signaal en stroomkabels bij elkaar?

Gestart door JayBee, oktober 17, 2005, 12:20:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JayBee

vraagje voor de bron van kennis  ;D:

Ik weet dat ik signaal en stroomkabels zo ver mogelijk uit elkaar moet houden om storingen te voorkomen maarre... bij mijn projector is dat dus wat moeilijk.

Alle kabels moeten nameliijk van dezelfde plek naar de dezelfde plek (ongeveer).

Ik heb de volgende kabels lopen:

Component
Scart
VGA
Stroom

Wat moet ik nu doen met de stroomkabel om er voor te zorgen dat e.e.a. niet op elkaar gaat storen?

Is er een soort stroomkabel met een mantel er om heen die de straling van de stroomkabel in de kabel houdt? of kan ik iets om de stroomkabel heen doen om storingen te voorkomen?

Ik hoor graag

;)

Hazze'80

Hmmm dat zou ik inderdaad ook wel eens willen weten.  ???
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

Bart_M

Ik heb een afgeschermde stroomkabel naar mijn PJ lopen. Je zou de LAPP kabel kunnen nemen, deze wordt oa verkocht door Conrad.

Jag

Echt niet nodig, videokabels en 230 kabels kunnen prima zij-aan-zij lopen. De 230 geeft geen storing op het beeld.

JayBee

mmm.... ik had altijd begrepen dat 230 dichtbij een audio signaal kabel (bijv. tussen CD en versterker) wel invloed heeft op de audio kwaliteit, en daarmee waarschijnlijk ook effect heeft op een video signaal kabel.

heeft iemand nog meer ideen?

;D

bmateijsen

Het is beter om ze te scheiden (al was het maar voor de zekerheid!) Verder als je een goed afgeschermd netsnoer gebruikt, dan zouden ze wel naast elkaar mogen liggen. (straling is dan gewoon minder)

Groet Bjorn

Hazze'80

#6
Moet zo'n kabel dan echt zijn voorzien van een afscherming of geven gevlochten draden hetzelfde effect? Heb een keer gelezen dat vlechten een positieve uitwerking heeft.  ???
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

Jag

Het punt is dat je in een normale 230V kabel een stroom hebt lopen in de fase ader en een tegengestelde stroom in de nul ader. Die cancellen elkaar uit (nooit helemaal perfect natuurlijk). Dat zorgt ervoor dat je er niet zo snel last van hebt. Het is de professionele wereld dan ook vrij gebruikelijk om 230V en signaalkabels bij elkaar te leggen in 1 goot, ook wel eens met ongebalanceerde line level signalen.
Waar het fout gaat, is met licht kabels. Die hangen namelijk aan dimmers, die de sinus "choppen" en daarmee een hele hoop hoog frequente harmonischen genereren (is gewoon clippen zeg maar). Daar heb je een stuk sneller last van, met name met mic level signalen. Maar ja, je hebt thuis geen lichtmulti's lopen en dimmer racks staan, dus ja :).

Je moet het anders gewoon eens proberen: gewoon een video- of audio signaalkabel strak langs een 230V kabel houden maar een redelijke stroom doorheen loopt (waterkoker ff eraan hangen ofzo). Versterker hard zetten zonder signaal en dan luisteren of je een brom hoort. Of kijken of het videosignaal storingen vertoont. Zo ja: apart laten lopen. Zo nee: dan is het geen probleem.
Ik heb overigens thuis ook altijd 230V kabels samen met audio en video kabels lopen (samen in een goot), meestal wel 5m of meer samen. Nog nooit problemen mee gehad.

luistervinkje

Mijn Kimber 4 en 8 TC plus de Kimber Hero s hebben wel duidelijk last van de stroom kabels ,maar ik heb nu inmiddels alles geaard en er zoveel mogelijk voor gezorgd dat ze elkaar haaks kruisen en daarmee is het probleem grootsten deels opgelost (brom dus)
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Jag

Citaat van: luistervinkje op oktober 20, 2005, 08:21:08
Mijn Kimber 4 en 8 TC plus de Kimber Hero s hebben wel duidelijk last van de stroom kabels ,maar ik heb nu inmiddels alles geaard en er zoveel mogelijk voor gezorgd dat ze elkaar haaks kruisen en daarmee is het probleem grootsten deels opgelost (brom dus)
Ja ja, en je weet zeker dat dat kwam door de 230 kabels? 230 kabels kunnen zoiezo geen storing geven in luidsprekerkabels omdat er een zeer lage impedantie aanhangt en er zit geen versterking meer achter.  En die 1m interconnect lijkt me ook zeer sterk dat die een probleem gaat geven. Waarschijnlijk heeft het verdwijnen van die brom te maken met het oplossen van een ground loop doordat je het aarden veranderd hebt.