zelfbouw speakers

Gestart door jeroen_B, december 6, 2001, 15:26:44

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Zoals je weet leveren wij een speakerlijn die uit zelfbouw is ontstaan, en inderdaad het gaat NOOIT in één keer goed.

Onze bouwers zijn ongeveer 12 jaar bezig geweest met het ontwerp van de Bazuin, en nog steeds worden er kleine tweaks aan de speakers toegepast waardoor de resultaten nog beter worden.

Subwoofers zijn gewoon wat makkelijker dan een speakersysteem. Een subwoofer met een poort wordt al wat moeilijker, maar een gesloten systeem is redelijk makkelijk en zeer intressant met goede componenten.

MvrGr.
Frank

PS.
Als ze trouwens de Marantz MA500 blokken gebruikte dan kloppen jouw bevindingen wel, ik gebruik die blokken op mijn achterkanalen, en dat zijn ECHT GEEN blokken om een demo mee te geven. Die dingen klinken echt niet goed. (net goed genoeg voor mijn achterkanalen) ;D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

#26
Inderdaad eigelijk wel een aanrader voor iemand die voor het eerst een speaker wil bouwen.
Bouw eens een gesloten sub, daar kan je eigelijk niets fout aan doen als je maar op de inhoud let.
Je zou daarna eens door kunnen gaan voor een sub met basreflex. Vaak wel 2x zo groot, en je moet gelijk met veel meer zaken rekening houden. (lengte baspijp, breedte enz.)
Bouw hierna pas een volwaardige luidspreker.
Je krijgt gelijk een veel beter resultaat omdat je nu weet wat het effect is van bepaalde handelingen (verstevingingsschotten, demping, tuning).
Bouw eerst een lelijke box (geen afwerking) om te luisteren en testen en haal daarna opnieuw hout en doe het goed.


Rob_Dingen

#27
Hoi

Zelfbouw speakers is een goede optie als je er zin in hebt als je bijv 1000 Euro aan materiaal uitgeeft kan dat makelijk concureren met sets van 3000 Euro
Het is erg moeilijk om speakers te beoordelen op een ander
Je moet open staan voor ander geluid en klank als bij je thuis en je moet door de ruimte heen kunnen luisteren
Ik bedoel daar mee als het zwaar gedempt is je minder hoog hebt of een probleem in het laag en de speakers staan meestal veel te ver uit elkaar
Als je erg tevreden bent met de speakers die je hebt maar wilt toch iets beters zou ik niet te extreem veranderen mischien krijg je in jou ruimte wel last van laag met een grote speaker
Maar laat je niet tegen houden het is een leuke hobby en het kan heel bevredigend zijn ik doe het al 20 jaar
Ik zou wel beginnen met een bestaand ontwerp

Rob