De set van SSchot

Gestart door sschot, januari 15, 2021, 17:22:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sschot

Citaat van: DofN op december  9, 2022, 12:22:57
Amused to Death ervaar ik als een 3D bubbel, de muziek vormt zich om mij heen. Niet zo extreem als ik weleens bij iemand heb geluisterd in een praktisch dode ruimte.. Maar zoals ik dat bij hem hoorde, heb ik het bij niemand meer gehoord, met of zonder DIRAC, analoog, buizen, 200.000 kostende sets of wat dan ook. Ik heb in mijn leven heel wat sets gehoord. Bij mij klinkt de bubble al snel overtuigender dan elders, ik denk ook door de redelijke akoestiek. DIRAC aan of uit maakt voor die bubble geen verschil.

Dan trek ik de voorzichtige conclusie dat de ruimtelijkheid met Dirac in een goede akoestiek wat kan toevoegen.

In een slechte akoestiek kan het de roommodus (sterk) verminderen, maar haalt het de 3d beleving eruit en slaat het plat

Dan hoop ik het ook nog eens kloppend te kunnen beluisteren.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Citaat van: chansig op december  9, 2022, 12:23:02
In de zin van: Het hondje achter je horen blaffen, de slee en alle andere leuke dingetjes ? Er is ergens op het net te vinden wat je zou moeten horen als het gaat om die verschillende ruimtelijke effecten. Ik kan het niet 1,2 en 3 vinden.

Dat bedoel ik inderdaad. Zet je Dirac aan, is steevast mijn persoonlijke ervaring dat je het hondje naast of achter je LS hoort, maar niet meer ergens naast/achter je. En ook de afstand tussen de verschillende hondjes is dat helemaal verdwenen.

Citaat van: chansig op december  9, 2022, 12:23:02
Mijn idee is dat iedere set hetgeen er op die cd/flac bestand etc staat kan weergeven, maar dat mn de akoestiek hier behoorlijk roet in het eten kan gooien. Mijn ervaring in mijn ruimte met mijn set en mijn oren, met dsp (tot 250Hz) en behoorlijk wat demping is dat alles te horen is op een juiste manier. Ik ben het met Abel eens dat termen als ziel en leven niets met de apparatuur te maken hebben maar bedenksels zijn van de/een mens. Net zoals dat een apparaat emoties zou kunnen weergeven.

Daarom ook mijn voorzichtige persoonlijke conclusie die ik in de vorige post heb genoemd!

Citaat van: chansig op december  9, 2022, 12:23:02
Tegelijkertijd heb ik deze "muziek" in andere situaties mogen beluisteren. Het beroemde hondje wat dan rechtsachter je hoort te blaffen zat dan braaf naast de speakers. Om eerlijk te zijn ben ik dan klaar met de set en zijn weergave. Waren prachtige vaak dure sets. Eigenlijk altijd van mensen die druk bezig waren met kabels, tweaks, verschillen zus en zo. En het dan hadden over beleving etc. Deze ervaring is dan natuurlijk waar want het wordt het ervaren. Het lijkt alleen niet te kloppen...

Hierin ga ik met je mee, als dit nummer "plat" wordt weergegeven, dan is het een zodanig niet optimale ruimte/set, dat het plezier per direct voor mij persoonlijk ophoudt. Dit moet (grotendeels) kloppen, want 100% lukt mij niet in de huiskamer, maar een heel stuk diepte en plaatsing lukt wel!
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Rob_Dingen

Mijn ervaring is dat DSP leuk is voor laag correctie en dat je het met subwoofers goed kunt gebruiken.
Maak er ook veelvuldig gebruik van in mijn Home Theater.
Maar zodra ik het op de hoofdspeakers of mijn stereo set gebruik slaat het plat.
Ook hier geld weer waar ligt bij jouzelf het zwaartepunt.
Kun je niet leven met wat bultjes in het laag gebruik je Dirac en neem je de rest voor lief.
Er bestaan geen foute keuzes als je zelf maar gelukkig bent.

Rob

DofN

Ik zou niet weten waarom ik met DSP zoals RP of DIRAC of de minidsp genoegen zou nemen met een platgeslagen geluid. Daar is dan ook geen sprake van. Ik neem wat dat betreft niets voor lief.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sschot

Vandaag ook thuis de SF LII weer een poosje aangesloten en laten spelen.
Het is relaxed. Het is meesleepend. Het is aangenaam. Het is ontspannen, het is uitnodigend om verder te luisteren.

Ik wacht nog een mogelijke luistersessie KEF R3 af, en daarna hak ik de knoop door. Ben persoonlijk bang ivm rear porting dat de KEF R3 in mijn akoestiek sowieso meer aanspraak gaat maken en dus minder presteren, maar dat kan ik nog een keer thuis beluisteren, als ze interessant genoeg zouden zijn.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

DofN

(rear) porting maakt echt niets uit. Laag straalt rondom een LS, of een poort nu voor of achter of onder zit. Of er helemaal niet is.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sschot

Citaat van: DofN op december  9, 2022, 14:26:03
(rear) porting maakt echt niets uit. Laag straalt rondom een LS, of een poort nu voor of achter of onder zit. Of er helemaal niet is.

Dat sluit nog niet aan bij mijn persoonlijke ervaring op dit moment, maar ik zal het bij voldoende whouw factor, een kans geven
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Kwabbernoot

Citaat van: DofN op december  9, 2022, 14:26:03
(rear) porting maakt echt niets uit. Laag straalt rondom een LS, of een poort nu voor of achter of onder zit. Of er helemaal niet is.
Ik ben geen kenner op dit gebied maar ik zou toch denken dat het wel degelijk verschil maakt. Ik verwacht toch een fase verschil tussen een poort voor en achter.

Groeten...

DofN

Citaat van: sschot op december  9, 2022, 13:04:26
Dan trek ik de voorzichtige conclusie dat de ruimtelijkheid met Dirac in een goede akoestiek wat kan toevoegen.

In een slechte akoestiek kan het de roommodus (sterk) verminderen, maar haalt het de 3d beleving eruit en slaat het plat

Dan hoop ik het ook nog eens kloppend te kunnen beluisteren.

Nee nee, DIRAC of DSP haalt niet de 3D beleving eruit, en het slaat niet plat. Als dat echt zo zou zijn, waarom zou ik -en genoeg anderen - er dan naar willen luisteren? Dat wil toch niemand?



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: Kwabbernoot op december  9, 2022, 14:35:09
Ik ben geen kenner op dit gebied maar ik zou toch denken dat het wel degelijk verschil maakt. Ik verwacht toch een fase verschil tussen een poort voor en achter.

Groeten...

Eventuele verschillen lopen in het niets door de korte afstanden en door de kamerakoestiek. Voor je gehoor maakt het nul verschil.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Markus2

Citaat van: DofN op december  9, 2022, 14:42:45
Eventuele verschillen lopen in het niets door de korte afstanden en door de kamerakoestiek. Voor je gehoor maakt het nul verschil.

Mja, maar misschien maakt het wel uit welk deel van de golf precies je oren bereikt, ondanks de lengte. Je hebt tenslotte maar een deel van de golf nodig om 'm te horen. Dus misschien maakt die hele kleine verschuiving dan toch uit,

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

sschot

#511
Citaat van: DofN op december  9, 2022, 14:41:47
Nee nee, DIRAC of DSP haalt niet de 3D beleving eruit, en het slaat niet plat. Als dat echt zo zou zijn, waarom zou ik -en genoeg anderen - er dan naar willen luisteren? Dat wil toch niemand?

Mijn persoonlijke ervaring op mijn set en ruimte, op andere set's en ruimten is dat dit wel gebeurd.

Het wel gebruiken om heftige roommodus te dempen kan ik mij goed voorstellen, waarbij inlevering van een (stukje) ruimte beleving voor lief wordt genomen.

Daarom ook mijn open vraag of er mensen zijn die mbv Dirac wel een 3d plaatje krijgen bij de genoemde track.

Jij en Hans ervaren deze wel. Dus het lijkt in ieder geval niet universeel te zijn, maar ik blijf vooralsnog sceptisch door eigen opgedane ervaringen
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

mmuetst

#512
Citaat van: DofN op december  9, 2022, 14:26:03
(rear) porting maakt echt niets uit. Laag straalt rondom een LS, of een poort nu voor of achter of onder zit. Of er helemaal niet is.
Die laatste opmerking klopt niet, een gesloten systeem reageert anders dan een basreflex. Of bedoelde je dat niet...
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Markus2

Citaat van: mmuetst op december  9, 2022, 14:52:58
Die laatste opmerking klopt niet, een gesloten systeem reageert anders dan een basreflex.

Het laag blijft een bolvorm. Dus daar wijzigt niets. Andere filtering, andere laagafval, energie die in de kast versus uit de kast
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

sschot

Als het een bol is, die altijd alle kanten op straalt, ongeacht of je rear porting hebt of niet, dan begrijp ik niet waarom er mbt plaatsing en rear porint zoveel "advies" wordt gegeven mbt opstelling.

Verder heb ik in ieder geval met de SF LII tov mijn eerdere B&W DM603 S3 en Wharfdale EVO 4.2 veel minder last van aanspraak of mijn roommodus. Of dit iets of niets met rear porting te maken heeft, dan zal ik in het midden laten. Het is wel wat ik tot nu toe hier heb waargenomen.

De SF LII, kan ik eigenlijk "plompen" waar ik wil, dichter naar de muur, verder van de muur. Het blijft gewoon lekker klinken. Dus ik vind in ieder geval de match ruimte met LS in deze positief, wat voor mij (heel veel) invloed heeft bij de uiteindelijke keuze.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

mmuetst

#515
De ene luidspreker laat zich makkelijker plaatsen dan de andere, maar dat kan voor zowel basreflex voor, achter of gesloten systemen zijn. Luidsprekers de ruimte geven (zowel achter , maar ook de zijkanten) is meestal positief voor de kwaliteit. Indien je die ruimte niet hebt zijn luidsprekers die makkelijk te plaatsen zijn natuurlijk een pré. Maar die ervaring heb je zelf nu ook ondervonden. Gaan de Sonus Faber ruimte maken voor Kefs?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jahtari

#516
Citaat van: sschot op december  9, 2022, 13:04:26
Dan trek ik de voorzichtige conclusie dat de ruimtelijkheid met Dirac in een goede akoestiek wat kan toevoegen.

In een slechte akoestiek kan het de roommodus (sterk) verminderen, maar haalt het de 3d beleving eruit en slaat het plat

Dan hoop ik het ook nog eens kloppend te kunnen beluisteren.
Bij mij klinkt het ook met dirac 3D. Ook in een ruimte met heel veel demping. Zit in de opname.

Belangrijkste factor is en blijft de ruimte. En eens met hans, als je set/ruimte niet qsound rondom kan laten klinken, dan kun je nog zo'n mooie kabels of buizen bak hebben, het is dan gewoon niet top.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

jahtari

Citaat van: sschot op december  9, 2022, 14:23:40
Vandaag ook thuis de SF LII weer een poosje aangesloten en laten spelen.
Het is relaxed. Het is meesleepend. Het is aangenaam. Het is ontspannen, het is uitnodigend om verder te luisteren.

Ik wacht nog een mogelijke luistersessie KEF R3 af, en daarna hak ik de knoop door. Ben persoonlijk bang ivm rear porting dat de KEF R3 in mijn akoestiek sowieso meer aanspraak gaat maken en dus minder presteren, maar dat kan ik nog een keer thuis beluisteren, als ze interessant genoeg zouden zijn.
Bij correct is de R3 nu slechts 499 per stuk, gewoon kopen die handel....!

Ik heb de R5 daar deze week gekocht voor in de woonkamer, voor 1600 het paar.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

Citaat van: DofN op december  9, 2022, 14:41:47
Nee nee, DIRAC of DSP haalt niet de 3D beleving eruit, en het slaat niet plat. Als dat echt zo zou zijn, waarom zou ik -en genoeg anderen - er dan naar willen luisteren? Dat wil toch niemand?
Schijnbaar wel.

Citaat van: jahtari op december  9, 2022, 15:44:18
Belangrijkste factor is en blijft de ruimte.
Voor een goede Q sound heb je een goede opstelling nodig.
Zonder goede akoestiek kun je nog steeds een goede Q sound hebben.
Houd natuurlijk niet in dat akoestiek niet belangrijk is.

Rob

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op december  9, 2022, 17:09:25
Schijnbaar wel.

Rob

Nou dan lijkt het er dus op, Rob, dat jij weet hoe het bij Abel of mij klinkt. Ik weet in ieder geval zeker dat je hier nooit geweest ben. Dus wat je stelt klopt niet. Of geldt in deze: Ik ervaar het zo en dus is het zo ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jahtari

Citaat van: Rob_Dingen op december  9, 2022, 17:09:25
Schijnbaar wel.
Voor een goede Q sound heb je een goede opstelling nodig.
Zonder goede akoestiek kun je nog steeds een goede Q sound hebben.
Houd natuurlijk niet in dat akoestiek niet belangrijk is.

Rob
Klopt Rob. Ik bedoel hetzelfde, opstelling (driehoek) en ruimte die enigszins gelijke wanden heeft.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

DofN

Citaat van: sschot op december  9, 2022, 15:00:55
Als het een bol is, die altijd alle kanten op straalt, ongeacht of je rear porting hebt of niet, dan begrijp ik niet waarom er mbt plaatsing en rear porint zoveel "advies" wordt gegeven mbt opstelling.

Omdat mensen vaak geen idee hebben waarover ze het hebben, en elkaar na praten. Het is niet "als het een bol is".. Het is een bol. Daar is geen twijfel over.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: jahtari op december  9, 2022, 15:44:18
Bij mij klinkt het ook met dirac 3D. Ook in een ruimte met heel veel demping. Zit in de opname.

Belangrijkste factor is en blijft de ruimte. En eens met hans, als je set/ruimte niet qsound rondom kan laten klinken, dan kun je nog zo'n mooie kabels of buizen bak hebben, het is dan gewoon niet top.

Zo is het.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Citaat van: DofN op december  9, 2022, 18:45:12
Omdat mensen vaak geen idee hebben waarover ze het hebben, en elkaar na praten. Het is niet "als het een bol is".. Het is een bol. Daar is geen twijfel over.
Dat zal allemaal wel maar het centrum van de bol is wel verschoven.