Passieve voorversterker goedkoopste en beste oplossing?

Gestart door hifiman, juli 31, 2005, 16:37:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Hoi,

Ik zit met het volgende "issue". Ik heb een redelijke 5.1 receiver en een goede stereo eindversterker. Die stereo eindbak stuurt de front speakers aan. Op deze manier bereik ik dus (zoals velen met mij) een betaalbaar compromis tussen een 5.1 (film) set en een stereo (muziek) set.  Minder ideel voor multichannel muziek luisteren maar dat nadeel neem ik graag voor lief.

Na regelmatig gelezen te hebben dat een goede voorversterker (meer dan) het halve werk is ben ik toch erg benieuwd geworden wat in mijn set de meerwaarde is van een aparte voorversterker (oftewel om voor stereo luisteren de receiver volledig te bypassen).

Voor alle duidelijkheid als ik het over stereo muziek luisteren heb dan gaat het bij mij puur om een cd speler als bron.

Aangezien ik voorlopig even blut ben is naar de winkel rennen om er eentje te kopen even geen optie. 2de hands zou misschien kunnen maar ik realiseerde me opeens dat ik waarschijnlijk beter en goedkoper af ben met het volgende idee.

Waarom niet zelf een voorversterker bouwen? Of eigenlijk is de naam voorversterker wat teveel van het goede. Het enige wat ik nodig heb is tenslotte een schakelaar die schakelt tussen 2 inputs (analoge outputs cd speler en front pre outs van de receiver) en een volumeregelaar.

Kortom aan componenten dus een goede 2 polige (stereo) schakelaar en een kwalitatief goede potmeter. Er komen dan 2 inputs op en 1 output. De input voor de speler loopt dan via de schakelaar en de potmeter en de input voor de receiver alleen via de schakelaar. Volgens mij is de beste versterking nog steeds GEEN versterking, tenzij er natuurlijk een noodzaak voor is maar dat is in deze situatie volgens mij niet het geval.

Al die zaken als toonregeling, veel inputs, phono pre-amp , tape monitoring , enz. enz. heb ik dus toch niet nodig.

Wat denken jullie hiervan? Meningen? Tips? Theorieen die mijn idee om zeep helpen of juist niet?

Zit hier toch sterk aan te denken, voordelen:
- goedkoop
- niet moeilijk te bouwen
- volledig passief dus (bijna) geen kwaliteits verlies
- volledig bypassen receiver bij cd's luisteren
- receiver loopt niet via volumeregelaar en dat is wel zo handig
- makkelijk A-B vergelijking te doen met:

A:cdspeler digitaal -> receiver -> "voorversterker" -> eindtrap -> speakers
versus
B: cdspeler analoog -> "voorversterker" -> eindtrap -> speakers

Je moet alleen wel uitkijken dat je de cd speler niet op verkeerde ingang zet want dan kan je waarschijnlijk je speakers bij het grofvuil zetten  ;D

Groetjes,

Ronald

R

Of een A85 kopen met processor mode erop. Daar lekker de cd speler op en klaar..

beunky

Je kunt het proberen, zo duur is het niet...
Wie niet waagt... ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

hifiman

Citaat van: Ruben op juli 31, 2005, 16:40:20
Of een A85 kopen met processor mode erop. Daar lekker de cd speler op en klaar..
Dat zou de mooiste optie zijn ware het niet dat ik effe blut ben  8) Daarnaast denk ik dat de door mij aangedragen oplossing waarschijnlijk ook nog beter is. Namelijk geen enkel actief component ertussen..

Kjelt

Schakelen is 1 ding dat zou nog wel werken, hetzij dat je erg moet uitkijken voor brom omdat je de massa van twee verschillende apparaten aan elkaar hangt richting een derde. Ik zou ook de massa volledig schakelen in dat geval en met goede afgeschermde audiosnoeren werken.

Volumeregeling met een potmeter is een no-go je helpt je ingangs en uitgangsimpedantie om zeep. De enige goede manier van volumeregeling is via een ingangs-opamp waarmee je de versterking/verzwakking regelt en een uitgangsopamp om de uitgangsimpedantie weer goed te krijgen.
Ik zou er niet zelf aan beginnen en gewoon voor een 2e hands voorversterker gaan.

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli 31, 2005, 17:19:48
Schakelen is 1 ding dat zou nog wel werken, hetzij dat je erg moet uitkijken voor brom omdat je de massa van twee verschillende apparaten aan elkaar hangt richting een derde. Ik zou ook de massa volledig schakelen in dat geval en met goede afgeschermde audiosnoeren werken.

Volumeregeling met een potmeter is een no-go je helpt je ingangs en uitgangsimpedantie om zeep. De enige goede manier van volumeregeling is via een ingangs-opamp waarmee je de versterking/verzwakking regelt en een uitgangsopamp om de uitgangsimpedantie weer goed te krijgen.
Ik zou er niet zelf aan beginnen en gewoon voor een 2e hands voorversterker gaan.

Wat je 1e alinea betreft: uiteraard!

Wat je 2e aline betreft, daar heb ik ook al aan zitten denken en vroeg me al af hoe erg dat is. De ingangsimpedantie van deze "voorversterker" is denk ik geen issue daar je cd speler puur de impedantie van de buitenste aansluitingen van je potmeter ziet en die is dus constant. De uitgangsimpedantie wijzigt inderdaad met de stand van de potmeter, hoe erg dit is weet ik niet  :-\
Wellicht heb je gelijk en is een echte voorversterker om die reden toch meer wijsheid..

Kjelt

Citaat van: tingtong5 op juli 31, 2005, 17:25:06
De ingangsimpedantie van deze "voorversterker" is denk ik geen issue daar je cd speler puur de impedantie van de buitenste aansluitingen van je potmeter ziet en die is dus constant.

Je vergeet de ingangsimpedantie van de aangesloten versterker, dus de ingangsimpedantie voor de cd speler is zeker niet constant. Laat ik een voorbeeld geven. Stel dat we 1Vtt en 46k ingangsimped. als standaard nemen. Je zou dan een potmeter van 46k aansluiten en de middenaftakking naar een versterker aansluiten met ook nog 46k ingangsimpedantie.
Zet de potmeter op de helft dan "ziet" de cd-speler een weerstand van 23k naar de middenaftakking en 1/(1/23k + 1/46k)= 15.3k naar massa de totale ingangsimpedantie van de cd speler is dan dus 23k+15k=38k en niet 46k en zo kunnen we door gaan.
[/quote]

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli 31, 2005, 17:36:48
Je vergeet de ingangsimpedantie van de aangesloten versterker, dus de ingangsimpedantie voor de cd speler is zeker niet constant. Laat ik een voorbeeld geven. Stel dat we 1Vtt en 46k ingangsimped. als standaard nemen. Je zou dan een potmeter van 46k aansluiten en de middenaftakking naar een versterker aansluiten met ook nog 46k ingangsimpedantie.
Zet de potmeter op de helft dan "ziet" de cd-speler een weerstand van 23k naar de middenaftakking en 1/(1/23k + 1/46k)= 15.3k naar massa de totale ingangsimpedantie van de cd speler is dan dus 23k+15k=38k en niet 46k en zo kunnen we door gaan.


Ik heb de situatie even op papier getekend en je inderdaad je hebt gelijk  :o

beunky

Wellicht is een passieve Creek een idee?
Zijn overleefbaar aan te schaffen tweedehands of nieuw ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

asterduc

Het mooiste zou volgens mij zijn om alles digitaal te laten en via digitaalversterkign naar je speakers te gaan. Maar hoe ga je nu op een eenvoudige manier het volume van een digitaal signaal regelen.

Een passieve voorversterker, er zijn idealisten die het doen.  Je kunt dit ook zelf bouwen, is relatief eenvoudig, maar vergis je niet, de onderdelen die je nodig hebt zijn zeer duur. Vorig jaar heb ik eens een opsomming gemaakt voor een passieve 6 kanaals unit en ik herinner mij dat ik bijna zo duur uitkwam als met een eenvoudige goede voortrap (bvb de Audyn Pre-6, http://www.speakerland.nl/Audyn%20versterkers.htm).
Als ik de beslissing zou hebben genomen was het toch wel de Audyn geweest.

Ed.


Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



oud_account_1

Je kan het testen voor 'wehnig':
Koop een schakelaar met 2 deks en 12 stappen (of 2 schakelaars met 1 dek en 12 stappen).
Schakelaars met 12 stappen kan je n.l. heel goedkoop kopen.
Met 1.5 dB per stap heb je 18 dB regelbereik, dat is vaak genoeg.
Als je de ingangsimpedantie van je eindversterker weet kan je makkelijk de waarden van de spanningsdeler berekenen.
Zelf blijk ik muziek -volgens het display van mijn TAG- tussen -39 en -27dB te luisteren.
Dan moet je bij het berekenen er dus ook voor zorgen dat in de bovenste stand 27 dB verzwakking optreedt.
Weerstanden op de schakelaar(s) solderen, tulpjes eraan... klaar

Als het geluid je bevalt, dan zou je kunnen overwegen om zoiets te bouwen met ELMA of DACT schakelaars.
Of, je kan met 2 van die 9 volt blokjes (NiMH) en 2 opamps er een buffer bij maken.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

asterduc

Citaat van: squadra op juli 31, 2005, 22:56:10
Als het geluid je bevalt, dan zou je kunnen overwegen om zoiets te bouwen met ELMA of DACT schakelaars.
Of, je kan met 2 van die 9 volt blokjes (NiMH) en 2 opamps er een buffer bij maken.

Het was op basis van deze onderdelen dat ik de berekening had gemaakt. Als ik mij goed herinner kwam ik op een eindgebruikersprijs tussen de 500 en 1000 euro uit.
6 kanalen en 4 ingangsbronnen dacht ik.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Kjelt

Citaat van: asterduc op juli 31, 2005, 21:54:17
Het mooiste zou volgens mij zijn om alles digitaal te laten en via digitaalversterkign naar je speakers te gaan. Maar hoe ga je nu op een eenvoudige manier het volume van een digitaal signaal regelen.

Daar zijn ook kastjes voor te koop (geweest). Ik zelf heb bijv. de Philips DSC950 die destijds iets van 600 gulden nieuw kostte, daar kun je vast wel voor 100 euro ofzo 2e hands aankomen. Ook Meridian heeft dit soort kastjes die zullen wel "iets" duurder zijn  ;D

Maar vergis je niet, om in volume omlaag te regelen is digitaal spdif helemaal niet ideaal omdat deze slechts 16 bits is. Vooral bij lage volumes kom je dan bits te kort en dit hoor je! Tegenwoordig is het allemaal 24 bits en heb je er geen last meer van maar dit wordt weer niet door alle versterkers geaccepteerd.

oud_account_1

Citaat van: asterduc op juli 31, 2005, 23:02:07
Het was op basis van deze onderdelen dat ik de berekening had gemaakt. Als ik mij goed herinner kwam ik op een eindgebruikersprijs tussen de 500 en 1000 euro uit.
6 kanalen en 4 ingangsbronnen dacht ik.

Dan is je insteek wat anders dan ik heb voorgesteld in mijn post, dat is n.l. niet iets wat je zou moeten verkopen, maar gewoon een goedkoop testje.

Mijn bedoeling was het gebruik van eenvoudige schakelaars, die kosten geen drol (3.11 bruto, ex. btw bij display).
Dan komen er nog 26 weerstandjes bij (of wat meer om de berekende waarde te benaderen.)
En 6 female rca connectoren, en een 4 voudige omschakelaar (als je de massa's ook wilt schakelen)
En een simpel kastje.
Als je dan aan 5 tientjes komt, dan heb je teveel aan het kastje en de connectoren uitgegeven :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

asterduc

Citaat van: Kjelt op juli 31, 2005, 23:12:53
Daar zijn ook kastjes voor te koop (geweest).

Zijn dat eigenlijk geen D/A volume A/D converters.
Uit je kommentaar te lezen niet, maar ik wou het toch even confirmeren.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Citaat van: squadra op juli 31, 2005, 23:17:24
Als je dan aan 5 tientjes komt, dan heb je teveel aan het kastje en de connectoren uitgegeven :)

hoeveel is dat in euros?
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

asterduc

Citaat van: squadra op juli 31, 2005, 23:20:14
5 * 10?

oei, dus een 'tientje' is een euro, waarom noem je het dan 'tientje' en niet 'ééntje'
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



oud_account_1

Citaat van: asterduc op juli 31, 2005, 23:23:40
oei, dus een 'tientje' is een euro, waarom noem je het dan 'tientje' en niet 'ééntje'

Nu begrijp ik het niet meer, 10 is één volgens jou?
5 tientjes => 5 * 10 => vijftig euro.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Kjelt

Citaat van: asterduc op juli 31, 2005, 23:17:38
Zijn dat eigenlijk geen D/A volume A/D converters.
Uit je kommentaar te lezen niet, maar ik wou het toch even confirmeren.

Dat zit er ook op maar volgens mij kan ie ook digitaal in digitaal uit met volumeregeling zonder in analoog om te zetten, maar als je het echt 100% zeker wilt weten (ivm met aanschaf oid) moet ik het voor je nakijken.

asterduc

Citaat van: Kjelt op juli 31, 2005, 23:30:52
Dat zit er ook op maar volgens mij kan ie ook digitaal in digitaal uit met volumeregeling zonder in analoog om te zetten, maar als je het echt 100% zeker wilt weten (ivm met aanschaf oid) moet ik het voor je nakijken.

als het daadwerkelijk een digitale volumeregeling is dan spreken we hier over een ware processor, toch.
... of zit ik nog in een vorig tijdperk.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



hifiman

Bedankt voor de goede (maar soms te dure) idee-en allemaal  :D
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen maar ga er zeker nog een ei over leggen  ;D

garmtz

Ik zou het persoonlijk omkeren: koop een Arcam geïntegreerde versterker en sluit de front-kanalen van de receiver aan op de Arcam. Ik denk dat je dan best of both worlds hebt (en je kunt je P85 gebruiken om geld vrij te maken).

hifiman

#23
Citaat van: Garmt op augustus  1, 2005, 14:14:49
Ik zou het persoonlijk omkeren: koop een Arcam geïntegreerde versterker en sluit de front-kanalen van de receiver aan op de Arcam. Ik denk dat je dan best of both worlds hebt (en je kunt je P85 gebruiken om geld vrij te maken).
Dat is inderdaad ook een optie die ik overweeg  :P
Ze zijn helaas maar sporadisch te vinden, er staat er eentje in Duitsland te koop maar das wel weer een end weg.

Ander probleem wordt de wederhelft te overtuigen dat deze "switch" naar een A85 echt nodig is na net plechtig gezworen te hebben een paar jaar geen geld meer aan HT uit te geven  :P



R

Ah, de aap uit de mouw.. ;D. Dat is idd wel lastig. Dan koop je toch gewoon even wat minder cd's / dvd's. Voor die p85 moet je wel wat terug kunnen krijgen.