik de LEDtv oversla en wacht op de OLED's.                                                                                                                                   2015 zal er toch wel een betaalbare goedwerkende 40 inch OLED op de markt zijn.

Methusalem

Citaat van: Keimpe op november 18, 2009, 13:02:19
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar mij lijkt 50'' veel te groot als je slechts een kijkafstand hebt van 3,5 meter.
Persoonlijk zo ik niet veel groter gaan dan 40'' met deze korte kijk afstand.
'Ze' zeggen geloof ik toch ook dat de 'ideale' kijkafstand 10inch per meter is? Dat zou dan op 35'' komen bij 3,5 meter.

Maar ja slechts mijn mening natuurlijk, vergis je echter niet over de grootte van de toestellen in de winkel, in de winkel lijken ze ALTIJD kleiner.

De Samsung LE46B650 is wel een aanrader, erg mooi beeld, al zou ik toch liever voor een plasma gaan als je het kan veroorloven, liefst natuurlijk een Pioneer, maar die zijn nieuw zéér schaars te vinden, aangezien ze niet meer geproduceerd worden.

Hallo,

Ik zit ook op ongeveer 3,5m en ik heb al een anderhalf jaar een Panny TX-46PZ85. Ik moet zeggen dat de ideale afstand/grootteverhouding niet bestaat.

Voor TV kijken is de TV ideaal, daar moet je niet groter gaan dan wat ik nu staan heb op die afstand, TENZIJ er de komende jaren standaard uitgezonden gaat worden in 1080 lijnen. Immers niet de grootte van het beeld wordt storend indien het nog groter zou zijn, wel de beeldkwaliteit. Het is gewoon niet leuk op lijnen zitten te kijken die je zo kan tellen. Van uitzendingen in 1080p staan we nog ver vanaf dus qua TV kijken ben ik tevreden met de grootte van mijn 46".

Films op DVD, maar vooral blu-ray is een HEEL ander verhaal! Daarvoor vind ik de TV gewoon te klein. Je KAN moeilijk een echte filmervaring hebben met een 46" op 3,5m. Het komt enigszins in de buurt, maar hetzelfde als in de cinema is het absoluut NIET.

Ik heb de test gedaan, in de cinema vult het beeld al snel minstens 1/10 van het gezichtsveld, zelfs als je achteraan gaat zitten. Hoe kom ik aan dit getal? Wel, als ik het scherm in de cinema bekijk zou ik er in gedachten nog een volledig scherm boven, onder, links en rechts bij kunnen zetten en het nog volledig zien.

1/10 lijkt weinig, maar de gevoeligheid van je ogen neemt sterk af naarmate het beeld zich buiten het midden van het gezichtsveld bevindt. 1/10 is dus best veel. Wel, als ik dezelfde test doe bij mijn thuis is het beeld véél kleiner, op 3,5m afstand. Om die reden ga ik ook een HT inrichten met beamer. Dan kan ik eindelijk van de volledige pracht van wat blu-ray te bieden heeft.

Niets aantrekken dus van het advies over de "ideale" grootte van een TV. Deze zijn opgesteld met in het achterhoofd gewone (analoge) TV-uitzendingen. Filmervaring vraagt een groter beeld!

Remco_RC

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 11, 2008, 08:05:19
Plasma's hebben vaak iets minder lightoutput en branden toch makkelijker in.
Daarnaast zijn bepaalde LCD's inderdaad wat sneller dan een plasma.

Kan je dit verklaren? Ik dacht altijd dat een plasma zo goed als geen vertraging had en de gemiddelde lcd 4 ms. Thuis hebben we een 42" philips en daar zie je redelijk vaak kringen om voorwerpen heen. Dit valt mij ook vaak op in de winkel bij andere philipsen.

Zelf op zoek naar een 40" scherm. Twijfel tussen:

1. Samsung led ue40b6000 (lelijke rode rand).
2. Samsung led ue40b7020 (zonder rode rand).
3 Panasonic plasma G15 42".

J.A.F._Doorhof

De kringen is waarschijnlijk een digitale optie die je aan hebt staan, kijk eens naar active control, autocontrast of sharpness.

In principe heeft elke digitale display wat vertraging, je moet namelijk door een scaler en daar zit sowieso al vertraging in.
Vaak kijken mensen echter alleen naar de PANEEL vertraging maar die zegt niet alles.

Maar mijn opmerking is inderdaad niet 100% correct zoals hij daar staat.
Ik doel meer op de nagloei tijd, mijn excuses.
Of wel retentie vandaar ook de opmerking na het inbranden.

Dit is voor SOMMIGE gamers een nadeel, ze zijn dan beter af met een moderne LCD met een hoge snelheid.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

anonieme_user12334-verwijderverzoek

Wanneer worden eigenlijk de nieuwe Panasonics verwacht?


Remco_RC

Vandaag bij foka en mediamarkt wezen kijken. Al met al geen stap wijzer geworden. Bij foka hadden ze de panasonic v10 in 3 maten naast elkaar. 1 knipperde wat erg vervelend was, de ander was het contrast heel raar, de derde had een soort van grijzige zweem over heel het paneel.

Aan de andere kant stond een 8000 serie plasma en 7000 serie led van samsung. Ook hier was geen pijl te trekken op de verschillen. Het zwart was verre van zwart op de plasma en ook deze leek een grijze zweem te hebben. Wel stond het contrast gewoon normaal. De led had echt diep zwart waarover ik mij verbaasde. Wel was het contrast weer erg hard en zat er een rode zweem over het scherm wat vooral op mensen goed terug was te zien.

Op naar de mediamarkt. De samsung ledhoek zag er allemaal super uit. Toch was ook daar wit niet overal wit. Veel neigden naar blauw toe. Voor de rest zag het er super uit wat ook wel door het goede signaal zou komen. Ook was er een philips led die er best wel mooi uit zag. Deze had een lichte rode zweem wat je op kieskeurig ook vaak terug leest. De panasonics stonden ergens tussen de massa en vielen daar erg tegen. Het zwart leek matig en er zat een grijze zweem over alle schermen.

Al met al heb ik geen idee meer welk scherm ik zou willen hebben aangezien er geen normale vergelijking valt te maken. En om nu om een afstandsbediening te gaan vragen bij de mediamarkt?

Al met al

S@m

Misschien niet de juiste plek voor deze vraag, maar 'k plaats 'm toch...

Waarom krijg ik pijn in mijn hoofd bij het kijken naar LCD tv?

Ik heb iedere keer als ik naar een willekeurige LCD tv kijk de indruk dat de beelden schokkerig bewegen, bijvoorbeeld als een persoon zijn hoofd omdraait. M'n hersens kunnen dit waarschijnlijk niet verwerken en het is alsof ik naar die flitsende, epilepsie veroorzakende beelden zoals bv TMF of MTV zit te kijken.

Iemand een idee of ben ik de enige die dit waarneemt...?

Umberto.

Citaat van: S@m op december 14, 2009, 18:52:22
Misschien niet de juiste plek voor deze vraag, maar 'k plaats 'm toch...

Waarom krijg ik pijn in mijn hoofd bij het kijken naar LCD tv?

Ik heb iedere keer als ik naar een willekeurige LCD tv kijk de indruk dat de beelden schokkerig bewegen, bijvoorbeeld als een persoon zijn hoofd omdraait. M'n hersens kunnen dit waarschijnlijk niet verwerken en het is alsof ik naar die flitsende, epilepsie veroorzakende beelden zoals bv TMF of MTV zit te kijken.

Iemand een idee of ben ik de enige die dit waarneemt...?

Ik had dit ook toen ik anderhalf jaar geleden naar een Kuro ging kijken  :dontgetit:
Disturbing the peace sinds 1975

Remco_RC

Vandaag weer bij verschillende zaken wezen kijken en wederom zag ik dat veel panasonic plasma's een donkere gloed over het scherm hadden. Je kon dit goed zien bij een wit beeld. Hoe kan dit precies en wat staat er verkeerd afgesteld? Ook heb ik de laatste weken proberen te kijken of ik kan ontdekken dat een plasma betere zwartwaarden heeft als een lcd/led. In de winkels heb ik dit nog niet kunnen ontdekken. Staan deze dan zo slecht afgesteld? Toch valt het mij vaak op dat veel televisies in de winkels een kleurzweem hebben en de modellen die ze graag verkocht lijken te hebben worden contrastrijker afgesteld. Al met al wordt ik er tot nu toe vrij duizelig van doordat er bij de giganten geen eerlijke vergelijking te maken valt. Toch ben ik vooral zeer benieuwd waarom ik die zwartige zweem zag en waarom het zwart er tot nu toe niet helemaal uit springt.  :whatsthat:

Davey


tiptop

Citaat van: Remco_RC op december 19, 2009, 22:28:27
Vandaag weer bij verschillende zaken wezen kijken en wederom zag ik dat veel panasonic plasma's een donkere gloed over het scherm hadden. Je kon dit goed zien bij een wit beeld. Hoe kan dit precies en wat staat er verkeerd afgesteld? Ook heb ik de laatste weken proberen te kijken of ik kan ontdekken dat een plasma betere zwartwaarden heeft als een lcd/led. In de winkels heb ik dit nog niet kunnen ontdekken. Staan deze dan zo slecht afgesteld? Toch valt het mij vaak op dat veel televisies in de winkels een kleurzweem hebben en de modellen die ze graag verkocht lijken te hebben worden contrastrijker afgesteld. Al met al wordt ik er tot nu toe vrij duizelig van doordat er bij de giganten geen eerlijke vergelijking te maken valt. Toch ben ik vooral zeer benieuwd waarom ik die zwartige zweem zag en waarom het zwart er tot nu toe niet helemaal uit springt.  :whatsthat:

Ze zullen idd niet goed afgesteld staan. Wat jij omschrijft herken ik panasonic helemaal niet in.

Die LED tv's die jij noemt zijn geen LED tv's en mogen officieel ook zo niet genoemd worden. Het zijn LCD tv's met een LED achtergrondverlichting. Daar heb je drie soorten in. Edgelightning, fullback lightning en fullbacklightning with local dimming.

Degene van de laatste categorie zouden de mooiste resultaten geven omdat die plaatselijk meer of minder licht kunnen uitstralen op het scherm, zodat natuurlijke belichting meer benaderd wordt. Edgelightning is de minst goed omdat die van de zijkant aansturen, waardoor in het midden minder licht is dan aan de zijkanten,
De platste tv's maken bijna allemaal gebruik van edgelightning.

Plasma is veel natuurlijk wat belichting betreft en sneller met switchen en dus met snel bewegende beelden. Ook is het zwart zwarter, omdat het fluor uit gaat wat met achtergrondverlichting dus niet kan.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Remco_RC

Bedankt voor je antwoord. Aan welke instelling kan dit liggen? Brightnes?

Loondijke

Citaat van: Remco_RC op december 19, 2009, 22:28:27
Vandaag weer bij verschillende zaken wezen kijken en wederom zag ik dat veel panasonic plasma's een donkere gloed over het scherm hadden. Je kon dit goed zien bij een wit beeld. Hoe kan dit precies en wat staat er verkeerd afgesteld? Ook heb ik de laatste weken proberen te kijken of ik kan ontdekken dat een plasma betere zwartwaarden heeft als een lcd/led. In de winkels heb ik dit nog niet kunnen ontdekken. Staan deze dan zo slecht afgesteld? Toch valt het mij vaak op dat veel televisies in de winkels een kleurzweem hebben en de modellen die ze graag verkocht lijken te hebben worden contrastrijker afgesteld. Al met al wordt ik er tot nu toe vrij duizelig van doordat er bij de giganten geen eerlijke vergelijking te maken valt. Toch ben ik vooral zeer benieuwd waarom ik die zwartige zweem zag en waarom het zwart er tot nu toe niet helemaal uit springt.  :whatsthat:

Dat is ook niet zo gek, omdat je in verschillende zaken bent gaan kijken met -tig TL-buizen boven je hoofd. Hierdoor lijkt het beeld van de plasma's donkerder, omdat de LCD's gebruik maakt van backlights. Deze gaan harder schijnen en daardoor lijkt het beeld op de plasma's zoveel donkerder. Dit lijkt in je ogen een beter beeld, totdat je ermee thuis komt.

Je tv zet je aan en je kan voor de SHOP of HOME (o.i.d.) kiezen. Je kiest natuurlijk Home en het beeld is ineens een stuk minder dan in de winkel. De backlight schijnt minder hard en hierdoor verlies je kleur en details in de donkere gebieden. Maar als je hem op dynamisch zet, heb je binnen enkele minuten koppijn.

Zo heb ik het ervaren bij 2 vrienden van me die vol overtuiging een dure LCD kozen boven een Panasonic plasma. Elke keer als ze nu bij ons komen kijken schieten de tranen in hun ogen, en ik heb nog niet eens het beste paard van stal -> 42PX80.

Citaat van: Remco_RC op december 13, 2009, 01:02:58
Kan je dit verklaren? Ik dacht altijd dat een plasma zo goed als geen vertraging had en de gemiddelde lcd 4 ms. Thuis hebben we een 42" philips en daar zie je redelijk vaak kringen om voorwerpen heen. Dit valt mij ook vaak op in de winkel bij andere philipsen.

Zelf op zoek naar een 40" scherm. Twijfel tussen:

1. Samsung led ue40b6000 (lelijke rode rand).
2. Samsung led ue40b7020 (zonder rode rand).
3 Panasonic plasma G15 42".

Bedenk ook dat je iets uit 2008 quote, de techniek is natuurlijk ook vooruit gegaan. De plasma's hebben een MS van 0,0001, sneller dan elke LCD op de markt. Wat je nog enigszins hebt, is image retention. Het nagloeien van beeld wat lang op 1 plaats heeft gestaan. Dit is zichtbaar in een compleet donkere kamer op een zender waar je geen signaal hebt. Echter, hoe vaak doe je dit? Ik nooit  :coffee:. Zodra je content op je tv bekijkt zie je er niks meer van.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Remco_RC

Kijk, dat is nu nog eens een goede uitleg. Ik begin steeds meer te neigen naar een plasma. De v10 lijkt mij wel wat. Zou wel fijn zijn als de prijs nog iets zakt ivm aankomende modellen.

Heeft iemand ervaring met deze tv en digitale televisie? Is het beeld dan gewoon scherp of vrij soft?

J.A.F._Doorhof

Een Plasma heeft een mooi gedetailleerd beeld, een LCD heeft vaak een wat scherpere look maar dit vertaald zich niet terug in meer detail, het is gewoon wat harder. Ik geef zelf de voorkeur aan plasma.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DeKleef

Ik ben aan het kijken naar een plasma, ik heb nu nog zo'n vissenkom. Zit nog te twijfelen over 40 of 50" maar wil in ieder geval wel een plasma. Nu is mijn oog gevallen op de LG 50ps8000. Moet alleen nog gaan kijken in de winkel hoe die er in het echt uitziet.
http://www.plasma-discounter.nl/plasma-tv/lg-plasma-tv/lg-50ps8000-art-112090.htm

Maar hoe zit dat eigenlijk met SD, oftewel the good old DVD? Wordt dit eigenlijk nog wel mooi getoond op zo'n scherm als het uitgerekt wordt?

Hoe komt het eigenlijk dat plasma op 40" vrijwel geen Full HD maar HD ready is? Ik wil toch voor full HD gaan, maar twijfel nog een beetje of 50" niet TE groot is. Al lijkt het me de bios ervaring wel tengoede komen ;)
It's easy to run away.

DeKleef

Eens even wat verder gekeken hier en op google, de LG komt toch niet best uit de kast. Ga misschien toch maar voor een maatje kleiner en dan de Panasonic TX-P42G15. (of G10... maar V10 vind ik net iets te duur)
It's easy to run away.

Loondijke

Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

DeKleef

It's easy to run away.

DeKleef

En eigenlijk vooral, wanneer komt die dan?

Hmmm net eens opgemeten, de kijk afstand is 3m40, dan is 40" groot genoeg denk ik, zeker als ik er dit tabelletje bij houdt:

Een diagonaal van 32 inch - 81 centimeter - kijkafstand is 3,2 meter.
Een diagonaal van 37 inch - 94 centimeter - kijkafstand is 3,7 meter.
Een diagonaal van 42 inch - 107 centimeter - kijkafstand is 4,2 meter .
Een diagonaal van 46 inch - 120 centimeter - kijkafstand is 4,6 meter.
Een diagonaal van 50 inch - 127 centimeter - kijkafstand is 5,0 meter.
It's easy to run away.

Loondijke

De adviesverkoopprijs van de 46G20 zal rond de 1400 euro liggen geloof ik. Zal rond maart verkrijg zijn.

En 40" groot genoeg op 3,4 meter? Ik zit op 3 meter van een 42" en ik vind het alweer te klein  :thumbs-up:. Ga op zen minst voor de 42"!
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

donaldk

Jongens toch,  'I am goin to say this only once, AGAIN!, maximaal 3 maal de pictureheight. Of je moet 20/10 (of is het (10/20) vision hebben in plaats van 20/20 vision;-).

DeKleef

Gister de Panasonic TX-P42G15 opgehaald, errrrrg moooooooooi  O0 :inlove:

Nu trouwens eens gaan kijken hoe ik hem goed moet instellen.
It's easy to run away.